BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: sijsje op 21 December 2010, 23:45:37

Titel: Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: sijsje op 21 December 2010, 23:45:37
Hartpunt kruising polariseren   

Als herintreder,worstel ik mij zowel in een overgang van vroeger 3-rail naar nu 2 rail, alsmede in het digitale woud.
Ben met de opbouw bezig, na proefbaantje en lees met genoegen de proza op dit forum. Jaloers op de kunde van diverse lieden.
Een paar gegevens:
-   H0, hoofdzakelijk NL
-   Rails : Tillig Elite 83
-   IB II
-   Bezetmelders: Rosoft
-   Wisselschakeling met servo’s
-   Servodecoders : Uhlenbrock 67810
-   Seindecoders: Kuehn WD 10

Het polariseren van de wissels en kruiswissels heb ik inmiddels begrepen, de 67810 zijn daarvoor ideaal, alles zit lekker dicht bij elkaar.
Waar ik niet goed uitkom is de schakeling bij een gewone kruising. Hoe schakel ik deze.
Een gedachte is om dit via de WD 10 te laten lopen; deze heeft 2 groepen van 8 mogelijkheden en daarvoor steeds 3 aansluitpunten,
Is mijn beeld juist dat ik op 2 daarvan de stroomvoorziening laat lopen en de derde is dan de verbinding naar het hartstuk.
Waarbij ik dit dan 2 keer moet aanleggen. (voor de 2 hartstukken wel te verstaan)

Een daar aan verbonden vraag is: er zal alleen maar een trein over deze kruising rijden nadat even daarvoor een wissel is gepasseerd.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling (of moet ik hier maar op wachten tot eea in Koploper – waar ik tzt mee ga rijden – geregeld wordt.)
Ik hoor graag hoe hiermee verder te komen.

BTW: Sijsje was de lok waar mijn grootvader ergens ver voor de oorlog op reed. Als de teller rond in het draadje ‘ tellen tot 9999’ in de buurt van 6700 komt zal ik een foto plaatsen
Titel: Re:polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 December 2010, 23:59:52
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling
Ik denk zelfs dat dit de aangewezen manier is. De omschakeling koppelen aan de stand van aangrenzende wissels.
Of dit echt handig is, en hoe dat dan precies moet, dat hangt af van de spoorconfiguratie rondom de kruising.

Enne... wil je zo'n ding een puntstuk noemen? Hartstuk is een foute vertaling van het Duitse woord Herzstück.
Titel: Re:polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Peter van Loon op 22 December 2010, 00:13:05
De oplossing is eenvoudig, maar vraag me nu niet een schema te overleggen, ik heb hierover destijds ook eindeloos gepiekerd en getekend, tot ik in een MIBA de oplossing vond:
 Bij een engels wissel (ik neem aan dat je dat bedoeld) heb je 2 wisselmotoren/aandrijvingen nodig. De clou is dat de linker aandrijving het rechter puntstuk schakelt/polariseert, en de rechter aandrijving het linker puntstuk. De aandrijving moet dan wel een wisselkontakt hebben.
 Bij mij was dit probleem in 1 slag uit de wereld

Peter van Loon
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Ronaldk op 22 December 2010, 08:27:29
Hallo Sijsje (leuk dat iemand ook nog een gewone voornaam heeft)

Waarom gebruik je niet een relais op de puntstuk-polarisatie-uitgang van de wisseldecoder? Met een relais kan je dan de drie "puntstukken" tegelijk omschakelen.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 08:32:37
Het polariseren van de wissels en kruiswissels heb ik inmiddels begrepen, de 67810 zijn daarvoor ideaal, alles zit lekker dicht bij elkaar.
Waar ik niet goed uitkom is de schakeling bij een gewone kruising. Hoe schakel ik deze.

Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je precies met een "gewone kruising"? Mijn interpretatie is dat je hier een kruising bedoelt waarop NIET van richting kan worden gewisseld, klopt dat?


Een daar aan verbonden vraag is: er zal alleen maar een trein over deze kruising rijden nadat even daarvoor een wissel is gepasseerd.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling.

Dat zou ik niet doen. Wat als de wissels worden geschakeld (per ongeluk) wanneer een trein over die kruising rijdt?

Ik zou werken met detectie in de aanliggende rail delen en die de polarisatie laten verzorgen. Je werkt met een IB II, dus heb je Loconet. Je kunt dan, zelfs zonder de IB-II te gebruiken, een oplossing maken. Kijk op deze pagina voor een idee hoe dat moet (http://www.wassedam.nl/mod_md.php).

Gerard
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: fissy op 22 December 2010, 08:33:25
Tja, ik denk bij zo iets altijd te compliceert, waarde-tableau en dan relais logic ....

Maar, ik heb net de ervaring gedaan, dat het ook heel simpel kan, gebruik van een keerlusmoduul kan ook.

 
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Durksz op 22 December 2010, 08:39:36
Ik heb ook puntstuk polarisatie met servoaandrijving.
Ook tillig rails, alleen dan H0e.

Ik heb het als volgt op gelost, de servo schakelt een schakelaar. die de polarisatie van het puntstuk verzorgt.
Door de schakelaar direct aan de servo te koppelen heeft het puntstuk altijd de juiste polarisatie.

het is echt ontzettend eenvoudig, zodra ik weer thuis ben(vanavond) zal ik een fotootje maken.

gr.

Hedzer
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 08:45:45
Hallo Sijsje (leuk dat iemand ook nog een gewone voornaam heeft)

Die loc van zijn grootvader bedoel je?  ??? ;D
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 08:48:36
MANNEN !!!

Laten we nu eerst het antwoord van Sijsje afwachten...

Jullie reageren allemaal (voor zover ik begrijp hoor) alsof het om een engelsman gaat, en volgens mij bedoelt hij dat niet.

Gerard
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: sijsje op 22 December 2010, 09:52:44
Beste Spoorders,
Dank voor de diverse reacties en leermomenten. Zo heet Sijsje in het dagelijks leven Rob.
en hebben we het over een Puntstuk polariseren dus.
Van idd een vaste kruising, hier zitten dus geen servo's aan.
De reactie van Gerard en Loconet sluit aan bij mijn toekomstige oplossing, zo dacht ik, nl. via Koploper oid. Weliswaar liggen er niet direct voor de kruising bezetmelders, maar hij wordt dan onderdeel van een wisselstraat.
Maar tot die tijd is denk ik de opmerking van Ronald een optie. (zoiets deed ik vroeger ook bij 3-rail, n.l. op 1 schakeling meerder zaken regelen)
Alleen speelt mijn alpha achtergrond me parten en kom niet goed uit de techniek hiervan.
Is daar iets 'kant en klaar' voor op de markt; is de WD 10 daarvoor dan geschikt? Of voldoen deze oude schakelaars, die ik nog uit een grijs verleden gehaald heb?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/relais_S.png)

Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 10:31:14
Hi Rob,

Nu wordt het misschien tijd om even het spoorplan te presenteren waar we het over hebben. Wil je een ontwerp van je wisselstraat posten waar die kruising onderdeel van uitmaakt?

En aangezien je zelf refereert aan een alfa achtergrond, zou ik die ouwe relais niet meer gebruiken, maar ja, wie ben ik?

Gerard

PS: de schoonheid van die loconet oplossing is juist dat je er in principe geen centrale (IB) of programma (Koploper o.i.d.) bij nodig hebt. Loconet kan dit helemaal zelf.
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: sijsje op 22 December 2010, 11:00:36
Gerard,
bijgaand een stukje uit mijn plan.
Links ontstaat er opstelsporen en loopt het rond; evenals uiteindelijk het rechter deel ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising_2.png)
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 11:09:33
Ik ga er even van uit dat de pijlen een verplichte rijrichting aangeven, dat betekent dat de kruising:
- schuin alleen maar vanuit W16
- recht allen maar vanuit S2
wordt bereden...

Klopt dat?

S2 kan dan dienen als detectie voor het polariseren op zo'n manier dat de kruising rechtuit kan worden bereden.

Het mooiste zou nu zijn dat er tussen W16 en de kruising een (heel klein) stukje rails was dat kan worden gedetecteerd, om de andere kant op te polariseren.

Gerard
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Karst Drenth op 22 December 2010, 11:37:32
Hoi Rob,

Gevalletje van simpel :)

Aangezien je alleen via wissel W16 op de kruising kunt komen als deze rechtdoor staat ( W 16 ), koppel je de puntstukken van de kruising aan de wisselaandrijving van W16.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: fissy op 22 December 2010, 11:49:16
lijkt mij prima te doen met een monostabiel relais voor ompolen van de puntstuken...
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Karst Drenth op 22 December 2010, 11:59:38
Ja,

of, nog makkelijker, een bi-stabiel relais parallel aan de wisselaandrijving van W16.

Het zou zomaar kunnen, dat dat door Rob getoonde Siemens Relais bi-stabiel is ???

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: fissy op 22 December 2010, 12:03:07
bij een servo, zou het niet te samen met de aandrijving kunnen ;) :P
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 12:21:13
Hoi Rob,

Gevalletje van simpel :)

Aangezien je alleen via wissel W16 op de kruising kunt komen als deze rechtdoor staat ( W 16 ), koppel je de puntstukken van de kruising aan de wisselaandrijving van W16.

Denk het toch niet Karst, met respect... ;D

Als er een trein van S2 naar de kruising toe rijdt en de wissel W16 wordt omgezet, om wat voor reden dan ook, dan treedt er met die oplossing kortsluiting op.

In mijn suggestie wordt er slechts dan omgepoold wanneer er daadwerkelijk een trein aankomt.

Gerard
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Karst Drenth op 22 December 2010, 12:28:13
Citaat van: Gerard Wassink
...Als er een trein van S2 naar de kruising toe rijdt en de wissel W16 wordt omgezet...

Dan wordt er een conflicterende rijweg ingesteld.... mag dus in de praktijk niet voorkomen !

Echt ( met hetzelfde respect ;) ), de enige manier om 'dwars' over die kruising te komen is als W16 rechtdoor staat. En daarmee is verkeer vanuit en naar S2 niet toegestaan.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: GW op 22 December 2010, 12:34:56
Ik snap wel wat je bedoelt Karst, en als Rob nooit vergissingen maakt en niet handmatig wil rijden zal het wel goed gaan, maar je denkt wel sterk vanuit geautomatiseerde oplossingen, da's mijn punt...

En by the way: wanneer schakel je dan terug? Die wissel is namelijk geen onderdeel van de rijweg vanuit S2 en zal dus niet omgaan wanneer die rijweg wordt gekozen...

Laten we maar afwachten wat Rob gaat doen...

Gerard
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: fissy op 22 December 2010, 13:51:02
als je zo gaat argumenteren dan kan alles...

W16 is gewoon een "Schutzweiche" van de kruising en de bijpassende rijweg...

Groet

Bernd
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: br194 op 22 December 2010, 15:23:14
Aan allen,

Met alle respect voor de benadering vanuit verschillende hoeken voel ik meer voor de oplossing van Gerard.
Het sein S2 bepaald of de kruising vanuit die richting bereden mag worden.
Indien de kruising vanuit S2 niet bereden mag worden (rood licht) moet de kruising gepolariseerd staan volgens de route vanaf W16.
De stand van W16 maakt dan geen verschil.
Het is maar hoe je het bekijkt.  ;D
Het siemens relais van de foto is inderdaad een bistabiel relais, maar voor deze toepassing volstaat ook een "gewoon" relais ook.

Willem
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: fissy op 22 December 2010, 15:45:25
een sein bepaald niets, eerst als de rijweg vast zit en de wissels zijn vergrendeld komt het sein met het correcte seinbeeld. Een sein kan je niet apart schakelen.
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: sijsje op 22 December 2010, 18:00:10
Leuk om te ervaren hoe de adviezen van diverse kanten komen.
Ik zie nu 2 kanten (of moet ik zeggen kampen)
Verkeer komende van W16 zou met de wisselschakeling moeten kunnen meelopen.
Staat deze op afbuigend dan heeft verkeer van S2 de goede polarisatie; bij rechtdoor andersom.
Terecht merkt Fissy op dat S2 op zich niets doet en daar zou dan Gerards route in beeld komen.
Terugzetten, zo lijkt me, is niet zo relevant want de naderende treinen en de wisselstand van W16 bepalen de juiste polarisatie.
Blijft wel over de beveiliging van rijden vanuit S2 en toch W16 op rechtdoor. Bij automatisch rijden te regelen, maar bij handmatig een aandachtspunt.
Ik pieker nog wel even voort, (en mag nog met iemand bellen), maar zeg dank voor de discussie.
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: Ronaldk op 22 December 2010, 19:26:36
Tja... Ik zou gaan voor een relais op de puntstuk-polarisatie uitgang van de servo decoder. Deze schakelt dan de puntstukken van de kruising. Daarnaast kan je ook met het relais een deel van de kruising en een deel spoor erna spanningsloos maken als extra beveiliging zodat je bij handmatig rijden niet de kruising op komt. Dan stopt de trein automatisch bij een verkeerde stand van de puntstukken. Wissel (w16) in de juiste stand zetten en de trein krijgt weer spanning

De methode van Gerard is ook wel aardig en ook wel leuk om een keer op te pakken als experiment... maar je moet dan wel helemaal overstappen op loconet.. Misschien iets meer werk en investering dan een extra relais...

Maar laat in ieder geval weten wat je oplossing wordt. Daar ben ik wel benieuwd naar... Altijd leuk zulke kwesties :)
Groeten Ronald.
Titel: Re:Polariseren hartstuk kruising
Bericht door: gvandersel op 28 December 2010, 13:51:45
Hier een tijdens kerst overdachte andere oplossing:
Rail tussen S2 en kruising voorzien van een aparte detektie. Deze een relais in de stand laten zetten, waardoor het kruispunt voor het rijden van S2 naar wissel 17 gepolariseerd wordt.
W16 van detektie voorzien. Als deze recht ligt dan wordt als er een trein op komt de kruising gepolariseerd voor het rijden van W16 over het kruispunt heen. Dit gaat ook goed bij handmatig rijden.
Aleen gelijktijdig het kruispunt oprijden en vertrekken vanaf S2 geeft heel veel ellende.

Groeten,

Gerard van der Sel.