BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marc M op 28 December 2010, 14:40:48
-
Hallo,
In mijn nieuwe baanontwerp zit bijgevoegde keerlus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_versie_3.jpg)
Rijrichting is ondertussen andersom gepland.
Ik wil hiervoor de keerlusmodule uit de Twin Booster gebruiken. Echter de handleiding geeft aan dat de keerlus maar bereden kan worden door één trein tegelijk. Betekent dit dat door mij getekende oplossing niet mogelijk is?
Verder wil ik de baan besturen met koloper. Iemand een idee hoe één en ander aangesloten moet worden?
Groetjes,
Marc
-
Echter de handleiding geeft aan dat de keerlus maar bereden kan worden door één trein tegelijk.
Ik weet niet of het er letterlijk zo staat. Maar het ligt iets anders. Tussen de keerlus en de rest van de baan liggen twee scheidingen. En daarvan mag er maar 1 tegelijk door een trein overbrugd worden. Dus er kan een trein de lus inrijden, of een trein kan de lus uitrijden. Maar niet tegelijk. Er mogen wel op hetzelfde moment treinen stilstaan op de twee andere sporen.
-
Klaas,
Bedankt voor je antwoord.
Dit is wat er in de handleiding staat:
Es können mehrere Kehrschleifen befahren werden, jedoch immer nur eine zur gleichen
Zeit
Had het iets te snel gelezen. Gaat over aantal keerlussen en niet over aantal treinen/sporen.
Mvrgr,
Marc
-
Ik heb de diverse handleidingen eens bekeken en kom dan op de volgende (schematische) aansluiting voor de keerlus. Inclusief een blokindeling met terugmeldingen voor koploper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting_keerlus.jpg)
Blauw is aangesloten op de keerlus uitgang van de Twin Booster en groen op de normaalspoor uitgang.
Is dit schema juist of moet het op een andere manier aangesloten worden? Wel juist, maar andere manier is handiger kan natuurlijk ook. ;D
Groeten,
Marc
-
Marc, ik merk dat je op het Koploperforum met dezelfde vraag bezig bent.
Dat vind ik op zijn minst onhandig.
-
Klaas,
Volgens mij is het niet verboden om een vraag op meerdere fora uit te zetten. Zeker gezien het feit dat de vraag met het aansluitschema ook Koploper gerelateerd is.
Ik snap dus ook niet wat je bedoeld met "op zijn minst onhandig". ??? Het was niet bedoeld om iemand voor het hoofd te stoten. Indien dat wel is gebeurd. Excuses!
Marc
-
Marc, ik ga proberen het uit te leggen.
Er zijn mensen die op beide forums aktief zijn. Die moeten dan van het ene naar het andere forum heen en weer hoppen om de antwoorden te vergelijken.
Er zijn ook mensen die maar op een van de twee forums kijken. Die proberen misschien een antwoord te geven, zonder te weten wat er op een ander forum al gezegd is, zelfs zonder te weten dat er op een ander forum ook een draadje over hetzelfde onderwerp loopt.
En je loopt de kans dat er tegenstrijdige antwoorden worden gegeven.
Je zegt dat het niet verboden is. Dat hangt van de forumbeheerder af. Ik ken forums waar het wel verboden is. Daar gooien ze een draadje dicht als ze merken dat hetzelfde onderwerp van dezelfde vraagsteller ook op een ander forum loopt.
Ik vind het in ieder geval onhandig, en ik hou als gewoonte om niet meer inhoudelijk te reageren als ik merk dat er sprake is van dit z.g. crossposten.
-
Hallo Marc,
Ik zal ook nog even op het Koploperforum kijken. Ik ben daar liberaal in. Je mag toch aan verschillende mensen advies vragen en niemand heeft de wijsheid in pacht. Als ik bij tegenstrijdige adviezen nooit iets ondernomen had, was er maar heel weinig gebeurd in mijn leven.
Nu even inhoudelijk.
Omdat je met Koploper werkt en als je ook uitsluitend met Koploper je baan gebruikt, kun je Koploper via logische en speciale acties ook de keerlus laten schakelen via eenvoudige relais. Bij een enkelvoudige keerlus is dat eenvoudig. Bij jouw meersporige keerlus wordt het wel een stuk ingewikkelder, omdat je het zo moet regelen, dat de ene trein niet terugschakelt, wat de andere net heeft ingeschakeld. In jouw geval is daarom de manier waarop je hebt aangepakt, denk ik, wel het handigste.
-
Dirk, daar heeft Marc twee dagen geleden van Wim al het antwoord op gekregen hoe het op te lossen. Daarom begrijp ik Klaas zijn reactie ook wel. Je krijgt zo twee discussies die door elkaar lopen en waarbij de vraagsteller op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.
Op het koploperforum zie je dat het twee keerlussen zijn die beide makkelijk met een keerlusschakeling zijn op te lossen. Kan hij ook handmatig rijden zonder koploper nodig te hebben voor speciale acties.
Gr.
Eric
-
Hallo Eric,
Het Koploperforum is even onbereikbaar voor mij, maar ik begrijp dat er al voldoende informatie is gegeven om een oplossing te vinden.
Desondanks blijf ik vinden dat het de vrijheid en de verantwoordelijkheid is van de vraagsteller waar en wie hij vraagt en niet van degenen waaraan de vraag wordt gesteld.
-
Wegens een telfort storing in en rond Tilburg ligt het Koploperforum er tijdelijk uit.
Bron: Koploperforum beheerder
mvg,
Sander
-
Desondanks blijf ik vinden dat het de vrijheid en de verantwoordelijkheid is van de vraagsteller waar en wie hij vraagt en niet van degenen waaraan de vraag wordt gesteld.
Hey Dirk,
Volgens mij zeg je niks anders dan Klaas, alleen Klaas verbindt zijn conclusie er aan om in die gevallen niet meer te antwoorden. En dat is dan weer de vrijheid en verantwoordelijkheid van de beantwoorder... ;D
Goed nieuwjaar nog...
Gerard
-
Desondanks blijf ik vinden dat het de vrijheid en de verantwoordelijkheid is van de vraagsteller waar en wie hij vraagt en niet van degenen waaraan de vraag wordt gesteld.
Mits die vrijheid niet beperkt wordt door de forumbeheerders.
Blijkbaar is die vrijheid er hier, want de moderators hebben nog niet ingegrepen.
Maar daartegenover staat mijn vrijheid om er wat van te zeggen en niet meer inhoudelijk te reageren.
-
Ik had niet verwacht dat deze vraag door de plaatsing op twee fora zoveel discussie zou opleveren :-[ en ik respecteer ook de verschillende meningen. Ik zal er bij volgende vragen rekening mee houden.
Voor de volledigheid hier ook het plaatje zoals ik dit ook op het koploperforum heb geplaatst om verdere verwarring te voorkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schemabaanplan.jpg)
Het betreft dus een enkelsporige ovaal met in het midden een wisselverbinding. Hierdoor onstaan er twee keerlussen.
Ik ga het nu oplossen met twee keerlusschakelingen op basis van stroomdetectie. Eén schakeling tussen het laatste wissel op nivo 1 en wissel A en één in de lus tussen wissel A en wissel C. Hierbij zorg ik ervoor dat mijn langste treinen in de gedeelten met de keerlusschakeling passen en dat ook het gedeelte ertussen (dus met wissel A) lang genoeg is voor de langste trein. Voor zover ik het nu heb begrepen moet het keerlusprobleem daarmee opgelost zijn.
Marc
-
yep (y)
Gr.
Eric
-
De bouw van Mittelstadt is begonnen en ik ben ondertussen aangeland bij het leggen van de rails op niveau 1. Voor de zekerheid heb ik de situatie met de keerlus modules (Littfinski KSM-SG) uitgetekend.
Niveau 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_niveau_1.jpg)
Niveau 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Keerlus_niveau_2.jpg)
Als het goed is, is dit de praktische vertaling van het eerder getekende schema. Klopt dit zo en kan ik dan de overige sporen opdelen in blokken tbv van bijv. koploper?
Andere vraag is of de rijrichting nog uitmaakt voor de werking van de schakeling.
Mvrgr,
Marc
-
Is het niet handiger de keerlusmodule in de buitenbocht te doen? Dan zijn beide niveau's gewoon dezelfde kant op gepoold.
Groet,
Richey
-
Richey, Vraag je nu aan mij of het handiger is of is het handiger? Als je het aan mij vraagt, weet ik het niet! Mijn kennis op elektronica gebied is (nog) niet zo groot ;)
-
Nou ja, aangenomen dat die tweesporige trajecten op elkaar aansluiten zou ik dat dus inderdaad doen... De keerlusmodules in de klimspiraal...
-
Tweesporig traject sluit inderdaad op elkaar aan! Beide keerlusmodules in de klimspiraal gaat volgens mij niet goed. Aan beide zijden van het overloop wissel op niveau 2 moet een schakeling, omdat je daarmee twee keerlussen maakt. Als ik ze beide in de klimspiraal doe, dan maakt de keerlus op niveau 2 volgens mij kortsluiting.
Wat misschien wel werk ik de 2e keerlusmodule in de buitenboog van de keerlus tegen het overloop wissel aan. Ik weet echter niet of een andere plaats voordelen bied, misschien dat iemand daar wat over kan zeggen.....
-
ach excuses, ik zat te snurken...
Als ik het nu zo snel zie heb je het inderdaad goed gedaan... :)
-
Naar lange tijd weer even een vraagje betreffende de keerlusmodule van LDT.
Kun je de deze ook ook zo aansluiten op een terugmelddecoder, dat de keerlus ook gewoon gebruikt kan worden als blok in bijvoorbeeld koploper?
Zoals ik het lees in de handleiding kun je het alleen zo aansluiten dat de sensor gedeelten en het tussenliggende keerlusspoor op dezelfde terugmelding zitten. Ik heb dit nu als niet gebruikt blok in koploper zitten en kan hier dus geen treinen stil zetten.
-
Je kunt toch ook bezetmelders direct voor en direct na de keerlus plaatsen?
-
Daar kwam ik zelf dus even niet op, maar snap wat je bedoeld! :)
Op beide niveau's tussen het sensor gedeelte en de wissels maak ik nog een sectie van ca. 50 cm met een terugmelddecoder. Deze kan dan fungeren als remsectie voor koploper.
Moet ik dus het sensor gedeelte ca. 50 cm opschuiven en zorgen dat het tussenliggende keerlusspoor niet korter wordt dan mij langste trein. Gelukkig zit daar nog wat rek in.
-
Ik heb een LDT keerlusmodule in de baan. Baan wordt bestuurd door iTrain. De 3 sectie's van de keerlus heb ik opgenomen als één blok op een bezetmelder. Dan kun je in iTrain (en volgens mij toch ook in Koploper) er gewoon een trein in laten stoppen.....afstand wanneer er begonnen moet worden met remmen en wanneer er gestopt moet worden is in te stellen. Extra bezetmeldsectie's zijn dan niet nodig.
-
Zoals Jipje al aangeeft gaat dat prima in Koploper.
Ik heb zelf twee keerlussen met LDT keerlusmodules.
Beide met drie gedetecteerde secties (binnenkomst, afrem en stop sectie) in de lus zelf.
Werkt zonder mankeren, ook in twee richtingen.
Schema hiervoor staat gewoon op de LDT site bij de aansluitvoorbeelden.
Enige waar je op moet letten is dat de bezetmeldpunten op een apart deel van je terugmeldmodule moeten zitten. Zelf gebruik ik de RS-8 die 2x 4 terugmeldpunten heeft. Een deel kan je dan voor de keerslus gebruiken. De vierde ingang is dan niet meer te gebruiken (of eventueel ook in je lus gebruiken 8) )
-
Ik heb dat op een andere manier opgelost. Ik heb niet de 3 sectie'svan de keerlus elk op een apart bezetmeldpunt zitten, maar de keerlusmodule zelf op één bezetmeldcontact. Dat heeft als (i.m.o. klein) nadeel dat de gehele keerlus in iTrain of Koploper als één sectie (blok) wordt gezien, maar heeft als voordeel dat je 2 bezetmeldcontacten vrijhoudt voor andere dingen. Ik gebruik ESU bezetmelders, dat werkt prima hiermee. Het zal absoluut ook met een ander merk bezetmelder werken. En zoals gezegd, ook op de manier zoals ik het heb opgelost kun je in Koploper een trein exact op een bepaald punt laten remmen en op een volgend punt laten stoppen, want dat is instelbaar in Koploper. Voorwaarde voor het exact op een bepaald punt laten remmen/stoppen is wel dat je de schaalsnelheid van de treinen hebt ingelezen in het besturingsprogramma. Het ligt aan de voorkeur van de gebruiker, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden in dit geval. :)
-
Ik gebruik een keerlus module die zelfstandig 3 secties kan terugmelden, en zo zonder meer in een blok kan worden opgenomen.
Groetjes
-
Even dit draadje afstoffen, want ik ben eindelijk aan de keerlus toegekomen. ;)
Loop tegen het volgende probleem aan.....zodra een loc vanuit het schaduwstation op het sensorgedeelte komt, dan slaat de Ecos uit met de melding "kortsluiting". Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Aansluitingen zijn volgens mij volgens de handleiding van LDT.
-
Sorry......te vroeg de vraag gesteld! Dacht dat het niet uit maakte welk sensorgedeelte je aansluit op de klemmen A1,B1 en A2,B2........Dacht het dus logisch met de rijrichting aan te sluiten. Blijkt dus niet te kloppen. De relatie A1,B1 en A2,B2 moet kloppen met de aansluitende secties. Aansluitingen omgedraaid en het werkt perfect. (y)
Weer wat geleerd :angel: