BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: John vd Putte op 03 January 2011, 21:45:26
-
In het verleden wilde ik wel eens weten hoe nou eigenlijk de stoomcilinders van een loc werkte, alleen kwam ik er nooit aan toe op het eens op te zoeken.
Stom toevallig stuitte ik vandaag op een site waarop dit keurig met geanimeerde plaatjes duidelijk werd gemaakt. Voor degene die dit ook wel eens willen bekijken hier de link naar de site
http://www.animatedengines.com/locomotive.shtml (http://www.animatedengines.com/locomotive.shtml)
Zelf vind ik het een heel duidelijke uitleg hoe dat nou eigenlijk in zijn werk gaat. Nu begrijp ik ook waarom er meerdere stangen aan de wielen bevestigd zijn.
-
Inderdaad heel illustratief.
Maar, wat ik me afvraag, leren ze dat tegenwoordig niet meer op school? Ik heb dat vroeger op de lagere school geleerd (inderdaad, nog voordat het basisschool heette).
-
Je bent echt een oude man Klaas! ;D
-
Laat die jonkies maar kletsen hoor Klaas ;D
-
Dit (http://www.spoorwegmuseum.nl/website2010/files/spelletjes/3737/index.swf) is misschien nog wel een mooiere link
Hier nog meer informatie op wikipedia.
klik (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomlocomotief)
En als je wat Engels bij wilt leren ;)
klik (http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_locomotive)
Grt Erwin
edit:link aangepast, tekst toegevoegd
-
De site Stoommachine (http://www.stoommachine.info/) geeft ook de nodige uitleg over de werking van stoommachines.
Ook vind vind je daar andere praktijkvoorbeelden.
-
Inderdaad heel illustratief.
Maar, wat ik me afvraag, leren ze dat tegenwoordig niet meer op school? Ik heb dat vroeger op de lagere school geleerd (inderdaad, nog voordat het basisschool heette).
Klaas,
Ik ben echt niet een van de jongste meer (van voor de mammoet wet op het middelbaar onderwijs), maar dat heb ik zelfs niet op school gehad.
Mijn opa heeft me dat bij gebracht toen hij als machinist ontdekte dat zijn pogingen om zijn eerste kleinzoon met het spoorvirus te besmetten gewerkt had. Heb een halve meter boeken over die monsters en al hun bewegingen.
Groeten,
Gerrad van der Sel.
-
Volgens mij heb ik inderdaad op een hele bijzondere school gezeten.
Wij kregen b.v. ook les in het lezen van het spoorboekje. De meester had 50 exemplaren van hetzelfde jaar weten te bemachtingen, (inderdaad, 48 kinderen in de klas) en zo gingen we klassikaal oefenen in het uitstippelen van een reis.
-
Ik ben met mijn 60 jaar ook van voor de Mammoet, maar nix over stoommachines op school. Niet op de lagere scholen en niet op de HBS.
Wat ik in mijn jeugd over stoommachines te weten ben gekomen, las ik in het boek "Voor de seinen veilig gaan" dat mijn vader toen had. Daar stond ook het principe in van de dieselmotor, zowel 2-takt als 4-takt.
Over het spoorboekje leerde ik pas in dienst. Tijdens de zgn. Eerste Miltaire Vorming bij de marine werden er aparte lesuren besteed aan het gebruik van het spoorboekje. Je moest er zelfs een test voor maken, meen ik me te herinneren. Als je dan later ooit eens te laat kwam, zou je je je er later nooit op kunnen beroepen dat je niet wist welke trein je had moeten nemen.
Mvg,
Henk
-
Heren,
En zelfs die lessen (in gebruik treinboekje) tijdens EMV op de Mok (Texel, ja ook Marine) zijn er begin jaren 90 niet meer!
Zo is nog maar eens bewezen dat vroegah alles beter was, en zelf-redzaamheid, nog een erkende vaardigheid was.
Jan-Peter (L91)
-
de Mok (Texel, ja ook Marine)
Jij bent dus ook een "tijdje bij de Baas geweest?
"MOK Texel" was/is toch meer een amfibisch oefenkamp voor de mariniers? AOK dus?
Ik heb idd wel eens gehoord dat de EMV tegenwoordig daar plaatsvindt.
Maar zonder les in het spoorboekje dus...
Nou ja, Texel heeft ook geen treinstation. ;)
Sorry als ik teveel off-topic ben geraakt. :-[
Mvg,
Henk
-
De helft van het personeel komt met de (eigen) auto, dus hoezo geen zelfredzaamheid? ;)