BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 11 January 2011, 20:41:44

Titel: DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
Bericht door: MB6400 op 11 January 2011, 20:41:44

Ik vroeg me af wat eventuele overeenkomsten cq verschillen zijn tussen de "west-duitse" DB V100 / BR211 en de ex-DR V100 ?
De opbouw van de huif is natuurlijk afwijkend, maar vraag me vooral af of ze mogelijk hetzelfde basis chasis delen of bv andere maatvoeringen / delen.

Zoeken via google en wikipedia heeft me nog niet veel meer duidelijkheid verschaft.
Kan iemand van jullie hier wellicht wat duidelijkheid geven ?

BVD
Titel: Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
Bericht door: arentjan op 11 January 2011, 21:31:05
De Oost-Duiters deden een beetje de West-Duitsers na, maar dan 5 tot 10 jaar later. De V100-ost is qua inzet (lichte personentreinen en goederentreinen) vergelijkbaar met de V100-West (Br 211/212/213). Dus ze delen dezelfde naam en de motorvermogens zullen in de buurt komen, maar verder zijn ze qua onderdelen niet uitwisselbaar. Het antwoord is dus nee.

Zowel de V100-Ost als V100-West worden door Alstom de laatste 10 jaar wel voorzien van nieuwe motoren, opbouw etc. Je ziet de V100-ost door heel Nederland rijden. Het zal me niet verbazen als daar qua techniek wel identieke materialen worden gebruikt.
Titel: Re:DB V100 / BR 211 vs ex-DR V100
Bericht door: timtrein op 11 January 2011, 23:18:38
Het zijn volstrekt eigen ontwerpen, met alleen dezelfde basisgedachte.

Je weet dat Oost-Europa deel uitmaakte van het communistische machtsblok, en de BRD onderdeel was van de westerse landen? En dat technologische uitwisseling tussen die landen niet echt een optie was?
Men hield elkaar wel in de gaten (nogal, zelfs) maar samenwerking op het gebied van de bouw van locs was niet echt een optie. Het is ook niet voor niets dat de verdieseling in de DDR pakweg tien jaar achterliep op het Westen: er was vrijwel niets meer in het oosten, men moest zo'n beetje alles nieuw ontwikkelen. En dat kostte tijd.