BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mitchell op 16 January 2011, 23:55:10
-
Hoihoi,
korte vraag;
Ik zie op verschillende websites staan Mat 56,, en weer op andere websites Mat 57?
kan iemand mij uitleggen wat het onderlinge verschil is tussen bijde?
Zo staat bijvoorbeeld op arthurs treinen pagina "Mat 57"
en op sleutelspoor staat "Mat 56"
-
is het echt een moeilijke vraag? :P
154 views,, niemand weet het?
-
De aanduidingen mat '46 of mat '54 slaan op het jaar waarin de eerste bestelling werd geplaatst. De stellen werden geleverd vanaf juli 1957, maar wanneer ze zijn besteld?
-
Het verschil in 56--57 zit hem in het volgende:
In 1957 werd de spoorlijn Antwerpen – Roosendaal geëlektrificeerd. Voor de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Brussel zijn in dat jaar 12 tweewagentreinstellen aangeschaft (mat '57).
Bovenstaande klop voor wat de indienststelling aangaat. Maar.............in 1956 is de officiele opdracht voor de bouw van deze stellen aan Werkspoor gegeven.Zover ik weet was ook de eerste proefrit in "56, vandaar de naam Mat.'56 en geen 57
SK
-
Zo he, zit maar een halve minuut verschil tussen ;D
-
Mat '57 is gebruikelijk. Ze zijn in dienst gesteld voor de Beneluxdienst die in 1957 startte. Eigenlijk is het gewoon Mat '54, want binnen de binnenlandse Hondekoppen waren er ook behoorlijke verschillen en dat heet ook allemaal Mat '54 ;D
-
IK hou het op Mat 56, want zo ken ik ze al heel mijn leven. Mat 56 was ook de aanspreektitel die de hHwpl in Rsd hanteerde voor deze treinstellen. Staat en stond op de officiele documenten die daar gebruikt werden.
SK
-
dank jullie wel!
dan zal ik hem de Mat 56 gaan noemen!
Mitchell
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat_56.jpg)
-
Waarom niet gewoon Benelux Hondekop, dan weet tenminste iedereen waar het over gaat...
-
sicco:
Mat '56 Benelux-materieel (http://www.shapeways.com/model/201354/mat__56_benelux_materieel.html?gid=ug16518)
;)
-
even gegoogeld, op wikkepedia noemt het oude benelux materiaal mat'57.
http://wikiweet.nl/wiki/Beneluxtrein
-
Nee, degene die dat betreffende lemma heeft aangemaakt, noemt het mat '57. Dat wil dus niet zeggen dat het de officële term is.
Eelco
-
nee hoor meer sites doen het
En tja hondenkop is ook geen officele naam, maar iedereen noemt hem zo.
Nog een site waar het mat'57 genoemd wordt.
http://www.lijn-12.be/benelux.php
-
Oh wacht, het is toch niet zo dat dat materieel in Nederland mat. '56 heet en in België mat. '57?
-
Op onze onvolprezen vraagbaak voor dit soort zaken, www.seinarm.nl , spreekt men =GvdW ook over Mat 56. :)
-
Mat 56? Nooit van gehoord...
Binnenlandse Hondekoppen vormen het materieel '54 genoemd en Beneluxhondekoppen worden wel eens materieel '57 genoemd. Maar of dat een officiële materieelaanduiding is waag ik te betwijfelen. Mat 56 is ws ooit eens door iemand geroepen die mat 46 bedoelde en daarna is het vast nagepapegaaid...
Maar... als jij je product mat 56 wil noemen... be my guest, maar of je daar direct je klanten meetrekt... ;D
Eerste proefrit vond overigens & overigens plaats in 1957...
-
Mat 57 dan maar noemen Mispoes?
-
Ik zou zeggen gewoon Benelux Hondekop, snapt iedereen wat je bedoelt.
Frank suggereert dat mat '56 of '57 helemaal geen formele aanduiding is. Kan, het gebeurt wel vaker dat hobbyïsten zelf een logisch klinkende term bedenken die vervolgens een eigen leven gaat leiden.
-
ik heb hem nu "Mat '57 Benelux-materieel" genoemd.
in samenwerking met het plaatje is het denk ik wel duidelijk voor de mensen?
-
Ik heb ook nog nooit van Mat'56 gehoord. Mat'57 is een vaker toegepaste aanduiding voor de Benelux Hondekop. Ik zou je product: Mat'57 Beneluxtreinstel "Hondekop" noemen. Dan ben je van alle verwarring af.
Ik zou dus ook specifiek kiezen voor de term Treinstel en geen materieel, omdat er dan wellicht weer verwarring ontstaat met het trek-duw materieel wat veel later in de Beneluxdienst kwam te rijden.
Jeroen
-
Zolang niemand het overtuigende bewijs kan overleggen,Ik zie hier twee meningen van kenners, GvdW en Mispoes, en die zijn het ook al niet met elkaar eens! Voorlopig blijft het; zo veel mensen zoveel meningen. Voor mij blijft het Mat'56 maar als anderen er anders overdenken, ik leg er niet wakker van hoor.
:)SK
-
Zal ik het nu nog ingewikkelder maken? :) In het NS archief bij HUA spreken ze van.... materieel '54.
-
Whahaha! ;D
Maak er maar Beneluxhondekoppen van Mitchell, zoals henk zegt, dan weet iedereen wat je bedoelt en kan ook iedereen rustig slapen...
-
Zal ik het nu nog ingewikkelder maken? :) In het NS archief bij HUA spreken ze van.... materieel '54.
MJa, met alle respect, maar er zitten daar wel meer foutjes in het archief, of dt dan bij NS of bij het HUA gebeurt is geen idee.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/156991
Die foto zit bv op zijn kop ;)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151990
ICR met luchtdouches, die zaten volgens mij alleen in ICM :p
En zijn er nogwel wat kleine foutjes te vinden, dus een garantie dat dat mat'54 klopt is het niet ;)
-
Heet het niet iets als NS ELD2 1201-8 en NMBS 220.901-4
-
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151990
ICR met luchtdouches, die zaten volgens mij alleen in ICM :p
Zowel op de site van Martijn Haman, als Railfaneurope als Wikipedia staan interieurfoto's van ICR met luchtdouches. ;)
-
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151990
ICR met luchtdouches, die zaten volgens mij alleen in ICM :p
Maar ICM met reserveringskastjes op de stoelen zijn ook weer heel zeldzaam...
-
Beneluxstellen......
-
Ik heb even in mijn archief zitten spitten en kwam daar deze lijst van nog in dienstzijnde materieel tegen. Bij de beneluxstellen staat inderdaad geen 56 of 57 vermeld. We houden het dus maar op Mat'54 Benelux.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/benelux_3.jpg).
SK
-
Dat ('54) staat er ook niet. De enige logische conclusie uit je scan is dat je moet spreken van "Treinstellen Benelux", "Treinstellen Mat. Benelux" of "Treinstellen Plan Benelux" waar je anders "Treinstellen Mat.'54" of "Treinstellen Plan F" zou zeggen.
-
De officiele benaming voor de Benelux-treinstellen is ELD2 1201-1208 (NS)
De nummers voor de Belgen zijn: 220.901-904
De serie is in aansluiting gebouwd door Werkspoor in Utrecht op de serie ELD2 321-350.
De stellen zijn in dienst gesteld in 1957, om precies te zijn:
- juli 1957: 1201-1204
- augustus 1957: 220.901-904
- september 1957: 1205-1208
De stellen kwamen met ingang van de winterdienst op 29 september 1957, in dienst.
Bron: Elektrische treinen in Nederland, deel 2
Mvg,
Gérard Drost
-
Dat zei ik 6 berichten terug ook al... (de benaming)
-
Zie ik nu ook. Die enkele regel was me niet opgevallen, te snel gekeken.
Maar goed, nog wat extra info erbij gegeven zodat onofficieel ook wel over mat.'57 gesproken kan worden.
Mvg,
Gérard Drost
-
Dat dan weer wel. ;)