BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: theuts op 26 December 2010, 01:39:24
-
Hoi,
Ik wil een modelspoorbaan gaan maken van de Miljoenen lijn (schin op geul - simpelveld).
Mijn vraag is: wie heeft een (of meerdere) gedetaileerde foto's, kaarten etc. van deze lijn (van vroeger en nu).
alvast bedankt!
Gr. Tom Heuts
-
Hallo Tom,
alhoewel de lijn van Schin op Geul naar Simpelveld geen deel uitmaakt van de echte miljoenenlijn, toch het volgende ;D. Enige tijd geleden bestand de lijn Maastricht-Aken 150 jaar. Toen is een mooie DVD uitgekomen en een boek. Hier staat al heel wat info in.
Marc (Voerendaal)
-
Hallo Tom,
alhoewel de lijn van Schin op Geul naar Simpelveld geen deel uitmaakt van de echte miljoenenlijn, toch het volgende ;D. Enige tijd geleden bestand de lijn Maastricht-Aken 150 jaar. Toen is een mooie DVD uitgekomen en een boek. Hier staat al heel wat info in.
Marc (Voerendaal)
Waar is dit nog verkrijgbaar,,,....
(ik dacht dat ik dit nog ergens had maar dat is in 2004 geweest als ik me niet vergis, maar dit heb ik niet meer).
Tom (Schin op Geul)
-
Hallo Tom,
het was 2003. De DVD zie ik bij de Mix Media Store te koop staan. Het boek zie ik niet meer. Eventueel kan ik hier eens gaan zoeken waar ik ze heb liggen, dan kan je het eens inkijken of er bruikbare info in staat (het is immers maar een paar kilometer). Overigens kan je natuurlijk ook eens bij de ZLSM informeren, die zullen ook wel de nodige info hebben. Ook Sporenplanonline kan waardevolle info hebben.
Marc
-
Misschien niet geheel onbelangrijk http://mbcdemiljoenenlijn.mysites.nl/ (http://mbcdemiljoenenlijn.mysites.nl/).
-
Ik heb het boek 150 jaar Aken - Maastricht hier voor mij liggen.
Als je bepaalde informatie zoekt kan ik wel wat scans voor ja maken.
Stuur eventueel een PB zodat we dingen kunnen afspreken.
Groeten,
Eric
-
Waar is dit nog verkrijgbaar,,,....
(ik dacht dat ik dit nog ergens had maar dat is in 2004 geweest als ik me niet vergis, maar dit heb ik niet meer).
Tom (Schin op Geul)
Heeft de ZLSM zelf het boek niet meer in de verkoop? Tijdens de laatste stoomtreindagen in juli dit jaar verkochten ze hem nog geloof ik.
-
Deze site kan je misschien ook nog wel helpen: http://www.klassiekebeveiliging.nl/ (http://www.klassiekebeveiliging.nl/)
Wat wil je eigenlijk precies allemaal weten erover?
Is er een specifiek tijdsbestek waarin je de baan wilt maken?
Servé (Vrijwilliger ZLSM, Maastricht)
-
Op de tweede dvd uit de dvd-box : "Hollands Spoor door het verleden" staat ook een stuk over de Miljoenenlijn.
De onderwerpen;
1- 1982: Herbouw en uitbreiding van het station en de spoorlijn bij Kerkrade.
2- 1930: Diverse beelden van het bouwterrein rond de Miljoenenlijn tussen Schaersberg en Simpelveld.
3- 1930: Aanleg van het talud en de rails van de Miljoenenlijn.
4- 1932: Werkzaamheden rondom de aanleg van de Miljoenenlijn tussen Schaersberg en Simpelveld.
Dit is al ruim een halfuur kijkgenot. ;D
De gehele box bekijken, kost je een hele avond.
Even Googelen voor de verkrijgbaarheid op: "Hollands spoor door het verleden".
-
Bedankt voor alle info tot nu toe!,,
Ik ga alvast een baanplan maken van het traject Schin op Geul-Simpelveld.
(mijn enigste probleem is dat ik een L vorm heb als plaat, ongeveer zo):
240 cm
|-------------------------------------------|
| |
| |
| | 120 cm
| |
| |
| |
| |----------------------|
| |
| |
| |
| |
| | 240 cm
| |
| |
| |
| |
| |
|--------------------|
120 cm
Edit:
Schaal: H0 1:87
zie maten
-
Hallo Tom,
Misschien handig voor de mee-lezers...als je de maten erbij kon zetten?? ;)...
is deze L vorm ongeveer 2 meter bij 2 meter of is ie , bijv., 6,80 cm bij 4,60 cm??
En in welke schaal???
Heel interessant dat je dit gedeelte van die lijn wil nabootsen... (y)
Jos
-
Luchtfoto van station Simpelveld, bron GoogleMaps, met wat maten erbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Simpelveld.jpg)
Het emplacement is in werkelijkheid dus ruim 750 meter lang, omgerekend in 1:87 wordt dat ongeveer 8,6 meter.
Dat wordt flink inkorten ::)
-
Het emplacement is in werkelijkheid dus ruim 750 meter lang, omgerekend in 1:87 wordt dat ongeveer 8,6 meter.
Dat wordt flink inkorten ::)
Dat zeker!
-
Minus het rechter ZLSM gedeelte dan toch. Ten tijde van normale exploitatie bestond dit niet.
Emplacement Simpelveld eindigde ongeveer bij de splitsing richting Spekholzerheide of Aken.
Weliswaar nog altijd heel groot.
-
Ik maak misschien aan de uit-einden e.s.v. keerlus.
De grootte maakt op zich niet zoveel uit, ik zet de station gewoon korter op elkaar.
En het wordt waarschijnlijk gemaakt met de het elektrische gedeelte Valkenburg - Schin op Geul erbij (dit stukje wel een stuk langer i.v.m. elektrische treinen die ik heb, anders ziet het er stom uit, elektrisch materieel op een niet-geëlektrificeerde baan.
Tom Heuts
-
Zelf ben ik ook bezig met het gedeelte Schin op Geul - Simpelveld. Weliswaar met een knipoog, maar het sporenplan van simpelveld maak ik wel zo goed mogelijk na aan de hand van de situatie van de jaren ' 80. Ik heb mijn plan hier ook ergens in een draadje staan al lig ik hopeloos achter. Zal binnenkort weer wat foto's plaatsen. Probeer je niet te verkijken op de lengte van het emplacement van Simpelveld. Ik heb het destijds omgerekend en om hem precies na te bouwen was het iets minder dan 11 meter. Ik heb hem nu omgebouwd naar een lengte van 4,5 meter. Als je specifieke info nodig hebt help ik je graag, want ik heb best wel veel verzameld over de jaren.
Gr,
Mark
-
Heel graag!
heb jij het baanplan van de miljoenenlijn in het echt, en heb je ook dat van jou 'met een knipoog'??
Gr. Tom
-
Hoi Tom,
Kijk eens in het blad Railhobby nr 7/8 july/aug 1983. Hier staan uitgebreide artikelen in over jouw spoortraject; zowel in het echie als een voorstel baanplan. Ook staat er nog een artikel in van de LTM-tramlijn. In die tijd bestond de ZSLM nog niet geloof ik. Ik weet niet of ik een kopietje van delen van Railhobby (sporenplan etc.) hier in het forum mag plakken; autersrecht enzo (Moderatoren mag dat???)
HansZ
-
Stuur het me via pm als mag kan het altijd nog erop..
-
Het baanplan komt er zo uit te zien
Bovenlaag:
(http://lh5.ggpht.com/_64jLYEk3Ypo/TRp2FOVe3pI/AAAAAAAAAt0/28BSv0SVqTo/s720/Dia1.JPG)
onderlaag:
(http://lh3.ggpht.com/_64jLYEk3Ypo/TRp2FIkQGEI/AAAAAAAAAt4/0ss2p4FXNME/s720/Dia2.JPG)
(bruine is de grond, witte is de plaat)
Dit is de grootte van de plaat:
240 cm
|-------------------------------------------|
| |
| |
| | 120 cm
| |
| |
| |
| |----------------------|
| |
| |
| |
| |
| | 190 cm
| |
| |
| |
| |
| |
|--------------------|
120 cm
Met dank aan o.a. HansZ voor zijn medewerking aan het verstrekken van het baanplan (van de bron: Railhobby)
-
Een tekening is al een goed begon (y)
Nu nog op goed op schaal tekenen en dan met name de wissel. 2 stations op een lengte van 2,40 m ga je écht niet redden; te weinig ruimte en volgens mij ziet het er ook niet fraai uit.
Reken even mee voor station Wijlre. Van rechts naar links is: een halve boog kost ongeveer een halve meter aan ruimte (is al een krappe boog), dan een wissel (20 cm) tegenboog om weer recht te komen (20cm), perron, en dan weer wissel met tegenboog. Dat is aan wissels en boog al 130 cm. Dan moet er nog een halve boog komen ná Eijs en dan zit je al op ongeveer 180cm. Voor de perrons van Eijs en Wijlre blijft dan nog 60 cm over en de trein rijdt dan na Wijlre gelijk Eijs in...
Advies: 4 stations op deze oppervlakte is veel te véél. Maak er 1, en dat is op de beschikbare oppervlakte al lastig.
-
Ik zal een deze dagen mijn draadje ook wat bijwerken qua foto's e.d. Vwb je ontwerp ziet er zeker leuk uit, maar ik denk beter geschikt voor N-spoor. Zelf heb ik 5 meter bij 3 meter en ik heb Wijlre en Eys al weggelaten wat ik zelf al heel jammer vind. Ook de splitsing na Simpelveld naar Kerkrade en Aachen heb ik nu fictief gemaakt omdat ik het simpelweg niet redde qua ruimte. Ik heb de kunst van het weglaten toegepast. Om op deze manier de baan toch een rustige uitstraling te geven (en nog wordt die denk ik te druk). Kijkend naar jouw oppervlakte zou ik mij beperken tot alleen station Simpelveld of station Schin op Geul. Zeker ook omdat je met stoom locomotieven gaat rijden heb je de ruimte nodig. Dus ook mijn advies, beperk je ivm de ruimte tot 1 station.