BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Slimpie op 09 January 2011, 21:16:17
-
We hebben pas een Intellibox(65050) van Uhlenbrock aangeschaft voor onze baan.
Nu wil het geval dat hij niet werkt op onze baan.
We hebben een remgenerator van Lenz, Die bestaat uit de onderdelen;lz 100(centrale),lv 100(versterker), lc 100(ontvanger Arnold dig.)en de lg 100 (de remgenerator).
De Intellibox wilden we via het Lenz gebeuren laten werken maar dat werkt dus niet.
In de beschrijving kan ik er niets over vinden of dit wel of niet kan. Het heeft alvast wel gewerkt met een Arnold centrale via Lenz.
Wie kan ons met dit probleem helpen?
-
Je hebt nu twee centrales in je baan zitten... de Intellibox en de Lenz... Dat gaat niet samen.... Waarom wil je overstappen van Lenz naar de intellibox?
Groeten Ronald.
-
Sorry even vergeten maar de centrale van Arnold is daar wel tussen uitgehaald.
De Intellibox is aangeschaft (door een ander waar ik samen mee de baan bouw) omdat daar een hoop mee kan.
-
Wat ik hier uit begrijp is dat de centrale van Lenzretussen uit moet?
Maar waarom werkt dat dan wel als de centrale van Arnold eraan zit dan?
-
Maar... ik denk dat je een ander probleem hebt... Volgens mij is de versterker van Lenz is niet te gebruiken bij de intellibox... Dit omdat de lenz booster een H-bridge-booster is en de Intellibox is een common-ground-systeem. Zie voor wat meer info ook hier: Intellibox werkt niet goed samen... (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18149.msg271314.html#msg271314)
Maar je je kan je remgenerator volgens de handleiding gewoon tussen de booster aansluiting (CDE-aansluiting op de intellibox) en een tweede trafo met versterker zetten (ook met CDE-aansluiting) dan moet het werken.
Ook even gekeken naar de handleiding van de Lenz LC100 die maakt van je Arnold-centrale niet meer dan een handregelaar... maar dan moet je dus alle loks op 14 rijstappen hebben en niet hoger adres dan 99.... Waarschijnlijk staat de intellibox nu op 28 rijstappen...
Maak anders even een schets hoe het een en ander is aangesloten... dat maakt het meestal wel wat duidelijker :)
Groeten Ronald.
-
Bedankt Ronald.
Ga het morgen geljik proberen en hoop dat het werkt.
Hans (y)
-
Beste Ronald,
Heb nog niet geprobeerd wat jij beschreven hebt, ben te bang hiermee wat sloop. Ik begrijp ook niet precies wat ik in dit gebeuren precies weg moet laten. Ik heb daarom geprobeert een schema te maken wat je hopenlijk begrijpt, ik ben niet zo goed thuis in elektronica.
Bvd Hans.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_17.jpg)
-
Hierbij nog een link naar de afbeelding zodat het misschien beter te zien is.
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_18.jpg)
-
Heb nog niet geprobeerd wat jij beschreven hebt, ben te bang hiermee wat sloop. Ik begrijp ook niet precies wat ik in dit gebeuren precies weg moet laten. Ik heb daarom geprobeert een schema te maken wat je hopenlijk begrijpt, ik ben niet zo goed thuis in elektronica.
Een mooie schets
Je sloopt hier niets mee als je de Arnold centrale alleen vervangt door de IB... dan moet je de rest ook laten zitten. Dan zou het gewoon moeten werken. Je zal de IB wel op alleen DCC-protocol moeten zetten en op alleen 14 stappen. Nu zal het motorola en DCC zijn... dat zal de LC100 wel niet begrijpen Motorola en DCC tegelijk.
Het blijft raar om een "dure" IB als handregelaar te gaan gebruiken maar dat is natuurlijk jouw keuze.
Groeten Ronald.
-
Is die verandering van stappen dan bedoeld voor de IB?
Ik dacht dat je dan de stappen in de loc veranderde en niet in de IB? Er is ons nog wel eens verteld dat met het veranderen van de stappen je de functies van de loc kan veranderen.
Nog een vraagje? Waarom wordt er overal benadrukt dat het spul door 2 verschillende trafo`s gevoed moeten worden en dat het niet met 1 kan/mag?
Groet Hans
-
Sorry even vergeten maar de centrale van Arnold is daar wel tussen uitgehaald.
De Intellibox is aangeschaft (door een ander waar ik samen mee de baan bouw) omdat daar een hoop mee kan.
Wat wil je er dan mee?
Zoals Ronald al schreef zou je de IB nu schakelen als een handregelaar. Daarmee gebruik je de meeste mogelijkheden dus niet en is de aanschaf nogal zinloos geweest.
-
Of de aanschaf zinloos is wil ik het nog niet eens over hebben, ik heb hem niet persoonlijk aangeschaft maar dat heeft iemand anders gedaan. Maar voorlopig zitten we met een apparaat die volgens een winkelier die zo omgeruild kan worden met de Arnold centrale wat niet zo blijkt te zijn. Heirbij heb ik ook nog geen antwoord op het stappen verhaal en de 2 trafo`s, Dus weet iemand het antwoord hierop?
Groet Hans
-
Het aantal rijstappen wordt zowel in de locdecoder als in de centrale voor ieder adres vastgelegd.
In jullie opstelling is de Lenz LZ100 nog altijd de besturende centrale. Ik weet niet hoeveel rijstappen die kan leveren. Dat is afhankelijk van de softwareversie. De LC100 kan volgens de gebruiksaanwijzing maar 14 rijstappen doorgeven. Dat maakte voor die oeroude Arnold Centrale niet uit, want die kende ook niet meer dan 14 rijstappen. De IB kent in DCC echter 14, 28 of 128 rijstappen. Vermoedelijk moet je die dus op 14 rijstappen instellen wil de LC100 snappen wat de bedoeling is.
Het ontwerp van de IB is ook al ruim 10 jaar oud, maar vermoedelijk wil je nu een centrale als rijregelaar gebruiken die meer in zijn mars heeft dan de opstelling waaraan hij wordt gekoppeld.
-
Het antwoord op de twee trafo's staat eigenlijk al gegeven... het zijn geen twee trafo's maar twee verschillende soorten versterkers (Boosters) De Intellibox heeft namelijk een Common Ground principe en Lenz een H-bridge-principe. Daarom moet je dus 2 trafo's gebruiken die allebeide een één versterker (booster) voeden. In de IB zit al een versterker op basis van het Common Ground-principe.
Die twee systemen tegelijk in één baan gebruiken kan tot problemen leiden. Je kan beter of een common ground of een H-bridge systeem gebruiken.
Het stappenverhaal: De LC100 kan alleen maar 14 stappen aan... en geen 28 of meer stappen... Daarom moet je alle loks die in je IB zet met 14 stappen in de database van de IB invoeren. En je zet de IB op alleen DCC-mode waarbij Motorola-protocol is uitgezet.
Of je treinen met dan nog willen rijden als in de decoder 28 stappen staan is mij even onduidelijk... Zelfde geldt voor de functies. De IB kan tot een bepaald aantal functies aansturen of de LC100 dat dan ook kan omzetten is even onduidelijk.
GRoeten Ronald.
-
Het wordt nodeloos ingewikkeld zo.
Volgens mij kan je het beste doen wat Ronald al eerder suggereerde: de IB als centrale gaan gebruiken. De IB heeft een DCC boosteruitgang. Daarop kun je die LG100 en twee keer LV100 aansluiten op dezelfde manier als ze nu op de LZ100 zijn aangesloten.
Ik vraag me af of je voor de IB per se een aparte trafo nodig hebt, als je de ingebouwde versterker toch niet op de baan aansluit. Aan de andere kant heb je dan ook maar een klein trafootje nodig. Waarmee werd die Arnold centrale gevoed?
-
Bedankt voor de reactie mensen. Nu weet ik teminste een beetje waar het over gaat. Een ding is mij wel duidelijk geworden, voor advies kan je beter hier op het forum wezen dan in de winkel.
Ik denk dat we hiermee het wel gaan redden.
Hans ;D (y)