BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Swiss_fan op 04 February 2007, 14:33:29

Titel: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Swiss_fan op 04 February 2007, 14:33:29
Op Zwitserse rangeerloks zie je vaak (of mss wel altijd) op de middelste lamp een V-teken staan.
Wat is hier de betekenis van?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ee66_16812_2.jpg)


groet, Peter
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: HarryS op 04 February 2007, 16:24:37
Hallo,

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar ik geloof, dat de V aangeeft,
wat de voorzijde is van de lok. Bij rangeerwerk is van belang wat de voorkant is en dat wordt met een V in de bovenste lamp aangegeven.

groetjes,

Harry STipkes
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Swiss_fan op 04 February 2007, 16:33:47
Zou het zo simpel zijn?
En brandt die lamp dan ook gewoon?


Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: HarryS op 04 February 2007, 20:48:48
Ik denk het wel. Zeker 's avonds/'s nachts moet het ook zichtbaar zijn.

Harry Stipkes
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: HarryS op 04 February 2007, 21:27:54
Ben ik weer.

Hier zie je de voorzijde van rangeerlok Ee 3/3 16428:
(http://farm1.static.flickr.com/135/379644253_c212d02d71.jpg)
Hier zie je duidelijk de V op de bovenste lamp (net als op de Ee 6/6 op jouw foto)
En hier zie je de achterzijde:
(http://farm1.static.flickr.com/130/379644265_b87508343c.jpg)
Beide foto's van de 16428 in Chur.
Bij deze lok heb overigens geen lichtwisseling gezien zoals op het Märklin model 36330.

Groetjes

Harry Stipkes
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Swiss_fan op 04 February 2007, 21:34:21
Bij rangeerwerk is van belang wat de voorkant is en dat wordt met een V in de bovenste lamp aangegeven.

Maar waarom is dit van belang?
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: stig op 04 February 2007, 21:37:01
Bij deze lok heb overigens geen lichtwisseling gezien zoals op het Märklin model 36330.

Nou is het natuurlijk wel zo dat het in het echt altijd echt is. ;D Model hoort te volgen en niet andersom... Vaak is men gewoon te lam om de verlichting te wisselen. In model is dat slechts in digitaalbedrijf te realiseren door de verlichting apart te schakelen.
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: HarryS op 04 February 2007, 21:58:25
Swissfan,

Waarom?
1 het is voorschrift. Dat staat in de dienstvoorschriften van de Zwitserse spoorwegen
2 voor het personeel is te zien wat vooruit is. Als de kant zonder de V naar je toe komt rijdt de lok dus achteruit.

Als machinist moet je dus weten wat je voorkant is.
Als je de opdracht krijgt om vooruit te rijden, rijd je dus met de V naar voren toe. Andere mensen zien dan ook....hij rijdt vooruit.
Als de V er niet op zit, Hoe moet je dan weten wat de voorkant/vooruit is??
Nou is dat op een Ee 3/3 wel enigszins te zien, De lok heeft een korte en lange neus. (niet dat dat veel scheelt)
Op een Ee 6/6 is dat lastiger te zien.

Harry Stipkes
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: HarryS op 04 February 2007, 22:16:30
hey Stig,

Als model het voorbeeld hoort te volgen......vraag ik me af waarom Márklin er toch lichtwisseling heeft ingebouwd. Elke keer de verlichting aanpassen aan de rijrichting is natuurlijk ook een beetje kolder. Ben je drukker met verlichting aanpassen dan met rangeren, volgens mij.


Harry Stipkes
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Swiss_fan op 04 February 2007, 22:22:56
Da's duidelijk, maar dan vraag ik me alleen nog af of die V-lamp verlicht wordt.
Ik heb pas een Ee6/6 van hobbytrain (61660)aangeschaft en daar is het ledje van de V-lamp overbrugd.
Ik weet niet of dit nu wel de bedoeling is.

Peter
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Bas, Dordrecht op 05 February 2007, 11:43:15
Misschien is het ledje doorgebrand en heeft men zo het probleem opgelost dat anders geen eentje meer brandde.

Het is idd zo dat de V "Vorwärts" betekend, dus voorkant. Dit signaal is gekomen nadat de stoomloks als rangeerlok uitgedient hebben. Daar was altijd de schoorsteenkant voor, maar omdat de nieuwe elektrische loks dit markante detail niet hadden, heeft men dat met een "V-schijf" opgelost. Gewoon een schijf die men dus voor de lamp zet. Deze moet men weghalen kunnen voor als de lok op de Strecke fahrt. Daar moet men met drie witte lampen rijden.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Swiss_fan op 05 February 2007, 17:54:47
Ik denk niet dat het ledje doorgebrand is maar dat de vorige eigenaar een perfecte kopie van de werkelijkheid wilde maken.
Want ik begrijp uit jouw verhaal (Bas), dat tijdens rangeren deze lamp verduisterd is.
Dan is mijn vraag helemaal beantwoord.

Iedereen heel hartelijk  bedankt :D
Peter
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: modelspotter op 09 February 2007, 00:32:00
1 het is voorschrift. Dat staat in de dienstvoorschriften van de Zwitserse spoorwegen
2 voor het personeel is te zien wat vooruit is. Als de kant zonder de V naar je toe komt rijdt de lok dus achteruit.

Aanvulling
In het Zwitserse seinreglement R 312.1 is aangegeven dat de rangeerseinen gegeven door een rangeerder moeten uitgaan van de locomotief, maar omdat bij locs met twee neuzen niet duidelijk is wat de voorzijde is, wordt dat aangegeven met een V.

In Nederland was dat bij het rangeren tot 28-3-1981 (24.00uur) ook zo, in het Nederlandse SR was dan ook aangegeven wat de voorzijde was bij tractievoertuigen.
Bij stoomlocs daar waar de schoorsteen zit, bij diesellocs de neus (bij de serie 2000 was sprake van twee gelijke neuzen en daarom was aan een kant een witte streep op een van de neuzen aangebracht ten teken dat dat de voorkant was), bij elocs en treinstellen is de voorzijde de bediende zijde.

Bij treinbewegingen (dat was/is iets anders dan een rangeerbeweging) moest worden uitgegaan van de rijrichting.

Dat leverde problemen op want als bijvoorbeeld een hoofdconducteur een trein moest laten oprijden (na overwegbewaking) dan diende hij zich te realiseren dat het om een trein ging, was het echter een rangeerdeel dan moest naar de stand van de loc worden gekeken en eventueel het teken achteruit worden gegeven terwijl het rangeerdeel naar zijn mening 'vooruit' ging. Heel verwarrend: bijvb. een trein van Beekbergen naar Apeldoorn met een 23-er met tender voor. Tot Apeldoorn was het een trein en gaf je het sein vooruit, bij het emplacement werd het een rangeerdeel en moest je het sein acheruit geven (voor dezelfde trein...).
NS nam dus op 29-3-1981 het Duitse systeem over. Dat wil zeggen dat toen werd uitgegaan van de plaats van de rangeerder:

naar mij toe of van mij vandaan

en NIET vooruit of achteruit,  en dat voor alle bewegingen.

Modelspotter


Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Bas, Dordrecht op 09 February 2007, 22:53:12
Nee Swiss fan

Dit licht brand wel degelijk, de V is uit de schijf uitgestanst, zoals je bij je Ee 6/6 zien kan. Ik zie dan mooi de V branden.

Overigens zie je de moderne Am 843 met witte schijven voor de lampen rijden in de rangeerdienst. Dit is gedaan omdat de felle halpgeenlampen de rangeerarbeiders erg verblinden, en dat zo voorkomen word.

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Swiss_fan op 09 February 2007, 23:44:20
ok, dan is het mij nu helemaal duidelijk, Bas en anderen bedankt.
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Simon Stenneberg op 10 February 2007, 12:15:21
Het aanuiden van voor- en achterkant wordt/werd in meer landen toegepast. Ik weet bijv. dat op de V60 van de DB aan de voorzijde een 1, en aan de achterzijde een 2 op de zijkant van de huif staat om dit aan te geven. Op de V200 staat dit bijv. weer op de cabinedeuren.

Overigens hoeft het in Zwitserland blijkbaar niet altijd verlicht te zijn; ik heb pas geleden een Bemo V52 omgeschilderd naar voorbeeld van de Gm 4/4 Nr. 241 van de Rhätische Bahn en daar staan op de neuzen de V en H gewoon geplakt:

(http://img107.imageshack.us/img107/4069/dscn4704yi1.th.jpg) (http://img107.imageshack.us/my.php?image=dscn4704yi1.jpg)

NB: ik weet dat de V52 en de 241 niet 100% gelijk zijn; maar als starters-loc voldoet hij prima tbv mijn eigen werktreintje  ;)
Titel: Re: Verlichting op zwitserse rangeerloks
Bericht door: Blausee_Mitholz op 10 February 2007, 13:35:22
Overigens zie je de moderne Am 843 met witte schijven voor de lampen rijden in de rangeerdienst. Dit is gedaan omdat de felle halpgeenlampen de rangeerarbeiders erg verblinden, en dat zo voorkomen word.
Bas

Ter illustratie.................

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6459_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6459_RJ.jpg)
Zonder.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6695_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_6695_RJ.jpg)
Met

Beide lokken zijn te Thun gestationeerd.
(Bij het maken van de foto 077 stond Bas naast mij  ;) )

Ik hoor weinig meer van je Bas, hoe zit dat ???