BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: JasperV op 22 December 2010, 22:16:35
-
Hallo!
In navolging van vele anderen en zoals beloofd start ik ook maar een draadje over de baan van mijn baan. Het volledige baanplan blijf ik jullie voorlopig nog even schuldig, want dat heb ik bij gebrek aan scanner alleen nog analoog.
Het wordt een baan in drie niveau's, waarbij het onderste niveau het schaduwstation bevat. Het bovenliggende niveau is het stationsniveau en het derde niveau bevat eigenlijk alleen maar een keerlus. De beschikbare ruimte beperkt zich grofweg tot 122x220 cm. Bij het ontwerpen van het baanplan heb ik mij eerst afgevraagd wat ik wilde en daar kwamen de volgende zaken bij naar voren:
- minstens twee alternatieve rondjes
- station 'in twee richtingen'
- langste trein ca. 200 cm
- niet te druk sporenplan
Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat er geen ruimte is voor een rangeerterrein of rangeersporen überhaupt. Mijn station zal vier sporen bevatten; twee sporen in de ene richting, één spoor in de tegengestelde richting en een kopspoor dat voor treinstellen bestemd is (in één richting binnenrijden; in de andere richting vertrekken). Anyway, dat zal allemaal wel duidelijk worden als het baanplan is gedigitaliseerd.
Inmiddels staan de tafels al en liggen de sporen van het schaduwstation er ook al.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_het_frame_staat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_het_frame_staat.jpg)
De poten kunnen er onderuit, mocht het nodig zijn het geheel (ooit) te verplaatsen. Maar met afmetingen van 110x122 cm per tafel gaat het mij te ver om het een modulebaan te noemen. :)
Het sporenplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_sporenplan_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_sporenplan_links.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_sporenplan_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_sporenplan_rechts.jpg)
Voor rails gebruik ik Peco code 100, met bijbehorende wissels en wisselaandrijvingen. Omdat ik analoog rijd, komen er zo hier en daar wat reedcontacten in de baan te liggen. (Om bv. de wissels goed te zetten bij het uitrijden van het (schaduw)station en de overige sporen op rood te zetten.)
De bedieningskast - daar heb ik ook al een schema voor - maak ik in een apart koffertje en dat sluit ik aan met gewone sub-D connectoren (25-pins) van het welbekende postordergrossier in elektronicarommel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/52_stekker_gemonteerd_met_trekbeveiliging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/52_stekker_gemonteerd_met_trekbeveiliging.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/41_bedieningspaneel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/41_bedieningspaneel.jpg)
Qua setting stel ik mij een klein grensstation op de grens van Nederland en Duitsland voor. Dit als excuus om ook met wat Duits (Railion-)materieel rond te rijden. (In de regel: als het verkeersrood is, wil ik het hebben. ;D) Ik houd mij niet heel strikt aan een tijdperk, maar het zal grofweg ep. III-VI worden. Ook gezien de oppervlakte die ik beschikbaar heb dus een relatief klein station met wat lichte industrie/fabrieken (geeft het station bestaansrecht) en een klein dorpje dat een beetje tijdperkneutraal is. Ook moet er een gedeelte met bos en bomen komen, want het is natuurlijk vetcoolgaaf als je treinen door het natuurschoon denderen.
Dat was het voorlopig. Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de vorderingen. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Met groet,
JasperV
-
Ga je de bodemplaat van het schaduwstation als dichte plaat op je tafel laten?
Of word deze nog uitgezaagd.
Matheus.
-
Hallo Matheus,
Dit blijft een dichte plaat. Dat lijkt mij voor de stevigheid beter. (Ik kan er nu op zitten/staan/liggen.) In de bovenplaat (stationsniveau) komen op strategische plaatsen waarschijnlijk een aantal gaten zodat ik overal goed bij kan (en daar zet ik dan wel een huis of iets dergelijks over). Het meeste kan ik echter van voor of achter goed bij.
groet,
Jasper
-
leuk, ik blijf je volgen!!
gr,
mathyn
-
Dank je!
Jij bent trouwens ook een aardige baan aan het bouwen zie ik. (y)
gr,
JasperV
-
helaas krijg ik nu de foto;s niet op beeld, maar ik wil hier graag meer van zien.
Zelfde afmetingen als mijn tafel, dus ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt.
-
Een avondje knutselen met paint heeft het baanplan opgeleverd. In drie niveau's dus, zoals onderstaande afbeeldingen. Het eerste plaatje toont het gehele baanplan ineens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_42.jpg)
Tekeningen zijn niet helemaal op schaal, maar geven wel een aardige indicatie. De rails is Peco code 100. Ik leg alles met flexrail, maar ik houd als minimale bochtstraal ongeveer 43 cm aan. Onderstaande plaatjes tonen elk niveau apart. De rode rails is inmiddels al gelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___level_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___level_0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___level_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___level_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___level_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___level_2.jpg)
Het laatste plaatje laat het zichtbare gedeelte van de baan zien. Het rechterdeel wordt grotendeels voor landelijke scenery gereserveerd. Binnen de groene cirkel komt een klein dorpje, of op zijn minst een aantal straten daarvan. Zoals te zien is, valt een deel van het station (waarschijnlijk) onder het in de tunnel. Mocht dat het geval zijn, het hangt er dus even vanaf hoe groot de groene cirkel precies uitvalt, laat ik de tunnelportalen wat dieper in de tunnel beginnen en komt het voorste gedeelte met de stationssporen op palen alsof het een overkapping betreft. Een beetje als het station van Riomaggiore, dat ook deels in een tunnel ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___zichtbaar_gedeelte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan___zichtbaar_gedeelte.jpg)
Tenslotte de rijrichting: in principe wordt er altijd tegen de klok in gereden, gezien vanuit de groene cirkel.
Gr,
Jasper
-
Na enige tijd (relatieve) stilte weer een update. Heb niet helemaal stilgezeten, maar qua nieuwswaarde was het niet de moeite voor een update. :)
Afgelopen weekenden bezig geweest met de besturing van het onderste niveau. Na een fiks aantal uurtjes huisvlijt met de soldeerbout heeft dat de volgende draadberg opgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/62_besturingskast_level_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/62_besturingskast_level_0.jpg)
Valt nog niet mee, als je eigenlijk alleen in de weekenden voldoende tijd hebt, en dan ook halverwege nog eens besluit opnieuw te beginnen (wegens te chaotisch bezig).
Ik hoop er deze week nog aan toe te komen het geheel op de baan eens door de meten en daarna te testen met een proeflokje. Ik ben benieuwd!
Gr. Jasper
-
O ja: ik heb inmiddels ook één en ander besloten over de "setting" van mijn baan. Er is nog steeds sprake van grenslandverkeer, maar in mijn wereld rijden de Duitse treinen door tot Utrecht via een fictieve route over Emmerich, via het spoor naar Tiel en de oude spoorbrug tussen Kesteren en Rhenen. Dit spoor sluit dan bij de oude zandafgraving van Maarn (waar vroeger het rangeerterrein was) aan op de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Deze aansluiting wordt het fictieve station 'Heuvelrug': mijn station dus.
Ik heb deze oplossing gekozen, omdat ik mijn station relatief klein wil houden, en in een bosrijke omgeving, met hooguit een klein dorpje. Toch wilde ik bestaande situaties zoveel mogelijk vermijden vandaar het fictieve station en de fictieve spoorlijn richting Duitsland. Omdat ik ook met wat Duits materieel wil gaan rijden is het grenslandverkeer in de picture gekomen.
Qua scenery mik ik een beetje op Ep. III, maar zonder al te duidelijke spoorinfrastructuur; hier heb ik én geen ruimte voor én het is niet direct passend bij het kleine station dat ik wil uitbeelden. Omdat mijn materieel varieert van Ep. III tot Ep. VI wordt het een station dat in Ep. III wel enig aanzien had, maar sindsdien nauwelijks met de tijd is meegegaan. Hierdoor kan ik mijn scenery "ouderwets" houden en toch enigszins verantwoord met "nieuw" materieel rijden. In mijn fictieve setting rijden de internationale treinen naar Duitsland nog steeds over de fictieve spoorlijn; evenals (een deel van) de goederentreinen naar de havens in Rotterdam en Amsterdam.
Hoe en waarom het station in die tijd in belangrijkheid is afgenomen, is nog even work in progress. :) Wordt waarschijnlijk iets met "er was eens ...." en "dat is er nu niet meer", maar daar kom ik dus nog op terug.
Gr.
-
Hoe stel je je hellingen voor van niveau naar niveau?
Wat is het hoogteverschil tussen de niveaus?
JJHoitema
-
Goede vraag! Dat heeft mij ook de nodige hoofdbrekers gekost.
Gezien de lengte die ik vrij heb voor de hellingen (niet veel) is dat 8 cm + plaatdikte bovenblad. De hellingen komen hiermee uit op 5-6%; m.i. net haalbaar (de maximale treinlengte waar mijn station op is berekend ligt tussen de 180-200 cm; ongeveer 10 4-assers).
De 8 cm hoogteverschil is weliswaar krap, maar met één of twee strategische gaten in het bovenblad doenbaar. Ik kan in principe overal bij vanaf de voor- of achterkant, m.u.v. een stuk in het midden. Daar komt dus een mooi gat in mijn bovenblad (er liggen daar toch geen sporen). Zet ik wel een gebouw, berg, of whatever overheen. :)
Gr. Jasper
-
5-6%; m.i. net haalbaar
Forget it....gedoemd om te mislukken....
Dat is echt te steil, je gaat je straks frustreren over het feit dat bepaalde treinen dit niet gaan trekken.
mvg,
Sander
-
Hoi,
Afgaand op wat Sander zegt en jou verhaal Jasper, kun je ook gewoon een vlakke baan ontwerpen en hier en daar alles door een ingraving laten rijden, voordeel is dan dat je gelijk alles kan laten verdwijnen en toch een min of meer heuvelachtig en bebosd terrein kan maken zonder te hoeven stijgen en dalen.
Dat idee over de afgraving kan interessant worden om na te maken.
Qua tijd zou je idd in de overgangsfase kunnen gaan zitten toen langzaamaan alles met de vrachtwagen werd gedaan. Die periode pak ik voor Tiel ook een beetje.
Ikzelf hou het bij het geelgrijze :D. en het rood van gewoon de ptt (wat is dat? ;D).
Dus in de toekomst kan ik wat blauwe bakkies zand bestellen voor Tiel?
Ben benieuwd naar het plan.
Gr Koen
-
@Sander: ik besef dat het op zijn minst een "uitdaging" is. Ik ga er dan ook vanuit dat niet alle treinen het gaan halen met een dergelijk lange sleep. Ik heb een Piko 189 (zowaar nieuw) die ik heb ingereden op de baan van mijn vader. Op basis van de ervaringen daar verwacht ik dat die het wel gaat halen met 10 wagons. Dit is ook meteen de langste trein die ik wil laten rijden. De overige treinen worden sowieso korter; een beetje afhankelijk van het soort loc.
Eigenlijk is het gewoon pure noodzaak het zo te doen. Meer ruimte voor een langere helling heb ik niet, minder dan 8 cm niveauverschil is ondoenbaar en een klimspiraal zou mijn baan teveel domineren (vind ik). Wel wil ik persé een schaduwstation op een lager gelegen niveau, anders gaat het mij te veel op rondjes op een ovaal rijden lijken. Op zich niets mis mee, maar dat zal misschien snel vervelen, aangezien ik sowieso geen rangeermogelijkheden heb.
Mocht het niet toch niet lukken met de helling, kan ik altijd de rails nog wat opruwen. En mocht ook dat niet werken worden de treinen gewoon korter. (Meteen een excuus meer locs aan te schaffen om dezelfde hoeveelheid wagons te verplaatsen. (y) )
Ik sterk mij met de ervaringen op mijn pa's baan. Het overgrote deel daarvan bestaat uit een ouderwetse Trix-Express baan, met ook een probleemhelling. Deze helling heeft ongeveer hetzelfde stijgingspercentage als ik heb gepland. De meeste treinen komen daar boven, soms met moeite. Een omgebouwde Jouef-1600 heeft het daar nogal moeilijk met zichzelf en komt dan ook alleen boven met een sleep van 6 2-assertjes waaruit alle vorm van gewicht is verwijderd. (Elke andere trein met deze sleep en het stuitert er ook direct uit op het eerste de beste wissel, in de categorie: boem, airborne! :P ) Anderszijds, de Trix-Express V200 met 11 goederenwagens, grotendeels van metaal (!), komt zonder problemen boven.
De helling op mijn baan gaat vanuit het schaduwstation naar het 'straatniveau' en is dus uit het zicht. Storend zal het dus niet zijn, als de treinen er moeite mee hebben (alhoewel het natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur is). Daar moet ik dan maar mee leren leven. (Ik denk wel dat dat gaat lukken; ik vond het vroeger als klein jochie ook best spannend om te kijken hoeveel wagentjes je ergens achter kon hangen voor ze de helling écht niet meer op kwamen op de baan van m'n vader :D )
Lang antwoord, maar iig bedankt voor het meedenken! :)
@Koen: mijn baanplan staat ergens in één van de eerdere posts, als je dat bedoelt. Echt goede foto's heb ik nog niet, hoop dat ik daar van het weekend aan toe kom. Een ingraving is niet direct mogelijk (of begrijp ik je bericht verkeerd?), omdat het dus om een doorgaand spoor naar een ander niveau gaat.
Bedankt trouwens voor de tip met de overgangsperiode! Ik vind het historieschrijven van mijn eigen baan ook minstens net zo leuk als het bouwen, dus hoe meer tips, des te mooier het "verhaal".
Gr. Jasper
-
Weer een dagje klooien heeft er voor gezorgd dat ik nu over een schaduwpendelstation beschik. D.w.z. ik kan nu heen en weer rijden in mijn schaduwstation, want de overige rails ligt er nog niet. Er zit dus nog steeds vooruitgang in!
Enig probleempuntje: ik moet op zoek naar een zwaardere voeding, want deze blijkt geen twee wisselmotoren tegelijk aan te kunnen sturen. Hij probeert het wel (er zoemt vanalles), maar er zijn niet genoeg ampères aanwezig blijkbaar. Vanavond ga ik het stroomverbruik eens precies opmeten, dan weet ik ook wat voor voeding ik wel nodig heb en wat het huidig stroomverbruik is.
Ter info: ik gebruik twee voedingen/transformatoren: één voor de wisselsaandrijvingen (AC dus) en voeding van mijn besturingsschakelingen (gebruik de DC uitgangen van de trafo en heb 'm op constant 12.5 V gezet). Dat is zo'n groen Fleischmann ding goed voor max. 0.6 A.
Daarnaast is er nog een übergoedkope tweede transformator voor de rijspanning. Heb 'm tweede hands gekocht voor de lieve som van € 2.50 en eigenlijk alleen omdat ik twee trafo's nodig had en toch eerst alleen wilde testen. Die voldoet verrassend goed.
Gr
Jasper
-
In de categorie met veel te veel dingen tegelijk bezig. Het afgelopen weekend besteed aan het in elkaar zetten van een mini-vitrine (met dank aan het wijnkistje uit het kerstpakket), wat huisjes en het maken van lading voor een aantal wagons.
minivitrine - stap 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/minivitrine___stap_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/minivitrine___stap_1.jpg)
Binnenkort een geschikt plaatje zoeken en aanpassen voor de achtergrond en zijkanten. Stukje spoor op maat is er al, boompje op de achtergrond, etc. Stap 2, 3, enz. zijn dus nog 'under construction'.
huisjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/huisjes_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/huisjes_2.jpg)
Rechtse huisje is een bouwplaat van Peard waar ik semi-tevreden over ben. Zitten wat kleine foutjes in, deels te wijten aan mijn eigen onhandigheid en deels te wijten aan de lijm die meer weg had van kauwgom en overal aan bleef plakken, behalve het papier. En nee, ook dat is nog niet helemaal af.
Het linkse huisje is een eigen ontwerp van mijn vader (pavis op het forum). Die is wel helemaal af. 8)
wagonlading
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonlading_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonlading_1.jpg)
Vormpje maken van piepschuim, insmeren met lijm en dan strooisel er over. Morgen kijken hoe het resultaat is, nu eerst de lijm nog even verder laten drogen. Nog niet helemaal af dus. (Ik zei toch dat ik met veel dingen tegelijk bezig was? :P)
Meteen ook even geprobeerd met een aantal proefstukjes of je piepschuim kunt lijmen met BisonKit. Conclusie: Piepschuim 0, BisonKit 1. Piepschuim lost dus op in BK.
Daarnaast nog wat voorbereidingen getroffen voor het aanleggen van De Helling, die in bovenstaande posts al flink is bediscussieerd. Komende dagen heb ik gelukkig flink wat tijd hier aan te beginnen; pavis kot zelfs een dagje helpen!
Maar morgen eerst mijn treinkast van laatjes te voorzien. Mijn complete wagenpark staat nu uitgestald op tafel, de eettafel wordt in beslag genomen door de huisjes en het kastje zelf is (bij gebrek aan laatjes) ook vol. Dat kan niet helemaal de bedoeling zijn geloof ik.
Overigens heb ik afgelopen week ook stiekem wat heen en weer gereden op de sporen die er al liggen. Eerste meters op mijn eigen baan: nice! 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefrijden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/proefrijden.jpg)
Voorlopig wel weer genoeg gepost. That's all folks.
Jasper
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonlading_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonlading_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonlading_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonlading_5.jpg)
Enfin, ik ben tevreden.
Gr.
-
Dat ziet er netjes uit, ik zou alleen de binnenkant van de wagon een beetje wheateren, want dat schone grijs staat niet echt mooi bij die lading...
Gr,
Mathyn
-
De laatste dagen weer wat vorderingen gemaakt. Het stationsniveau is inmiddels uitgetekend en een aantal sporen liggen inmiddels ook al! Het leggen van de sporen ga ik de komende dagen maar mee verder; de positie van de wissels is inmiddels al wel vast. Foto's blijf ik jullie nog even schuldig; het is op dit moment nogal een rotzooi en dat zal ik toch eerst moeten opruimen, anders zie je er niets van.
@Mathyn: weatheren ga ik eerst maar eens proberen op een proefstukje, voor ik hier aan begin... voorlopig eerst de baan maar eens afmaken!
gr
Jasper
-
Het sporen leggen van het rechterdeel van het station is inmiddels gebeurd. En zoals beloofd nu de foto's! (Let niet op de rotzooi.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/81_sporen_leggen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/81_sporen_leggen.jpg)
sporen leggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/82_sporen_leggen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/82_sporen_leggen.jpg)
rechterdeel station
Het wissel rechts bovenaan zijn de uitgaande sporen. De linkertak gaat naar een keerlus op 'niveau 2' en komt terug via het linkse spoor in de foto. De rechtertak gaat naar het schaduwstation op niveau 0, maakt daar een draai en komt aan de andere zijde het station weer binnen.
Morgen verder met het leggen van het linkerdeel van het station. Met een beetje geluk is dat in een dag te doen, omdat de wisselstraat daar een stuk eenvoudiger is. Moeten mijn andere werkzaamheden morgen ook wel even mee zitten :)
Volgens de planning moet daarna de helling naar het schaduwstation eraan geloven. Achter de tafel zoals die op de foto is te zien, zit een plank van 24 cm diepte waar deze helling op moet komen. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de manier waarop deze vast zit, dus daar wil ik eerst wat aan doen. Daarna de helling, sporen erop en aansluiten op het station. Stap daarna is de electronica van het stationsniveau. De keerlus op niveau 2 (en de helling daarnaar toe) komt pas als laatste der grote constructiewerkzaamheden, want dat stelt in theorie niet zo veel voor (enkel spoor, geen wissels, geen ingewikkelde schakelingen). En daarna kan het afwerken beginnen!
Zo op papier internet klinkt het eenvoudig, maar ik vrees dat er nog wel de nodige tijd in gaat zitten voor het zover is. ;D
Tot slot nog een foto met twee BR 212's, omdat ik het niet kan laten: één in het schaduwstation en één in het station op het niveau erboven. Geeft meteen het geringe niveauverschil aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/83_kunstzinnig_twee_locs_op_de_foto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/83_kunstzinnig_twee_locs_op_de_foto.jpg)
Bovenste loc is overigens een dummy die ik een beetje heen en weer laat rollen om te kijken of de sporen wel vloeiend liggen. Uiteindelijke bedoeling is dat beide locs in 'dubbeltractie' gaan rijden met een aantal containerwagens. Maar dat kan natuurlijk pas als de sporen er liggen.
gr Jasper
-
Weer een maandje geklust en (bijna) alle sporen liggen er, elektronica is voorbereid etc. Nu nog de printplaat die het uiteindelijk allemaal gaat aansturen afmaken en er kan echt worden gereden!
De foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/94_eindresultaat_hellingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/94_eindresultaat_hellingen.jpg)
eindresultaat hellingen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/95_station_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/95_station_links.jpg)
stationsniveau links
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/96_station_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/96_station_rechts.jpg)
stationsniveau rechts
Bij het proefrijden blijkt er nog wel één chronisch ontsporingspunt te zijn, maar dat is (hopelijk) snel te verhelpen.
gr Jasper