BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Robert_N-Nm op 04 February 2007, 18:59:39
-
Hallo allemaal,
Vandaag een lekkere middag prutsen met een messing kitje van de firma schlosser. Het gaat om een platte wagen van de RhB in spoor N. Hier een fototje van mijn eerste poging om een messing bouwsetje in elkaar te zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_13.jpg)
Tja, omdat het zulk fijn spul is breekt er wel eens wat af (vrij frustrerend gezien het formaat >:( ). Maar over het algemeen is het me wel meegevallen.
Op dit moment zijn alle onderdeeltjes klaar en moeten ze geschilderd gaan worden, maar dat gaat vandaag niet meer lukken.
Uiteindelijk moet de wagon er uit gaan zien zoals die links op de onderstaande foto, die heb ik overigens op bestelling laten bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nm_trein_4_2_07.jpg)
Als er behoefte is ik heb nog wat meer bouwfoto's dus die kan ik dan eventueel wel uploaden.
Robert
-
Hello Roberto
Dit ziet er top uit. Je mag blij zijn dat het geen witmetaal is, dat breekt nog sneller af.
Succes en meer foto's zijn altijd welkom
-
Euh, RhB in spoor N = 9 mm?
Betekent dit dat je modelbouwt in schaal 1:87, dus H0e = 9 mm spoor,
of is het smalspoor in schaal 1:160, dus...?
-
Euh, RhB in spoor N = 9 mm?
Betekent dit dat je modelbouwt in schaal 1:87, dus H0e = 9 mm spoor,
of is het smalspoor in schaal 1:160, dus...?
Dat is een zeer begrijpelijke reactie/vraag Simon. Om deze vraag te beantwoorden, dit is modelbouw in de schaal 1:160. Net als dat je in HO meterspoor hebt (HOm, ik dacht 12 mm) heb je in spoor N ook meterspoor (Nm, 6,5 mm-spoor) dus.
Ja het bestaat en het is zeldzaam. Ik heb zelf nog nooit een baan met m'n eigen ogen gezien in deze schaal. Zo heel af en toe staat er wel wat in de duitse en zwitserse modelspoorbladen, maar dan moet je nog zoeken.
Oh en voor ik het vergeet nog een paar bouwfoto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_11.jpg)
Robert
-
Schalen hebben helemaal niets met spoorbreedtes te maken, maw. H0 kan breedspoor hebben, normaalspoor, smalspoor enz. Maar dat geldt ook voor N. En voor G en voor Z. ;)
-
Robert, is lok14 nog in bedrijf dat je weet?
-
@stig
Geen idee of lok 14 nog actief is, ik heb wel eens geprobeert de site te bereiken maar deze is al een jaar of 2 in de grote verbouwing dus je komt niet verder dan de beginpagina.
Robert
-
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel er eigenlijk te krijgen is in TTm. Bestaat daar überhaupt rails voor?
-
Leuke wagon Robert!
Heb je misschien ook nog meer foto's van het eindproduct?
m.v.g.
Mark
-
Hoi,
@Bastiaan
Ja, TTm bestaat ook. Kijk maar even hier
http://home.arcor.de/lok-schlosserei/
Niet helemaal up to date maar de prijslijsten zijn wel actueel. De modellen zijn hebben 9mm assen (aldus NEM) dus je kan gewoon rails van fl of mtx gebruiken.
@Mark
Op dit moment zijn de onderdelen veilig opgeborgen. Ik moet nog verf bestellen/kopen. Dus het eindproduct is nog niet klaar, maar er staat een foto op van eenzelfde wagon dus zo moet het er ongeveer uit gaan zien (helemaal aan het begin).
Wat verfmethoden ben ik nog niet helemaal uit. Airbrush of gewoon penseel? Ach miscchien eens informeren.
Robert
Robert
-
Schalen hebben helemaal niets met spoorbreedtes te maken, maw. H0 kan breedspoor hebben, normaalspoor, smalspoor enz. Maar dat geldt ook voor N. En voor G en voor Z. ;)
Daar moet ik je toch even terecht wijzen. Je bedoelt het goed maar schalen hebben op schaal toch wel iets te maken met spoorbreedtes.
Meterspoor is in H0 (H0m dus) 12mm en in N (Nm dus) 6.5mm
Het lijkt moeilijker dan het is gezien de vragen die ik regelmatig krijg.
Toch is het niet zo verwarrend. Robert N-Nm verwoordt het heel duidelijk.
-
Ik heb het gesnopen, hoor ;)
De website www.n-schmalspur.de zegt hierover het volgende:
Was ist "Nm"?
Unverändert sprechen wir von der Baugröße N, nun aber mit geänderter Spurweite. Das "m" steht hier für "Meter". Die Vorbildfahrzeuge fahren also auf einem Gleis, dessen Spurweite lediglich 1000 Millimeter ausmacht. Bahnen dieser Art gibt es viele: häufig Straßenbahnen, viele Gebirgs- und auch Nebenbahnen. Der Weltanteil der Meterspur liegt bei ca. 7-8%. Die bekanntesten Vertreter dieser Spur sind unter anderem die Rhätische Bahn in der Schweiz (Glacier-Express) und die Harzquerbahn (Brocken) in Deutschland.
Umgerechnet in den Modellmaßstab hat das Gleis nun 6,25 mm Spurweite. Verwendung findet aber im Regelfall das 6,5 mm breite Gleismaterial aus der Spur Z (Maßstab 1:220), da neben dem Gleis auch fertige Fahrwerke erhältlich sind. Dies macht immerhin bereits eine Abweichung von rund 4% gegenüber dem Modellmaßstab aus.
Puristen unterscheiden daher weiter in die Spurweiten "Nmz" (N-Meterspur auf Z-Gleis, 6,5 mm) und in "Nmf" (N-Meterspur Finescale auf 6,25 mm Selbstbaugleis).
Zelf ben ik wat aan het experimenteren met H0m en begin dat net een beetje door te krijgen. Vandaar dat ik wat verrast was dat in spoor N/schaal 1:160 ook smalspoor (Nm dus) bestaat.
-
Je heb zelfs veldspoor in N, Nf, 3,75 mm.
-
Hoi Robert
kijk ook eens op deze link:
http://www.nm-bahnen.ch/Produkte.htm
deze zwitserse frima leverd ook Nm
De RhB heeft hun Rp-w wagons onlangs een andere type benamming gegeven namelijk Sp-w
als je meer info zoekt kijk dan ook eens op de site van de RhB onder deze link misschien vind je hier nog meer info
http://www.rhb.ch/gueter/wagentypen1.d.php
Ik ben zelf ook een liefhebber van de Rhb maar ik heb helaas nog geen baan.
groetjes edwin1974
-
Hoi,
Ja, ik ben bekend met de site, ze zijn alleen veel duurder dan de duitsers dus verder nooit iets besteld. Geef mij maar n-schmalspur.de of schlosser.
Dat de Rp-w inmiddels Sp-w was geworden wist ik niet, maar gezien de afmeting van de beschrifting zal dat niemand opvallen tenzij men ogen heeft als vergrootglazen.
Een baan heb ik op dit moment ook nog niet hor. Ik wel wat plannen in die richting maar eerst dit project maar eens tot een goed einde brengen en wachten op een lokomotief (Ge 4/4 III 652, zoals op de avatar?) die ik nog in bestelling heb staan. Die ben ik maar niet zelf gaan bouwen, dat leek me geen verstandige zet. Voor zo'n project heb je meer ervaring voor nodig als een messing kitje.
Robert
-
Wat verfmethoden ben ik nog niet helemaal uit. Airbrush of gewoon penseel? Ach miscchien eens informeren.
Kan je een tip geven : Airbrushen!!! eerst een primer laagje aan brengen (speciaal voor metaal) daarna spuiten met de gewenste kleur (2x)
stap 3 is decals aanbrengen, zorg er wel voor dat het modelletje vinger afdruk vrij is. Stap 4 is een transparante laag aanbrengen (over de decals heen) dit is voor de bescherming van je modell.
de primers die wij gebruiken is van Modellmaster dit is een grijze zeer glade lak die heel goed op messing hecht.
ik ken zelf AB-Modell heel goed,dit is een klant van ons en leverd hele goeie modellen. ook die van ons binnenkort.
(http://www.n-track.de/files/index_picture13.png)
de platte wagen ziet er overigens goed uit.
Groetjes,
Edward
www.n-track.de
-
Hoi Edward,
Leuk model van de berninawagen, die kende ik nog niet.
Ook bedankt voor de tips. Ik zal eens informeren bij de winkels in de buurt. Ik moet sowieso nog de benodigde apparatuur kopen (dus spuitstuk etc. etc.). Weet jij ook waar ik deze primer kan krijgen want het merk (Modellmaster) ken ik niet.
Ik moet denk ik eerst wel dat model reinigen van alle vette vingerafdrukken die er nu nog opzitten, een sopje is dan toch goed genoeg?
Robert
-
Primer van Model Master (Grey primer) art. Nr. komt nog!!
voor reinigen : zet water aan de kook, doe er afwas middel in (klein beetje)
doe rubbere handschoenen aan, en smeer met veel sop en weinig water het model in met een kwastje of watte staafjes, als het water gekookt is het model in het kokende water laten zaken en schoon borstellen.
Het vet en de resten zullen dan los komen. Spoel het model weer in schoon gekookt water en droog het vervolgen vorzichtig af . Gebruik hier voor ook een ander paar handschoenen.
Tijdens het spuiten (niet Verfen want dan gaan de details verlorren) oog handschoenen gebruiken (ook bij decals plakken).
na dat de laatste laag transparante lak er op zit kun je hem met schone handen vast pakken.
Gr,
Edward
www.n-track.de
-
Ok dank je, ik wacht af.
Ik trouwens ook even op n-track.de gekeken. Ik moet zeggen dat het er netjes uitziet. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog bij gaat komen aan modellen. Ik zag al een kleine rangeertractor staan, interessant.
Robert
-
Ok de verf!!
Model Master Gray Primer nummer 2737E (inhoud :15cc/ml)
Bij een goeie modelbouw shop te krijgen!
deze de helft verdunnen met tinner 1:1 dan wordt het zo dun als water.
spuiten met airbrush, goeie airbrush pistolen kun je al vordelig bij conrad.nl kopen deze zijn degelijk en gaan vanaf 50 euro, ik raad je aan om nooit 2e hands te kopen. de onderdelen zijn kwetsbaar en je weet nooit hoe je voorganger er mee omging, je merkt pas dat het foute boel is als je begonnen bent.
Compressoren : kun je voordelig via marktplaats kopen !!! rond de 100 euro, kun je testen bij aankoop.
overigens als het spuiten de eerste keer niet lukt kun je het modelletje in de verf afbijt doen en weer opnieuw beginnen.
nog een tip ! koop een "hoe moet ik airbrushen" boek.
en tot slot het N-track programma:
- voor 2007 komen er nog 3 nieuwe wagons (bouwsets) twee goederen en een open uitzicht wagen (geel)
- voor 2008 : electro lokomotief (bouwset) de lok heeft een gegoten messing kap, dus niet zo als bij schlosser die ze namelijk uit messing plaat maakt.
- voor 2008 : rangeertractor Tm 2/2 nummer 26 surava, met (maar nog niet zeker) twee kleine platte bak wagons in een set. Dit wordt een zeer beperkte oplage van 10 stuks. het modelletje heeft ook een motor en is 2,5 cm lang. Heeft een trek kracht om maximaal 2 kleine wagons te trekken (niet helling op natuurlijk)
Als je nog kleur code's (verf nummers) nodig hebt voor je modellen hoor ik het wel.
Gr,
Edward
-
het modelletje heeft ook een motor en is 2,5 cm lang. Heeft een trek kracht om maximaal 2 kleine wagons te trekken (niet helling op natuurlijk
Hoezo: "niet helling op natuurlijk" De RhB is een en al helling! ;D
Erg leuk dat het ook in Nm kan, maar ik houd het voorlopig op H0m ;)
Mooie modellen overigens!
-
Hoi Edward,
Bedankt voor de airbrush tips en het art.nummer van de grondverf. Volgende week eens kijken of ik de verf ergens kan vinden/bestellen. Wat betreft de kleurcodes van de rest van de verf die stonden al in de bouwbeschrijving (ral 7012(grijs), 7021(antraziet), 1017(geel) en 3001(rood) waarbij de laatste twee voor penseelwerk zijn om de details aan te stippen. Ik heb daarvoor al wat Revell art.nummers gevonden via het web.
Ook de toekomstplannen klinken interessant, vooral dat kleine tractortje klinkt interessant. En ach, een helling. De meeste stations zijn volgens mij beperkt stijgend bij de RhB dus dan kan deze gewoon rangeerwerk verrichten rondom het station. Hellingkje op is dan niet zo belangrijk. Ik blijf daarom gewoon Nm-klant.
Robert
-
Ral 7012 = Revell nr. 77 Staubgrau matt
of ( en deze vindt ik beter ) humbrol nr. 79
Ral 7021 = Revell nr. 9 Anthrazit matt
of ( en nu wat meer keuze, en veel beter dan revell)
Ral 7021 = Humbrol nr. 85
Ral 7021 = Tamiya nr. X18
Ral 7021 = Federal standard nr. 27038
Ral 7021 = Hobby color nr. H01/11
even toelichting voor mijn commentaar op revell = de verf is te dik, zelfs als het verdund wordt, pigment te grof en korrelig.hierdoor wordt het nooit echt glad.
Gr,
Edward
-
Hoezo: "niet helling op natuurlijk" De RhB is een en al helling!
Klopt!!!!
Maar het modelletje is maar 2.5cm en 1.4cm hoog. Dus niet echt veel massa/gewicht op de baan om een groote lading te trekken. Dit betekend dat als er wel een groote tading achter zit, hij niet vooruit komt.
een beetje wiskunde, maar ik neem ook aan dat het een grapje was ;D
daarnaast is hij meer voor de show bedoeld bij een station en niet om er stad en land mee te door kruisen.
Gr,
-
Uiteraard! :D
Ik heb de Tm 2/2 "Heimat Station Surava" nog nooit ergens anders gezien dan in... Surava.
-
Hoi Edward
Deze site kende ik nog niet .
ik moet zeggen de Panorama berninawagen ziet er goed uit net als de Tm2/2.
ik zit er zelf sterk over te denken ook met spoor Nm te beginnen.
welke electro lokomotief (bouwset) komt uit .
Ik ben zelf helemaal gek van de de Ge4/4II 611-633 met rechthoekige koplampen.
misschien kun je me eens meer over spoor Nm vertellen in een PM.
groetjes edwin1974
-
De modellen zijn hebben 9mm assen (aldus NEM) dus je kan gewoon rails van fl of mtx gebruiken.
Maar als ik gewone N-rails gebruik, dan zijn de bielzen niet op schaal. En ik vrees ook dat de railstaaf niet hoog genoeg is voor een TT-wielflens. In hoeverre is dit een probleem en hoe zou ik dit op kunnen lossen als ik daadwerkelijk aan TTm zou beginnen?
-
Hoezo: "niet helling op natuurlijk" De RhB is een en al helling! ;D
De stations waar ze meestal staan zijn vaak horizontaal, wel zo veilig met losse wagons :)
Groeten
-
Maar als ik gewone N-rails gebruik, dan zijn de bielzen niet op schaal
Dat klopt helemaal, dat heb ik ook als ik spoor Z rails gebruik als N smalspoor, zelfbouw van de rails is de enige oplossing. Tenzij iemand een fabrikant van kant en klare TTm rails weet. Voor Nm kan je trouwen wel het JHM railsysteem gebruiken ( http://www.aspenmodel.com ) maar die hebben weer geen TTm rails.
En ik vrees ook dat de railstaaf niet hoog genoeg is voor een TT-wielflens
Ik heb geen idee hoe of wat, maar ik vermoed dat hier wel rekening mee is gehouden bij de ontwikkeling van de modellen. Deze bouwen is namelijk een ding maar het bouwen van een complete baan met TTm is weer iets heel anders.
Persoonlijk denk ik dus dat railzen van MTX of FLM hoog zat zijn en dat men om problemen vraagt als men code 55 van peco gaat gebruiken want die zijn aanzienlijk lager in profiel.
Robert
-
Is de Peco of Tillig H0e rails geen uitkomst? Mss iets te groot maar ik denk dat de Tillig met name wel eens een goed alternatief kan zijn voor de N rails.
-
Ja het bestaat en het is zeldzaam. Ik heb zelf nog nooit een baan met m'n eigen ogen gezien in deze schaal. Zo heel af en toe staat er wel wat in de duitse en zwitserse modelspoorbladen, maar dan moet je nog zoeken
Hier dus een foto van een baan uit Nederland Stukje Solis in aanbouw.
(http://www.n-track.de/downloads/PICT5141.JPG)
Gr,
Edward
-
En voor diegene die de rails en wissels zelf willen maken moeten hier even kijken : www.handlaidtrack.com/z.php (wel even onder Nn3 kijken voor Nm)
Gr,
Edward
-
hoi Edward
dat ziet er mooi uit zeg,zag ik dat goed dat voor de panoramma rijtuigen een Ge 4/4 II rijd??
door dit soort foto,s krijg ik steeds meer zin om een spoor Nm baan te bouwen :) :) :).
groetjes Edwin
-
Edwin,
Ja dat is inderdaad een Ge4/4II, Dit was de aller eerste met de hand uit messing plaat gemaakt, de versie die we nu maken bestaat alleen nog in ons CAD systeem. het duurd nog een jaar voor hij in het echt te zien is.
Geduld hebben dus.
De Tm"tjes" proberen wij eind dit jaar af te hebben.
Gr,
-
Hoi Robert
Heb je nog mooie foto,s van je wagon?
ik ben zeer benieuwd hoe ver je nu bent.
groetjs edwin
-
Hoi allen,
Op dit moment ligt het eigenlijk een beetje stil. Ik wel al verf gekocht maar een airbrush heb ik nog niet. Ik heb wel wat rond gekeken en wat rondgevraagd in een winkel maar echt behulpzaam was dat nou ook weer niet.
Ik heb zoiets van eerst eens een simpele spuit kopen en dan zien we wel weer verder. Ik dacht eerst zo'n revell startgeval maar dan zou ik te veel verf naast het wagentje spuiten omdat de "straal" (om het maar zo te noemen te breed zou zijn.
Dus ik moet verder zoeken.
Ik wel een busje grondverf van tamiya staan dat ik zo kan spuiten (want het is een spuitbus).
Morgen is het weer zondag dus misschien schoonmaken en dan maar grondverven.
Robert
-
Robert,
Als het niet lukt, weer gewoon afbijten in de afbijt.
en vast pakken met rubber hand schoenen, ik koop ze bij de Albert Heijn 10 in een pakje voor 99 cent
Tamiya hebben wij ook wel eens gebruikt, Kijk wel uit dat je niet te dik spuit. Anders krijg je allemaal hele kleine scheurtjes in de grontverf. Oh ja de grondverf van Tamiya is transparant.
Gr,
Edward
-
Hoi,
Ik heb net even op het tamiya-busje gekeken, het is volgens het etiket grijze primer. Dat betekent voor mij "poehh, weer een mazzeltje" omdat ik zo goed kan zien wat ik gespoten heb.
Maar de vraag die ik nog heb. Het spuitstuk van de airbrush. Je hebt kleine en grote oppervlakspuiten, wat kan ik beter gebruiken? Dit omdat ik aan de ene kant in mijn ogen veel opp hetzelfde kleurtje moet geven en anderzijds de oppervlakten alle afzonderlijk erg klein zijn.
Rubbere handschoentjes heb ik wel (latex) van die chirurgische dingen want die heb ik nodig voor m'n opleiding.
Robert
Robert
-
deze zou goed genoeg moeten zijn : AIRBRUSH HP-101 Bestnr.: 243787 - 89 slechts 49,95 EUR bij conrad
Het model HP-101 is door de sproeikop-Ø 0,3 mm en de grote verfbeker bijzonder geschikt voor grote gelijkmatige vlakken en voor sterk gepigmenteerde verf en lak. De verfbeker wordt opgeschroefd en is tijdens gebruik draaibaar, zodat het airbrushpistoolin bijna alle gebieden inzetbaar is. De regeling van het lucht- en verfmengsel gebeurt door de Double Action-functie. De maximale verfmenging kan, ook tijdens spuitgebruik, door de schroef aan het eind van het handvat worden ingesteld.
gr,
Edward
-
Even een hele kleine update
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_14.jpg)
Ik heb net de bodem van de wagon gespoten met grondverf nadat ik de boel ontvet heb e.d. Ik heb de bodem afgeplakt want daar moet ik bij de laatste montage nog lijmen.
Robert
p.s. buiten gespoten, binnen verf laten drogen en foto's maken.
-
En nog even een aanvulling, de rest van de onderdelen heeft ook de volle laag gekregen. Op naar de volgende ronde, de echte kleur...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_15.jpg)
Oh en na lang tobben ben ik eruit. Ik ga station Alvaneu in model te maken zoals het was voor de sanering, dus met een klein kopspoortje. Dus nog even een schetsje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alvaneu_RhB_Bf.jpg)
Groeten Robert
-
waarom Alvaneu?
-
Hoi hoi,
In eerste instantie dacht ik aan een fantasiestation met als uitgangspunt de nooit gebouwde Bernhardinbahn, maar daar bleef ik in hangen en kwam ik niet verder mee --> ander idee
Toen heb ik zitten denken aan Chur-Landquart maar dat mist de allure van een echte berglijn. De berninabahn was al helemaal geen optie gezien het chronisch gebrek aan materieel in deze schaal.
De andere lijnen heb ik niets mee, ik ben een jaartje of 2-3 geleden met de bernina-express van Tiefencastel naar Tirano en terug geweest dus die lijn heb ik wat feeling mee. Niets zo mooi als licht bemiste en druilerige hellingen vanuit een trein bekijken.
Aangezien dit de eerste echte Nm-poging moet gaan worden moest het simpel worden, dat betekent dat Tiefencastel en Filisur etc etc direct afvallen. Dus dat beperkt al verder en toen was de keuze snel gemaakt, Alvaneu paste bij dat beeld. Zo kan ik met simpele modules beginnen en zo verder bouwen in de toekomst.
Robert
-
hoi robert
Ik heb nog een link voor je misschien kun je er nog ideeen op doen
http://www.albulabahn.com
Alvaneu ligt nog voor Filisur en dan zou je het landwasserviadukt ook kunnen na bouwen
groetjes edwin
-
Edwin nog bedankt voor de site, dat geeft weer extra ideeen en foto's.
En dus kan ik eerst leuk station en dan een indrukwekkend viaduct bouwen. Zo ver was ik nog niet in de planning maar dat klopt inderdaad. Goed plan...
Alleen jammer dat ik nog een maand of 3-4 extra moet wachten op mijn tractie.
Robert
-
Hoi robert
Alleen jammer dat ik nog een maand of 3-4 extra moet wachten op mijn tractie.
Wat voor loc(s) heb je dan besteld?
Groetjes edwin
-
Der is er maar 1 op dit moment en die is van schlosser de Ge 4/4III, die robert als plaatje gebruikt.
gr,
Edward
-
Correct, dat is mijn plaatje en die komt van schlosser (tenminste de bouwkit)
En volgens de mail is de voorraad motoren met het chassis op en kan het zeker nog tot na de zomer gaan duren voordat deze weer beschikbaar komen. Dan moet de boel nog gebouwd worden etc etc... :(
Wel jammer ik had zo gehoopt de lok vlak voor de zomer te ontvangen, lekker bouwen en rijden in de zomervakantie maar ach het voordeel is wel dat ik nog even kan sparen ;) , goedkoop kan ik de boel namelijk niet noemen. Zeker als je een decoder in de lok wil hebben.
Robert
-
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om modellen met een spoorbreedte van 6,5 mm in elkaar te zetten? Gebruik je super-klein gereedschap, of heb je een heel vaste hand?
- Peter (die H0 soms al te klein vindt)
-
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om modellen met een spoorbreedte van 6,5 mm in elkaar te zetten? Gebruik je super-klein gereedschap, of heb je een heel vaste hand?
- Peter (die H0 soms al te klein vindt)
Hoi Peter
Ik kan alleen maar zeggen, gewoon proberen. Dit is m'n eerste poging en tot nog toe is het goed gegaan. Er breekt wel eens wat af en dat is vervelenden overkombaar. Daarnaast ik ben altijd al bezig met spoor N dus dat formaat is geen probleem meer.
M'n gereedschap bestaat uit kleine horlogemakergereedschappen en de standaard zijkniptang. Ook een chirurgisch pinset met scherpe punt kan handig zijn.
De vaste hand, nee. Bij mij op de opleiding leer je automatisch je vingers meer rondom het gebied waar je werkt te plaatsen en kracht te doseren want anders snij of prik je jezelf in de vingers ( ;D studeren is niet alleen handig voor later, ook voor nu bij een bouwkitje ;D).
Robert
-
FF een kleine update
De eerste airbrush laag met verf zit er inmiddels op, ging redelijk naar wens. Foto's volgen later vandaag als ik het kabeltje van de fotocamera kan vinden want die moet eerst opgeladen worden.
Robert
-
je hebt met eigen ogen weinig smalspoor in N gezien , maar ok in Engeland komt het voor: http://www.btinternet.com/~two.mm/photos/narrowgauge/narrowgauge.htm
2 mm finescale dus op spoor z spoorbreedte
gr hans
-
Hallo iedereen,
Hierbij de beloofde airbrushfoto's (eindresultaat van 2x spuiten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_16.jpg)
Alle onderdeeltjes staan in een bloempotje op ijzerdraadjes die ik heb gebogen tot een klein knoopje zodat de onderdelen blijven hangen. De wagenbodem (het grootste onderdeel op de bovenstaande foto) is afgeplakt omdat deze nog gelijmd moet worden en secondelijm en verf niet goed bindt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_17.jpg)
En hier het laatste deel (ook met een stukje afgeplakt voor het verlijmen van de bodem).
Wat rest nu nog, de details en de bodem van de platte wagon moeten nog geschilderd worden. Hier wat rood en daar wat geel etc. Ook moeten er nog wat decals aangebracht worden, want ja wat is een wagon van de RhB zonder het bijbehorende logo en passende beschrifting.
Even tussendoor een vraagje...
Iemand nog tips voor decals of is het gewoon water op het plaatje dat je wil aanbrengen om het los te weken en dan wat water op het model en dan de decal op het model brengen plaatsen en vlak vegen met een kwastje.
Natuurlijk wordt de boel hierna afgelakt met matte lak en wordt de boel in elkaar "geschroefd".
Robert
-
een stukje uit ons eigen bauanleitung!
Het aanbrengen van de decals:
Houdt met een pincet de decal voor 1 seconden in een schaaltje water, nadat de decal voor 1 seconden in het water is geweest duurt het ongeveer 15 tot 30 seconden voordat het plaatje los komt (los weekt). Schuif het plaatje van het onderpapier af op de wagon en positioneer het op de juiste plaats. Zolang het plaatje nog vochtig is kunt u het bewegen en draaien, doe dit NIET met een metaal of scherp voorwerp! Dit om te voorkomen dat er krassen aan de lak ontstaan.
Let er wel op dat je de matte lak eerst even op het onderstel (draaistel) probeerd voor je het hele model spuit! de decals zijn na het plakken of spuiten niet meer herbruikbaar! en losse decals krijgen gaat moeilijk
gr, edward
-
Hoi allen,
En weer een stapje verder, even een klein beetje kleur toegevoegd ;D en dat wel letterlijk in de kleuren rood en geel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_18.jpg)
Morgen volgen waarschijnlijk de decals aangezien een beetje daglicht daar wel prettig bij is.
Robert
-
Weer een stapje verder,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_19.jpg)
De decals zitten er op zoals op de foto is gezien. Wat een gepruts met die kleine dingen en ook zo teer. Nou ja, er zitten een aantal dubbele decals bij dus je mag iets verpesten. Zo begon de wagon met nummer 8353 maar het werd 8352 en moet een van de logo's opnieuw want die was "afgebroken" aan de randjes.
Op naar het lakken
Robert
-
Hallo,
Er zit een probleempje aan te komen bij de opbouw. Ik kom een koppeling tekort. Dit komt doordat ik laatst via ebay een wagonnetje in Nm heb gescoord maar een van de koppelingen was kapot gegaan tijdens het transport. Dus ik heb toen een van de koppelingen gebruikt van m'n bowsetje.
Dus..
Iemand enig idee wat het artikelnummer is van deze koppelingen van micro-trains? Ik heb op de site van micro-trains gekeken en op de sites van diverse producenten maar kon iets vinden.
Alvast bedankt,
Robert
-
Update
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_20.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_21.jpg)
De bodem zit er in. Eindelijk. Ik wilde eerst toch maar humbrol 170 gebruiken maar die verf bestond niet meer dus zelf maar een leuk kleurtje bruin gemengd.
Nog een keer de wagenbak lakken en dan kunnen de overige onderdelen er onder worden gezet (behalve dan een koppeling, die was stuk... zie vorige bericht)
Robert
-
En hierbij een bijna eindresultaat (muv de nog ontbrekende koppeling aan de rechter zijde eerste model en wagonlading)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_23.jpg)
De voorste wagon heb ik zelf gebouwd en de achterste is het werk va AB-modell. Ik moet zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat, zeker voor een eerste keer bouwen is het een zeer geschikt setje. Ik heb er aardig van kunnen leren. Messing is best wel een fijn materiaal om mee te werken en voor de airbrush ben ik ook niet meer bang.
Ik weet nog niet helemaal wat ik erop moet leggen. Ik denk zelf aan hout ( ??? al hoewel ik niet weet wat dit voor een houtsoort is, iemand een idee? ??? )
Voor nu nog een beeld van m'n huidige trein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nm_trein_4_3_07.jpg)
Een schuifwandwagen en twee RhB platte wagens en nog een FO platte wagen.
Een volgend project, op dit moment heb ik weinig in de pijpleiding zitten. Ik vermoedt een personenwagen, waarschijnlijk Bernina-geschikt.
Robert
-
Boomstammen natuurlijk!
Van de week nog voor je gefotografeerd... ;D
(http://www.belderok.net/benelux/belading.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/belading.jpg)
't zijn meestal naaldboomstammen... Geen idee welke soort. Heb meer verstand van treintjes... :D
-
Dit zijn ze:
Micro-Trains Z/Nn3 Scale #905 Assembled #903 Body Mount Couplers (2 pair)
zitten er 4 in een pakje
Gr, Edward
-
Hoi allen
Edward, bedankt voor het nummer van de koppelingen, die ga ik van de week maar eens bestellen.
Stig, met welk soort hout bedoel ik voor de modelspoor zoals ik op de wagon van AB-modell.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rongen_zelfbouw_23.jpg)
De achterste wagon op de foto dus. Wat voor een hout zou dat kunnen zijn. Het zijn namelijk geen uit het bos gesprokkelde takjes want daar komt een komplete laag rotzooi vanaf die je niet op je baan wil hebben.
Robert
-
Het zijn namelijk geen uit het bos gesprokkelde takjes want daar komt een komplete laag rotzooi vanaf die je niet op je baan wil hebben.
Dat zijn het wel ! maar je moet ze wel een maandje laten drogen en daarna af borstellen. dan heb je mooie takjes (stammen).
Groetjes,
Edward
-
Op naar de bossen,
takjes sprokkelen dus. Bedankt voor de tip.
Robert
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-2-203.jpg)
Ook goed te gebruiken zijn de rechte uitschieters van de wilg, hier te zien op de pijn bank. Als je na het drogen de bast er her en der afschraapt is het net echt.
Groet Jaap
-
zoethout stokjes! mooi van struktuur.
Gr,
Edward
-
Hmm,
Ik weet niet of dat verstandig is, zoethout vindt je nl niet in het bos maar in een snoepwinkel... ;D
Aan de andere kant, het zal wel eens het gewenste resultaat kunnen hebben.
Robert
-
je koppelingen al gevonden?
Gr, Edward
-
Hoi Edward
Wat betreft de koppelingen, die zijn besteld maar de levertijden zijn wat langer.
Nu moet ik eerlijk zijn, ik heb aankomende weken weinig tijd om met m'n treintjes bezig te zijn. Eerst een week tentamens dan 2x een week stage en dan weer tentamen.
m.a.w Ik ben goed onder de pannen.
Misschien dat ik volgend weekend even wat hout in het bos sprokkel zodat dat alvast kan drogen terwijl ik weg ben. En ik denk dat ik m'n volgende project maar vast ga bestellen, de gesloten goederenwagen van schlosser.
(http://www.railfaneurope.net/pix/ch/narrow_gauge/RhB/car/freight/G/RhB5418_230901-1rp.jpg)
Met dat beetje ervaring dat ik nu heb zou dat moeten lukken.
Robert
-
Kleine update
Nog geen koppelingen maar wel een wagon besteld vandaag......
Niet zoals op de bovenstaande foto. Ik heb nu 4 goederenwagons en ik vond het tijd voor een personenwagon.
Vandaar dat de keuze is gevallen op de EW IV, 2e klasse in de verkortte Bernina vorm.
(http://home.arcor.de/lok-schlosserei/bilder/original/ew4b.jpg)
Robert
-
Hoi Iedereen,
Tja, tijd om de boel nieuw leven in te blazen. Waarom een nieuw draadje als je een oude kan hergebruiken (toch?).
Het onderwerp ligt nu echter iets anders. We gaan door van een platte wagen type Rp-w van Schlosser via een Bernina-wagen (ander draadje) naar een Gak-V.
Zo kwam de Gak-V binnen afgelopen dinsdag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_1.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_1.jpg)
de inhoud in een totaaloverzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_2.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_1.jpg)
de toekomstige schuifdeuren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_3.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_3.jpg)
de zijwanden en het dak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_4.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_4.jpg)
de wagonbodem
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_5.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_5.jpg)
Natuurlijk allemaal leuk en aardig maar dit doet de boel niet helemaal eer aan. We zijn hier om te laten zien wat we aan het bouwen zijn. Nou dat betekent dus meer foto's. Dit doen we door het messing te vouwen. De kits zijn zo opgebouwd dat je de verschillende delen tegen elkaar kan aanvouwen en dan met secondelijm kan vastzetten. Het resultaat (of eigenlijk resultaatje) van een avondje lekker doorklussen.
De wagonbodem, met kleine details zoals een handrem en een heleboel kabels/luchtslangen ontbreken nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_6.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_6.jpg)
Een uurtje of 1,5 later zitten de details aan de wagonbodem en de bodemplaat erop. Ook de wagon-opbouw heeft inmiddels vorm gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_7.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_7.jpg)
Morgen volgen nog meer foto's van dit avondje klussen. Daarna moet er even gewacht worden want ik ga een weekendje naar Duitsland (Stuttgart, 500 meter N-spoorbaan wil ik echt een keertje zien, ook wat kleinseriefabrikanten met een stand, MaTrix en nog wat andere grootserie fabrikanten. Helemaal mijn ding zo'n overdosis N-spoor ;) :D ;D)
MvG
Robert
-
Hoi Iedereen,
Waarom een nieuw draadje als je een oude kan hergebruiken (toch?).
Wel, misschien omdat het om een nieuw onderwerp gaat. Los daarvan moet ik toch eens gaan investeren in een waterdicht toetsenbord. :)
- Peter
-
Hoi
Alleerst de beloofde foto's
De kopse kant van de wagonopbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_8.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_9.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_10.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_10.jpg)
Nog ietsje dichter bij, nu zie je nog wel wat lijmresten en het kiert hier en daar nog iets. Daar heb ik wel mee zitten hannesen en de grootste gaten (die er niet horen te zitten, en zo groot zijn ze niet) zijn inmiddels weg. Daarnaast een laagje verf erover doet wonderen.
Nou dat waren de eerste stappen, de boel opbergen voor het aankomende weekend (want als je er tegen aan stoot mis je geheid een paar onderdeeltjes (ervaring).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_11.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_11.jpg)
@Peter
Zoals je ziet, het is net als de 2 vorige grotendeels vouwwerk dus zo veel verschil is er niet in het onderwerp, alleen de "hoofdpersoon" is veranderd zullen we maar zeggen.
MvG
Robert
-
Waarom lijm je eigenlijk i.p.v. solderen Robert?
Groet Jaap
-
Waarom lijm je eigenlijk i.p.v. solderen Robert?
Dat is het advies van de fabrikant zelf. Je kan wel solderen maar de kits zijn voorbereid op een paar druppels dunvloeibare secondelijm. Daarnaast ben ik met een soldeerbout zoals een olifant in een porseleinkast dus dan zal het niets worden. Al die klodders is geen gezicht.
Daarnaast is er in mijn ogen nog een voordeel. Je kan de boel in delen opbouwen, spuiten, en dan alles samenlijmen en je ziet het niet als je dan ook de boel nog even goed aflakt. Geen gehannes met tape om af te plakken want dan gaan er geheid kleine details afbreken, zo'n handrem is dunner dan het gemiddelde ijzerdraadje.
MvG
Robert
-
(http://www.belderok.net/benelux/gak-v_5373.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/gak-v_5373.jpg)
;D
-
Hoi
Ja als het een schaal of twee groter is (zo te zien H0m) dan wil het wat beter met de soldeerbout. Moet je dat kleine Gak-je-V van mij bijzeten als ie zo ver is ;) ;D dan hebben we een leuk plaatje.
Neemt niet weg dat het een keertje het overwegen waard is om een beter soldeerapparaat aan te schaffen. Meteen een kit uit te zoeken zoals de platte wagen om eens een andere bouwmethode toe te passen is misschien wel verstandig.
Heb sowieso toch plannen om zelfbouwrails te doen en een goed soldeerstation is dan een absolute must, zeker als je wissels wil doen. Daarnaast geld dit ook voor de kits van de Ge 4/4III en sommige niet schlosser-kits.
MvG
Robert
-
Hoi
Korte update, vanavond nog kans gezien de wielstellen af te maken alsmede de veren die de koppelingen op hun plaats moeten houden (de middenlijn van de wagon). Daarnaast kwam ik er achter dat ik een aantal details was vergeten (treeplanken en twee witmetalen onderdeeltjes) op de wagonbodem. Foto's volgen nog, de batterij van de camera is nu aan het laden (was overleden).
Iemand enig idee of er een fabrikant is die RAL 8012 in z'n assorti heeft? Humbroll en Revell iig niet (rood-bruinige tint)
MvG
Robert
-
Nou, de beloofde foto's
Even de onderdelen op elkaar gezet en kijk het lijkt al ergens op. Klaar? Nee verre van. Het dak moet nog grondig gebogen worden en de wagenbak kiert aan alle kanten. Ik ben nog wel even bezig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_12.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_13.jpg)
grotere versie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gak_V_13.jpg)
Het word in ieder geval een versie met zwart logo en zilveren deuren en geen volledig bruine versie met witte logo's van de RhB want daar heb ik de opschriften niet voor. Nu de juiste kleur bruin nog voor de wagenkast...
MvG
Robert
-
Holy smoke, wat heb je met dat dak gedaan? Toch wel vormen door te rollen tussen twee ronde staafjes he!
Die kier tussen de bak en bodem. Bij het H0m model (overigens een "club" aangelegenheid en gemaakt door Lok 14/Schlosser) was het lastig de vertikale ribben allemaal tussen de rail van de schuifdeur te krijgen en over de bakframe. Op de passing is verder niets aan te merken. Maar ik spreek dus over het H0m model.
-
Hoi
Nee, dat dak is meer een mislukte poging om handmatig te buigen. Moet ik nog een keertje goed doen. Suggesties??? Moet ik daarvoor twee koperen buizen nemen of zo (PVC kan ook, die gelige rommel). Ik heb geen idee.
De passing zal wel goed komen. Ik heb na de foto's nog wat zitten pielen met de deurrail en de sluiting is nu aanzienlijk beter geworden.
Robert