BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Biesje op 22 December 2010, 18:25:12
-
Dag allen, ik hoop dat dit de juiste rubriek is.
Zomaar voor de aardigheid wil ik een BR 103 kopen. Ik heb eigenlijk alleen maar NL materieel maar de BR 103 is een imposante loc en er zijn er wel een aantal in NL geweest voor tentoonstellingen e.d geloof ik (en anders verzin ik dat gewoon, ik wil um :P ). Het liefst heb ik een model wat aandrijving op alle assen heeft maar heb er geen een gevonden. De Roco heeft B1 1B en de Limarossi A1A A1A as indeling geloof ik. Maar naast de aandrijving en de rijeigenschappen zou ik graag jullie mening willen weten over de vormgeving en detaillering. Welke fabrikant benadert de juiste vorm het meest?
Wie heeft de mogelijkheden om een aantal merken naast elkaar te zetten?
Met vriendelijke groetsels,
Robert.
-
Ik heb zelf een Lima E 03 004 en een Roco 103.
Beide zijn gedigitaliseerd waarbij de Lima zeker als de baan schoon is qua trekkracht verrast.
De detaiering en het uiterlijk vindt ik PERSOONLIJK de Lima mooier,maar de Roco is robuuster en rijdt altijd wat ik van de Lima niet zeggen kan.
Ik zou beide niet willen missen dus het is een nogal persoonlijke keuze,beide hebben voor-en nadelen.
-
Kan ze niet meer langs elkaar zetten(Fleischmann en Roco), maar persoonlijk ga ik voor de Roco.
-
Had die van trix niet digitaal beweegbare panto's? (of haal ik nu iets finaal door elkaar ::))
-
Het oude model van Roco had slechts vier aangedreven assen, van de nieuwere versie zijn alle assen aangedreven.
In de winkel heb ik 103-en van verschillende fabrikanten vergeleken: de Roco vind ik veruit de mooiste (daarom heb ik er ook tien...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00045_2.jpg)
-
heb een Roco 103 voor wisselstroom en ben daar erg tevreden mee.
Model loopt mooi zacht, niet teveel geluid, laat zich goed regelen.
vergelijkingsmateriaal heb ik echter niet met andere merken, wel denk ik dat je met de Roco goed uit te voeten zult kunnen.
Groeten,
Jelmer
-
Had die van trix niet digitaal beweegbare panto's? (of haal ik nu iets finaal door elkaar ::))
Klopt Mark, ik heb er een en ben zeer tevreden over de Trix uitvoering (y)
-
Dank allen voor de antwoorden. De nieuwe Roco heeft alle assen aangedreven? Mooi zo, jammer alleen dat ik alleen rode versies zie op hun site. Ik zou graag de crème rode versie hebben met zwarte onderkant. Dit lijkt de R62600 van Roco maar ik kan niet vinden of dit een recente is met alle assen aangedreven. Vond dit nummer op de site van een bekende winkel.
Groetsels,
Robert.
-
In het echt waren er dacht ik een standaard en een verlengde versie van ik dacht de cabine.
Misschien wil je dat ook meenemen in de keuze.
Maar over de verschillen in het echt en de modellen kan ik weinig toevoegen.
Met vriendelijke groet,
Alexander
-
Er waren inderdaad verschillen in lengte: beide cabines waren bij een aantal stuks iets van een meter verlengd, omdat veel machinisten de werkruimte te krap vonden.
Ik heb zelf een 103 van Lima, die kwa detail natuurlijk nogal afsteekt tegen een Roco. Desondanks zijn de roosters wel fenomenaal weergegeven, en vind ik ook op de rest niet veel aan te merken.
-
effe checken op
http://www.103er.de/
-
Zomaar voor de aardigheid wil ik een BR 103 kopen. Ik heb eigenlijk alleen maar NL materieel maar de BR 103 is een imposante loc en er zijn er wel een aantal in NL geweest voor tentoonstellingen e.d geloof ik (en anders verzin ik dat gewoon, ik wil um :P ).
Robert,
Vergelijkingen van de modellen, daar kan ik je niet aan helpen, maar wat wellicht wel leuk is om te weten is dat de BR103 niet alleen maar bij tentoonstellingen is geweest in Nederland, maar jaren standaard in Venlo kwam om de Intercity Den Haag (later Eindhoven)-Keulen door Duitsland te rijden. Dus ook ICR kun je prima kwijt achter je BR 103, een stammetje van vier rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_rood_Venlo.jpg)
Hier zie je een rode 103 in venlo, bron: http://www.flickr.com/photos/knuffelbeer/3688218932/
Maar ook de 103 in de TEE kleuren is veelvuldig in Venlo geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_creme_venlo.jpg)
Hier een foto van de dag waarop er afscheid werd genomen van de internationale trein Eindhoven-Keulen (en dus de laatste dag dat de 103 stelselmatig in Nederland kwam). Bron: http://home.online.nl/fm.dehoog/online/images/treinen/foto_venlo_ns_1501_db_103.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103venlo31_5_92.jpg)
Maar ook hier, weliswaar een kwalitatief wat mindere foto, maar wel eentje van de 103 met zwart frame in Venlo op 31-5-1992. Bron: http://www.mooietreinen.nl/2%20Deutsche%20Bundesbahn/103venlo31-5-92.jpg
M.a.w. een 103 was zeker geen vreemde verschijning in het Velose. En doet het ook erg goed in combinatie met ICR rijtuigen vind ik.
Jeroen
-
Als je de voorserie-versie wil is de Lima versie vooral in Duitsland nog wel te vinden:
http://cgi.ebay.nl/Lima-208288-1-BR103-002-2-Vorserie-Ep-4-letzte-Auflage-/150454037047?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item2307c26a37
Ze maakten ook de "Verkehrsroter" versie die Jeroen hierboven liet zien.
-
Oeh! Ik denk dat ik Biesdorp maar een 15k volt ~ lijn moet geven dan. Maar goed dat Biesdorp nog steeds in de pen en brein van de projectontwikkelaar zit. Als iemand weet of art nummer R62600 van Roco voorzien is van de aandrijving op alle assen dan ga ik voor deze denk ik. Vier ICR lijkt zo weinig voor dit werkpaard dat 200 km per uur doet. Je zou denken dat ze voor 4 rijtuigen een kleiner locomotiefje plempen. Een soort Duitse 1100 :P .
Bedankt allen voor de antwoorden en de foto's! Nooit geweten dat deze locs op eigen kracht hebben gereden op Nederlandse bodem.
Die panto op en neer zou ik wel geinig vinden. Maar dan wil ik dat meteen op alle andere locs en treinstellen. Ik zag ooit wat experimenten met geheugendraad. Was erg gaaf. Ik geloof dat Märklin/Trix piezo motortjes gebruiken.
Ik heb dus het liefst de normale serie uitvoering met TEE kleuren en zwart frame met eenbeen stroomafnemers. Ik weet niet of Roco verschillende cabine lengtes heeft gemaakt. Reden de verschillende lengtes door elkaar heen naar Venlo? Dan maakt het mij ook niet meer uit. Het zou leuk zijn als Roco een locnummer maakte die ook voor evenementen enzo gebruikt werd maar de Duitse nummers staan er niet zo pontificaal op als in Nederland dus dat zie je toch niet van een paar meter afstand. En anders nummeren we de boel om :P .
Groetsels,
Robert (aka Biesje)
-
Heel veel foto´s en info over de BR103 vind je hier:
http://www.103er.de/
-
Hoi
Marklin/trix hebben de best lijkende 103, krap gevolgd door hornby's E03
En de hooggeloofde roco ??...deze lijkt alleen maar van een afstand op een 103. Zowel het nieuwe, als het oude model.
Kopvormen hebben een totaal foute ronding, ramen zijn te klein, dakramen weer te groot....(maar wel weer mooiere draaistellen dan de marklin.)
Bart
-
Je zou niet de eerste zijn die na verloop van tijd meerdere 103´s in zijn bezit heeft...... ;)
Fleischmann
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/391_1.jpg)
Fleischmann
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/390_2.jpg)
Hamo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/312_1.jpg)
-
Een uitvoerige analyse van de Lima-varianten vind je hier: http://www.bahnwahn.de/limadb103/Geschichte/geschichte.html (http://www.bahnwahn.de/limadb103/Geschichte/geschichte.html)
Daar zie je ook dat alleen de versie met serienummer 103 110-3 niet over een middenmotor met cardanaandrijving beschikte.
Groeten,
Joop
-
Zou iemand hier een foto kunnen plaatsen van een Marklin 103 naast een Roco 103?
-
Zou iemand hier een foto kunnen plaatsen van een Marklin 103 naast een Roco 103?
Moet je ze wel alle twee hebben hé ;)
-
Helaas ben ik ook gevallen voor de Br 103 van de DB.
Ik heb toch voor de Roco's gekozen ipv Marklin of Lima.
Ik heb er momenteel 4 in de collectie.
namelijk de beige rode uitvoering ,de rode uitvoering ,de Roco uitvoering ( 103 233) en de lufhthansa uitvoering.
Ben nog op zoek naar de Touristik lok.
Dus als iemand die over heeft hoor ik het graag.
Groetjes Chris (y)
-
Zou iemand hier een foto kunnen plaatsen van een Marklin 103 naast een Roco 103?
Naast elkaar heb ik niet.
Wel een paar vergelijkingsplaatjes.
marklin
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1020849.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1020851.jpg)
roco (niet op de kleur letten, maar op de kopvorm!)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Various/P1070531.jpg)
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Various/P1070532.jpg)
Bart
-
Ik probeer te ontdekken wat je bedoelt, maar ik zie het niet, zelfs niet met de foto's zo onder elkaar.
Wat klopt er niet aan de kopvorm van de Roco, waar moet ik naar kijken?
Huub
-
de deuren van de mcn en de handgreep voor
-
de deuren van de mcn en de handgreep voor
Wat heeft dit nou met de kopvorm te maken?
Je moet ze echt naast elkaar zien om de tekortkomingen van de roco goed te laten opvallen.
Een paar gammele fotootjes werken dan niet.
bart
-
Even gezocht op E-bay
Alle aangeboden DB 103 en onderdelen van alle fabrikanten.
http://shop.ebay.nl/i.html?_kw=DB&_kw=103 (http://shop.ebay.nl/i.html?_kw=DB&_kw=103)
Groetjes Ben.
-
Typisch om te zien dat de kop van Roco toch niet helemaal 'raak' is om het zo te zeggen.
Hoe beoordelen jullie de uitvoering zoals Fleischmann die in de loop der jaren heeft uitgebracht? De details op het dak, zoals isolatoren en bedrading, vind ik nogal grof.
Wellicht heeft Fleischmann het model in de loop van de tijd ook aangepast? Of hebben ze veertig jaar lang dezelfde kap gebruikt, net zoals bij de NS eloc 1200?
-
De fleischmann gauw vergeten zou ik zeggen.
Veel te grof. Hoewel dit het eerste 1:87 model van GFN was, zitten er ook nog genoeg 1:85 details aan.
bart
-
Dus het mooist tot nu toe is de Märklin-Trix versie?
Nou hopen dat die geen last hebben van Zink-/tinpest.....
-
Persoonlijk zou ik gaan voor de Roco variant, heb zelf een Trix E03 gehad met digitaal schakelbare panto's maar vond juist het fijne van Roco me meer aanspreken. ook heb ik een Fleischmann Lufthansa gehad maar die was echt het minste qua details en draaistellen. Als ik nog een BR103 zou kopen dan zou ik gaan voor de Roco 63741 omdat die redelijk speciaal is.
-
Rivarossi voert een model van de voor serie eigenlijk het Lima model ook een pracht model. De Lima modellen en zeker die van de nieuwe generatie kregen goede reviews.
Rivarossi BR 103: http://rivarossi.hornbyinternational.com/all-products/locomotives/hr-2046/?searchguid=201147192255&resultspage= (http://rivarossi.hornbyinternational.com/all-products/locomotives/hr-2046/?searchguid=201147192255&resultspage=)
Overzicht van de Lima modellen: http://www.bahnwahn.de/limadb103/Ubersicht/ubersicht.html (http://www.bahnwahn.de/limadb103/Ubersicht/ubersicht.html)
Groetjes Ben.
-
Ik ga voor de 103 van Beckmann :D, fijne details, goede rijeigenschappen
(http://www.beckmanntt.de/sites/e-lok-dateien/modelle/103_2.jpg)
Foto: Beckmann
meer info 103 van Beckmann (http://www.beckmanntt.de/sites/e-lok-dateien/103.html)
-
Het lijkt mij ook een ideale loc waar kleinserie-fabrikanten à la een Duitse Philotrain of Fulgurex e.d. zich aan zouden wagen. Weet iemand ook of dat ooit gebeurd is?
BTW: ik ken eigenlijk niet echt kleinserie-fabrikanten uit Duitsland, zijn die er eigenlijk? (zal toch wel?)
-
Ik ga voor de 103 van Beckmann :D, fijne details, goede rijeigenschappen
(http://www.beckmanntt.de/sites/e-lok-dateien/modelle/103_2.jpg)
Foto: Beckmann
meer info 103 van Beckmann (http://www.beckmanntt.de/sites/e-lok-dateien/103.html)
Mooi ding 8), gaat alleen heel slecht rijden op H0, en is qua maatvoering ook niet passend voor bij de rijtuigen in H0...
tis een TT loc.
-
Rivarossi voert een model van de voor serie eigenlijk het Lima model ook een pracht model. De Lima modellen en zeker die van de nieuwe generatie kregen goede reviews.
En de enige kloppende E03, met uitstekende rand onder de roosters
-
Het lijkt mij ook een ideale loc waar kleinserie-fabrikanten à la een Duitse Philotrain of Fulgurex e.d. zich aan zouden wagen. Weet iemand ook of dat ooit gebeurd is?
BTW: ik ken eigenlijk niet echt kleinserie-fabrikanten uit Duitsland, zijn die er eigenlijk? (zal toch wel?)
Ja hoor, maar ook voor buitenlandse messing-fabrikanten is het een interessant model. Hij is er in ieder geval van Lemaco geweest, verder bijvoorbeeld ook van het Duitse Wunder in schaal 0 en schaal 1.
-
En de enige kloppende E03, met uitstekende rand onder de roosters
Maar ook een doorlopende sierstrip rondom, en dat klopt dan weer niet. ;D Alleen roco heeft deze correct onderbroken waar de huiven elkaar raken.
En de riva heeft dezelfde "mislukte" dakramen als de roco.
Bovendien heeft De riva een ander raar euvel. De radstand klopt niet met de kapjes die eromheen zitten.
Ziet er een beetje raar uit, ook al zie je de wielen eigenlijk niet.
Het randje onder de roosters is bij 103 001 overigens weggehaald toen de lok een beige dak kreeg.
En alle voorserie loks hadden deze rand ook net onder de rode dakbies. Dit is nog nooit iemand opgevallen volgens mij 8)
bart
-
Ik zag op de site bij Trix dat er de afgelopen jaren allerlei soorten BR103's zijn gemaakt. Is dat om zoveel mogelijk versies te maken om die als 'beperkte oplage' modellen te kunnen verkopen?
-
Wat dacht jij dan?
De bedoeling van een fabrikant is toch om geld te verdienen? Aan liefdadigheid doen ze niet ;D
Bart
-
marklin en trix.
yen
-
Wat dacht jij dan?
De bedoeling van een fabrikant is toch om geld te verdienen? Aan liefdadigheid doen ze niet ;D
Bart
Ach ja, ik zal ook wel een beetje ouderwets zijn.
Ik vind het alleen een beetje erg doorzichtige manier om zoveel mogelijk geld uit een model te persen. Met veel bombarie wordt er iets aangekondigd terwijl er niet zoveel nieuws aangeboden wordt. Maar dit gaat een beetje buiten het onderwerp.
-
Afgelopen week bij een tweetal zaken geweest en daar eens goed naar de Fleischmann en Märklin uitvoering van BR 103 gekeken en de Fleischmann versie viel mij niet tegen. Ook op het dak, isolatoren, bedrading en dergelijke deden voor mijn gevoel weinig tot niet onder voor een Märkiin-versie.
Is de Fleischmann versie op schaal of te groot gemaakt, zoals bijvoorbeeld bij de Fleischmann 1200 eloc?
-
Dag allen,
Inmiddels de eigenaar van een Roco 62693 met beige rood en zwarte onderkant en korte cabines. Het is een uitvoering met alle assen aangedreven en ik kocht hem voor een redelijke prijs omdat een pantograaf overleden was. Ding bevalt me best en ik zie de verschillen met de geprezen trix/marklin echt niet en de Roco aandrijving is veel beter dan wat ik ooit van matrix heb gezien en gehoord.
Nu nog even een reserve panto bestellen (of heeft iemand er een over?) en onderzoeken of ik het ding om kan nummeren naar de enige overgebleven rijvaardige BR 103 met korte cabines (die voor de museum Rheingold zit).
Allemaal bedankt voor jullie bijdragen. Het heeft mij enorm geholpen om een keus te maken.
Met vriendelijke groet,
Robert.