BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn_ op 02 February 2007, 12:55:51
-
Ik ben op zoek naar foto's van treinen vanuit Nederland naar oost-Duitsland, om achter een geschikte treinsamenstelling te komen voor op de modelbaan. Ik ben vooral op zoek naar foto's op ddr grondgebied maar dat is niet per se nodig. Ook vraag ik mij af of er in dergelijke periode rijtuigen van de NS meereden tot in de ddr, de periode waar het om gaat is van begin jaren 60 tot eind jaren 70.
Wie heeft er geschikte informatie?
mvg Martijn
-
Niemand een idee?
Vooral of er Nederlandese rijtuigen meereden naar oost-duitsland is erg belangrijk.
mvg Martijn
-
Je hebt wel de Warschau expres gehad, dit schiet me nu te binnen.
Ik weet niet of ze daar inzaten.Wanneer dat was weet ik ook al niet.
De D treinen uit Ned. werden gereden met gehuurde DB rijtuigen vanaf Asd.
Er kwamen wel Plan W of D rijtuigen in het oosten van W.Duitsland,maar niet verder dan Braunsweich.
-Peter
-
Martijn als je van die specifieke zoekt uit die tijd dan kan dat heel lastig te vinden zijn. Heb jij www.drehscheibe-online.de al ge probeert, volgens mij is daar een paar maanden terug zoiets voorbij gekomen. Als je naar één van de forums gaat moet je met de zoek functie wel verder komen.
Groetjes Michiel
-
bedankt voor de reacties,
jammer dat bijv plan d rijtuigen niet in de ddr kwamen, maar op de modelbaan kan het wel ;D
michiel,
Ik heb het niet kunnen vinden met de zoekfunctie, misschien dat je me wat verer kan helpen.
mvg Martijn
-
De plan K rijtuigen kwamen tot in Polen. Dus ook door de DDR.
-
Ernst-Jan,
heeft u enig idee hoe deze trein heet die tot in polen reed
mvg Martijn
-
Martijn,
Zeg maar je hoor. De naam weet ik niet. Wel de samenstelling in Polen, Belgische AB, plan K, 2 SZD WLAB's. In het boekje "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" van N.J. van Wijck Jurriaanse staat ook een foto van deze trein, maar dan alleen het Nederlandse gedeelte, een plan K en een SZD WLAB. Volgens mij is dit de trein die naar Hoek van Holland reed. Die SZD WLAB die op de foto's staat is een voorloper van het model zoals Sachsenmodelle die uitbeeld. De foto in "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" is uit 1960. De foto die ik heb (ooit eens op internet gevonden, weet niet meer waar) zal ook ergens uit die tijd zijn.
In het boek "Komfort auf Schienen" van Dr. Fritz Stöckl staat een wagenlijst van SZD wagens die buiten Rusland reden. In de Ost-West express staan 1 a 2 rijtuigen (seizoensafhankelijk) Moskou - Hoek van Holland en 1 a 2 rijtuigen Moskou - Oostende. Ik weet niet waar die Ost - West express gecombineerd werd (er reden verder rijtuigen uit Moskou naar Oslo, Stockholm, Kopenhagen, Aken, Parijs en Berlijn) maar als dit in Warschau gebeurde en in Duitsland al het Belgische en Nederlandse deel gecombineerd werden dan zou dit deze trein kunnen zijn. Maar dit is slechts een gok hoor, ik weet het niet zeker. Er zit namelijk 9 jaar verschil tussen de foto uit het ene boek en de lijst uit het andere boek.
Groetjes,
Ernst-Jan
-
michiel,
Ik heb het niet kunnen vinden met de zoekfunctie, misschien dat je me wat verder kan helpen.
Um als ik tijd over heb kan ik wel eens gaan zoeken :), maar je moet het Historische bahn forum en het wagen forum maar eens heel ver(ergens tussen afgelopen zomer en nu) terug zoeken ;). Daar ben je denk ik wel de nodige uurtjes mee bezig :-|
Groetjes Michiel
-
Ik ken twee namen voor die trein: de Nord-West-Express en de Hoek-Warszawa Express. Die eerste reed van Hoek van Holland naar Kopenhagen maar nam wel een tijdlang de koerswagen naar Moskou mee.
Arjen.
-
De plan K rijtuigen kwamen tot in Polen. Dus ook door de DDR.
weet je dat heel zeker want op drehscheibe kreeg ik dit als antwort:
Es gab sehr bestimmt keine Wagen aus NS-Baureihen Plan D, Plan K oder Plan N die bis in der DDR führen.
mvg Martijn
-
Es gab sehr bestimmt keine Wagen aus NS-Baureihen Plan D, Plan K oder Plan N die bis in der DDR führen.
Helaas, onjuist :( Ik heb een foto van een uit een trein gezette plan K (wegens een probleem) in Magdeburg in de jaren zestig.
Treinsamenstellingen kon je trouwens halen uit de dienstregelingen buitenland. Het Leidse winkeltje van de NVBS te Voorschoten heeft er talloze te koop. Het enige wat ontbreekt in de drgl-en is de aanduiding of het NS-mat. of vreemd mat. was, en de evt. postrijtuigen zijn ook niet aangegeven.
Ik zal es wat VRM's buitenland vanavond voor je inkijken. Wat er zoal in de Nord-West, Scandex en de Hoek -Warszawa zat aan NS-mat. in de afgelopen 50 jaar is me zo, nu, niet bekend.
Zo'n trein samenstellen was (is?) niet eenvoudig, het materieel was domweg niet te koop in H0 of N. Wellicht is dat na de beurs Nb 2007 wat verbeterd, LS, Heris, Railtop en de andere nieuwe merken leveren vele ex-oostblok rijtuigen.
Mail me anders maar prive met je exacte wensen.
Nb. Als je lid bent van de NVBS kan je zo'n vraag ook stellen aan die club en die vraag komt dan bij die persoon die alle VRM's (vanaf het begin) heeft.
VRM=voorschrift reizigers materieel (omlopen en samenstellingen buitenland)
Succes,
Modelspotter
-
Hoi Martijn,
Ik weet het zeker, dat rijtuig op die Poolse foto was een plan K, en het was zeker weten in Polen ;).
Ernst-Jan
-
Er was in de zomer toch ook een lange tein uit de DDR die eindigde in Haarlem voor ik meen kinderen dacht ik, heb hem daar toen wel eens zien staan.
-
Ik zal es wat VRM's buitenland vanavond voor je inkijken. Wat er zoal in de Nord-West, Scandex en de Hoek -Warszawa zat aan NS-mat. in de afgelopen 50 jaar is me zo, nu, niet bekend.
Gedaan...
Een voorbeeldje uit drgl 1-10-1961~26-5-1962
VRM deel III Buitenlands verkeer (C7512/III)
D171 Nord-West Expres (tegentrein D172)
Van Bentheim naar Utrecht (daar kopmaken en dan dus de WL vanaf Ut CS voorop)
P-NS (Osnabrück) 49 ton, B-NS (Hannover) 47 ton 72 pl., WLAB-SZD (Moskwa) 52 ton, AB-NS (Warszawa) 49 ton 18/40 pl., WR-CIWL (Osnabrück) 54 ton, D-NS (Osnabrück) 43 ton, AB-DB (Grossenbode) 36 ton 30/36 pl., B-DB (Grossenbode) 36 ton 72 pl., WLAB-CIWL (Kobenhavn) 54 ton.
D191 Holland-Skandinavien Expres (tegentrein D192)
Ook een AB van de NS van Hoek naar Warschau vv
In de opsomming van de loop van de rijtuigen is vermeld dat het om A3B5-en gaat, dus plan K.
Modelspotter
-
Echt bedankt modelspotter, toch raar eigenlijk dat ik op het duitse forum tehoren kreeg dat het niet voor kwam. Het is misschien een beetje teveel gevraagt, maar zou u mij ook zo'n samenstelling kunnen geven begin jaren 80.
En kan iemand mij vertellen wat een p-ns en een d-ns is, of zijn dit soms een postrijtuig en een bagagerijtuig.
mvg Martijn
-
Ok, zoek ik voor je op, 1983 goed?
Het is een Nederlandse VRM dus P: post en D: bagage. Het is goed dat je dat vraagt want de DB kende tot in de jaren zestig het fenomeen Pw: Packwagen omdat de D (ooit 4e klas) werd gebruikt als aanduiding voor dubbeldekrijtuigen.
Modelspotter
-
1983 is goed, deze periode, begin jaren tachtig past beter bij mijn oost duitse diesels.
Is trouwens een plan K (AB) zoals aangegeven in model verkrijgbaar.
mvg Martijn.
-
Helaas, niet meer. Fleischmann had er een maar die was en verkort en op schaal 1:82. Dus zelf maken uit een A en een B plan D (de oude modellen zijn goedkoper dan de nieuwe) van Roco. Plan D wijkt wel af van K, dus goed kijken hoe en wat je moet pimpen. Ik meen dat GvdWeerd, "de seinpalen man", ooit een plan K heeft gebouwd. Kijk op diens site voor zijn em. En dan is er natuurlijk Philotrain...
Modelspotter
-
Zou u dan de site kuunnen geven.
mvg Martijn
-
ff een beetje googlen!
http://www.seinarm.nl/Intro/tabid/53/Default.aspx
Modelspotter
-
Het bedoelde artikel heeft ooit in Modelkroniek gestaan, was geloof ik onder redactie van Otto Dijkstra. :P
Moet in een van de eerste aflevering gestaan hebben-SK
-
En ik meen dat Hans Reints ook zoiets wilde doen in de RailHobby...
Modelspotter
-
Sorry Modelspotter ik dacht dat het in een van de eerste nummers van Modelkroniek stond maar het staat in RM99 (nov.1992)!
Hieronder de illustraties van dat artikel.
(http://img53.imageshack.us/img53/4972/plank1xp5.jpg)
(http://img53.imageshack.us/img53/5805/plank21ks2.jpg)
Na bestellen van het artikel bij Railmagazine 14e jaargang no 99 van 1992-SK
-
En dan nu een treintje van Amf naar het verre oosten in 1983:
Vooraf...geen enkel NS-rijtuig of bagagewagen meer.
D237 waarin D1241 (vanaf Bad Bentheim) opgenomen (tegentrein D236 waarin D1240)
Nord-West Expres
rijtuig 188, B-DB, Hamm
189, BD-DB, Hamm
171, AB-PKP, Warsawa
174, WLAB-SZD, Moskwa
180, Bc-DSB, Kobenhavn
176, AB-DSB, Kobenhavn
175, B-DB, Puttgarden
De tegentrein was iets anders samengesteld, nl.:
Bad Bentheim-Amf
BD-DB, AB-PKP, WLAB-SZD, B-DB, AB-DSB, Bc-DSB
In model zullen de DSB-rijtuigen misschien problemen opleveren, de Bc was in ieder geval in later jaren een blauwe (met sterren en maan) ex-DB Bc. Lima had zoiets ooit in het program.
De AB van de PKP (lichtgroen met creme of lichtblauw) is er (nog) niet.
Succes
Modelspotter
-
Bedankt voor het opzoeken, jammer dat er geen ns rijtuig meer in mee reedt. Dan ben ik toch wel benieuwd in welk jaar er voor het laatst ns rijtuig(en) meereden. Zijn die VRM's ook te koop, want dan zou ik het evntueel ook zelf op kunnen zoeken, want om het nou steeds door iemand anders te laten doen is ook niet zo netjes.
mvg Martijn
-
VRM zijn niet te koop, waarom ook, voor die paar geinteresseerden? Nee, dat is puur voor intern gebruik.
Dienstregelingen buitenland zijn via de NVBS-winkel in Voorschoten te verkrijgen.
De plan K gingen in de jaren 70 rijden tussen Keulen en Den Haag, met geschikt voor de reizigersdienst gemaakte plan N (de c verdween daarbij uit de benaming Bc).
Modelspotter
-
Deze heb ik nog overgehouden van mijn aflosreizen naar Korsur en stationsdienst in Hoek van Holland
(http://img443.imageshack.us/img443/3245/img6739coa6.jpg)
(http://img411.imageshack.us/img411/1568/img6740aqw4.jpg)
(http://img253.imageshack.us/img253/6202/img6738bat7.jpg)
SK
-
De plan K gingen in de jaren 70 rijden tussen Keulen en Den Haag, met geschikt voor de reizigersdienst gemaakte plan N (de c verdween daarbij uit de benaming Bc).
Modelspotter
Reden de plan K's dan vanaf de jaren 70 niet meer naar het noorden en oosten van europa?
mvg Martijn
-
Plan D's reden internationaal voor het laatst in 1973: Harz Expres met V200.0 van en naar Hengelo. Plan K verdween uit de diensten naar het noorden iets eerder. De twee laatste niet als stuurstand ingerichte RD's liepen nog in 1971 tussen Keulen en HvH in de Austria.
Een aardige is de omloop van de stalen DIV, eerst naar Brunswijk met de Harz daarna met een D naar Oost-Friesland, ik heb er ooit een gezien achter een 012 in 1972 in Nordeich en vervolgens retour. Dit om kilometers uit te wisselen, anders zou NS-internationaal teveel (?) hebben moeten betalen aan de DB.
Wellicht is een opsomming van al het getrokken materieel met vermelding van hun eerste en laatste buitenlandse dienst wel op zijn plaats, dan kunnen de treincombinaties ook eens waarheidsgetrouw worden op de modelsporen.
Ik zal es zien.
Modelspotter
-
Is jou wel toevertrouwd ;)-SK
-
Type Serie Type Serie Laatste buitenlandse dienst
A9 6001-6006 ex-Ad9u 7401-7406 -
Ad8b 6501-6546 ex-Bd8b 6501-6546 -
A 7001 ex-ABCd 7301 1945
Ad8 7201-7206 ex-ABd8 7201/7209 1958/59
Ad8 7211-7217 ex-ABd8 7210/7221 1958/59
Ad9u 7401-7406 ex-ABd9u 7401/7410 1958
Ad9 7532-7545 ex-ABd9 7521/7555 1958
Ad8u 7701-7720 ex-ABd8u 7701-7720 1973
AB 6202-6208 ex-ABd 7302-7308 -
A4B5 6232-6244 ex-Ad9 7532-7545 -
ABd8 7201-7209 1956
ABd8 7210-7221 1956
ABd 7302-7308 ex-ABCd 7302-7308 1958
A3B5d 7351-7380 1982
ABd9u 7401-7410 1956
ABd9b 7521-7555 1956
ABd8u 7701-7720 1956
ABCd 7301-7308 1956
B11 4101-4124 1986
B11 (4201-4226) -
B10 6101-6105 ex-Bd10 7101-7105 -
B10 6111-6119 ex-Bd10 7111-7119 -
B9 6151-6160 ex-Bd9 7151-7160 -
B8 6181-6186 ex-Bd8 7181-7186 -
B8 6191-6197 ex-Bd8 7191-7197 -
B12c 6401-6453 ex-C12c 6401/6470 -
B12c 6471-6480 ex-C12c 6471-6485 -
Bd8b 6501-6546 -
Bd9b 6601-6714 ex-Cd9b 6601-6714 1966
Bc10 7001-7025 1971/72
B10 7001-7025 ex-Bc10 7001-7025 1982
Bd10 7101-7105 ex-Cd10 7101-7105 1958/59
Bd10 7111-7119 ex-Cd10 7111-7119 1958
Bd9 7151-7160 ex-Cd9 7151-7160 1958
Bd8 7181-7186 ex-Ad8 7201-7206 1960/61
Bd8 7191-7197 ex-Ad8 7211-7217 1960/61
Bd9u 7801-7840 ex-Cd9 7801-7840 1973 (laatste buitenl. rit NVBS 1976)
Bd8 7851-7856 ex-Ad8u 7706/7720 -
B6D 6802-6808 ex-AB 6202-6208 -
BKDdb 6901-6926 ex-CKDdb 6901-6926 -
C12c 6401-6470 1938
C12c 6471-6485 1938
Cd9b 6601-6714 -
Cd10 7101-7105 ex-Cd10 7201-7206 1956
Cd10 7111-7119 ex-Cd10 7211-7222 1956
Cd9 7151-7160 ex-ABd9 7521/7555 1956
Cd10 7201-7206 1952
Cd10 7211-7222 1952
Cd9 7801-7840 1956
CKDdb 6901-6926 -
RD 6951-6976 ex-BKDdb 6901-6926 197? (naar Bentheim)
RD 7651-7660 1961
WRD 7651-7660 ex-RD 7651-7660 1972 (zonder stuurstand)
WRD 7651-7660 ex-RD 7651-7660 1986 (met stuurstand)
SR 8,9 ex-ABd9b 7522,7546 199?
PIV 7011-7021 1952
Pd 7901-7903 ex-PIV 7012,17,21 1961/62
Pd 7911-7921 19 ?
P 7921-7930 19 ?
P 7931-7943 1983
Het laatste jaar in bu.di. is onder 'dat' serienummer, vandaar 1952 en 1956 (vervallen oude 1e klas en vernummeren 2e in 1e en 3e in 2e klas)
Modelspotter
-
Dit is zeker bruikbare informatie voor velen hier.
Ik heb het volgende gevonden en ik vraag me af of het rijtuig dat van hoek van holland tot aan warschau rijdt een nederlandsrijtuig zou kunnen zijn.
Zie: http://www.tram-braunschweig.de/pix/d241-w83-gross.jpg
mvg martijn
-
Helaas, de term w83 (in het url) duidt op winter 1983 en toen ging blauw Nederlands materieel niet meer de grens over.
Modelspotter
-
De AB van de PKP (lichtgroen met creme of lichtblauw) is er (nog) niet.
Die AB van de PKP moet niet lichtgroen met creme zijn maar donkergroen. De blauwe kleur werd alleen toegepast op lig- en slaaprijtuigen. Die AB is zoals ik het begrepen heb een rijtuig type 104A. Deze hebben nog wel in lichtgroen en rood/creme (groen 2e klas, rood 1e klas) gereden (al was dat groen op de foto die ik heb gezien meer donkergroen) maar deze kleurstelling werd pas in de jaren '90 toegepast. Lang hebben ze daarna volgens mij ook niet meer dienst gedaan. De huidige AB rijtuigen in Polen zijn van het type 112At en dat zijn verbouwde 1e klas rijtuigen (type 112A). Deze hebben een andere groen en rood/creme kleurstelling dan de 104A rijtuigen hadden. Maar de 104A rijtuigen zijn er idd niet in model.
Groetjes,
Ernst-Jan
-
Hoi, ik ben nieuw hier maar kwam toevallig na wat surfen in dit topic terecht.
In de trein van Hoek van Holland naar Berlijn heb ik (te) vaak gezeten vanaf 1970 tot 1988. In de tijd dat ik kan nagaan in mijn gedachten reden er geen nederlandse wagens mee de ddr in. meestal koppelde in bad bentheim de NS lok met één of twee nederlandse wagens aan om de trein naar hoek van holland te brengen (vaak alleen in het weekend ivm extra reizigers op zondag).
Zelf wil ik deze trein ook op mijn H0 baan rond laten rijden in de DB uitvoering en de DR uitvoering.
-
Eindelijk zomer VRM 1974...
Alleen de belangrijke Duitse grensovergangen Odz, Zv en Vl met de even nummers zijn vermeld.
Daar waar de DB de rijt. stelde is de letter m (van de 26,4 mtr rijt.) niet vermeld.
Aardig is de laatste dnst. van een WRD plan D (uiteraard zonder stuurstand) van Osn naar Hvh en van de plan E resto's in deze internationale D-treinen (Vl en Hgl).
De overige WR-NS zijn die van de CIWL (inmiddels geimmatriculeerd bij NS).
Succes ermee,
Mospo
o ja:
www.obd.nl/~otto/vrm74zomera.jpg
www.obd.nl/~otto/vrm74zomerb.jpg
-
Er ztn. ngl. vl. afkrt. in dat brcht. die het gehl. niet ddlkr. maken...
- Peter
-
jmmr vr j :)
Welke zijn je niet duidelijk?
Alle begin is moeilijk, dus als ik je wat kan uitleggen, geen probleem.
Mospo
Aanvulling, ik kan me voorstellen dat de afko LE niet duidelijk is, welnu:
“Le” Auto-transporter:
In 1966 heeft de DR “Le”autotransportwagens laten ombouwen in het type Oglls om ze te kunnen inzetten in de Hoek- Warszawa Express tussen Hoek van Holland en Poznan. Om de wagens aan te passen voor de Hoek-Warszawa Express waren ze voorzien van ingebouwde ballast gewichten en een aangepast remsysteem om de hogere snelheden aan te kunnen, verder waren de wagens voorzien van zijbeplating aan weerszijden van de auto laadvloeren ter bescherming van de geladen voertuigen. Vanaf 1967 tot 1969 zijn in de Hoek-Warszawa Express proeven met de “Le” autotransportwagens gedaan die meestal in de zaterdag trein mee reden om het voor reizigers met een auto aantrekkelijk te maken om vanaf Hoek van Holland hun auto met de trein mee naar Polen te nemen als alternatief op de omslachtige controles bij de Duits-Duitse grens en de lastige doortocht door de DDR. Door de tegenvallende aantallen auto’s die langs deze weg vervoerd werden is het alleen bij proeven gebleven en zijn de “Le”transportwagens later terug naar de DR gegaan die ze heeft gebruikt voor het West-Berlijn transit verkeer op West-Duitsland en later in het tourex vakantieverkeer vanuit de DDR naar Hongarije.
-
Welke zijn je niet duidelijk?
Hvh? ;D ;D ;D
(Sorry, kon 't niet laten...dat moet Hld zijn ;))
-
Helemaal waar... (zie het overgeschreven VRM) ;D
-
Welke zijn je niet duidelijk?
Alle begin is moeilijk, dus als ik je wat kan uitleggen, geen probleem.
Wat ik bedoel is dat het niet echt gebruikelijk is om 'rijtuig' af te gaan korten tot 'rijt.'. De leesbaarheid holt er ook mee achteruit. Dat je de verkortingen voor stations- en emplacementsnamen gebruikt, oké, maar overdrijf het ook weer niet.
- Peter