BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Richey op 11 January 2011, 16:22:19
-
Weer eens een vraagje:
Het valt mij op dat bij mij de oudere loks een voor een problemen krijgen met hun motoren, kortsluiting etc. Dit had ik eigenlijk vroeger nooit, maar nu ik sinds kort de boel weer op aan het starten ben en ook digitaal ben gaan rijden lijkt het ene na het andere motortje in de problemen te komen... :S
Zijn er meer mensen met deze ervaringen, en is er wat aan te doen?
-
Schoonmaken.
De ruimte tussen de motorwikkelingen raakt vol met slijpsel van de koolborstels en vuil.
En voor je gaat vragen ho je dat kan oplossen, gewoon even de zoekfunctie hier links gebruiken.
Deze vraag dukkt zo vaak op dat er zat draadjes over te vinden zijn. (y)
Gr.
Eric
-
Mijn excuses,
Ik had gezocht, maar niets nuttigs kunnen vinden over oudere locs en digitaliseren waarbij de motortjes het begaven... :)
-
Is ook niet specifiek aan digitale loks gerelateerd.
Analoog raken de loks ook vervuild. ;D
Zeker als loks een tijd niet gebruikt zijn kunnen vuil en vet zicht vastzetten waardoor motoren, tandwielen en wielen vuil zijn en niet goed (meer) werken.
In dit kader een algemene tip.
Voordat je een lok digitaliseerd eerst zorgen dat de loks analoog perfect rijden.
Een slecht rijdende analoge lok zal je nooit digitaal goed krijgen.
Gr.
Eric
-
Ok, ik ga vanavond proberen met wasbenzine. Hopelijk hoeft de brandweer niet te komen... ;D
Maar klein vraagje nog: hoe doe je dat dan met "gesloten" roco motortjes..?
-
Motoren een tijdje in wasbenzine laten weken en dan voorzichtig schoonmaken (kleine kwasjes, tandenstokers) en vooral goed laten drogen, dan is de brandweer niet nodig 8)
Die gesloten motoren zijn onderhoudsvrij. Daar hoef je niets aan te doen.
Maar maak ook de tandwielen en andere aandrijfdelen goed schoon en daarna met mate olien / van vet voorzien.
Gr.
Eric
-
euhm... ik las juist "laten draaien in de wasbenzine gedurende een minuut of 10-15" ..?
Maar dat zeg ik, dat lost dan niets op met een dichte roco motor... toch?
Of moet ik die gewoon slopen, en kijken of hij daarna weer in mekaar wil? :)
-
Welke locs geven sluiting, bij oudere fleischmann locs kan het voor komen dat je het metalen afdekplaatje van de motor moet door een kunststof plaatje.
Je moest dacht ik ook nog een condensator en/of smoorspoel verwijderen, ook bij Roco als ik het goed heb.
-
Locs zijn allemaal roco, de flm's ben ik npg niet aan toegekomen...
-
Maar dat zeg ik, dat lost dan niets op met een dichte roco motor... toch?
Of moet ik die gewoon slopen, en kijken of hij daarna weer in mekaar wil? :)
Die gesloten motoren zijn onderhoudsvrij. Daar hoef je niets aan te doen.
Gr.
Eric
-
Ok, twee motortjes laten rennen in de wasbenzine, ik ben benieuwd. Die gesloten motortjes: is het daarmee feest afgelopen als ze moeilijk gaan lopen doen...?
-
Nou... Kan rustig stellen dat het geen succesvolle avond was: de E44 weigert nog steeds op te trekken. Elke keer knalt hij er of met een kortsluitmelding uit, of hij blijft staan brommen. Geef je hem een zetje dan gaat hij prima...
Van de tweede loc die ik probeerde sprong tijdens het opnieuw in elkaar zetten de cardanas via het plafond naar verre oorden, dus die zal voorlopig ook wel niet meer rijden... :-(
-
Richey , ik lees dit draadje en het lijkt mij het beste om eerst de weerstand te meten van het anker.
Heb je een universeel meter.
Nu bij de roco motoren mag je een weerstand van 3.5 tot 6 ohm meten.
Het is niet mogelijk een werkelijke waarde aan te geven daar vele anker weerstand kunnen verschillen.
Laat even weten of deze meeting mogelijk is.
wil.
-
ik snap je niet helemaal (helaas niet zoveel verstand van), maar als ik de motor er uithaal en de polen met de multimeter pak dan zit hij op een weerstand van rond de 5 (4,9/5,2). Bedoel je dat?
-
Nou... Kan rustig stellen dat het geen succesvolle avond was: de E44 weigert nog steeds op te trekken. Elke keer knalt hij er of met een kortsluitmelding uit, of hij blijft staan brommen. Geef je hem een zetje dan gaat hij prima...
Dat hoeft niet perse aan het motortje te liggen..... zoals je dit beschrijft kan dat ook stroomafname zijn maar ook de overbrenging(en). Misschien moet je eens iets planmatiger te werk gaan en elke loc apart nemen en daar mee beginnen; stroomafname controleren/afstellen/schoonmaken, daarna de vertragingskastjes bekijken/controleren/schoonmaken/vet of olie, dan motorisch. Open, dan schoonmaken (indien nodig), dicht dan vervangen. Roco levert nog steeds reserve onderdelen, zo niet even naar GM&S op de beurs in Houten.
Dan geef ik je een grote kans dat je materieelpark weer normaal zal "sporen"..... ;D ;)
-
@ Willem,
Ik heb na jouw post even een oud roco motortje doorgemeten en meet ong. 50 ohm.
Dit is dus duidelijk een weggoiertje ?
Ernest
-
Heb je ook de as rond gedraaid ,je moet wel alle velden meten .
De meeste (oude) Roco motoren hebben 3 veld wikkelingen op het anker.
Maar 50 ohm is niet goed.
Je kan natuurlijk ook nog de motor op een rijtrafo testen.
@Richey 5 ohm lijkt goed. Alle ontstoor condensators verwijderd?
Welke decoders gebruik je?
wil.
-
In deze loc zit een uhlenbrock 76420...
Werkt in andere roco locs perfect, ook met oudere motoren...
@Ronald... tja... ik ben gediplomeerd/officieel erkend chaoot... ;). Probeer het altijd heel netjes te doen, maar als ik een seconde verslap is het weer een zooitje... :S.
Ik ga in ieder geval de hele tandwielenconstructie maar eens uit elkaar halen, schoonmaken, opnieuw vetten en weer in elkaar zetten. Vind het wel raar dat als hij bijvoorbeeld met de multimuis bestuurd wordt, of op het ijkspoor staat hij geen probleem heeft, maar met beperkte snelheid weg proberen te komen gaat helemaal mis...
-
@Willem.
Ik heb inderdaad alle velden gemeten. De weerstand varieert maar blijft in de buurt van de 50 Ohm.
Zowel analoog als digitaal loopt het motortje maar......dit motortje zat in mijn Roco 1000 toen de decoder werd opgeblazen en zo heet werd dat de kap smolt. Na reparatie het motortje schoongemaakt (wasbenzine bad en uitpeuteren met kwastje en tandenstoker) de boel weer in elkaar gezet. Omdat ik vond dat de boel tocht weer erg heet werd heb ik het motortje eruit gehaald en een nieuwe besteld bij mijn favoriete handelaar. (Overigens nu, 3mnd later nog niet geleverd. Roco Oostenrijk meldt via mail dat het ding momenteel niet geleverd kan worden. Het wordt dus een Mashima'tje).
Door jouw post werd ik nieuwsgierig en heb het ding uit de scrapbak gehaald en voor de gein eens doorgemeten.
Weg doen dus !
Groet,
Ernest
-
@ernest.
Heel verstandig hier kan je niets meer mee,een Mashima als vervanger een prima oplossing en nog beter rij gedrag.
wil.
-
Mijn E44 is ondertussen ook weer "genezen" verklaard... Had nog nooit zo'n vertanding van een roco draaistel uit elkaar gehaald, dus was voor het eerst... Durfde het nooit :).
Maar goed, alles schoongemaakt, opnieuw gevet, en hij is nu braaf aan het inrijden... start stop gaat weer prima, iedereen bedankt!!
-
(y) ;)
-
Ah, dat is de truck. Wasbenzine. Bij deze ook mijn dank.
Nog wel een vraag in dit zelfde kader.
Wat voor soort (het liefst incl merk/type) olie/vet kun je het beste gebruiken?
Wanneer ik mijn testbaantje een wat permanenter uiterlijk heb gegeven wil ik ook wat oude locs goed reinigen en invetten.
-
Ik gebruik het witte tubetje roco vet. Kun je gewoon bij je treinenzaak halen.
Ernest
-
Volgens mij heb ik mijn vaatje laatst gevuld met 15w40... :-) (Gewoon motorolie dus), gebruiken we eigenlijk altijd al... Met een injectienaald op de radartjes aanbrengen :-)
Begin me alleen ineens af te vragen of een trilbadje niet veel beter/makkelijker gaat...? Weet iemand dat toevallig?
-
Weet iemand dat toevallig?
Zoek eens op ultrasoon hier links in het zoekvenster. (y)
Gr.
Eric
-
Hmm... Duidelijk! (y)
Ik ga mijn vriendin maar eens lief aankijken... :-)
-
Volgens mij heb ik mijn vaatje laatst gevuld met 15w40... :-) (Gewoon motorolie dus), gebruiken we eigenlijk altijd al
Zou ik niet doen.... gewoon een vet of olie gebruiken dat geschikt is voor de materialen waar je mee werkt. Zelf gebruik ik al jaren olie en vet van Labelle. Voorbeeld: http://www.con-cor.com/lablubes.htm
-
Ik had natuurlijk te vroeg gejuicht, hij lag nu ondertussen alweer meer dan 1,5 jaar op een plank te wachten op de dingen die komen gingen... :-\
Zijn er mensen die deze zelfde soort ervaring hebben: vooral oudere loks die gedigitaliseerd zijn/worden lijken soms al zover versleten dat de hele tandwielkasten vast lijken te lopen, met als gevolg dat de motor en/of decoder het begeeft? Zelfs de tube roco vet helpt niet meer om het soepel te krijgen, als de lok op zijn assen rust is het hopeloos. Til je hem een beetje op (of leg je hem op z'n kop) dan lijkt er geen vuiltje aan de lucht.
Ik ben ondertussen een beetje ten einde raad, het halve lokmotiefpark lijkt in de problemen te (gaan) komen...
Groet,
Richard
-
Oudere motoren kunnen een veelvoud aan problemen opleveren.
3 polige anker kunnen een zeer onregelmatige loopgeven bij digitaal rijden.
Motoren slijten ook, lagertjes lopen uit, tandwieltjes slijten op elkaar in ( denk aan de ketting van een fiets. Vervange je de ketting dan moet je eigenlijk ook de tandwielen vervangen.
Ankertjes kunnen bij lang niet gebruiken ook "uitzakken" en weer onregelmatig lopen.
Kortom vele problemen en geen universele oplossing.
Je kunt wel een standaarderkwijze hanteren voor het digitaliseren.
1 lok analoog laten rijden en gedrag bestuderen, (baan of op rollenbank)
2 Ruimte in lok bekijken op mogelijke decoders.
3 www afspeuren op ervatringen met digitaliseren van dat type lok. ( je staat verbaasd hoeveel berichten je daarover in NL en DE etc vindt)
4 Overwegen of verkoop opweegt tegen digitaliseren.
grtz!
PS je kunt bij mij wel proefritjes komen make hoor, gaan we een zondagje testrijden!
-
Oud smeermiddel kan vaak verharst zijn. De enige remedie is om de aandrijving te demonteren en met wasbenzine schoon te maken. Daarna spaarzaam met goede olie of teflonvet (LaBelle) smeren. Derk erom dat LaBelle verschillende soorten smeermiddel heeft die al dan niet voor kunststof geschikt zijn.
Motorlagers zijn veelal gesinterd (poreus), een klein drupje olie op het lager doet vaak wonderen. Vanzelfsprekend heeft het bij een motor met een versleten (trommel)collector geen zin meer om onderhoud te plegen. Vervanging is dan het enige alternatief.
Naast de Mashima of Sagami motoren heb ik vaak een klokanker motor (Faulhaber, Escap, Maxon of Namiki) ingebouwd. Complete ombouw sets zijn bij SB (en vroeger bij Verbeck en Bogusch) leverbaar. Klokankermotoren hebben een lineair draaimoment, zijn geruisarm en hebben een hoog rendement (laag stroomverbruik). Ze hebben alleen een hekel aan pulssturing. De meeste van de huidige decoders zijn geschikt voor toepassing met klokankermotoren. In analoog bedrijf is een 0-12V regelbare gelijkspanning geschikt om de lok te laten kruipen. Klokankermotoren hebben een mooie uitloop, zeker als er op de as nog een vliegwiel gemonteerd is. De lokverlichting heeft echter een remmend effect op de uitloop maar is te compenseren met een kleine elektronische schakeling. Voor geïnteresseerden is een schema hiervan beschikbaar.
Klokankermotoren zijn in 12V in diameter vanaf 10mm leverbaar. Recentelijk heeft Faulhaber een 12V klokankermotor met 8mm doorsnee in het programma opgenomen. Het vermogen van slechts 0,3W laat alleen een toepassing in een klein model toe. Gezien de geringe stroomopname kan een motor met een lagere spanning van een voorweerstand voorzien worden om toch op 12Vdc aangesloten te kunnen worden. Voor kleine draaistel locomotieven kunnen ook 2 identieke 6V klokankermotoren in serie worden gezet. Ik heb dit ooit bij een h0e smalspoorloc toegepast.
Pager motoren die voor de trilfunctie in de mobiele telefoon zorgen, zijn niet op continubedrijf berekend. Me een geschikte voorweerstand kunnen ze del leuke effecten geven.
(wordt vervolgd)
Rob
-
Motoren zo nu en dan vervangen is geen probleem, dit doe ik dan ook keurig... Het gaat mij vooral om de tamdwielkasten... Ik heb het gevoel dat er een groot probleem bij de tandwielkasten ontstaat. Het oude vet wordt hard, maar zodra ik die ga vervangen door nieuw schoon roco vet komt het ook niet meer goed en lijkt er dermate veel slijtage te zijn dat het eigenlijk een verloren zaak lijkt.
Ik denk dat ik inderdaad maar eens jouw richting op kom Han... 😉, zelf kom ik er in ieder geval niet echt uit...
Groet,
Richard
-
Als je tandwielkasten uit elkaar haalt, moet je als je het perfect wilt doen, dezelfde tandwielen weer op dezelfde plek terugbouwen. Maar ik heb hier in de praktijk tot nu toe nooit last mee gehad en doe het eigenlijk nooit zo precies.
Hoe maak je eea schoon? Heb je al eens een ultrasoon reiniger geprobeerd?
-
Jup, ultrasoon reiniger, wasbenzine en een kwastje... de hele mikmak...