BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: peterha op 09 January 2011, 18:08:24
-
Ik ben van plan om van het oude HCCM systeem over te stappen naar een digitaal systeem.
Het HCCM systeem maakt gebruik van 2 rail blokkaarten met 1 draad voor de rijspanning en 4 draden voor de secties. Ik heb gelezen dat Koploper en digitale systemen voldoende hebben aan 2 bezetmelders per blok, dus ben ik nu bezig om mijn baan aan te passen zodat ik per blok ook twee secties c.q. bezetmelddraden heb. In de encyclopedie van Beneluxspoor heb ik e.e.a. gelezen over de CVL (Centrale voedingsleiding).
Mijn baan is opgedeeld in blokken met voor elk blok een draad voor de rijspanning. Ik wil alle "oude" rijspanningsdraad van de blokken aan de ringleiding solderen waarbij de baan dus opgedeeld blijft in blokken of moet ik de isolaties tussen de blokken weghalen en de rails doorverbinden? De eerste optie lijkt mij het handigst.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten,
Peter
-
Hallo Peter,
De eerste optie kan je gewoon doen. Onder de baan de boel door verbinden waar nodig.
Groeten Ronald.
-
Peter,
optie 1.
alle "oude" rijspanningsdraad van de blokken aan de ringleiding solderen waarbij de baan dus opgedeeld blijft in blokken
mvg,
Sander
-
Dit leek mij ook het handigst en het meest voor de hand liggend.
Maar toch maar even navragen voordat later weer alle over kan.
In ieder geval bedankt voor het antwoord.
Groeten, Peter
-
Misschien is het daar nu al te laat voor.... Maar kan je het bestaande HCCM systeem niet ombouwen naar Dinamo? Dinamo kan zowel analoog als digitaal aansturen...
Groeten Ronald.
-
HCCM systeem zelf zal dan vervangen moeten worden.
De baanaansluitingen zouden denk ik voor het grootste gedeelte dezelfde zijn.
Groeten,
Patrick
-
Als ik mijn baanaansluitingen zou willen/moeten behouden, zou Dinamo wel de oplossing zijn.
Ik denk er echter over om naar een Intellibox over te stappen.
groet,
Peter
-
Hallo Peter,
Je moet de isolaties laten zitten. Koploper werkt met blokken, met daarin, zoals je zelf al zegt twee bezetmelders (in de eenvoudige opzet). Tussen de blokken is één van de railstaven geisoleerd. Binnen een blok zit er tussen de bezetmelders en eventueel tussen het niet gedetecteerde stuk ook isolatielassen. Het niet gedetecteerde gedeelte moet wel via een diodeschakeling worden gevoed, om te compenseren voor het spanningsverlies van de bezetmelders. Een schema voor de diodeschakeling staat in de handleiding van de ESU 5233, die op het internet is te downloaden.
-
De diodeschakeling staat ook in de Encyclopedie ;) de Diodeschakeling (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E16.03.03_-_Diodeschakeling)
@Peter: Wil je ook zonder computer kunnen rijden? want dan kan ik de overstap wel begrijpen.
Groeten Ronald.
-
@ Dirk, was ik ook van plan, maar scheelt weer extra prutsen.
Overigens, mijn hele baan bestaat uit blokken met (vooralsnog) twee secties/bezetmelders per blok. Daarom heb ik geen "niet-gedetecteerde" delen en hoef dus ook niet met diodeschakelingen te werken. Dat hele gedoe met niet gedetecteerde begrijp ik nog steeds niet; Koploper (in mijn geval) moet toch weten waar een trein is? Maar aangezien ik elke secties ga gebruiken voor een bezetmelder, heb ik dat "probleem" niet.
@ Ronald, ik blijf koploper gebruiken.
Groeten,
Peter
-
Hallo Peter,
Ik kan me voorstellen, dat het systeem van Koploper met nietgedetecteerde stukken complex overkomt. Koploper detecteert niet feitelijk waar een trein een trein op de baan is, maar bepaalt dat aan de hand van de voorziene route en de te verwachten bezetmelders. Als Koploper weet dat trein A blok 1 inrijdt met de bezetmelders 11 en 12 dan verwacht Koploper eerst bezetmelder 11 en geeft dan blok A bezet. Vervolgens wordt bezetmelder 12 verwacht en is het blok nog steeds bezet. Gebeurt niet wat Koploper verwacht, dan is Koploper de trein kwijt en is deze ook niet meer via Koploper aan te sturen. Hopelijk geeft dit een beetje een idee.
Verder ben ik nog steeds een heel tevreden Koplopergebruiker.
-
Gebeurt niet wat Koploper verwacht, dan is Koploper de trein kwijt en is deze ook niet meer via Koploper aan te sturen.
Verder ben ik nog steeds een heel tevreden Koplopergebruiker.
Dirk, ook ik ben uitermate tevreden met Koploper. Ik gebruik het nu al vele jaren en nog ontdek ik weer steeds nieuwe mogelijkheden. Petje af voor Paul (y)
Dat in bepaalde gevallen Koploper een trein kwijt kan zijn, heb ik ook meermalen mogen ervaren :( De trein is dan een spooktrein en daarom heb ik toch maar de (beperkte) spookdetectie aangezet. Dat een trein spookrijder wordt, zal te maken hebben met een slechte of geen bezetmelding om wat voor reden dan ook. Maar werkt dat dan anders met andere digitale systemen i.c.m. Koploper? Er wordt toch altijd gewerkt met bezetmeldingen die door software vertaald worden? ???
-
Hallo Peter,
Beetje laat misschien maar toch nog een reactie. Zoals Ronald al aangaf kun je de HCCM kaarten ook voor digitaal gebruiken. Maar, mocht je toch helemaal overstappen, dan heb ik belangstelling om je interface over te nemen. Succes!
-
Hai Ronald,
Bij mij ligt 't op dit moment stil. Ik heb her en der geïnformeerd, maar heb nog geen besluit genomen. Alles vervangen gaat ook een dure grap worden; ga dus nog maar even wachten. De kaarten zijn overigens al omgebouwd naar digitaal gebruik, daarnaast druk doende om het mateieel om te bouwen naar digitaal rijden.
Moet eigenlijk ook nog wat schaduwstation/opstelsporen maken om wat meer materieel kwijt te kunnen. Ben daarnaast nu bezig om 3 Mat '46s te koppelen, Roco Blokkendozen (oude en nieuwe versie) van binnenverlichting te voorzien en nog wat meer.
Bedankt voor de interesse.
Succes en gegroet,
Peter.
-
Hallo ieder,
Ik heb eens het één en ander getest en kwam tot de conclusie dat de doorlooprail per blokkaart gescheiden moet blijven. De rooksignalen van de 2BK hebben dit duidelijk gemaakt.
Groeten,
Arnoud
----- Original Message -----
From: "Arnoud" <AJW.van.Rhenen@hccnet.nl>
To: <hccm@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, December 20, 2009 10:34 PM
Subject: [hccm] Door lussen rekconnector poorten 17
> Hallo ieder,
>
> Ik ben eerder dit jaar overgestapt van blokgestuurd rijden naar
> treingestuurd rijden met HCCM kaarten. Als gevolg van een doorgezakte
> grondplaat moest ik mijn schaduwstation vervangen. Aangezien ik de
> bedrading
> toch opnieuw moet aanleggen, wil ik de bedrading net zo aanleggen als dat
> gebruikelijk is bij decoders. Ik stuit nu op een probleempje, dat in de
> huidige toestand de doorgaande rail van geen één blokkaart op het rek met
> elkaar is doorverbonden. Aangezien in het treingestuurd systeem er geen
> potentiaal verschillen behoeven te zijn tussen de doorgaande rails van
> elke
> blokkaart en de informatie in blok zelfs identiek dient te zijn, wil ik
> deze
> doorgaande rail van elk(e) blok(kaart) met elkaar door verbinden. Is dit
> mogelijk of geeft dit anders problemen?
>
> Kerst groeten,
> Arnoud van Rhenen
>
>
>
> ------------------------------------
>
> Community email adres:
> Post message: hccm@yahoogroups.com
> Subscribe: hccm-subscribe@yahoogroups.com
> Unsubscribe: hccm-unsubscribe@yahoogroups.com
> List owner: hccm-owner@yahoogroups.com
>
> Shortcut URL naar deze pagina:
> http://www.yahoogroups.com/community/hccmYahoo! Groups Links
Aldus het relaas van mijn ervaring van de eerste vraag.