BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: RobbertJan op 01 January 2011, 13:30:55
-
Afgelopen week heb ik de nieuwe ESU DB BR 215 Engineering Edition ontvangen
welke sinds kort leverbaar is. Deze loc is een echt huzarenstukje en mocht daarom
niet ontbreken op mijn modelbaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_1.jpg)
Alles wordt geleverd in een keurige verpakking, overigens, de doos waarin de verzending
plaats vond was ook van ESU en deze was zo voorzien van mijn adres en doorgestuurd, uiteraard
wel voorzien van een flesje rookvloeistof en de rekening. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_3.jpg)
Zo komt de loc uit de doos, netjes verpakt en daarnaast ligt de loc niet in in het piepschuim of
een stuk plastic folie maar "hangt" deze vrij in de lucht vastgezet op een kunststof "bed"
zoals hier onder te zien is, de loc zit daarop met een imbusboutje vast, inclusief sleutel!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_4.jpg)
Allereerst de loc maar eens bevrijden en deze op de rollenbank getest op alle funties.
Netjes hoor, maar wat staat dat geluid toch altijd hard, dat ook direct aangepast aan een
acceptabel niveau.
En daar komt nog een mooie truc om de hoek kijken, het master volume is in te stellen zoals
bij elke willekeurige locomotief met Sound maar......
Ook de individuele geluiden zijn naar gelang in te regelen, dus wil je het motorgeluid graag dimmen
maar de turbolader wel graag horen, dan verander je de Cv waarde van de turbolader om deze meer
volume te geven. En zo ook met het geluid van de Weichen en Kurbensensor (2! aparte Cv's)
Dan komen we bij de verlichting, doorschijnen? ja maar alleen in het donker bij het tonen van
het rangeerlicht zie je een heel klein beetje licht doorschijnen in het rechterfrontsein,
niet noemenswaardig want dit zie je dus bij daglicht helemaal niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_5.jpg)
De frontseinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_6.jpg)
Inclusief cabineverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_7.jpg)
Rangeerverlichting, en cabineverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_8.jpg)
De sluitseinen, ik zie geen lichtlekkage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_9.jpg)
En de meest lastige om een goede plaat van te maken, de stuurtafelverlichting!
Wat betreft de verlichting, daar is echt aandacht aan besteed.
De front en sluitseinen werken gewoon via F0 en wisselen daarbij met rijrichting.
Daarbij kan je de cabineverlichting inschakelen met F4, deze brand in de cabine
waar dan het frontsein getoond wordt, of zou worden.
De stuurtafelverlichting met een combinatie van F0 en F7 en brand dan ook
aan de kant van de loc waar het frontsein getoond wordt, of zou worden.
De frontseinen, sluitseinen en rangeerlicht kunnen daarnaast voor het rijden met een trein of
rangeerdeel afhankelijk van waar deze zich aan de loc bevind uitgeschakeld worden.
Dan schakel je F0 of F8 in en met F5 of F6 kan je de verlichting aan één van de beide
kanten uitschakelen. Dan werkt dus alleen het frontsein, sluitsein of rangeerlicht
aan de kant van de loc waar geen rijtuig of wagon zich bevind.
Dan is het wel zo, dat je middels F5 of F6 zelf de goede kant moet uitschakelen ::)
De geluiden, ja dat zijn er dus een hoop en allemaal individueel regelbaar kwa volume via de Cv's.
- Dieselmotor: 12 Cylinder MTU met 2500 Pk.
- Turbolader.
- Signalhorn 1 (activeren is een continu gebrul van de hoorn)
- Signalhorn 2 ("")
- Glocke (De bel bevestigt op de bufferbalk van de loc)
- Luftpresser.
- Bahnsteigansage (Ja een ingeblikte deutsche frau die omroept)
- Kupplungsgeräusch.
- Luftablassen.
- Schaffnerpfiff (de conducteur, de zelfde als in de DE-1)
- Sanden
- Achtungspfiff Signalhorn 1
- Achtungspfiff Signalhorn 2
- Weichenstoss (het rijden door wissels)
- Kurvenquitschen (het gieren van de wielbanden door bogen van wissels en krappe bogen op de baan)
- Bremsenquitschen.
- Zufallsgeräusche (voornamelijk het willekeurig aanslaan van de compressor)
het geluid van het berijden van wissels en bogen funtioneerd niet boven rijstap 7.
Hier laat ik het eerst even bij, genoeg stof om over te discussieren dacht ik zo.
Gr.
Robbert Jan.
-
Geweldig apparaat! Het geluid in het filmpje is ook super realistisch. Ben wel benieuwd hoe de loc "weet" dat er een wissel bereden wordt (en daarbij dus het bijbehorende geluid produceert) of een boog inrijd. Of is het geluid dan hetzelfde?
Heeft iemand de blauw/beige variant al?
Groet, Edwin
-
Dit lijkt me echt iets bijzonders! Had me voorgenomen het in 2011 met de aankoop van locs wat rustiger aan te doen, maar als ik dit zo lees ... De forse prijs van 356 euro schrikt me alleen voorlopig nog wel af.
Groet,
Ruud
-
De loc heeft voor het rijden door wissels en bogen sensoren in het draaistel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_10.jpg)
De 2 metalen beugeltjes bij de voorste as, deze zitten op beide draaistellen aan de voorzijde.
Hoe dit dan precies werk weet ik ook niet, het gaat in ieder geval niet op contact met
de rail of iets dergelijks.
De loc reageerd eigenlijk direct bij het ingaan van een boog of wissel en geeft dan het
bijbehorende geluid. Zelfs op een engelsman waarbij rechtdoor gereden wordt geeft de loc
het geluid weer van een loc die over een wissel rijdt, zij "ziet" dus wel een wissel.
Gr.
Robbert Jan.
-
Wellicht zijn het inductieve opnemers. Zoiets als "detectielussen in de weg".
-
nee, veel suffer, gewoon sleepcontactjes.
-
Ik werd misleid door het woord Engineering. Ik dacht, er is een ingenieur aan te pas gekomen. Die had er wel een openemer in gezet... ;D
-
sleepcontactjes is veel betere engineering. simpeler, goedkoper en werkt goed genoeg. ;D
-
Precies, goed genoeg. Dat zal het zijn. 8)
-
tja, ik ben maar anderhalf jaar aangetast door wtb...
-
Tsja, inductieve opnemers kwamen 2 weken later aan bod... ::) ;D
-
ja... gelukkig heb ik die net gemist, pfoe... ;D
-
Ja, dan zou je echt voor altijd verpest zijn... :P
-
ja, dan zou ik al gauw 4 keer zo lang doen over een locje fixen...
-
Fantastisch model! Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de rookvloeistof aan de loc toedient.
Kan dat door de uitlaten op het dak of moet je de loc openmaken?
En als dat laatste het geval is, kun je de loc eenvoudig openmaken door middel van een of meer schroeven of moet je de kap telkens uitbuigen?
mvg,
Gert
-
Het is een metalen kap geloof ik Gert ;D
Dus uitbuigen wordt zo'n bende :D
Gr. Remco.
-
*Haalt de loc weer uit de "jaws-of-life"*
-
De rookvloeistof kan middels het bijgeleverde pipet gemakkelijk
In de uitlaatpijp gespoten worden. Daarmee ben ik nog niet bezig
geweest, het hoe en wat weet ik dus niet.
Ik verwacht dat 1 pipet vol genoeg is, maar voordat ik er aan begin
eerst even de gebruiksaanwijzing doorspitten.
De kap zit met 4 schroefjes vast dus geen vage klikverbindingen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Robbert Jan,
Een pipet is veel te veel!
Ik heb dit helaas al mogen ondervinden. Ik had - voorzichtig - er maar een halve in gedaan, oftewel 1 mm.
Dit resulteerde in een stotternde lok na een rondje of 4 en toen complete uitval.
Na omdraaien, drogen en nogmaals proberen doet nu helaas de verlichting geen fluit meer...
Aangezien de treinenwinkels er ook niets meer mee kunnen (de binnenkant is nog een mooi groot zwart blok ijzer) mag ie terug naar Ulm :(
Dus maximaal 0,5 mm (zag ik helaas ook te laat in het bijzonder dikke en uitvoerige boekje).
Overigens past de pipet moet net in de uitlaatopeningen. PErsoonlijk gebruik ik liever een spuitje met naald (bv de Seute als je die hebt)
Maar: de rook is echt fantastisch. Bij opstarten ineens - gelijk gesynced met het geluid - de dikke pluimen...
En als je gaat rijden ook een dikke stoot en daarna blijft de lok zachtjes roken.
Ik vind - persoonlijk dan - dat ook deze vloeistof de lok nogal vettig maakt. Dus schoonmaken is dan een must :(
Rene.
-
mag ie terug naar Ulm
Is dat toevallig ook niet het Bw waar de echte loc onder viel? ;D
-
Dus uitbuigen wordt zo'n bende :D
Ha ha!
Blij te horen dat ESU netjes met schroeven werkt.
mvg,
Gert (die stilletjes op een Bolle Neus Engineering Edition hoopt)
-
Ik heb de gebruiksaanwijzing al even doorgelezen en inderdaad, 0,5 milliliter rookvloeistof
is het maximale wat er in gespoten mag worden, liever nog 0,4 milliliter voor alle zekerheid.
Overigens, volgens de handleiding zou je overtollige vloeistof weg moeten vloeien door de
2 messing buisjes die onder uit de loc komen...
Dat de vloeistof vettig is daar kan ik wel inkomen, het is toch parrafine, een aardolie product.
Vanochtend ook even gekeken hoe het nu precies zit met de weichensensor en kurbensersor.
De kurbensensor bestaat als ik het goed kan zien uit een "opnemer" en ik vermoed een
metalen plaatje of een magneet in de voorzijde van het draaistel.
Als het draaistel dus uitslaat veranderd waarschijnlijk de mate van elektrische geleiding in de
opnemer.
De weichensensor werkt inderdaad als een sleper en wanneer je er dus spanning op zet van
de rails, wisseltongen, puntstuk etc etc. wordt het geluid daarbij afgespeeld.
Een leuk stukje techniek.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik had begin 2010 al het idee, dat deze loc een technisch hoogstandje zou worden. Na het lezen van deze draad wordt ik hierin alleen maar bevestigd. :)
Tot nu toe hoorde ik nog niets over de details aan de loc, die bij mij een positieve indruk geven. Kijk maar eens naar de rangeertreden.
Groet,
Basilicum
-
Ik kan wel even uitwijden over de details ;D van boven naar onder.
Het dak, erg netjes afgewerkt met keurige roosters waarvan uiteraard de middelste
opengewerkt zodat de speaker er onder zijn geluid optimaal ten gehore kan brengen.
De uitlaatpijpen, zijn los aangezet maar zitten goed vast op de loc en hebben een
zilveren kleur zodat ze contrasteren met het dak.
De opbouw is gemaakt van metaal, genoeg gewicht, de roosters zijn netjes afgewerkt
en de raamlijsten zijn gezilvert. De handgrepen bij de cabinedeuren zijn los aangezet, dat
is bijna niet te zien omdat deze bijna binnen de opbouw vallen.
De cabinedeuren daarintegen hadden wel een lijntje zwart om de rand kunnen hebben om deze
net even iets meer af te zetten, dit is wel iets om nog te doen met een fineliner o.i.d.
De opschriften en bedrukkingen zijn haarscherp, zie foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_12.jpg)
Ze is niet toegelaten in Nederland. ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_13.jpg)
En het detail van de draaistellen, die zitten er vol mee, en zo goed als alles is los aangezet.
De spiraalveren zijn van metaal, het trapje er voor zit op 1 punt vast en kan wijken zodra het
draaistel die kant op draaid.
Ook op de kop van de machine is alles netjes, los aangezette handrailtjes, nette bedrukking en
de diverse kopwandkranen, stoomverwarmingsleiding, koppeling, messing opstaptreden, stuurstroomkabel
en een bel.
De assen onder deze loc zijn daarnaast ook nog eens voorzien van een nette flens, het is nog geen
RP 25 maar het komt er wel in de buurt. Het belangrijkste is toch wel dat de loc netjes in het
spoor blijft en dat doet ze zeker gezien het gewicht van: 508 gram schoon aan de haak.
Gr.
Robbert Jan.
-
RobbertJan, dat ze niet is toegelaten in Nederland kan te maken hebben met het verschil tussen dit nummer uit de eerste batch en de serielocs. Ik weet namelijk zeker dat ik de 215 031 wel eens in Weert heb gezien. Dat was ooit het nummer van een oud Roco model dat ik had en toen ik enthousiast afdrukte voor een foto bleek er geen film in mijn toestel te zitten...........
-
Het zou inderdaad goed kunnen dat er een kleine deelserie is geweest met
Nederlandse toelating en dat deze 215 010-0 in een serie ondergebracht was
welke niet in Nederland kwam.
Ach, het is dusdanig klein opgedrukt dat ik er niet mee zit, hoewel ik nog wel eens
naar de mogelijkheid wil kijken om de loc om te nummeren naar een V 160 i.v.m de
combinatie met de V100 die ik ook heb rondrijden.
Gr.
Robbert Jan.
-
De cabinedeuren daarintegen hadden wel een lijntje zwart om de rand kunnen hebben om deze
net even iets meer af te zetten, dit is wel iets om nog te doen met een fineliner o.i.d.
Beter om er een beetje sterk verdunde zwarte verf in te laten lopen... ;)
By the way, prachtige loc met dito technische snufjes 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
RobbertJan, dat ze niet is toegelaten in Nederland kan te maken hebben met het verschil tussen dit nummer uit de eerste batch en de serielocs. Ik weet namelijk zeker dat ik de 215 031 wel eens in Weert heb gezien. Dat was ooit het nummer van een oud Roco model dat ik had en toen ik enthousiast afdrukte voor een foto bleek er geen film in mijn toestel te zitten...........
Klopt, de 030-032 waren opvallend veel in Nm en Ah te gast. Juist deze locs hadden elektrische treinverwarming om bijv. de Austria Expres te kunnen rijden. Bw was Krefeld.
Ik kocht op 7 januari 1982 de wijnrode 215 031-6 van Roco in N-spoor. Een paar maanden later zag ik deze loc voor trein 2425 in Nijmegen.
-
... hoewel ik nog wel eens naar de mogelijkheid wil kijken om de loc om te nummeren naar een V 160
Dat zal niet gaan. Een V160 heeft een kleinere lengte en, onder andere, de ventilatierooster hebben een andere plek. De Br. 215 zou eigenlijk V163 gaan heten volgens Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_215), maar kreeg gelijk al een 'computernummer'.
Groet,
Basilicum
-
Ah juist, dan is dat ook weer opgehelderd, ik heb in de handleiding het gedeelte text
wel geheel doorgelezen over het "voorbeeld" van het model.
Daarin staat een hoop leuke informatie over de tot standkoming van het loctype.
Nu weet ik dat ik het locnummer niet hoef te wijzigen in V163 maar het zo kan laten.
Gr.
Robbert Jan.
-
Er is een duitstalig bericht op railroad24.de verschenen, die ik jullie niet wil onthouden: klikkk (http://www.railroad24.de/modellbahnbilder/bilder.php?id=3460).
@Robbert Jan: Ik wil je niet in de wielen rijden met deze link. Ik lees graag jouw ervaringsberichten: schrijf vooral verder. :)
Groet,
Basilicum
-
Hoi Basilicum,
Integendeel, het voegt juist interresante informatie toe.
Ik ga het vanavond even op de pc doorlezen want op de telefoon
is het net even te klein.
Gr.
Robbert Jan.
-
Er is een duitstalig bericht op railroad24.de verschenen, die ik jullie niet wil onthouden: klikkk (http://www.railroad24.de/modellbahnbilder/bilder.php?id=3460).
@Robbert Jan: Ik wil je niet in de wielen rijden met deze link. Ik lees graag jouw ervaringsberichten: schrijf vooral verder. :)
Groet,
Basilicum
Mooi bericht , fraaie foto's Lok is prijs blijkbaar meer dan waard.
-
hey,
heb de creme groene variant afgelopen woensdag of donderdag gehaald bij Wentink in arnhem heel gave machine maar even een vraagje.
Hoe zorge je ervoor dat op de esu 50200 centrale functie 20 en 21 geactiveerd wordt? Kom niet verder dan 19 namelijk.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Volgens de website van ESU: 9 direkt erreichbare Funktionstasten gewähren Ihnen Zugriff auf Ihre Loks.
In Verbindung mit dem Touchpanel können Sie pro Lok bis zu 20 Funktionen schalten.
Ik heb zelf geen ervaringen met deze apperatuur, ik rij met de Multimaus, welke 20 funties kan aansturen.
Alleen de rangeergang op F21 kan ik niet bedienen, maar de loc kruipt al zonder deze funtie.
Hoewel je met funtiemapping vast wel de rangeergang aan het rangeerlicht kan koppelen.
Overigens, nog een filmpje gemaakt gister.
http://www.youtube.com/watch?v=gc1jZTZDlzg (http://www.youtube.com/watch?v=gc1jZTZDlzg)
De rijeigenschappen van de loc, daar had ik het nog niet over gehad.
Zo uit de doos heb ik de loc op de rollenbank gezet, daar reed deze helemaal niet verkeerd.
Daarnaa maar eens de baan op, wat een drama! eerst maar eens het spoor schoongemaakt.
Dat scheelde al een hoop ::)
Maar nog ging het niet echt lekker en dan ga je toch zoeken naar een oorzaak, en die vond ik al
vrij snel. De slepers van 1 draaistel hadden waarschijnlijk een lik smeervet van de aandrijving
meegekregen bij het assembleren, dus die maar eens even schoongemaakt.
Tja, dan ben je toch bezig en heb je de draaistellen uitelkaar liggen, dan ook maar gelijk de
assen uitwisselen voor de bijgeleverde assen zonder slipringen. (da's service!)
Daarna, geen problemen weer gehad en kwa trekkracht, tja met 2 silberlingen.....
Helaas kan ik de loc wegens de decoder niet testen op de clubbaan waar met PWM besturing
wordt gereden (puls breedte modulatie) dat wordt eigenlijk wel afgeraden. En uit ervaring
weet ik ook dat de decoders raar kunnen reageren op pulsen, en dan zomaar de rijrichting omkeren etc.
Ach voor 2 silberlingen of een paar goederenwagens heeft de loc met zijn 508 gram gewicht
trekkracht genoeg, het is ook wel een uitdaging om natuurlijk zonder slipringen een
volwaardige trein te gaan rijden 8) met een handregelaar!
Gr.
Robbert Jan.
-
Als ik dit zo lees allemaal heb ik echt zoiets van: WAUW, die wil ik ook wel hebben ::)
Maar.. Ik had met mezelf afgesproken dat ik niet zoveel Duits materieel meer zou aanschaffen.. En zou niet weten wat ik er voor Materieel achter zou moeten hangen haha.
Hopelijk gaat ESU hier ook nog een Nederlandse diesel mee pimpen haha. Zou wel gaaf zijn om een 2200 met deze functies te hebben :P ;D haha!
Greetz Johan
-
:o Hoe weet die locdecoder nu dat je door een wissel/boog gaat zodat hij het kan laten 'snerpen/piepen'
-
@ René W
Als ik het goed begrepen heb, komt dit door sensoren die onder het draaistel zitten! (y)
Greetz Johan
-
Klopt helemaal, er zitten slepers voor onder de assen van de draaistellen.
Zie ook de foto's op de eerste pagina van het topic.
[Edit] Deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU_215_10.jpg)
Gr.
Robbert Jan.
-
vandaag mogen ontvangen , de br215 van ESU (y)
....superprachtige lok....
Hoi
Stefan, van harte gefeliciteerd met je aanwinst.
En zo zie je maar hoe meningen en smaken kunnen verschillen.
Wat mij betreft mag de ESU 215 zowel vormtechnisch als wat betreft het lakwerk gelijk de prullenbak in :-X
Bart
-
Hoi Bart,
Je hoeft jezelf niet middels :-X het zwijgen op te leggen.
Kun je je mening eens toelichten?
mvg,
Gert
-
Hoi
kort samengevat ;D
Moeilijk uit te leggen, maar de radius op de hoeken van de kop is te klein. Neus te vlak.
Lijkt erg op een roco hobbymodel, i.p.v. een 215.
(http://img97.imageshack.us/img97/1276/27150768.jpg)
(marklin, origineel en esu)
tja, en over de bedroevende lakkwaliteit..spuitnevel, blauwe biezen die te hoog zitten (omdat de lampenbak te hoog is/zit)en te smal zijn. Blauwe framekleur die te laag zit omdat de roosters aan de zijkant weer te laag zitten...
bart
-
De fotovergelijking van de drie versies van de 215 valt inderdaad erg in het nadeel van Esu uit. Interessant is de neus van de Brawa-versie ernaast te plaatsen. Ben benieuwd of die beter uit de bus komt.
Groet,
Ruud
-
Brawa vs Esu
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/215.png)
Bart
-
De neus van de 215 oogt wel erg massief... :-\ Ik denk dat het ontbreken van het nummer en Kekse daar ook voor een deel debet aan zijn. Binnenkort zal ik mijn rode Brawa 216 naast de rode ESU 215 die ik voor iemand besteld heb naast elkaar op de foto zetten.
-
De neus van de Brawa 216 lijkt me het dichtst bij de loc in werkelijkheid te komen. Esu valt hier bij de fotovergelijking toch wel aardig door de mand.
Groet,
Ruud
-
Over de ESU 215- creme/oceaanblauw: Ik heb deze loc ook (Al een tijdje) en ben er nog steeds erg mee in mijn schik.
Ik vindt e.e.a. wel wat muggenzifterij, er is al veel over het lakwerk geschreven in buiten en binnenland van de nieuwe ESU 215 diesellocs.
Mijn mening is dat de vele fijne details (die er echt niet zomaar afvallen...) en de voor dit moment vergaande techniek en innovaties, die de reguliere fabrikanten op punten het nakijken geven, veel goed maakt, wat betreft de mogelijk "verkeerde" neusvorm en een overal niet haarscherpe of juiste beschildering.
Kijk naar ander fabrikanten, eigenlijk mankeert er aan elk model wel wat, zelfs de grote Marklin/Trix jongens hebben nog maar weinig loc- modellen uitgebracht met een neusvorm, waarvan je zegt, dat is 'm!!, (Oei, dat doet zeer hier en daar ben ik bang). Roco is wat mij betreft erg goed, zo niet de beste in de juiste kop/neusvorm creëren van locomotieven, daarom dubbel zo jammer dat Roco nog steeds niet een NS 1200 op de wielen heeft gezet !, ongelooflijk)
Samengevat, ik vindt de ESU 215 nog steeds een super loc, en ik kijk erg uit naar de BR 151.
Een groet, Pieter
-
Ik denk dat Mispoes met zijn opmerking de enige juiste opmerking maakt.
Toen Artitec de gele DE2 liet zien met geheel gele kop en gele schortplaten schrok ook menig persoon over de kop.
Nu ze haar kleurtjes heeft en opschriften ziet het er prima uit.
-
Hey Bart even ter vergelijk , de BRAWA en de ESU
ik vind deze 2 fabrikanten toch het meest mooi loks van dit type hebben
en zo heel veel weikt het ook niet echt af als je de modelen naast elkaar neer zet , maar ik respecteer ieder zn eigen mening
ik ben er wel erg blij mee ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6742.jpg)
links ESU rechts BRAWA
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6743.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6751.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6750.jpg)
Groet stefan
-
Op deze foto's ziet de neus van de Esu er heel anders (lees: veel beter) uit dan de eerder geplaatste foto van de rode versie. De spijl tussen de ramen is hier goed, de knik zit veel lager (hoewel nog iets hoger dan de Brawa) en de ronding op de hoek lijkt ook in orde.
Groet,
Ruud
-
De bies zit alleen vééls te hoog waardoor het hele gezicht van de loc niet meer klopt...
-
....en de ronding op de hoek lijkt ook in orde.
Lijkt misschien zo, maar is het echt niet.
De radius hoort door te lopen tot onder de ronding van de frontruiten.
Dit heeft brawa redelijk in orde, hoewel hier ook een paar kleine foutjes inzitten.
Bij esu mis je ongeveer 1,5mm en houdt de radius op bij de zijkant van de front ramen.
Hierdoor heeft de esu ook gewoon vlakke ramen in het front.
Het beste front heeft zonder twijfel de märklin, de brawa volgt krap.
Dan de fleischmann die helaas fout gevormde raampjes in het front heeft.
Hekkensluiters (puur op de vorm van de voorkant dan!) marklin oud-lima-piko-esu-roco-mehano.
bart
-
Welke bies bedoel je Hans? Heb de originele lok even bekeken maar kan niet vinden wat te hoog zit.
De bovenste oceaanblauwe bies moet aansluiten op de bovenste boog van de rangeerdershandgrepen.
Op het model is dit ook zo weergegeven.
(http://www.modeltrainservice.com/images/br215bw.jpg)
http://www.modeltrainservice.com/images/br215bw.jpg (http://www.modeltrainservice.com/images/br215bw.jpg)
Jeroen
-
Ik heb de Brawa-versie hier niet bij de hand, maar vergeleken met de Fleischmann-versie zit de bovenste bies van de Esu inderdaad erg hoog.
Fleischmann links:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_23_4___kopie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_23_4___kopie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Esu_215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Esu_215.jpg)
Ik vind trouwens ook de kleur van het DB-logo en het locnummer bij Flm mooier gedaan, beter passend bij de kleur van de bies.
Groet,
Ruud
-
heel mooi.
Wie hem heeft, gefeliciteerd!! (y)
-
Ter vergelijking:
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/esubrawa.jpg)
Plaatje van NSCargo2008.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/front218.jpg)
Plaatje van mezelf.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/side218.jpg)
Ook van mezelf.
Heb op de een of andere manier geen foto gemaakt van het volledige front, alleen in delen...
Op het plaatje van Ruud kan je zien dat de Fleischmann lager zit, en beter is.
Ik vind het erg jammer dat ESU het zo gemaakt heeft, op de duitse fora is hier heel veel over gediscusieerd, tot wanhoop van ESU.
Technisch vind ik de loc echt super gaaf, en met de rode (of elke andere kleurvariant) heb je van deze fout geen last.
Ik hoop dan ook dat ze bij de orientrode en verkeersrode geen rare fouten zoals dit maken.
Gr,
Hans
-
Hoi
De verkeersrode moet je volgens mij al helemaal niet naast een brawa zetten.
Bij deze kleurvariant valt de "kikkerbek" alhelemaal op.
(http://www.esu.eu/uploads/tx_esugallery/BR225_und_BR215.jpg)
(plaatje esu website)
Oh ja, de kritiek die ik hier uit is voor mij persoonlijk een reden om deze lok niet te kopen.
Degene die zich er niet aan stoort wens ik natuurlijk veel plezier met de lok. Het is tenslotte een hobby die door iedereen anders beleefd wordt.
Bart
-
ik vind die kritiek juist goed , kan ik wat van leren , en daar door kijk ik ook kritiescher naar de modelen , en net zoals ik al eerder zij , ooit word die toch overgespoten , denk ik ,hoop ik zien we wel , dat tegen die tijd
toch blijft het een mooie lok en de techniek er in 'wouw' als elke lok zo in de toekomst uitgerust gaat worden dan word het nog smullen op de modelbaan , net echt
ik roep tegen die tijd wel lokpaint hahahaha ;D
groet stefan ;)
-
Ter vergelijking:
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/esubrawa.jpg)
Plaatje van NSCargo2008.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/front218.jpg)
Plaatje van mezelf.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/side218.jpg)
Ook van mezelf.
Mijn conclusie is dat de bij de deuren eindigende blauwe bies niet te hoog zit (de bovenkant eindigt op de juist hoogte t.o.v. de lichtbalk) maar de creme balk tussen de biezen te dik is (of, zo je wilt, die bij de deuren eindigende blauwe bies te dun is, gemeten vanaf de bovenkant).
-
Hoi
Of de lampenbak is/zit gewoon te hoog. Of de roosters aan de zijkant zitten te laag, waardoor het blauw van het frame ook te laag zit ;D ;D
Een van de redenen waarom ik me niet aan deze lok waag. Er is geen eer aan te behalen. ;)
bart
-
Bart, je hebt gelijk, die nieuwe kleurstelling doet hem ook geen goed :(
Ben benieuwd naar de BR151.
-
Een van de redenen waarom ik me niet aan deze lok waag. Er is geen eer aan te behalen. ;)
bart
ik weet zeker dat jij er wat moois van kunt maken Bart ;D
-
Kortgeleden heb ik de Altrote 215-010 van ESU aangeschaft. Ik heb eerlijk gezegd spijt dat ik dit topic vooraf niet gelezen heb. Ik denk dat ik de loc dan niet gekocht zou hebben.
Los van de kritiek op de vorm van het model heb ik nog en paar andere opmerkingen:
- Bij mijn exemplaar is de kap aan de linker achterzijde van onderen uitgebogen. Dat is goed waarneembaar als je langs de loc kijkt. Maar het is te onopvallend om het bij aanschaf op te merken.
- De loc loopt bij tamelijk lage snelheid niet geheel regelmatig. Vermoedelijk te wijten aan de regeling van de decoder.
- Verder valt mij op dat de revisiedatum op 31 augustus 1982 staat. Bij revisie op die datum zou de loc toch allang oceaanblauw-beige gespoten zijn?
Al met al ga ik de loc waarschijnlijk niet inruilen. Er is namelijk altijd wel iets wat niet perfect is. Maar ik ben desondanks wel benieuwd naar jullie reactie(s).
Groet, Bas
-
Er waren in 1982 nog genoeg altrote 215'ers
Volgens v160.de (http://www.v160.de/index.php?option=com_steckbrief&view=detail&id=215010&fz=215+010-0&Itemid=157) was de 215 010 tot 1990 nog altrot. Kortom niets mis met de nummerkeuze.
-
Dank je voor de informatie. Interessante site trouwens.
Groet, Bas
-
Yep
http://revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=26918&fahrzeugsuche=215+010&art=1&such_start=0
Bart
-
Hallo, Bas,
Ik wil toch nog even reageren op jou verhaal.
Ik kan mij helemaal vinden in je opmerking dat er altijd wel iets mis is met een model, dat zie dan meestal thuis pas. Ik bedoel dan niet de vormgeving enz. maar zuiver beschadigingen, krassen, vegen en inderdaad vooral kappen die niet zuiver recht lopen. Ik heb altijd de indruk dat men mij vreemd aankijkt als ik in winkels en op beurzen vraag of de lok uit de verpakking mag om even geheel te bekijken....Klopt als je ruilt moet je maar weer afwachten of het andere exemplaar "beter" is.
Dan je BR 215: Ik heb het model ook al meer als een jaar in de beige/oceaanblauwe kleur. De kap is van metaal en is het zeer vreemd dat hier een boggel in zit,hoe klein ook. Verder loopt mijn loc geheel regelmatig en perfect, echt een voorbeeld van kruipen !
Ik zou zeggen toch alle reden om de lok te ruilen voor een goed exemplaar, het is tenslotte geen lok van 100 euro...
Groetjes, Pieter
-
Bij een bepaalde zaak zeggen ze inmiddels over mij: "Het zit zeker in de naam" (mijn naam dus welteverstaan). Of dat nu terecht is of niet, ik krijg wel het gevoel een zeurpiet gevonden te worden (overigens de keerzijde van een kritische geest)
Deze BR215 heb ik op een beurs gekocht, daar ook uit de doos laten halen en zelfs laten testen. Alle functies prima en verder geen beschadigingen opgemerkt.
Pas een maand later in gebruik genomen (want ik kreeg de loc ter gelegenheid van m'n verjaardag). En pas nog veel later de bult in de kap opgemerkt. Maar als je die eenmaal gezien hebt dan blijft die helaas opvallen.
De loc rijdt trouwens prima en kan inderdaad kruipen. Behalve rond rijstap 8 (van de 28). Dan zie je onregelmatigheden. Ik heb al geprobeerd de assen met asb uit te wisselen. Wellicht dat dat zou helpen. Maar die poging ben ik gestaakt toen bleek dat er ongemerkt aan beide zijden hetzelfde onderdeel was afgebroken. Ik had niet eens voldoende reserveonderdelen dus ik ben aan het repareren geslagen.
Gezien bovenstaand verhaal durf ik eerlijk gezegd niet meer terug.
(Het klinkt wel een beetje zielig, dit verhaal ;))
We maken er gewoon weer een projectje van. Als iemand nog tips heeft om assen te kunnen uitwisselen zonder schade aan te richten, dan houd ik me aanbevolen. (Ik ben heus heel voorzichtig hoor)
Ik ga ook nog iets aan de ruitenwissers doen, want die zweven nu zo'n millimeter los van de ruiten.
Bedankt voor je reactie Pieter,
Groet, Bas
-
Hoi Bas,
Ik begrijp je verhaal. ook wel in het verleden een soort vergelijkbare situatie gehad, succes, en ik hoop dat je toch nog voldoende plezier met je BR 215 zult hebben, al blijft het een feit dat een boggel in een metalen kap niet mag voorkomen, gezien de garantie voorwaarden van ESU is het altijd te proberen om deze naar ESU te laten opsturen, laat ze er daar maar een nieuwe kap op monteren op het "oude" onderstel...( Of een nieuwe kap laten komen, die kun je er zelf ook op monteren lijkt mij...)
groet, Pieter
-
Bedankt voor je tips Pieter. Men geeft idd 24 maanden garantie. Ik houd het in mijn achterhoofd.
Groet, Bas
-
Klopt het dat ESU de plaats van de lining heeft aangepast bij de 2e run? Ik heb ook een creme/oceanblauwe 215 en bij mij zit die streep op de neus niet zo ver van doe andere af...
-
Overduidelijk, kijk maar eens hier:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esuproductdb/title_EEE_BR215-009_01.jpg
-
Hoi
Is inderdaad een verbetering en volgens mij ook zo'n beetje het hoogst haalbare.
Voor een correcte uitvoering dien je eerst een kloppend model te hebben, en hier schort het behoorlijk aan.
Voor degene die het willen weten..roosters aan de zijkant zitten te laag, lampenbak weer te hoog. En bij een TEE of Blauw/beige versie hang je dan ;D
Bart
-
Overduidelijk, kijk maar eens hier:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esuproductdb/title_EEE_BR215-009_01.jpg
Thx, precies de mijne haha. Ben nog steeds erg blij ermee, de moderne mogelijkheden in decoder maken de kleine imperfecties meer dan goed. Hoort bij de concessies van de hobby. Er zijn maar wienig 'perfecte' modellen; heb zo wel een aantal messing modellen mogen aanschouwen die er uiterlijk 99% uitzagen als het voorbeeld, maar deze reden weer als een lorrie.