BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: WillemNS op 02 February 2007, 11:00:02

Titel: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 11:00:02
Hallo,

Ik ben nu in mijn baan een klein stukje märklin aan het inbouwen.
Ik loop nu echter tegen een probleempje aan. Ik wil er 2 locs op laten rijden, en de vorm is een hondebot met 1 spoor, dan heb ik dus twee keerlussen erin. Wie weet hoe je dit met Märklin kan doen, ik dacht gewoon de rail voor en na de wissel even stroomloos maken, maar weet iemand of het ook anders kan?
Alvast bedankt

Willem
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Private SNAFU op 02 February 2007, 11:02:04
Marklin heeft toch nooit last van keerlus problemen?

Gr
Bart
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Dash 8 op 02 February 2007, 11:05:28
Eh, dat is het mooie van Marklin je hoeft gewoon helemaal nix te doen

;)
John
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Herman05 op 02 February 2007, 11:06:24
Of bedoel je dat je met 2 analoge trafo's tegelijk wil rijden?
Anders is er inderdaad geen probleem.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 11:08:36
Ik rijd met de delta module met 2 digitale locomotieven.

Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Peter Kleton op 02 February 2007, 11:18:33
 Hallo Willem,
   Wees blij  :D , je hebt geen keerlusprobleem.
   Je rijdt toch op de middenrail?   ???
   Niets aan de hand,je hebt geen enkele schakeling nodig op jouw Märklin  baan.
-Peter
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 11:21:16
Hallo,

Ik ben nu in mijn baan een klein stukje märklin aan het inbouwen.
Ik loop nu echter tegen een probleempje aan. Ik wil er 2 locs op laten rijden, en de vorm is een hondebot met 1 spoor, dan heb ik dus twee keerlussen erin. Wie weet hoe je dit met Märklin kan doen, ik dacht gewoon de rail voor en na de wissel even stroomloos maken, maar weet iemand of het ook anders kan?
Alvast bedankt

Willem

 ::)  ::)  ::)  Keerlus probleem bij een Marklin baan?  ;D Dat is een goeie zeg, heb je wel een zeer bijzondere baan hoor.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 11:33:12
Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, en ik denk misschien bij 3 rail ook, maar dat kan natuurlijk niet, ze krijgen stroom van de middenrail, dan had ik langer moeten nadenken. Maar.. ik wil er dus 2 locomotieven op laten rijden. ik wil dus iets regelen dat een loc in de keerlus staat, en dat er eentje rijd. als die dan de keerlus in rijdt, rijdt de andere weg, en als die dan weer een soort 'rondje' heeft gereden, komt de loc in de keerlus en rijdt de andere loc aan. hoe zou ik dit kunnen maken?

Willem
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Sander op 02 February 2007, 11:40:26
Voor dit soort vragen verwijs ik je door naar het Märklinforum.  ;D

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 11:48:14
Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, en ik denk misschien bij 3 rail ook, maar dat kan natuurlijk niet, ze krijgen stroom van de middenrail, dan had ik langer moeten nadenken. Maar.. ik wil er dus 2 locomotieven op laten rijden. ik wil dus iets regelen dat een loc in de keerlus staat, en dat er eentje rijd. als die dan de keerlus in rijdt, rijdt de andere weg, en als die dan weer een soort 'rondje' heeft gereden, komt de loc in de keerlus en rijdt de andere loc aan. hoe zou ik dit kunnen maken?

Willem

In je voetnoot staat dat je Fleischmann Profi rails gebruikt, dus hoe zit het nu, heb je Marklin-rails, of heb je nu Fleischmann rails??

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 12:03:06
Zoals ik in mijn eerste post ook al gezegd heb, ik had eerst marklin, ben overgestapt op 2 rail, alleen nu wil ik een klein baantje gaan maken van marklin. tussen de bergen door.

Willem
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2007, 12:05:07
Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, en ik denk misschien bij 3 rail ook,

Willem,

je haalt hier twee begrippen door elkaar. Het keerlusprobleem heeft niks te maken met wisselstroom of gelijkstroom, maar met het railsysteem.

Als je bij het 2-railsysteem met wisselstroom zou gaan werken zou je net zo goed kortsluiting krijgen. Zet je gelijkstroom op een 3-railbaan, dan is er nog niks aan de hand.

Bij het 2-railsysteem zit de ene pool links en de andere rechts. In een keerlus komen links en rechts elkaar tegen en dat geeft kortsluiting.
Bij het 3-railsysteem zit de ene pool in het midden en de andere aan beide buitenkanten. In een keerlus komt midden aan midden en buitenkant aan buitenkant, niks aan de hand.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wurlitzer op 02 February 2007, 12:25:02
WillemNS schrijft dat hij Märklin wil inbouwen.

Je hebt dus twee keerlussen A en B. Elke keerlus krijgt twee blokken.Noem het blok voor de wissel  blok 1 en het volgende blok 2.
Ergo de keerlussen moeten lang genoeg om twee treinen te kunnen herbergen.
Ik stel me het volgende voor. Trein 1 staat voor de stopsectie van keerlus A voor de wissel te wachten in blok 1 dus. Trein twee rijdt via het enkele spoor door  blok 2 naar blok 1 van keerlus B en zal stoppen in blok 1 voor de wissel. Intussen is blok 1 van keerlus A vrijgegeven en zal trein 1 rijden naar blok 2 van keerlus B. Als de trein zich daar geheel in bevindt kan trein 2 weer rijden naar blok 1 van keerlus A. Als deze zich in zijn geheel in blok 2 van keerlus A bevindt kan trein 1 weer rijden naar blok 2 van keerlus A.
 Het wordt dus een hele uitkienerij waar de reedkontakten geplaatst moeten worden.  Ik ga dit overigens eens uitwerken voor een trambedrijfje.  Jaap

PS Erzijn 4 blokken dus kunnen er 3 treinen rijden. Ze rijden dan afwissend links/rechts rechts links over het enkele spoor.

PS 2 je kunt natuurlijk eenvoudiger in keerlus A twee blokken maken en in keerlus B geen enkele. In dat geval start trein 1 uit blok 1 van keerlus A, rijdt over het enkele spoor naar keerlus B. Rijdt vervolgens door keerlus B terug over het enkele spoor naar blok 2 van keerlus A. Als de trein zich in zijn geheel in dat blok bevindt kan trein 2 rijden en begint het weer van voren af aan.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Sander op 02 February 2007, 13:02:18
Citaat
WillemNS schrijft dat hij Märklin wil inbouwen.

Je hebt dus twee keerlussen A en B. Elke keerlus krijgt twee blokken.Noem het blok voor de wissel  blok 1 en het volgende blok 2.

Jij haalt hier wat door de war en maakt het zo onnodig verwarrend voor WillemNS.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Jeroen1975 op 02 February 2007, 13:25:07
Willem

Maak een tekening van die situatie, misschien is het dan duidelijk.

Succes
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: modelspotter op 02 February 2007, 13:59:29
Ik wist dat dat bij gelijkstroom zo was, Willem

Heeft niks met stroomsoort te maken, als je 2-rail wisselstroom rijdt, leidt het gewoon op elkaar aansluiten van de rails ook tot 'lang'sluiting. 

Modelspotter
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 14:27:00
Dankjewel voor de info, ik heb een schetsje gemaakt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlusmodule.jpg
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 14:34:55
En wil je dit dan analoog of digitaal via koploper?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wurlitzer op 02 February 2007, 14:43:21
Sander, wat haal ik dan door de war?

Willem wil twee treinen automatisch laten rijden op een enkel spoor tussen twee keerlussen. Dan zullen toch echt twee treinen op één keerlus moeten kunnen staan. Ze kunnen niet door elkaar heen rijden op een enkel spoor. Jaap

PS Lees mijn PS2 Daar staat precies wat Willem later tekent.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 14:53:45
@wim, dit wil ik via koploper laten rijden.
Maar ik heb enkel een delta module, dus ik denk dat ik gewoon de spanning op de baan zet (100 op de transformator) als ze dan een kring inrijden stoppen ze toch? kijk mijn plaatje anders even, ik snap het nog steeds niet!
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 14:58:47
Wat bedoel je met Delta module?

Een Intellibox ipv een Twin-Center was hier dus beter op zijn plaats geweest, als ik dit zo lees.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Sander op 02 February 2007, 15:01:59
Wurlitzer,

je hebt gelijk, ik heb je reactie verkeerd gelezen.
Ik staarde me blind op het feit dat je zei keerlus, en dat heb je bij Märklin elektrisch gezien niet...

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 15:12:45
Wim,

Ik gebruik dit alleen maar als museum/klein traject lijntje.
Daarvoor ga ik niet speciaal een intellibox aanschaffen.
Maar zou ik ook met de delta control 4f laten rijden? Constante spanning op de baan, en als de trein een sectie in rijd dat hij dan stopt? en als een andere trein een contactje aanraakt dat hij dan aanrijdt, dat het blok weer stroom krijgt? kan dat?
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 15:48:13
Wim,

Ik gebruik dit alleen maar als museum/klein traject lijntje.
Daarvoor ga ik niet speciaal een intellibox aanschaffen.

Dat zeg ik ook niet dat je moet doen, je moet wel goed lezen wat er geshreven wordt.

Citaat
Maar zou ik ook met de delta control 4f laten rijden? Constante spanning op de baan, en als de trein een sectie in rijd dat hij dan stopt? en als een andere trein een contactje aanraakt dat hij dan aanrijdt, dat het blok weer stroom krijgt? kan dat?

Juist Willem, dat doe je door een klassiek bloksysteem te bouwen, met schakelrails en seinen.
Hoe dat moet staat in het seinen boekje van Marklin. Dat ga ik je niet uitleggen, want daar snap je toch geen sikkepit van.

Mvg
Wim.

Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2007, 15:51:58
Wim,

Ik gebruik dit alleen maar als museum/klein traject lijntje.
Daarvoor ga ik niet speciaal een intellibox aanschaffen.
Maar zou ik ook met de delta control 4f laten rijden? Constante spanning op de baan, en als de trein een sectie in rijd dat hij dan stopt? en als een andere trein een contactje aanraakt dat hij dan aanrijdt, dat het blok weer stroom krijgt? kan dat?
Willem, als je het zo wilt doen dan kun je net zo goed analoog gaan. Heb je die hele Delta module niet nodig, alleen maar een trafo.
Je hebt dan 2 stopsecties nodig, de rode en de blauwe, een bistabiel relais en twee schakelrails of contactrails.
Een trein komt de lus binnen, en vlak voordat hij de rode stopsectie bereikt schakelt hij het relais om waardoor de rode stopsectie uit gaat en de blauwe aan. De binnenkomende trein stopt op de rode sectie. De blauwe trein rijdt weg, en vlak voordat hij de lus uit rijdt schopt hij het relais weer terug. Rode stopsectie gaat aan en de blauwe uit, waardoor de rode trein doorrijdt naar de blauwe stopsectie. En daar blijft hij staan wachten tot de andere trein weer terug is en begint het spelletje van voren af aan.

Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wurlitzer op 02 February 2007, 19:52:21
Hallo Klaas.

Helemaal mee eens.
Zou je misschien met me mee willen denken? Als je zoals ik voorstelde deze schakeling in beide keerlussen zou doen, dan heb je 4 blokken. Volgens mij kunnen er dan 3 treinen rijden die afwisselend links/rechts   rechts/links  over het enkele spoor rijden. Niet om negatief te doen maar met slechts één "werkende keerlus" rijden er steeds 2 treinen achter elkaar aan.

Ik vraag dit omdat ik op het idee gebracht ben om een klein trambedrijfje of een smalspoor baantje erbij te bouwen.  Jaap

PS Ik weet dat er dan heel wat meer bij komt kijken i.v.m. de ompoling, maar daar kom ik wel uit.
 
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 20:10:22
Ik snap het nog niet, je kan toch geen reedcontact plaatsen bij marklin? en heb ik dan een bezetmelder nodig?

Willem
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 20:29:10
Oh Nee waarom niet, waarom verkoopt Marklin die dingen dan wel?

Toch niet voor de show denk ik. Met een normaal schakelrailsje gaat het trouwens ook. Lees het seinenboekje maar eens rustig door. Is zeker envast als download te vinden op www.marklin.nl of anders op www.marklin.de

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 21:13:03
Ik kan ze niet op de site vinden!

Willem

p.s ik denk dat ik naar de marklin store in eindhoven ga (het dichtste bij) die zal het mij wel uitleggen
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 21:24:02
Zomaar even een hele snelle zoektocht
http://www.ciao.de/Marklin_C_Gleis_Schaltkontakt_7555__2444757

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wurlitzer op 02 February 2007, 22:31:21
heb ik dan een bezetmelder nodig?

Willem

Niet nodig. Alleen 1 bistabiel relais en 2 schakelkontakten.   Jaap
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2007, 23:12:11
WillemNS,

Lees dit boekje maar eens, daar staat in hoe je een blokbeveiliging maakt.

http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: WillemNS op 02 February 2007, 23:16:10
Allemaal nuttige info, ik denk dat ik het snap.

Dankje!
Titel: Re: Keerlus Marklin
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2007, 23:59:50
Zou je misschien met me mee willen denken? Als je zoals ik voorstelde deze schakeling in beide keerlussen zou doen, dan heb je 4 blokken. Volgens mij kunnen er dan 3 treinen rijden die afwisselend links/rechts   rechts/links  over het enkele spoor rijden.
Ja, dat kan inderdaad. Alleen rijden de treinen dan afwisselend links/rechts/links/rechts/enz...