BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Simplex op 31 December 2010, 15:02:53

Titel: Ombouw rongenwagens Kbs
Bericht door: Simplex op 31 December 2010, 15:02:53
Door de overstap naar Scandinavisch materieel, bleef er nogal wat Nederlands spul over.
Marktplaats zorgde voor een gestaagde afvoer van materieel.
Maar kon niet voorkomen dat er het één en ander op de plank bleef staan.

Zo ook drie Kbs rongenwagens van Roco (4399D).
Denemarken had ze dmv de EUROP-pool. Maar geen spoor in het Zweedse.
Tot ik een paar foto's tegen kwam van de Zweedse zuster, de Qbv.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Qbv_003.jpg)

De Kbs is niet helemaal correct, maar wel voor het projectje waar ik aan begonnen ben.

Twee Qbv's van Banverket (Zweedse Pro-rail) en één werkplaats Qbv
geladen met twee draaistellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Qbv_1.jpg)

Vanmorgen met de dremel eerst maar eens begonnen met zagen.
En dan houd je dit over...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_104.jpg)

De Banverket Qbv's:

De bodemplaat vervalt helemaal, deze is standaard van ijzer en word vervangen door abs 0.5 mm.
Het onderstel met koppelbomen en het ijzerwerk met kranen blijft bewaard.


word vervolgd......

Steef


Titel: Re:Ombouw rongenwagens Kbs
Bericht door: bollen neus op 31 December 2010, 16:12:58
Zal gevolgd worden hier, aangezien er nog wat "NOHAB" modellen staan waar een sleep achter moet komen, erg interessant dus.

Eric. :)
Titel: Re:Ombouw rongenwagens Kbs
Bericht door: Simplex op 01 January 2011, 17:25:28
Vandaag begonnen met de makkelijkste.
De werkplaats Qbv, hier heb ik de meest irritante versie gekozen.
Ofwel, veel zaagwerk. Je kunt ervoor kiezen de zijboorden te laten zitten.
Mijn versie vond ik mooier, kwestie van smaak dus (of meer hak en breekwerk).

Dus de Dremel (12v) als eerste gehanteerd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_001.jpg)

Alle boorden haal je er tussen uit, maar wel het eerste bord met rong laten staan.
Je komt er dan ook meteen achter dat bij het model de bovenste ronggeleiders te hoog zitten.
Daarna moet de onderkant van de wagon helemaal leeg.
Het klopt niet met de werkelijkheid. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alles te laten zitten.
Ik niet, doe er maar wat langer over...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_002.jpg)

Als dat gebeurt is moet er nog iets vanaf, maar doe dit wel zeer voorzichtig.
Het dient weer hergebruikt te worden.
De haken op de hoeken van de wagon zitten verkeerd, die horen naast de eerste rong te zitten (gezien vanuit het midden)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_004.jpg)

Als laatste voor vandaag het ergste gedeelte van foundation van de wagon.
Zeg maar voor je de make-up aan kan brengen.
In beide zijden van de wagon dienen alle gaten dicht gemaakt te worden.
Dit doe ik met abs 1mm, de hoogte van de gaten is 1,5 mm.
De lengte verschilt. Ik lijm ze van binnen. Later gebruik ik een drupje lijm om de eventuele naden te dichten.
Met de details die blijven zitten is het geen doen met plamuur te werken.
En daarbij ben ik te lui om een volledig nieuwe zijkant te maken.
Al ben ik ongeveer 3 uur zoet geweest met het werkje.

Resultaat? Ja!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_005.jpg)

Ga een hapje eten!

Word vervolgd.....

Steef
Titel: Re:Ombouw rongenwagens Kbs
Bericht door: Simplex op 13 March 2011, 20:21:50
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de ombouw van de Kbs wagens.
Allereerst heb ik onder de werkplaats Qbv twee nieuwe wielstoelen gemonteerd.
De oude hadden geen remschoenen, en dat ziet er niet uit,
Na dit klusje de wagon in zijn eerste grondlaag gezet. Foto volgt later wanneer
er wat meer detailwerk gebeurt is.

Dan ben ik ook verder gegaan met de eerste Banverket Qbv.
De nieuwe bodemplaat is gesneden en geplaatst.
Als eerste heb ik op het frame drie plaatjes abs gelijmt.
De maten zijn 2x 31x14.5 mm en 1x 62x31 mm, deze plaatjes
zijn om het hoogte verschil van de wielstoelen op te vangen.
Daarna is de eigenlijke bodemplaat gesneden. Deze is 33 mm breed.
Zodat je in vergelijk met de onderste aan beide zijden een mm over hebt.
Dit is later weer makkelijk voor de plaatsing van het hekwerk
en het metalenframe met rekken voor gereedschappen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_002_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_003.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_Qbv_004_1.jpg)

Eens zien of ik aankomende week nog wat zin kan maken.

Steef
Titel: Re:Ombouw rongenwagens Kbs
Bericht door: Simplex op 04 August 2011, 22:21:07
Inmiddels ben ik al een paar maanden bezig, maar ach. Een paar module
bakken met alles erop en eraan heb je toch ook nodig om de QBV's te
kunnen laten rijden. Die gingen dus voor.
Afgelopen week twee draaistellen van een B2 wagon geschikt gemaakt
voor vervoer op de werkplaats Qbv. En vanavond eindelijk de juiste verf
in mengverhouding gekregen. Meteen wat rongen geplaatst, de rest volgt
morgen. Dan word de vloer ook meteen meegenomen in kleur.
Van het weekend het eerste deel van de decals plaatsen, de rest volgt
volgende maand pas. Ga eind deze maand in Zweden bij een kleinserie
fabrikant op bezoek. En heb een verlanglijstje (en een dikke portmonee)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/025_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/025_13.jpg)

vrgr Steef