BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Richey op 29 December 2010, 11:51:01
-
Hoi,
Ik had het al mijn eigen topic geplaatst, maar bij uitblijven van enig commentaar zat ik te denken: misschien heb ik het op de verkeerde plek gezet... :
In feite ligt het schaduwstation er al keurig, maar ben nog alles aan het aansluiten. Toch zit ik een beetje te twijfelen over de keerlussen, en of dat haalbaar is in dit baanplan. Daarom graag jullie commentaar...
Ik heb alles netjes getekend via Wintrack, en even screenshots gemaakt:
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg)
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg)
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg)
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg)
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg)
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg)
Ik heb voor de duidelijkheid pijltjes bij de rij-richting gezet. Maar wat vinden jullie van mijn plan so far?
En zijn de keerlus problemen die ik me hiermee op de hals haal (2 rail) op te lossen met modules?
-
Een keerlus is geen probleem, je hebt genoeg rijlengte om dergelijke keerlusmodules in toe te passen.
Dus, weg achter die pc en verder bouwen!! ;D
mvg,
Sander
-
In het kader van "wat haal je je nou weer op de hals?! :o" heb ik een aanpassing gemaakt aan mijn baanplannen...
Op het ondergrondse station heb ik nog wat ruimte gevonden om nog een paar kopspoortjes te maken, maar ik vraag mij af of en hoe dit op lossen is met keerlus modules...:
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging.jpg)
Zoals ik al eerder vermeldde gaat het bovenste spoor van rechts naar links, alle daar onder liggen de sporen van links naar rechts. Het spoor met het tunnelportaal moet van tweekanten bereden kunnen worden, dit gaat naar boven naar het bovengrondse station. Er kan dus via de 6070 wissels doorgewisseld worden. Vervolgens heb ik als aftakking van het spoor naar het bovengrondse station een stukje ondergronds kopstation gemaakt... (ja ik/we hebben te gewoon teveel treinen, wie niet ;)).
Alleen kom ik hier even in de knoop wat het hele keerlus idee betreft, en snap ik het even niet... :S. Zou iemand me hier een beetje mee willen helpen? :-\
EDIT:
Voor de verduidelijking: Een treinstel komt dus binnen via het bovenste spoor, wisselt door en komt op een kopspoor. Het kopspoor vertrekt hij weer en gaat via spoor 11 (van onder af geteld) weer verder.
-
Geen enkel probleem met de keerlus. Vanaf de wissels rechtsboven en linksonder is de keerlus. Je moet alleen zorgen dat een trein niet langer is dan die lengte die lus.
Trouwens kom je uit met de hellingen? Zijn deze allemaal lang genoeg? Ik denk het niet... Dat ga je bij lange na niet halen... Dus daar moet je eens goed naar kijken zie ook: Encylcopedie artikel Hellingen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen) en Encyclopedie keerlus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus)
Groeten Ronald.
-
Hmm misschien was het niet helemaal duidelijk, heb even zitten kliederen in Paint...:
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging2.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging2.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging2.jpg)
De hele ronde dus voor de gewone treinen om te keren kan ik toch in feite ongemoeid laten? Dit rijdt nu goed. En meteen na het wissel wilde ik dat middelste spoortje (met rood) al langzaam iets gaan verhogen, heb genoeg ruimte tussen de twee lagen. Dan komen die kopspoortjes twee of drie centimeter hoger te liggen dan de bocht die er achter ligt, maar dat geeft niet. Volgens Wintrack red ik het dan keurig met een procentje of 4/5 om op het bovengrondse station te komen... Misschien dat twee of drie treinen niet boven kunnen komen, maar die moeten dan maar een andere route kiezen om boven te komen... ;D
Maar voor mijn gevoel zit ik dus dan in het keerlus gedeelte van het spoor met dat kopstation, en ik weet even niet hoe dat dan gaat reageren...
-
Omdat ik het echt probeer te begrijpen voordat ik weer ga kopen ::), klopt dit??:
(http://www.knol-computers.nl/modelbaan/extrabergingkl.jpg)
www.knol-computers.nl/modelbaan/extrabergingkl.jpg (http://www.knol-computers.nl/modelbaan/extrabergingkl.jpg)
-
Nee,
Dat klopt niet... Je keerlus is in het rood aangegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_extraberging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_extraberging.jpg)
Daarnaast heb je in de rest van het baanplan ook nog minimaal 1 of keerlussen zitten maar die kan ik er niet helemaal uithalen want de verschillende lagen door elkaar heen getekend schiet niet echt op. Dus graag1 tekening met alleen het hoofdstation, zonder schaduwstation eronder!
Hellingen van 4 tot 5%: Veel te grote percentages.... maximaal 3% aanhouden. Hoe groot verschil wil je tussen de lagen maken? Kijk maar eens in de Encyclopedie: Artikel Schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.07_-_Schaduwstations)
Groeten Ronald.
-
Ik ga straks wel eens proberen te youtuben om het duidelijker te maken... In het deel wat je hier nu aangeeft zit geen keerlus, dit rijdt nu al prima. :)
Het gaat me om het binnenste spoor, wat dus omhoog moet gaan lopen naar het bovengrondse station.
-
Okee, ik ze net dat er geen verbinding zit tussen het schaduwstation en de "extra" berging... daar was ik wel vanuit gegaan.. niet echt goed te zien :)
Groeten Ronald.
-
Wat ik dus in feite wil is vanuit rechts vanaf zeg maar waar 6070 (dat is in feite het inrij spoor naar het ondergrondse station) staat doorwisselen naar "A", dan loopt hij door naar "B" Vervolgens komt hij in C, waar een wissel ligt om naar boven te gaan, naar "D", "E", en naar het hoofdstation. Andersom kan een trein vanuit het Hoofdstation, via "E","D","C","B" en dan het wissel bij "A" rechtdoor om op spoor 11 van het ondergrondse station uit te komen. Zoals genoemd ligt dus in "C" een wissel, waarmee hij of naar boven gaat, of dus op het opstelspoor met de kopsporen terechtkomt. Dit is alleen voor mat'64, SGM, Mat'24, Mat'46, Mat'54, VT95's etc. Ook deze kunnen vervolgens vanuit "C". naar "B" en rechtdoor bij het wissel bij "A" op spoor 11 uitkomen, om zo het ondergrondse station weer te verlaten aan de andere kant.
Het is misschien wat complex, maar ik hoop het nu wel duidelijk uitgelegd te hebben... :-\
-
Hmm... gezien de reacties hier ga ik bij Wim maar zo'n ding bestellen, en kijken of er rook uit komt als ik hem ga gebruiken zoals hierboven beschreven... ::) :-\