BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: arnaud-ns/htm op 17 January 2011, 00:55:46
-
hoi mede forumers
ik heb hier al een aantal topics over door gelezen maar heb toch nog de nodige vragen
ik ben sinds een poosje bezig met smd leds de eerste die ik had waren de 0805 nog redelijk groot, voor een auto project heb ik op spoorh0 gezien dat ze voornamelijk 0603 gebruiken, deze besteld bij led-tuning.nl weerstanden besteld en bij conrad oa lakdraad...
wat is volgen jullie de beste manier om smd leds en lakdraad te solderen ( zowel aanelkaar als lakdraad op weerstanden )
ik heb 2 soldeerbouten een weller sp15 l 15 watt
en de antex c15 15 watt + vervang stuk 107 ( zeer fijne punt )
ik weet niet of als je een soldeer station moet hebben, zo ver ik lees hier en daar heeft de 1 het wel en de ander het niet.. maar wat is aan te raden ?
wat voor tin te gebruiken? ik heb standaard griffon electro tin en griffon print tin in huis. is dat voldoende of is er ene betere ?
het eerste wat ik gesoldeerd had ging goed dat was de 0805. nu met de 0603 heb ik een aantal schiet incidenten gehad met de led en ook vallen en neit weer vinden.
wat is jou manier om smd te solderen ?
hoe haal je het lak van het draad? (met vlam had ik gelijk 1 a 1,5 cm gestript )
werk je met of zonder vergroot glas?
en wat zijn nu de leds die het meest gebruikt worden in de modeltrein / model auto wereld ?
wat is jullie methode van het wegschuiven van de smd led tegen te gaan?
weerstand? ik heb op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html berekend naar 12 volt trein trafo's
en dit er uit gekregen
Led 0603 Weerstand
Warm wit 470 Ω
Wit 470 Ω
Rood 560Ω
Geel 560Ω
Geel – groen 560Ω
Groen 470 Ω
Blauw 470 Ω
Roze 470 Ω
Oranje 560Ω
klopt dit in de ogen van de ervaren gebruikers?
gr arnaud
-
Ik begin niet meer aan solderen kleiner als PLCC2.
1206 laat ik compleet met aangesoldeerde lakdraad komen via Ebay.
Voor wat betreft de weerstanden: de waarde is afhankelijk van de smaak van de gebruiker.
Je gevonden waarden lijken goed maar zijn afhankelijk van het feit welke lichtsterkte te verkiezen is van de led.
Daarnaast speelt ook de gebruikte trafo een rol, bijna onbelast door het alleen voeden van LED's?
Of ook nog met andere zaken belast?
Voor het zelf aansolderen van draadjes zie deze linkl:
http://forum.miniatur-wunderland.de/elektronik-co--f13/smd-leds-loeten-gt-ein-kleines-how-to-mit-bildern-t8218.html
Groet,
Henk B
-
wat is volgen jullie de beste manier om smd leds en lakdraad te solderen ( zowel aanelkaar als lakdraad op weerstanden )
wat voor tin te gebruiken? ik heb standaard griffon electro tin en griffon print tin in huis. is dat voldoende of is er ene betere ?
wat is jou manier om smd te solderen ?
hoe haal je het lak van het draad? (met vlam had ik gelijk 1 a 1,5 cm gestript )
Led 0603 Weerstand
Warm wit 470 Ω
Wit 470 Ω
Rood 560Ω
Geel 560Ω
Geel – groen 560Ω
Groen 470 Ω
Blauw 470 Ω
Roze 470 Ω
Oranje 560Ω
Beste Arnoud,
Ik soldeer de SMD LEDs met een gewoon soldeerstation met een fijne punt. Gewone tin gaat prima. Eerst even de uiteinde van de LED en de draad vertinnen en daarna aan elkaar zetten. Kijk wel uit dat je LEDs niet te heet stookt. Het kan helpen om ze bij het solderen even vast te zetten met een stukje dubbelzijdig tape. De lak komt vanzelf van de draad als je hem vertint, dus daar hoef je verder niet bij na te denken.
De weerstanden zou ik zelf wat groter kiezen, anders branden de LEDs wel erg fel. Ik zou zelf zeggen: 1K bij 12 Volt en 1,5K bij 16 Volt.
Succes!
Huib
-
beste henk & huib,
ik heb een trafo staan waar ik alleen de smd leds op doe ( daar zit nu een kantenklaar model op met smd gekocht op eurospoor 2010 en daar heb ik de rijknop om maar even zo tezeggen net iets open staan .
die link had ik vannacht ook gevonden die houder lijkt mij ook wel handig :) maar zie nog niet hoe ik dat zelf in elkaar bouw
dus het is eigenlijk spelen met de weerstand de lijst is wat ie zoiezo moet hebben om doorbranden te ver komen, althans zo kan je het ziet?
hoe zit het met de + en - van de smd led? het maakt niet uit hoe die word aangesloten hij brand zo ie zo maar wat zijn de consequenties ?
@ iedereen hoe zet je de led vast in een model? secondelijm of de revel lijm of ??
gr arnaud
{EDIT}
hoe zit het nou met de maten ik heb nu van 2 sites verschillende maten gevonden
SMD LED
SMD LED AFMEETING
Led baron
0402 1,0 mm x 0,5 mm x 0,5 mm
0603 0,9 mm x 1,6 mm x 0,4 mm
0605 1,6 mm x 1,5 mm x 0,8 mm
0805 2,1 mm x 1,3 mm x 0,8 mm
1206 3,0 mm x 1,5 mm x 1,0 mm
Wiki pedia
Rechthoekige passieve componenten (meestal weerstanden en condensatoren ):
• 01005 (0402 metrisch): 0,016 × 0,008 "(0,4 mm × 0,2 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 32 watt
• 0201 (0603 metrisch): 0,024 × 0,012 "(0,6 mm × 0,3 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 20 watt
• 0402 (1005 metrisch): 0,04 × 0,02 "(1,0 mm x 0,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 16 watt
• 0603 (1608 metrisch): 0,063 × 0,031 "(1,6 mm x 0,8 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 16 watt
• 0805 (2012 metrisch): 0.08 "x 0.05" (2,0 mm × 1,25 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 10 of 1 / 8 watt
• 1206 (3216 metrisch): 0,126 × 0,063 "(3,2 mm × 1,6 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 4 watt
• 1210 (3225 metrisch): 0,126 "x 0,1" (3,2 mm × 2,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 2 watt
• 1808 (4516 metrisch): 0,177 × 0,063 "(4,5 mm × 1,6 mm)
• 1812 (4532 metrisch): 0,18 × 0,12 "(4,5 mm × 3,2 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 2 watt
• 2010 (5025 metrisch): 0,2 "x 0,1" (5,0 mm × 2,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 2 watt
• 2512 (6332 metrisch): 0,25 × 0,12 "(6,35 mm × 3,0 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 watt
{/EDIT}
-
Arnaud,
Conrad heeft in zijn assortiment een LED-tester waarmee je de + en - kan zien. Bij een smd led maakt het wel degelijk uit wat de + en - is.
Een ledje kan je het beste vast zetten met secondelijm dat lijmt op de meeste materialen.
En wat betreft een soldeerbout of soldeerstation (heb even het topic doorgelezen) is het beste om met een soldeerstation te werken, liefst digitaal, die tot minimaal (ik dacht) 350 graden kan. Omdat je elektronica aan het solderen bent (printplaatjes en dergelijke) moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet (bij een soldeerstation is dit het geval).
-
Arnaud,
Conrad heeft in zijn assortiment een LED-tester
secondelijm
En wat betreft een soldeerbout of soldeerstation (heb even het topic doorgelezen) is het beste om met een soldeerstation te werken, liefst digitaal, die tot minimaal (ik dacht) 350 graden kan. Omdat je elektronica aan het solderen bent (printplaatjes en dergelijke) moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet (bij een soldeerstation is dit het geval).
okeej ga ff bij conrad zoeken.
seconde lijm (Y)
en wat bedoel je met:
moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet
??
tja een soldeer station digitaal zit ik eigenlijk wel op te aarzen moet alleen even loeren eens in verdiepen welke een makkeliijk te vervangen punt heeft:)
gr arnaud
{EDIT}
over welke tester heb je het dan?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=174092
of
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=181111
-
Conrad heeft in zijn assortiment een LED-tester waarmee je de + en - kan zien.
Maar ook SMD LEDs? het standaard kastje met iets van 7 verschillende stroomsterktes waar je een LED zo in kan prikken ken ik, maar voor SMD LEDs ken ik zoiets niet.
Omdat je elektronica aan het solderen bent (printplaatjes en dergelijke) moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet (bij een soldeerstation is dit het geval).
Sorry, maar dat is onzin: ik heb jarenlang electronica gesoldeerd met een bout die niet door een trafo gevoed werd, en ik heb daar nooit problemen mee gehad, evenals honderden andere hobbyisten.
@ Arnaud: 1 tip wat betreft de punt van de bout: de bouten waar de punt met een schroefje tegen de zijkant gedrukt wordt geven op den duur slecht thermisch contact.
Ik heb een of ander made-in-china soldeerboutje met een fijne punt, maar ik soldeer ook wel eens met m'n dikke Weller (geen 0603 LEDs, maar 1206 weerstanden krijgen die bout wel eens te verduren)
Wat betreft die LEDtesters: zonder lange pennetjes kun je een beetje normaal testen van 0603 LEDs wel vergeten. Op de achterzijde van de LEDs staat trouwens een symbooltje wat de kathode en anode aangeeft.
-
monno ik heb 2 types bouten 1 waar de stift er in valt en vast zit met een schroef (weller) en 1 waar je hem overheen schuift (antex)
en waar de punt van die groene pijl heen wijst is dan de + ?
en hoeveel maakt het uit als het verkeerd is aangesloten zo ver ik merk doen ze het altijd
kathode en anode, zeggen mij beide niks . heel lang geleden op school wel elektro gehad maar is ook al ene jaar of 8 niks mee gebeurd en toen snapte ik ook lang niet alles
gr arnaud
-
Oh, dan heb je wat betreft de bouten niets te vrezen ;)
Wat betreft de LEDs: op mijn 0603 LEDs staat een soort T-symbool, waar ik steeds van vergeet wat dan precies de kathode of anode is, volgens mij, maar ik zou er dus naast kunnen zitten, is het zodanig dat als je van de middenpoot van de T naar de horizontale 'poot' van de T lijnen trekt je een driehoekje kan maken, waarvan de punt dan wijst naar de kathode: de anode is dan uiteraard de andere aansluiting.
Het maakt heeel veel uit hoe ze aangesloten worden: als je ze verkeerd om aansluit, zal de LED niet gaan branden (je hebt dus of heeel veel geluk gehad, of LEDs die het beide kanten op doen: voor dat laatste moet je ze vaak eerst even zonder weerstand teveel stroom voeren ;) )
Even simpel gezegd: als je een SMD LED op (bijvoorbeeld) een 9V batterijtje wil aansluiten, dan sluit je de weerstand tussen de plus van de batterij en de anode van de LED: de kathode gaat vervolgens naar de min van de batterij: als je de LED omdraait, zal die niet gaan branden.
-
ik weet al waarom hij altijd ging branden ik teste het via de rails ( fleischmann twincenter) dus daar staat wissel stroom op ) net even op ene trafo gedaan en klopt brand dan niet ...
ik heb ze besteld bij led-tuning.nl;) misschien een ander merk led???
achteraf lochies maar nooit eerder bij nagedacht dat ik wissel stroom pakte
maakt het verder nog uit dan waar de weerstand op komt? + of - pool ? zover ik weet neit namelijk
arnaud
-
Dat maakt inderdaad niet uit. Al zet je de weerstand tussen 2 in serie geschakelde LEDs in, het maakt de elektronen geen bal uit ;)
Er zijn nogal wat fabrikanten van LEDs, en die hebben inderdaad nog wel eens verschillende kenmerken voor de aansluitingen: op 1206 LEDs staat het vaak ook duidelijker aangegeven dan op een 0603 LED, maar goed, kwa beschikbare ruimte is dat ook niet zo heel gek.
-
Hallo Arnaud,
Solderen doe ik al jaren met een Antex C15 soldeerbout met hele smalle punt.
Bij het testen van LED's moet je wel uitkijken dat de spanning op de LED bij het 'verkeerd om aansluiten' niet te groot is aangezien bij veel LED's de "reverse voltage" niet hoger mag zijn dan ongeveer 5 volt.
Ik koop veel ongesorteerde LED's die ik enigzins op kleur wil sorteren en gebruik hiervoor als tester een wasknijper met twee kleine stukjes print opgelijmd en aangesloten op een regelbare voeding met de stroom ingesteld op max. 10 mA.
1 foto met een 0603 led en de andere is met een PLCC2 led.
(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/test0603.JPG)(http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/user/cimage/testPLCC2.JPG)
Met vriendelijke groet,
Jos
-
@ jos dat is wel wat om te testen maarja ik koop eigenlijk alleen nieuw en gesorteerd:)
maar ik ben gewoon niet slim geweest het ging meer over + / - situatie :P maar dat maakt niks uit hij doet het of doet het niet
@menno
okeej was er even bang voor geworden