BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Richard Snijder op 01 January 2011, 22:23:52
-
Nu er hier de laatste tijd toch veel over de verschillende uitvoeringen van de Hondekop gepraat wordt kwam er bij mij de volgende vraag op:
Welke serie van dit Matrieel werd er het meest ingezet ,en welke serie heeft de meeste Kilometers achter zijn naam staan?
Mischien dat iemand dit hier weet?
-
mat 54 werd het meest ingezet en die zullen ook wel het meeste km gemaakt hebben.
mat 54 was echt alleen binnenlands verkeer en mat 57 was echt voor de benelux dienst.
mensen verbeter mij maar want kwam niet goed uit mijn woorden.
grtzz dennis
-
Mat '56/'57 is inderdaad de BNL uitvoering.
Mat '54 al het binnenlands materieel (HK2 en 4 dus)
Gr,
Bart
-
Mat '54 werd het meest ingezet en die zullen ook wel de meeste km's gemaakt hebben.
Mat '54 was echt alleen binnenlands verkeer en mat '57 was echt voor de Benelux dienst.
Mensen verbeter mij maar, want ik kwam niet goed uit mijn woorden.
Grtzz Dennis.
Zoiets bedoel je? ;D Dennis?
René.
-
Ja zoiets ja. Ik vergeet de hoofd lettr wel is nouja altijd :P
Grtzz Dennis
-
Het gaat al veel beter! :D
Maar goed, we gaan nu erg off-topic.
On-topic:
@ Richard: Wat bedoel je precies? Hondekop NL of Benelux, of verschillende kleurstellingen?
Of de verschillen tussen plan F,G,M,P en Q?
René.
-
Ik neem aan dat je ook alle verschillende deelseries bedoelt? Ik heb daar nooit een officieel overzicht van gezien. Heb ooit wel uitgerekend dat alle series mat'54 tesamen gemiddeld 35 jaar precies in dienst zijn geweest; daaruit valt te concluderen dat de allereerste deelseries (was dat niet Plan F, G?) het langste dienst hebben gedaan (1956-1993).
-
Ik neem aan dat je ook alle verschillende deelseries bedoelt? Ik heb daar nooit een officieel overzicht van gezien. Heb ooit wel uitgerekend dat alle series mat'54 tesamen gemiddeld 35 jaar precies in dienst zijn geweest; daaruit valt te concluderen dat de allereerste deelseries (was dat niet Plan F, G?) het langste dienst hebben gedaan (1956-1993).
Dit is precies wat ik bedoel,waren er deelseries die minder geliefdt waren in verband met storinggevoeligheid en dus meer aan de kant werden gehouden dan het matrieel wat altijd wel reed?
Of was het allemaal zo degelijk zoals we nu denken over het Matrieel van toen ten opzichte van het matrieel nu?
Of was hierin geen verschil in de subseries onderling?
-
Ja, het was wel degelijk degelijk matrieel.
Mat'54 en mat'57 waren hele zware treinstellen. (y)
Het matrieel van tegenwoordig is veel lichter en er zit veel meer storings gevoelige electronica in nu.
groetjes
Wil
-
De deelseries Mat'54 waren in technisch opzicht vrijwel identiek, er werd in de dienst geen onderscheid in de verschillende deelseries gemaakt (zelfs niet tussen wel en niet verbouwd tot IC-treinstel!). Alleen de Beneluxstellen waren compleet anders; deze hadden Belgische techniek aan boord, en dat werkt totaal anders. Deze hadden een JH-wals in plaats van de in Nederland bekende schakelwals, en die moest eerst helemaal teruglopen voordat je weer kon opschakelen. Dat is weleens misgegaan, en dan heb je een soort van probleem als machinist... ;)
Daarom zijn de stellen na de Beneluxdienst ook snel afgevoerd, en niet in dienst gehouden.
-
Ik kan me vaag herinneren dat de Beneluxstellen ook wel eens (als versterking?) op Roosendaal-Vlissingen hebben gereden (of misschien zelfs Amsterdam-Vlissingen), kort nadat ze uit de Beneluxdienst zijn gehaald. Kan iemand dat bevestigen, of zit ik er helemaal naast?
-
Klopt. Al weet niet ik niet of dat dan Amsterdam-Vlissingen was, of Vlissingen-Roosendaal, maar ze hebben er wel gereden in ieder geval.
-
Ja, Amsterdam-Vlissingen met 4 stellen. Foto's o.a. in het boek "Electrische trein(stell)en in Nederland deel 2". Soms ook nog wel eens met extra geel tweetje mat'54.
-
De deelseries Mat'54 waren in technisch opzicht vrijwel identiek, er werd in de dienst geen onderscheid in de verschillende deelseries gemaakt (zelfs niet tussen wel en niet verbouwd tot IC-treinstel!). Alleen de Beneluxstellen waren compleet anders; deze hadden Belgische techniek aan boord, en dat werkt totaal anders. Deze hadden een JH-wals in plaats van de in Nederland bekende schakelwals, en die moest eerst helemaal teruglopen voordat je weer kon opschakelen. Dat is weleens misgegaan, en dan heb je een soort van probleem als machinist... ;)
Daarom zijn de stellen na de Beneluxdienst ook snel afgevoerd, en niet in dienst gehouden.
De hondekoppen hadden om op te schakelen geheel geen wals, alleen rijrichting en motoren in uit dienst.
De lage hondekoppen hadden geen snelschakelaar, de beneluxen ook niet, daarom hadden deze ook drie lijn schakelaars en een grote pijpzekering en geen dakveiligheid. En die JH wals was inderdaad een draak van een ding, vooral om te reviseren. En als het op de lijn fout ging moest hij met de hand terug gekrukt worden. Dat ding werd met een electromotor aangedreven, plan V had later een pneumatische aandrijving. (mat 40 de tweetjes hadden ook een motor wals en was ook geen succes). Heb er nog in mijn beginjaren nog aan gewerkt bij de uitbouw van de keuken.
-
Ik kan me vaag herinneren dat de Beneluxstellen ook wel eens (als versterking?) op Roosendaal-Vlissingen hebben gereden (of misschien zelfs Amsterdam-Vlissingen), kort nadat ze uit de Beneluxdienst zijn gehaald. Kan iemand dat bevestigen, of zit ik er helemaal naast?
Dit was geen versterking.
De Benelux treinstellen werden gewoon gekoppeld aan de trein van Vlissingen naar Amsterdam en in Roosendaal weer los gekoppeld van de trein naar Vlissingen vanuit Amsterdam, waarna ze alleen verder gingen naar Brussel.
Het scheelde een machinist en een trein minder in de dienst regeling.
Groetjes
Wil
-
Ik kan me vaag herinneren dat de Beneluxstellen ook wel eens (als versterking?) op Roosendaal-Vlissingen hebben gereden (of misschien zelfs Amsterdam-Vlissingen), kort nadat ze uit de Beneluxdienst zijn gehaald. Kan iemand dat bevestigen, of zit ik er helemaal naast?
Nee hoor, dat klopt wel. Nadat ze in 1987 uit de Beneluxdienst waren vervangen door de nieuwe rood/gele trekduwtreinen is een aantal Beneluxstellen tot begin 1988 ingezet in de binnenlandse dienst op Asd-Vlissingen.
-
Het matrieel van tegenwoordig is veel lichter en er zit veel meer storings gevoelige electronica in nu.
Wat op zich niet verwonderlijk is, want die electronica bestond in 1954 nog niet...
Eelco
-
Het matrieel van tegenwoordig is veel lichter
Mat '54/'57 is inderdaad aan de zware kant. SLT is echter weer zwaarder dan plan T/V, omgerekend naar dienstvaardig gewicht per strekkende meter trein.
-
Maar er is nog steeds niemand die iets gemeldt heeft over het aantal gereden Kilometers van een mat 54/mat 57.
Is dit niet bekend ?
Bijv. bij de DB serie 103 wordt er wel eens over het aantal gereden Kilometers aangegeven per Lok bij het uitdienst gaan geschreven in div. Fora.
Was hier even nieuwsgierig na,want dan zou je eventueel ook kunnen zien wat eventueel een kneusje was en wat een probleemloos stel was.
-
Dit was geen versterking.
De Benelux treinstellen werden gewoon gekoppeld aan de trein van Vlissingen naar Amsterdam en in Roosendaal weer los gekoppeld van de trein naar Vlissingen vanuit Amsterdam, waarna ze alleen verder gingen naar Brussel.
Het scheelde een machinist en een trein minder in de dienst regeling.
Die constructie ken ik ook, maar daar ging het me niet om. Het ging mij om de Beneluxstellen die na het einde van hun inzet in de Beneluxdienst een tijdje op de Zeeuwse lijn hebben gereden. Zie antwoord Mispoes en ook de eerdere antwoorden van Menno en Rudolfph
-
Misschien dat er in de Levenslopen in HOV/Railnieuws iets staat? http://www.hov-rn.nl/
Bijvoorbeeld in 2003 staan levenslopen van Hondekoppen. Preciese kilometers staat er niet bij, maar die gegevens zijn er wel (geen idee of in een oude Rail Magazine zoiets nog beschreven staat?)