BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: everh003 op 12 January 2011, 19:30:46
-
Hallo,
ik rijd met het HCCM-systeem.
Voor deze vraag heb ik op de mailinglijst daarvan ook al diverse malen om hulp gevraagd, als mensen daarvan meelezen, nogmaals bedankt.
Voor het omzetten van wissels worden schakelingen aangeboden die geschikt zijn voor standaard wisselaandrijvingen, met 2 spoelen.
Ik wil echter gebruik maken van de populaire Conrad wisselmotor, bestelnummer 219998.
Na het doorlezen van bijvoorbeeld de encyclopedie, had ik het idee om de wisselkaart van de HCCM te beschouwen als een decoder.
Middels de hulpschakeling voor een centrale min (zie encyclopedie) probeerde ik de wisselmotor om te zetten.
Eén richting ging dat goed, met een harde klap ging de motor naar de eindstand. De ander kant resulteerde in een doorgebrande weerstand op mijn wisselkaart.
Via de mailinglijst kwam de tip een relais te gebruiken, en werd zelfs een schakeling aangeleverd om de wisselkaart te vervangen http://hccm-gg.hcc.nl/hardware/infobladen/conradwissel_aan_EVL.pdf
(http://hccm-gg.hcc.nl/hardware/infobladen/conradwissel_aan_EVL.pdf) . Hiervoor mijn dank.
Ook werd als relais deze voorgesteld http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503611 (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503611)
Na dit lange verhaal dan eindelijk de vraag.
In mijn logica krijgt de schakeling een puls, en zet daardoor +12V op het relais, dat daardoor schakelt, en de wisselaandrijving gaat om, naar laten we het stand A noemen
Maar als ik nu weer een puls stuur, gebeurt dan niet hetzelfde, oftewel hetzelfde contact van het relais wordt bekrachtigd en de wisselaandrijving wil weer naar stand A gaan, maar staat daar al op, en doet dus niks.
Moet ik voor stand B een tweede schakeling en relais gebruiken?
Of kan dit allemaal met één relais??
Hopelijk kan iemand met dit uitleggen.
Alvast bedankt
Jeroen
-
Via de mailinglijst kwam de tip een relais te gebruiken, en werd zelfs een schakeling aangeleverd om de wisselkaart te vervangen http://hccm-gg.hcc.nl/hardware/infobladen/conradwissel_aan_EVL.pdf (http://hccm-gg.hcc.nl/hardware/infobladen/conradwissel_aan_EVL.pdf) .
Heb je die schakeling ook zo aangesloten? Dan zou het volgende moeten gebeuren: puls komt, relais trekt aan, motor gaat naar stand A. Puls verdwijnt, relais valt af, motor gaat naar stand B.
Gebeurt dat bij jou dan niet?
Ik ken die HCCM wisselkaart niet, kan iemand uitleggen wat die precies doet?
-
Jeroen,
De transistortrap wordt direct op de uitgang van de EVL aangesloten. Hier staat een hoog of een laag signaal, geen puls. Het relais is dus aangetrokken of niet. De "puls" waarover gesproken wordt kwam uit de wisselkaart van HCCM-systeem en werkt gebruikt om via de Wisselversterkerprint de wisselspoelen aan te sturen.
Waar vroeger de wisselkaart werd aangesloten op de EVL(gevolgd door de wisselversterker) daar sluit je nu de schakeling uit de PDF aan.
Het relais schakelt de aansluiting van de Conrad wisselmotor om; de wisselmotor wordt met wisselspanning gevoed. Door de diodes in de motoraansluitingen loopt de motor links- of rechtsom (tot de eindstand), afhankelijk van de stand van het relais.
m.vr.gr.
Daan Neijenhuis
Waddinxveen
p.s. de eerstvolgende reguliere bijeenkomst van de hcc!m is 5 februari in De Bilt (zie http://www.hccm.nl/bijeen/agenda.html (http://www.hccm.nl/bijeen/agenda.html))
-
Ik weet dat ik de wisselkaart niet meer hoef te gebruiken, en dat de schakeling direct op de EVL word aangesloten.
Ik heb de onderdelen nog niet in huis om dit zelf te testen.
Maar als ik het dus nu begrijp gaat de de motor door het signaal van de EVL naar een kant, en als het signaal wegvalt, zal de motor weer terugdraaien naar de andere stand.
Dat betekent dus dat zolang er een trein over de wissel rijd, de EVL een hoog signaal moet afgeven.
Jeroen
-
Na lezen van documentatie van de EVL blijkt dat deze gebruik maakt van zogenaamde Latches, die het signaal vasthouden.
Dus als de wissel om is blijft deze om, todat de latch het signaal vrijgeeft. En dat is bij de opdracht de wissel de andere kant op te schakelen.
Jeroen
-
Jeroen,
Dat klopt, de uitgang van de EVL bliijft hoog of laag. Vergelijk het met een schakelaar die aan of uit is. Vanuit de Centrale Kaart van je rek wordt via de LKK (LatchKeuzeKaart) op de EVL (EnkelVoudigeLatch) de uitgang hoog of laag gemaakt, en door de "latch" blijft deze stand bewaard totdat deze weer wordt gewijzigd.
Op de Yahoo-mailinglist had ik al mee zitten lezen, maar weet nu niet meer of je nu met het originele HCCM-systeem (gaat) rijden, of met de digitale (DCC) variant.
Succes met het bouwen en experimenteren. Kom gerust een keer in Bilthoven langs (of De Bilt, afhankelijk van de datum) :)
m.vr.gr.
Daan Neijenhuis
Waddinxveen