BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Geoffrey Korstanje op 06 February 2007, 10:58:29

Titel: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 06 February 2007, 10:58:29
1,1 miljoen ton, dat hebben die oude V100's toch mooi weggesleept :D


Citaat
Zeeuws-Vlaamse lijn aast op uitbreiding
door Conny van Gremberghe


SAS VAN GENT - De Zeeuws-Vlaamse spoorlijn dreigt het slachtoffer te worden van zijn eigen succes. Vervoerder Railion zag de voorbije jaren het vervoer per spoor in de regio sterk toenemen.
In 2006 werd 1, 1 miljoen ton goederen vervoerd. Railion voorziet, als de groei zich voortzet, binnen enkele jaren capaciteitsproblemen.

Volgens Theo Braem, regionaal manager van Railion, zag de toekomst van de Zeeuws-Vlaamse lijn er enkele jaren geleden verre van rooskleurig uit. Door de sluiting van de Cokesfabriek in Sluiskil in 1999 verloor Railion (toen nog NS) zijn grootste klant, goed voor de helft van de goederenstroom.

Braem: ,,We hebben snel de weg terug weten vinden. Tegenwoordig doen we zaken met Cargill, Outokumpu, Dow, Oil Tanking en Verbrugge. Vorig jaar boekten we een record van 1,1 miljoen ton. Voor de komende jaren voorzien we verdere groei. Zeker als de nieuwe bedrijven op de Axelse Vlakte en de Mosselbanken operationeel worden."

Waar Braem zich zorgen over maakt, is de capaciteit op de lijn. ,,Nu wordt er overdag gereden. Er is nog wat ruimte om te rijden in de randen van de dag, maar op een gegeven moment is ook die capaciteit benut. Je zou dan 's nachts kunnen gaan rijden, maar dan stuit je gelijk op het probleem van geluidsbelasting. De treinen moeten door Sas van Gent."

Een nieuwe oostelijke railverbinding Terneuzen -Gent zou volgens Braem een oplossing kunnen zijn voor het capaciteitsproblemen.

bron: PZC (http://www.pzc.nl/zeeland/zeeuws-vlaanderen/article1080365.ece)
Titel: Re: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Miguel op 27 February 2007, 23:07:36
Dat is dus goed nieuws voor de treinen hier ;D.
Titel: Re: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 27 February 2007, 23:16:44
Ook voor ons,

Als de trein kan rijden via de axelse vlakte richting Belgie is de brug niet langer meer nodig voor de trein waardoor de aanleg van de tunnel onder het kanaal een stuk interessanter is.
Trein kan niet door de tunnel vanwege de steile daling(of helling).
Grotere aanloop is ook niet mogelijk want dan zit je al op het bedrijventerrein
Titel: Re: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Wim Waleboer op 28 February 2007, 12:32:34
Ik heb helaas geen ruimte voor een aftakking van en naar de axelse vlakte :-[dus in model gaat het bij mij niet door. ;D
Titel: Re: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 28 February 2007, 13:06:35
Dan haal je de kachel toch gewoon weg, die heb je toch bijna de hele winter niet nodig gehad ;D
Titel: Re: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Miguel op 28 February 2007, 15:51:37
Het zou nog wel even duren voordat ze aan de uitbrijding beginnen. En dan moet het nog doorgaan ook. Maar het zal natuurlijk wel mooi zijn ;D

En de brug bij Sluiskil die zal er dan nog wel blijven, ook als de tunnen onder het kanaal er is.
Titel: Re: Krantenbericht uitbreiding zeeuws vlaamse lijn
Bericht door: Wim Waleboer op 15 March 2007, 18:31:35
Fout Geoffrey, het is een combiketel en ik mag hopen dat ik niet stonk toen we samen op zolder zaten ;)