BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Heiko op 21 December 2010, 17:40:23
-
Dames en heren,
Bij mijn gedigitaliseerde piko hondekop wordt het motordraaistel niet gesignaleerd door de bezetmelder(s). Het motordraaistel neemt van beide kanten stroom af van de rails. Til ik het 2e draaistel van de motorbak op zodat het geen contact meer maakt met de rails, dan wordt wel een bezetsignaal gegeven. Dit 2e draaistel neemt normaal ook van beide spoorstaven stroom af. Het inbouwen van een extra weerstand heeft geen effect gehad.
Er is lenz decoder ingebouwd. Baanbesturing gaat mbv koploper, lenz, Littfinski RM-8 bezetmelders.
Wie kan mij verder helpen, alvast bedankt.
Groet Heiko
-
Beste,
Maak de lengte van je bezetmelding langer dan de hondekop en probeer het nog eens.
Dus +/- 45 cm.
Dave
-
Het motordraaistel neemt van beide kanten stroom af van de rails. Til ik het 2e draaistel van de motorbak op zodat het geen contact meer maakt met de rails, dan wordt wel een bezetsignaal gegeven.
Dan staat het tweede draaistel waarschijnlijk in een niet gedetecteerd gedeelte.
Oplossing: alle niet gedetecteerde stukken voeden via een diodeschakeling.
-
Ik heb met die Piko Hondekop precies hetzelfde probleem. Motorwagen en bak staan beide IN een gedetecteerde sectie, geen detectie. Rara politiepet...
Gerard
-
Hi All,
Mijn Piko Hondekop gedraagt zich voorbeeldig. Hij rijdt prima en ik heb geen problemen met de bezetmeldingen. Aan de stroomafname is niets veranderd. Ook is geen geleidende lak of weerstanden in de andere assen aangebracht. Er zit een ESU Lokpilot V3.0 DCC in en Digirails verlichting, die is doorverbonden naar de stuurstand via de standaard stroomvoerende koppeling. Ik heb wel ongedetecteerde stukken in de baan, die via de diodeschakeling zijn aangesloten.
-
Dat zal de digirails verlichting zijn die de stroom trekt. Voor de duidelijkheid: die van mij wordt rijdend wel, maar stilstaand niet gedetecteerd.
-
Even los van de frontverlichting, trekt de decoder zelf ook in stilstand een beetje stroom. Ruim voldoende voor detectie. Dus eigenlijk kan niet wat je beschrijft Gerard. ;D
-
Ik heb dit fenomeen ook gehad.
Mijn detectie stukken waren korter dan één Piko bak.
Daarnaast lagen er ongedetecteerde stukken zonder diode schakeling.
Door mijn detectie stuk langer te maken dan de piko bak (of in het algemeen je langste trein) is dit probleem nooit meer voorgekomen.
Dave
-
Ik heb met die Piko Hondekop precies hetzelfde probleem. Motorwagen en bak staan beide IN een gedetecteerde sectie, geen detectie. Rara politiepet...
Dat zal de digirails verlichting zijn die de stroom trekt. Voor de duidelijkheid: die van mij wordt rijdend wel, maar stilstaand niet gedetecteerd.
Wat kan ik er meer van zeggen...
-
@Dave : Dat gebeurt er dus zonder diodeschakeling in de niet-gedetecteerde secties... die is er niet voor niets.
@Gerard en Heiko : Hebben jullie volledige detectie of niet?
-
Nee. Wisselstraten worden niet gedetecteerd, de rest allemaal wel. Maar dat is denk ik niet relevant, omdat zoals gezegd tijdens het rijden alles goed gaat, alleen zodra het ding stopt, stopt ook de detectie.
Gerard
-
Als je gewoon een weerstand van zeg 10 KOhm over de rails houd, werkt dat wel?
Mogelijk dat je decoder te weinig trekt in rust, waardoor de stroomdetector niet 'aanslaat' ?
-
Gerard, Er zal een weerstandje op de stroomdetector verlaagd moeten worden.
Dave
En Jab: @Dave : Dat gebeurt er dus zonder diodeschakeling in de niet-gedetecteerde secties... die is er niet voor niets.
Ik weet niet wat je daar mee bedoelt, ik bedoelde te zeggen dat ik al drie jaar mijn baan had en al drie jaar digitaal reed met gedetecteerde en ongedectecteerde stukken.
Nooit problemen, totdat de Piko hondekoppen uitkwamen.
Deze gaven op bepaalde bezetmelders geen signaal.
-
de detectiestukken zijn bij mij circa 60 cm, oftewel langer dan een baklengte. Het maakt niet uit op welke sectie ik de bak zet. Als motor draaistel en het 2e draaistel van de bak staat ook op de rails (zowel buiten de sectie) dan wordt er niks gededecteerd. Een losse weerstand van 10k op de rials wordt wel gesignaleerd.
Ondertussen heb ik het draaistel er uit gehaald. Er zat nog al wat vet in de buurt van de contactpunten, dat weggehaald. Een contactpunt maakte niet altijd contact, dus die wat bijgebogen. Ik heb ook nog weerstand over beide "staven" gesoldeerd. Bezetmelder reageert nu beter.
groet Heiko
-
Hi All,
Het ligt zeker niet aan de Digirails verlichting. Ook toen de trein nog onverlicht rondreed, werkte alles prima, inclusief de detectie bij stilstand. Ik denk dat de trein eens goed nagemeten moet worden.
-
Helaas, het schoonmaken heeft in de rij praktijk niet echt geholpen. Zodra het 2e draaistel geen contact maakt is er een bezetmelding, anders niet (tenzij dit ook in de sectie staat). In de motorloze bak had ik een weerstand ingebouwd in het buitenste draaistel voor de bezetmelding. Om de bezetmeldingen in twee richtingen gelijk te maken, heb ik de weerstand in het binnenste draaistel gezet. Tot mijn verbazing, als de motorloze bak nu in sectie komt en het draaistel van de motorbak net in de overgang zit, is de bezetmelding verdwenen.
Overigens ik heb leds ingebouwd voor interieurverlichting, dus er wordt altijd voldoende stroom getrokken. In mijn geval gebeurt het zowel met rijdende als stilstaande trein. Ook een andere hondekop heeft het zelfde probleem, maar deze heeft geen interieur verlichting.
-
Tot mijn verbazing, als de motorloze bak nu in sectie komt en het draaistel van de motorbak net in de overgang zit, is de bezetmelding verdwenen.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag hoe de ongedetecteerde sectie wordt gevoed. Ik denk dat er geen diodeschakeling tussen zit, maar dat zou ik graag zeker weten. Want ik denk dat daar toch het probleem zit.
-
in de niet gededecteerde sectie zit inderdaad geen diode.
-
Daan ligt daar het probleem zeer waarschijnlijk.
Als je je niet gedetecteerde secties aansluit met een diode schakeling, dan is het probleem opgelost.
Gr,
Bart
-
waarom heeft alleen de hondekop daar dan last van en niet andere treinstellen zoals koploper lima/trx, sprinters etc.?
-
Heiko, helaas, zelfs die hebben daar last van >:(
Het is afhankelijk of de met de detector verbonden rail de stroom afneemt of niet,
of het treinstel gedetecteerd wordt of niet. Wellicht is mijn uitleg onduidelijk, maar als de flenzen van het draaistel electrisch niet met zichzelf zijn verbonden door een verbruiker (lees motor of wat dan ook) dan kan het zijn dat de stroom niet via de melder gaat maar via de common aangesloten leiding. Ik rij met volledige detectie en heb het probleem al gezien bij een oa een citypendel. Ik denk dat ik het ga oplossen met weerstands lak per draaistel, indien deze geen tweezijdige stroomafname heeft (en dat hebben sprinter en planV bijvoorbeeld niet).
Hij ziet dan pas het treinstel alsook het tweede draaistel, die de andere pool vormt, in het baanvak komt, en dan dus de stroom pas via de melder gaat lopen.
Helaas. Hans
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroom1.jpg)
Nog even snel een tekeningetje gemaakt. Ik probeer het wat te verduidelijken:
-
Als de stroomafnemende kant van het draaistel aan de A zijde van de rails komt is er niks aan de hand. Echter als de trein andersom staat en dan de andere kant op rijd is het bingo, dan komt het draaistel binnen op de G zijde, en die is niet gedetecteerd, en de voeding komt nog van D of E en geeft daar de detectie af, maar niet op het draaistel waar de niet stroomafnemende kant op C komt en dus niets doet.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Gr. hans
-
Beste Hans,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Uit je verhaal leid ik af, dat als tussen de linker en rechter wielen van één draaistel maar een "verbinding" (motor, lamp, weerstand) is er een detectie zou moeten zijn.
Nu heb ik op het betreffende motordraaistel een weerstand gemonteerd tussen linker/rechterkant. Daarmee zou het probleem van "niet gededecteerde stroomafname" niet mogen voorkomen. Helaas de praktijk is met mijn hondekop anders. ???
Groet Heiko
-
Heiko, ik denk dat dan dat het motordraaistel anti slip bandjes heeft?
Als dat het geval is (Plan V van Fl** bijvoorbeeld) dan kun je dit alleen oplossen door de as te vervangen en dan stroomafnemend of belastend te maken. Helaas is dat werk, kosten en trekkracht verlaging over het algemeen.
Ik ben zelf nog niet uit die oplossing, dus hou me aanbevolen voor suggesties.
Groetjes, Hans