BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Henk H. op 04 January 2011, 19:34:10
-
Hallo Allemaal!
Terug van weggeweest, presenteer ik hier het vervolg op mijn eerdere baanplan Mariëlberg: Station Zetveld.
Het uitgangspunt is niet echt veranderd, de sporen wel. Heb dan ook zoveel mogelijk oude adviezen van een ieder ter harte genomen.
Graag jullie mening. Echt een schaduw station heb ik niet, evenmin ideëen ervoor... (hint ;-))
Alle ideëen en hulp is welkom.
Ik heb max een ruimte van 4.1 bij 1.5 meter.
Gegroet wederom allemaal, Henk
-
Ik zie nog geen baanplan.
-
Ik zie ook niks..
Geinige naam voor t baanplan trouwens.
Zetveld (de straat) ligt op steenworp afstand van Station Heerenveen.
Ben benieuwd wat voor baanplan je gaat maken.
Heb vroeger zelf naast het zeldveld gewoond in Heerenveen
M.v.g.
Niels
-
hmmm... moest weer even uitvogelen hoe een afbeelding te plaatsen... bij deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZetveldbaanplanPaint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZetveldbaanplanPaint.jpg)
-
Ook al kun je alleen maar rondrijden, vind ik dit toch wel een mooi baanplan. Ik denk dat het station het interessant maakt. Hangt ook af van wat je wil gaan rijden.
Toch heb ik een aantal suggesties.
In 1 of beide keerlussen een extra inhaalspoor opnemen, als je daartoe kans ziet.
Een haven vraagt bijna om een spooraansluiting. Dus of je verplaatst de haven naar de kopspoortjes bij de loods of je legt een spoortje naar deze haven.
-
Hmmm, leuk idee, eens even passen en meten...
-
Kan je om je baan heenlopen?
Als je dat niet kan, wordt de breedte van 1,5m wel een probleem.
m.v.g.
Gerrit
-
@eenop87, ik heb een marge van 50cm vanaf de muur, dus kan aan de achterzijde bij de baan.
Bijgevoegd het idee met spoortje naar de haven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OverlayZetveldBaanplan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OverlayZetveldBaanplan2.jpg)
-
(y)
-
dito, mooi en kompakt. Ook hier heb ik nog een voorstelletje.
- Ik zou de lokloods van de rechter naar de linker kant van het station verplaatsen. Dan kan de complete rechterkant voor goederen worden gebruikt.
- Het kleine kopspoortje rechtsonder, daar komt nog een goederen (/post/snelgoederen) loods ?
- de 2 overloopsporen linksonder en rechtsboven zijn m.i. overbodig.
Als je een weg langs het toevoerkanaal van de haven plaats, kan je de baan bovenin in onder een viaduct (aquaduct) laten verdwijnen. Ook kan er dan een leuke overweg worden geplaats bij de linkeringang van het station (AHOB).
-
Bedankt voor de tips! Misschien is het ook wel handig van me om een en ander toe te lichten.
Het moet een baan in de huidige periode worden. Oude stoomtramlijnen en sporen zijn inmiddels opgeheven of zelfs opgebroken.
Deel van het emplacement is dan ook ontstaan in de periode dat dit een druk stoomtramstation was.
Zoals ook ooit eens in Heerenveen.
Het kleine kopspoortje rechtsonder is een overblijfsel na de bouw van het huidige station. Er staat nog een oude koelwagen uit vervlogen tijden (diorama vergane glorie). Het is begroeit en niet onderhouden, evenals het oude spoor naar het haventje. De overloopsporen zijn meer bedoeld voor de fun. Valt er toch nog iets te rangeren ;D. (realistisch gezien zou men de sporen allang verwijderd hebben tussen 1950 en nu. De nieuwe locloods (plan is om een Faller DHL centrum om te bouwen) is opgetrokken ten zuiden van de oude tramloods (kibri spinnerij/weverij).
Hiervan is het spoor inmiddels al verwijderd, misschien laat ik ter illustratie een stukje oude rails liggen.
Overweg is zeker het overwegen waard, maar maakt het samen met de brug misschien wat druk.
Voor de rest zal ik zoveel mogelijk Nederlandse woningen plaatsen om een echt Nederlands sfeertje te krijgen. Slootje hier en daar.
You'll get the picture I guess.
-
Ik zou de overloopsporen ook maar maar laten staan want als er een trein in het station uitvalt kan je een andere trein door de omloopsporen laten omleiden.Tijdens de seinhuisbrand in Utrecht konden we dat soort wissels met een ICE langs een uitgevallen trein.
Papierbouwer
-
Wat is de lengte van de ruimte langs de perrons? Mij lijkt het perron langs het station nogal aan de korte kant, namelijk anderhalve rail?
Ik bedoel wat is de lengte van je trein die je langs het perron kwijt kan/wilt en blokkeert die trein dan niet bijv andere wissels?
-
Ik heb voorgenomen om alleen het eiland perron te gebruiken voor de langere trein stellen. (Koploper Lima en IC met bijv. 1600)
Zoals je ziet loopt er alleen een oud zijspoortje naar de haven langs het perron. Was niet de intentie om het actief te gebruiken als perron. (misschien voor een museum treintje?)
-
Gewoon maar een ideetje:
(http://www.sporenplan.nl/divers/BNL-1.jpg)
Lokloods heb ik niet gebruikt: het gaat tenslotte om een baan anno nu. Daarbij meegebogen wissels zo veel mogelijk vermeden. Je kunt je afvragen af alle overloopjes voor en na het emplacement noodzakelijk zijn.
-
Ziet er leuk uit!!!
Wat stelt die bocht nu voor, midden in het groen..
Gr,
Mathyn
-
@MathynK: Dat waren aanvankelijk twee uitloop sporen voor (verlaten) industrie.
Maar altijd handig om een en ander op te parkeren.
@SporenplanOnline: De rode lijnen zijn een goed alternatief. Hoewel met de gebruikte Piko gleiss deze opstelling de Baan aanzienlijk verlengt. Maar waar een wil is is een weg... komende tijd ga ik het eens nader uitwerken in Wintrack. Bedankt voor de ideeen!
(het lijkt zo inderdaad wel professioneler.)