BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Norbert op 09 January 2011, 10:07:50
-
Beste spoorwegmodelbouwers,
Is er iemand die ervaring heeft opgedaan met het digitaal aansturen van de Fleischmann draaischijf 9152C door middel van de Draai15 kaart en Koploper. Het lukt ons wel met de draaischijf 9152 en niet met de 9152C ondanks dat we de spoorstaven hebben doorverbonden. De draaischijf 9152C wil niet stoppen, de draaischijf 9152 wel.
Graag reactie en alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Norbert.
-
De Draai15 is een kaart van Kees Moerman. Neem met hem contact op en hij zal je verder helpen.
Koos Jabaaij.
-
Bedankt voor de snelle reactie, echter dat stadium zijn we al gepasseerd. Helaas heeft het niet tot een oplossing geleid. De draai15 kaart is goed.
Met vriendelijke groet,
Norbert.
-
Tja, als de maker van de kaart het niet weet........... ???
Koos Jabaaij.
-
is je draaischijf wel heel? dat de detectie van de sporen niet stuk is.
kijk of de schijf het analoog het wel doet.
M.v.g erik
-
Bedankt voor de reactie. De draaischijf is hagelnieuw en analoog werkt het prima. Ik denk steeds meer dat het zit in het verschil tussen 9152 en 9152c. Wie kan mij daar meer in vertellen dan wat er in de catalogus staat?
Met vriendelijke groet,
Norbert.
-
Hoi,
Het grote verschil tussen de 'C' en 'niet-C' schijven ( H0, TT en N ) is, dat de 'C' slechts 1 kant van de brug stroom levert aan de afrijrails ( om kortsluiting te voorkomen ). E.e.a. wordt geschakeld met een relais in de brug en is afhankelijk van waar het huisje staat icm de rijrichting op de brug.
Nu kan het zijn, dat de Draai15 op een of andere wijze de spanning op de afgaande rails meet...
Heb je een schema van de aansluitingen van de Draai15 ? En zo ja, kun je dat hier posten ?
Grtzz,
Karst
-
Beste Karst,
Bedankt voor de reactie. Ik heb de schema's in word maar weet niet hoe ze aan dit bericht toe te voegen. Graag enige uitleg hierover.
Met vriendelijke groet,
Norbert.
-
Hoi Norbert,
Hierbij aansluitschema geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draai15Schema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draai15Schema.jpg)
Als ik het zo bekijk, zal de Draai15 via groen/zwarte draden 'meten' waar de schijf staat. Deze doet dat vermoed ik via de stroom die door de brug op die korte stukjes gezet wordt.
Maar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C_Draaischijf_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C_Draaischijf_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C_Draaischijf_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C_Draaischijf_2.jpg)
... de C-Schijven hebben onderbrekingen in de brugrail. Deze worden normaal geschakeld via een relay in de brug. Ik moet altijd nog een keer uitzoeken wanneer en door wat ;)
Je zou deze eens kunnen overbruggen door er een draadje oid tussen te klemmen en te kijken of de Draai15 dan wel wil werken.
Grtzz,
Karst
-
Hallo Allemaal,
Wat Karst schijft is juist en dat hadden we al ondervonden. Het probleem is ondertussen opgelost. We hadden de optocoupler foutief aangesloten. Draaischijf stop nu wel alleen nog niet op de juiste railaansluiting, maar daar komen we hopelijk wel uit.
Eeen ieder bedankt voor het meedenken en zeker dank aan Kees Moerman die ons weer op het goede spoor heeft gezet.
Met vriendelijke groet,
Norbert.
-
Dus mijn eerste antwoord was zo gek nog niet. ;)
Koos Jabaaij.