BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: reijnier op 04 January 2011, 11:32:11
-
hallo beste mensen.ik heb een probleem. ik heb een keerlus in mijn baan en daar heb ik een roco keerlusmodule op aangesloten. deze werkt dmv een sensorrail aan het begin en eind van de keerlus.het werkt perfect en de trein kruipt er door.nou wil ik de keerlus detecteren en viessmann 5233 aansluiten. kan dit?
-
Buiten het feit dat je blijkbaar veel hebt betaald voor die Roco module (volgens de site EUR 95,- !!) is het antwoord. Ja dat kan.
Kijk hier maar eens hoe een KSM van Littfinski (http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_551.pdf)aangesloten wordt. Het principe is hetzelfde. En deze modules zijn een stuk goedkoper.
Gr.
Eric
-
Inderdaad, zo heb ik het ook toegepast. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig, je laat de DCC spanning voor de keerlusmodule niet direct vanuit de rails (centrale) komen, maar indirect via je bezetmelder.
Klaar is Reijnier...
-
Dat ziet er inderdaad eenvoudig uit. :)
Wist niet dat LDT ook keerlusmodules had die niet werken op basis van kortsluiting.
Er staat dat je keerlus minimaal de lengte moet hebben van je langste trein! Is dat de afstand tussen A1/B1 en A2/B2 of inclusief beide sensorsporen?
Marc
-
Mijn advies: kies de veilige optie en zorg dat je gehele trein past in de middelste sectie.
Maar strikt genomen MOET de trein passen in A+B en in B+C.
Gerard
-
Gerard,
Ik zag je filmpje van de keerlusmodule op youtube.
De loc stopt na beide ronden vlak voor het wissel. Doe je dat zelf (of de pc?) of doet de keerlusschakeling dat?
Mvrgr,
Marc
-
Het stoppen is een eigenschap van Traincontroller, die het blok voor de keerlus (dat het vorige blok is waar de trein reed) pas weer vrij geeft als de loc 1) stopt in een blok of 2) het volgende blok in is gereden. In dit geval is - na de keerlus die uit een heel blok bestaat - het volgende blok gelijk aan het vorige blok. Daarom stopt de loc even.
Gerard
PS: mijn advies:
Mijn advies: kies de veilige optie en zorg dat je gehele trein past in de middelste sectie.
Maar strikt genomen MOET de trein passen in A+B en in B+C.
was niet juist. De trein MOET in sectie B passen!!!
-
Inderdaad, zo heb ik het ook toegepast. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig, je laat de DCC spanning voor de keerlusmodule niet direct vanuit de rails (centrale) komen, maar indirect via je bezetmelder.
Klaar is Reijnier...
oke maar vertaal dit eens naar een viessmann 5233. waar moeten de draden van de dcc spanning dan in?
-
Uitgang van de keerlusmodule naar 5233 Fahrstromeingang braun/rot
Bruin ook naar de doorlopende spoorstaaf, en de uitgangen 1....8 van de 5233 naar de te detecteren secties.
Let wel op dat die 5233 alleen maar voor de keerlus gebruikt mag worden, je kunt er geen secties buiten de keerlus op aansluiten..
-
Euhm, Klaas, de keerlusmodule is bij mij van DCC-voeding voorzien vanuit een (1) bezetmelder. Daarmee zijn alledrie de door de keelusmodule te detecteren secties onderdeel van een (1) te detecteren blok.
Jouw beschrijving lijkt daarmee in tegenspraak ("uitgang van de keerlusmodule naar 5233 Fahrstromeingang braun/rot").
Bedoelen we hetzelfde of heb jij wellicht een andere oplossing voor ogen?
-
oke maar vertaal dit eens naar een viessmann 5233. waar moeten de draden van de dcc spanning dan in?
Normaal gesproken sluit je een te detecteren stuk rails (een sectie) aan op twee draden, eentje (de bruine?) rechtstreeks naar je DCC voeding, de andere (rode?) vanuit de DCC voeding via een bezetmelder (bijvoorbeeld de viessmann 5233).
Diezelfde twee draden sluit je nu niet op de rails aan, maar op de keerlusmodule, en je verdeelt wat eerst een (1) sectie was nu in drie delen, A, B en C (in het geval van de door mij gebruikte LDT).
HTH,
Gerard
-
Is toch wel erg ingewikkeld. Is er iemand die (evt tegen betaling) e.e.a. bij mij aan kan sluiten. Ik woon in winterswijk.
-
Reijnier, laat je niet ontmoedigen!
Even terug. Een paar vragen:
Welke Roco keerlus module heb je precies? (typenummer, is dat de 10767)
Voor die module vind je hier een NL gebruiksaanwijzing (http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=156.0).
Werkt die nu helemaal goed in je baan?
Hoe pas je hem nu toe:
- analoog of digitaal?
- met of zonder kortsluitherkenning?
- met railcontacten of met sensorrails?
In elk geval is het zo, dat je bij digitaal bedrijf de klemmen "IN" ("+" en "-") niet meer vanaf de hoofdbaan maar via je viesmann moet aansluiten.
Gerard
-
Bedoelen we hetzelfde of heb jij wellicht een andere oplossing voor ogen?
Gerard,
We bedoelen niet hetzelfde. Ik had inderdaad bedacht om de detector (5233) achter de keerlusmodule te zetten.
Ik had er bewust niet voor gekozen om de detector voor de keerlusmodule te zetten, omdat ik veronderstel dat de keerlusmodule zelf ook stroom verbruikt. En dan zou hij altijd bezet aangeven. Maar het kan zijn dat ik dat verkeerd zie.
Mochten we er in dit draadje uit komen wat voor Reijnier de beste oplossing is, dan moeten we daar maar een aansluitschemaatje voor in elkaar zetten, dan kan hij het verder zelf wel aansluiten. (ik woon niet bepaald in de buurt van Winterswijk)
-
... (ik woon niet bepaald in de buurt van Winterswijk)
Heheh, nee ik ook niet. Ik ken natuurlijk die Roco module niet goed genoeg, maar mijn opstelling met Uhlenbrock bezetmelders en een LDT keerlusmodule heeft geen last van het door jou genoemde verschijnsel (waar ik overigens in het geheel niet aan had gedacht). De LDT gebruiksaanwijzing benoemt overigens de door mij gekozen oplossing, die ik dus ook niet zelf had bedacht.
Dat vermogen dat door de keerlusmodule wordt verbruikt valt trouwens wel mee denk ik, en boven dien wordt dat niet aan de DCC maar aan een separate voeding onttrokken.
Gerard
-
Dat vermogen dat door de keerlusmodule wordt verbruikt valt trouwens wel mee denk ik, en boven dien wordt dat niet aan de DCC maar aan een separate voeding onttrokken.
Dat is dus precies het punt wat we niet zeker weten. De module hoeft van de DCC voeding maar 1mA te trekken, dat is voldoende om de detector te laten aanspreken.
-
Oke daar gaat ie. Ik heb 2 keerlussen in mijn baan en op iedere keerlus een roco 10767 d.m.v. een sensorrail van 2,5 cm aangesloten.
dus,de 2 sensorrails zitten aan het begin en eind IN de keerlus.
beide keerlussen werkten perfect en toen ben ik begonnen met het aansluiten van de detecties voor mijn terugmelders viessmann 5233.
alles aangesloten maar nou krijg ik dus kortsluiting als de trein de sensorrail raakt. In 1 keerlus heb ik 6 detecties en in de andere 2 detecties.
-
alles aangesloten maar nou krijg ik dus kortsluiting als de trein de sensorrail raakt. In 1 keerlus heb ik 6 detecties en in de andere 2 detecties.
???? ZES ????
-
Ja haha ik heb een station met 3 sporen in de keerlus
-
pffft, jij vraagt om problemen...
Succes!
Gerard
-
Klinkt ontmoedigend.
-
Reijnier,
misschien een plaatje van je baanplan toevoegen aan dit draadje?
Ik vraag mij namelijk af of 3 sporen in je keerlus wel nodig is.
mvg,
Sander
-
Het principe is toch hetzelfde? of is het met 3 sporen veel moeilijker?
-
Hallo Reijnier,
Om zeker van te zijn dat wij het snappen en begrijpen wat je wil gaan bouwen is het verstandig om even een plaatje hier neer te zetten. Dat praat wat makkelijker... Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden... ;) Dan kunnen wij eventueel aangeven wat waar moet... Dan gaat het zeker goed komen :)
Groeten Ronald.
-
Beste Reijnier,
Was jouw verwachting nu werkelijk dat we deze mate van complexiteit hadden gedestilleerd uit je oorspronkelijke vraagstelling?
hallo beste mensen.ik heb een probleem. ik heb een keerlus in mijn baan en daar heb ik een roco keerlusmodule op aangesloten. deze werkt dmv een sensorrail aan het begin en eind van de keerlus.het werkt perfect en de trein kruipt er door.nou wil ik de keerlus detecteren en viessmann 5233 aansluiten. kan dit?
Ik stel voor dat je een nieuw draadje opent en daarin begint met een goede tekening van je baanplan, waarin je aangeeft wat je precies aan hulp verwacht.
Het is voor de meeste mensen hier op het forum geen probleem om iemand te helpen, maar laten we ons nu eerst maar eens concentreren op het duidelijk krijgen van het probleem voordat we aan oplossingen gaan zitten prutsen op basis van onvolledige informatie...
Gerard
-
Ik heb alleen het baanoverzicht in koploper. Kan ik jullie dit ook laten zien? en hoe doe ik dat?
-
Er zijn vast programmaatjes op het internet om schermafdrukjes in een plaatje te krijgen, FF Googlen...
-
Als je Windows hebt, dan zit daar al zo'n programma in. Dat heet Paint.
Als je het Koploperbaanplan op je scherm hebt druk je op PrintScreen.
Dan in Paint plakken. Vervolgens selecteer je het stuk waar het om gaat, dat schuif je naar de linkerbovenhoek.
Vervolgens ga je naar Afbeelding>Kenmerken en daar vul je breedte en hoogte in, zodanig dat alleen het baanplan overblijft en de rest wegvalt.
-
Ik zal wel een enorme domme sukkel zijn maar ik kan in koploper nergens een symbool printscreen vinden. Al wat ik vind is print. en als ik daarop klik kan ik een afdruk maken met de printer.
-
Die knop zit ook niet in het programma maar op je toestenbord.
-
Okee,
Printscreen: Meeste toetsenborden boven de pijltjestoetsen. Bij laptop meestal in combinatie met de FN-toest (ingedrukt houden) en de "insert" toets. Dit ligt aan je toetsenbord.
Doe je dat dan wordt je scherm in het geheugen gezet. Open "Paint" en kies in de menubalk "bewerken" en dan "plakken" dan krijg je je scherm weer te zien :) Dan sla je het bestand op als JPG en kan je hem hier plaatsen.
Groeten Ronald.
-
toets is vaak ook wel afgekort bv. Prnt Scrn
-
Ik zal wel een enorme domme sukkel zijn maar ik kan in koploper nergens een symbool printscreen vinden.
Ik dacht dat die jongelui tegenwoordig zo handig waren met de computer. Dat valt dus een beetje tegen. ;D
-
Okee. Bestand opgeslagen in jpeg. maar nou hier plaatsen???
-
Aan de linkerkant van het scherm vind je een rijtje onder algemeen. Daar staat ook handleiding uploaden. Klik daar even op en lees even wat daar staat. denk dat je daar wel mee verder komt... Tip: Gebruik de derde optie om bestanden in te voegen in je bericht.
Groeten Ronald.