BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marty op 09 January 2011, 23:13:37
-
Navond
Gisteren in Houten kreeg ik een tip om de slecht rijdende bakkertjes door lstig schon te houden spoor, te voorzien van een Lenz Gold decoder met een UPS.
Dit is in te bouwen in een gesloten wagentje achterde bakkert, en die 2 hele kleine dradjes neem ik voor lief, beter dan de heledag vingeren met je lokkie.
Nu wordt dat volgende week voor me gedaan, maar wil ik me wel even inlezen als Diginono.
i heb de site van Lenz al doorgelezen, maar mijn Duits is nou niet zo dat ikalles begrijp, of iklees het verkeerd
mijn vraag is of de UPS alleen aan de normle Gold gekoppeld kan worden, of ook aan de mini+ ??
En een andere stommem vraag, hoe lang geeft de UPS nog stroom door eer de motort stopzegt ?? of bepaalt de snelheid de nog af te legen afstand ??
-
Misschien via de Amerikaanse (http://www.lenzusa.com/techinfo/index.htm) site wel duidelijker.
Enne het is trouwens USP 8)
Gr.
Eric
-
USP kan ook aan de gold mini. Er wordt een bepaalde hoeveelheid energie in de USP opgeslagen dus de duur van de uitloop is afhankelijk van het stroomverbruik. Bij een gewone H0 loc wordt gesproken over 1 tot 2 seconden, zo'n klein dingetje vermoedelijk iets langer. Het aardige is natuurlijk dat als een locje trager rijdt, het stroomverbuik minder is en de uitloop dus weer wat langer duurt. Het is in ieder geval genoeg om een korte stroomonderbreking en zelfs een geïsoleerd puntstuk te negeren.
-
Zelfs genoeg om over papier heen te rijden.
Marty, vraag Henk maar eens met zijn spoor 0 Lenz loc. Die heeft het standaard en pak je gewoon van de rails en blijft draaien...... inclusief verlichting.
Enne het is trouwens USP 8)
Gr.
Eric
UPS is de post...... ;)
-
Dank voor je antwoord Henk, mooi dat het kan, dan is er nog ademruimte in het wagentje, Net als in den onderbroek moet dat allemaal niet te strak zitten heh :)
bij mij is het een combinatie van te weinig gewicht, en een snel vuil wordend (straat)spoor
Na 2 keer poetsen begint al te horten en stoten, op een schoon nieuw spoor kan het kruipen, en alle loze niet zichtbare ruimtes zijn al volgepropt met lood
Zit ik alleen even nog met hoe ik de fiddle op ga lossen.
We werken met kleine cassette's waarin het stammetje rijd, en op de helft is het spoor doorgezaagd, dus stop de tram.
Cassette omdraaien en de andere zijde krijgt stroom, en den bakkert vertrekt weer, dus hopelijk is die USP ( (dank Eric :) ) optijd leeg voordat de cassette is afgelopen.
EN als dat ding leeg is gereden, duurt het dan lang dat het zich weer oplaad. of merk je daar helemaal niks van, gaat dat in een nanoseconde ??
Dank voor je antwoord Henk
-
Marty, als je gewoon stopt met de stop knop op de regelaar en dan de cassette omdraait is er toch geen probleem?
-
Nee dat had ik ook al bedacht Ronald, maar dan moet er 1 achter de baan staan, aangezien de bediening aan de voorkant is, en een hoog schot om de fiddle heen staat, die ziet het prubliek niet.
En gokken is niet mijn sterkste kant :), maar het kan wel inderdaad. Beter wat hannesen in de fiddle dan niet rijdende treinen op een beurs.
Maar voor de zekerheid ga ik zo even wat stootkussentjes op de bak waar de cassettes op rusten aanbrengen :)
-
Oke. Evt kun je nog iets digitaals er tussen zetten waardoor de trein automatisch stopt. Een of andere module van Lenz of zo. Maar daar moeten de digibeten maar een antwoord op geven ;)
maar het kan wel inderdaad. Beter wat hannesen in de fiddle dan niet rijdende treinen op een beurs.
Precies :)
-
Utregs modus aan/ Weet je waat daat Kos ?? Utregs modus Uit/ :)
We doen het wel op de Floris methode, gewoon over het schot heen schreeuwen ;D
-
Valt mee. Het schijnt dat zo'n BM1 module van Lenz alleen maar uit een stuk of vier diodes bestaat. Als je die over de stroomscheiding schakelt en CV zoveel is correct ingesteld, dan zou het lokje na het passeren van de stroomscheiding moeten stoppen. Als je de cassette dan omdraait krijgt het lokje weer gewone digitale spanning en zou weer moeten optrekken. Ik heb geen idee of de diodeschakeling dan nog werkt, want die zit dan omgekeerd, maar ik denk eigenlijk van wel.
Maar misschien hebben andere mensen ervaring met de ABC-schakeling. Om te beginnen hoe de diodes eigenlijk zijn geschakeld.
-
Daar zijn al verschillende draadjes over geweest... maar even wat linkjes:
Draadje over lenz ABC (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4700.0.html)
ABC Website Aswin Krol (http://www.aswinkrol.nl/elektronica/rommelhoek/lenz_abc.php)
ABC Website Louis Holleman (http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm)
website LENZ (http://www.digital-plus.de/e/digitalplus_abc.php)
Het is wel zo wat Henk zegt een paar diodes moet voldoende zijn om een lokdecoder met geactiveerde ABC (de nieuwe esu's hebben het ook). Alleen het keren is nog een probleem. Hoe dat eventueel digitaal gaat is nog een leuke opgave als dat automatisch moet...
Groeten Ronald.
-
Maar dat keren hoeft dus niet automatisch Ronald. Dat doen ze met de hand.
We werken met kleine cassette's waarin het stammetje rijd, en op de helft is het spoor doorgezaagd, dus stop de tram.
Cassette omdraaien en de andere zijde krijgt stroom, en den bakkert vertrekt weer, dus hopelijk is die USP ( (dank Eric :) ) optijd leeg voordat de cassette is afgelopen.
Marty hoeft alleen maar zo'n diodeschakeling over de zaagsnede te plaatsen. Maar als de cassette is omgedraaid, staat ook de schakeling andersom en ik ben niet zeker of het dan nog werkt. Ik denk het wel. Het gaat erom dat het signaal asymetrisch wordt en daarvoor maakt het denk ik niet uit hoe de schakeling is aangesloten.
Het gaat dus om deze schakeling Marty. Dat moet te doen zijn. Die ingetekende schakelaar moet je vergeten.
(http://www.aswinkrol.nl/elektronica/rommelhoek/plaatjes/abc.gif)
Hier gejat met dank aan Ronald.
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/rommelhoek/lenz_abc.php (http://www.aswinkrol.nl/elektronica/rommelhoek/lenz_abc.php)
-
Daar had ik dus net over heen gelezen :) maar het kan wel de oplossing voor onze Marty zijn (y). Je kan het per decoder instellen of hij reageert op de dioden links, rechts of allebeide kanten. Dat is een bepaalde CV-waarde, zie daarvoor de handleiding ;)
Groeten Ronald.
-
Dank allen, nou moet ik wel zeggen dat een diode mij net zoveel zegt als een Egyptische Ysbeer , maar ik ga me er vanavond even in verdiepen.
Als ik niet uit die schakeling kom is er geen man overboord hoor, het is zoals Ronald H het zegt, iemand kan het met de hand doen, en in principe staat er altijd 1 iemand achter de baan om de fiddles te bedienden, want het draaien van de cassettes is echt handwerk.
En als het trastammetje in zijn muizeholletje rijd, en je drukt 2 seconde later op stop, heb ik nog een vrij makkelijke marge, maar ik ga vanavond de linkjes even doornemen.
Maar let wel, ik heb in heel mijn leven 4 decoders gekocht, 3 zijn er al voor het inbouwen doorgebrand, zo ver reikt mijn technische kennis :), vandaar dat de baan, speciaal voor mij KISS gehouden wordt.
Cv waarde zegt mij alleen dat het niet om de verwarmingsketel gaat, ja ik weet, ik ben echt heeel dom in digidingen :-[
Tnx
-
Ik wil wel even zo'n schakeling voor je in elkaar solderen Marty. Keurig met schroefaansluitingen. Moet je even je postadres pb'en.
-
Oo dat zou zeer net van u zijn Henk
We gaan eerst de decoder en de USP in het goederenwagentje frotten, om te kijken of dat uberhaupt werkt, anders is die schakeling niet eens nodig als het niet werkt.
Maar als het met die decoder significant ( dat woord heb ik altijd al zo graag willen zeggen) beter is qua rijgedrag, dan zou ik graag van je aanbod gebruik maken, heel erg bedankt alvast
-
Ene heer Halma of onder getekende kan je wel helpen met juist zetten van de CV's mocht dat nog nodig zijn. Als ze dat niet doen bij het inbouwen en testen van de decoder ;)
Groeten Ronald.
-
Oh, dat weet Mart wel.... ;D ;) We hebben alleen geen bouwdag meer voor On traXS maar het zal zich allemaal wel redden! :)