BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Severt op 19 December 2010, 11:37:22
-
Na het eerste projectje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26738.msg470900.html#msg470900l), een kofferbaan in Z (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26738.0.html), ben ik inmiddels aan baan nummer 2 begonnen.
Nu in spoor-n, op een oppervlakte van 2 maal 122 x 43cm. Maar daarover later meer.
Eerst het baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Total.jpg)
Het is feitelijk een hoger gelegen kopstation met keerlus. In de keerlus ligt een tweede station, voor doorgaande treinen en 1 kopspoor. De aansturing wordt geheel verzorgd door een Conrad pendelmodule en een tweetal schakelaars. Daardoor kan maar 1 trein per keer rijden, maar door de extra sporen kan er wel met 3 treinen afgewisseld gereden worden.
De spiraal krijgt twee wendingen, alle krappe bochten liggen verborgen, de groene delen met flauwe bochten blijven zichtbaar.
Rails en wissels worden Peco code 55.
Later wat foto's van de ruwbouw.
-
Hoi Severt,
Het is een ambitieus plan wat je presenteert.
Ik vraag me alleen af hoe je dat wilt doen met je matrieel ,want een lint gaat wel door 43cm qua bogen-werk.De meeste loks gaan niet door R1,ik zou als ik jou was de bogen wat ruimer maken , heb je achteraf geen gedonder en ge-rriteer van ik kan deze lok of treinstel niet laten rijden omdat mijn bogen te krap zijn.
Ik zal zeker dit draadje blijven volgen,suc6 met bouwen.
Groeten Alexander
-
Ik ga alleen flexrail gebruiken, de R1 bochten heb ik er in de tekening ingedaan om een impressie te geven. Echter, de spiraal zal in het echt slechts iets wijder worden dan R1, het zal tussen R1 en R2 in liggen.
Voor wat betreft materieel verwacht ik geen problemen. Er komen alleen korte dieseltreinen op te rijden. BR215, railbus, dat soort werk.
-
Hoe groot is eigenlijk de afstand tussen de rasterlijnen?
-
41cm. Waarom dat raster erop zit wordt duidelijk als ik foto's van de ruwbouw plaats.
-
Hier een foto van de vorderingen zover. En zo wordt ook duidelijk waarom het 2 x 122 bij 43cm oppervlakte is. Dit baantje wordt inklapbaar waardoor deze makkelijk vervoerd kan worden. Ingeklapt zijn de afmetingen 50x50x122cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020478.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020478.jpg)
Net als bij het kofferbaantje wordt dit ook weer erg krap allemaal. Maakt niet echt uit, het dwingt me precies te werken. Met name bij de 7 overgangspunten.
Door deze twee delen kan ik ook twee landschappen maken. Ik dacht nu aan een bergachtig deel aan de rechterzijde (lager gelegen station, zie de rails op de foto) en een dorp aan de linkerzijde. Maar andere ideeën zijn welkom.
Nog even over het materieel. Op dit moment heb ik alleen een BR215. Maar aangezien ik zowel met trek- als duw combi's wil rijden, kom je met de BR215 op Silberlingen uit met stuurstand. En die combi vind ik niet echt passend voor dit kleine traject. Moet ik nog even op puzzelen.
Verder denk ik aan een VT135 railbus en een V100. Of eigenlijk nog iets leuker, een V36 combi.
-
Achter een V100 kan je eigenlijk ook alleen maar silberlingen plaatsen. Tevens is het verschil in grote tussen een BR215 en een V100 (BR212) niet zo heel veel.
Ik denk dat je daar dus overheen moet stappen. Verder zijn het leuke combi's.
Ik heb ze in het verleden zien rijden met 1 wagon (stuurstand).
Groeten,
Gerard van der Sel.
-
Achter een V100 kunnen ook de welbekende umbauers. Deze kunnen ook achter de V160. Overigens waren er ook personentreinen getrokken door de V60, gevolgd door donnerbuchsen. Ook leuk.
Ik lees net dat je met trek-duw treinen wilt rijden. Op Avontuur in Miniatuur (http://www.floodland.nl/aim/info_donderbus_1.htm) staat ook een manier om een donnerbuchs om te bouwen naar een stuurstandrijtuig. Daarnaast hebben bij de DB ook andere twee-assige stuurstandrijtuigen gereden (in combinatie met een V36. In het Eisenbahn Journal (http://www.eisenbahn-journal.de/art/511004.html) van april 2010 werden diverse vormen van deze rijtuigen beschreven.
groetjes,
Michel
-
Ook achter een v100 kan je donderbussen hangen. In elk geval op de spoorlijn naar Heiligendorf en Beringersmühle (Fränkische Schweiz) gebeurde dat.
Gerard
-
De samenstellingen zijn van latere zorg, eerst maar eens met rails leggen beginnen in het doorgaande station. Daarna de hoogte in.
-
VT04 is ook wel een erg leuk model voor deze lokaalbaantjes (y)
Wordt weer een mooi project
Gr Bob
-
hee, ik had dit topic nog niet gezien :-X
ik vind het erg leuk dat je weer bent begonnen met een N baantje ;D
je kan werkelijk veel met deze schaal.
zo als je denk ik al wel weet was ik erg fan van je vorige baan dus ik ben zeer benieuwd waarmee je nu gaat komen.
mvg david (y)
-
Inmiddels begonnen met het leggen van rails. Dat gaat eigenlijk best wel vlot, binnen een paar uurtjes lag het hele benedendeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020494.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020494.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020495.jpg)
En ook de overgangen doorgeslepen met de dremel. Gaat ook prima, hiervoor heb ik een diamantschijfje van 0,4mm gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020498_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020498_2.jpg)
Nu verder de hoogte in.
-
Weer wat verder. Alle rails ligt nu.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020592.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020592.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020596.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020596.jpg)
Het bovenliggende station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020600.jpg)
En ingeklapt ziet het er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020601_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020601_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020606.jpg)
De volgende stap is het aanleggen van de bedrading. Dus net het schema uitgetekend, kom ik er achter dat ik me het mezelf een stuk makkelijk had kunnen maken als ik de wissels in het bovenliggende station zelfdenkend had gemaakt. Maar goed, zoals ik het nu zal doen wordt het wel een stuk bedrijfszekerder denk ik.
-
Hallo
Wat een bijzondere constructie zeg. (y)
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.
Olaf
-
Ik ook. Met name hoe deze constructie zich houdt bij veranderende omstandigheden (temperatuur/luchtvochtigheid).
-
Hallo,
geniaal, een inklapbare baan! leuk hoor. Kan je evt in stappen laten zien hoe de baan in/uitklapt?
Greetz, Jeroen
-
Ingenieus hoor (y)
Groetjes,
Jos
-
Ik vind het een mooie en slimme manier van bouwen voor als je weinig ruimte hebt! Weer eens wat anders dan een tafel die je omhoog takelt naar het plafond, of tegen de muur omhoog klapt, of modules.
Hallo,
geniaal, een inklapbare baan! leuk hoor. Kan je evt in stappen laten zien hoe de baan in/uitklapt?
Greetz, Jeroen
Als ik de foto's goed bekijk is het inklappen volgens mij niet zo moeilijk. Het linker- of rechterdeel maakt via boven gewoon een draaibeweging van 270 graden, met het scharnierpunt middenbovenin (wat middenboven is als de baan is opengeklapt). Ongeveer zoiets als het rechterdeel wordt omgeklapt:
Opengeklapt:
||
___||___
45 graden gedraaid:
|\ /
___| \/
Rechterkant 90 graden omhoog gedraaid:
|
___|
|
___|
Na 135 graden:
\
\
/
/
|
___|
Na 180 graden:
___
|
|
|
___|
Na 225 graden:
/\
/ \
|
___|
En 270 graden ingeklapt:
___
| |
|___|
Hopelijk is dat enigszins duidelijk en zoals wat Severt maakt.
-
Klopt helemaal dirkjan. Het is even puzzelen met de maten en verhoudingen. Met name bij de spiraal, hier is de verhouding van hoogte en diameter cruciaal.
-
Ik ook. Met name hoe deze constructie zich houdt bij veranderende omstandigheden (temperatuur/luchtvochtigheid).
Ik denk dat dat wel meevalt, wel zou ik in de onderzijde een pen en busverbinding maken die in elkaar valt zodat de railovergangen altijd netjes recht tegenover elkaar liggen.
Mooi bedacht om de constructie zo te bouwen!
Groet daan.
-
Die pen / bus verbinding zat er direct al in, nog voordat de rails er lag. Gemaakt van een scharnier. Ik zal wel even een fotootje maken.
-
Leuk idee om met een kleine ruimte wat te doen.
Welke sporen in het sporenplan worden precies zichtbaar?
-
De beide stations en de twee lange (op de tekening horizontale) stukken blijven zichtbaar.
Inmiddels begonnen met het trekken en solderen van draden. Toch weer meer werk dan ik dacht trouwens.
-
Verder met de electronica.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0001_2.jpg)
Twee relais en een bordje met diodes, op deze manier is het makkelijker werken op een relatief kleine oppervlakte.
Het ene relais wordt door de pendelmodule gebruikt voor het wisselen tussen twee sporen, de andere wordt handmatig bediend om nog een derde spoor erbij te kunnen betrekken.
De diodes zijn nodig om de keerlus te kunnen gebruiken. Of eigenlijk: dat de treinen niet omkeren bij het lager gelegen station maar doorrijden de keerlus in.
-
Update. Soms doe ik maanden niets, soms ben ik er weer een paar avonden achter elkaar mee bezig.
Wat ik in elkaar gezet had qua electronica klopte van geen kant. Overnieuw gedaan dus, getest en het werkt nu.
D'r moet nog wel een Conrad aandrijving vervangen worden, een brandlucht is geen goed teken..
En waar ik al een beetje bang voor was, is ook gebeurd: het hout is gaan werken. Niet echt veel, maar net teveel voor een soepel loop. En ik vertrouwde de flexrail al niet echt. Je merkt dat flexrail, althans de Peco code 55 altijd wil terugveren. En dat kan ik juist niet hebben wanneer ik zoveel scherpe bochten gebruik.
Ik heb verschillende technieken uitgeprobeerd voor de overgangen (de printplaat soldeermethode, de methode met schroefjes, alleen lijm) maar in combinatie met flexrails werkt het gewoon niet bij de overgang van de ene naar de andere "module."
Dus: overnieuw. Maar nu met kant en klare bochtrails. Hier zit geen spanning op, dus zal beter op z'n plaats blijven liggen.
En een nieuwe manier van vastzetten bedacht. Benieuwd hoe dat zal gaan.
-
Schopje.
Alles is nu werkend. En met "alles"' bedoel ik ook alles Dus zowel alle electronica, maar ook het hout. Het frame is behoorlijk krom.
Dus dit ligt nu al een tijd stil en ik ben op zoek gegaan naar een oplossing hiervoor. Ik ga nu experimenteren met een aluminium frame. Dit frame wordt wat langer maar wel smaller en lager.
Nu wil ik ook de railsovergangen aanpassen. Ik ben eerst gegaan voor en methode waarbij er geen speling aanwezig is. Maar dit geeft ook problemen.
Heeft iemand een goed functionrende oplossing met bijvoorbeeld penverbindingen? Wellicht de modulebouwers?
-
Hoi ik ben ook een klein modulebaantje aan het maken met peco code 55.
Ik heb de rail gewoon gelegd terwijl de modules aan elkaar gebout zijn daarna een flinke klodder houtlijm over de bielsen heen en een nacht laten drogen.
Volgende dag doorslijpen en klaar.
Voor de door verbinding gebruik ik 2 M8 bouten deze gaan door gaten van 9 milimeter hierdoor heb ik wat extra speling om de rail goed aan te laten sluiten.
Peco rail heeft idd de neiging om weer recht te willen in scherpe bogen ik heb dit op 2 plaatsen gecorrigeerd met kleine railspijkers en hout lijm en dat zit nu 1,5 jaar al goed.
Jij gebruikt schanieren dat is denk ik een nadeel nu als je hout gaat werken je kunt namelijk niks stellen.
Groetjes marco
-
Dat. En nog wat andere problemen: ik ga de hoogte in, plus het feit dat ik een lichte constructie wil hebben.
Het hard vastzetten gaat op den duur problemen geven. Dus zoek ik nu een andere oplossing.
-
Tijd geleden. En inmiddels allang overnieuw begonnen, aangezien de houtconstructie niet werkte. Of juist teveel werkte.
Ik heb deze nu van aluminium profielen gemaakt. Alle electronica zit nu op mooie printplaten. Wat hetzelfde is gebleven is het baanplan, met 1 kleine aanpassing.
Hoe het er nu uitziet:
(http://i47.tinypic.com/29oo75y.jpg)
Volgende stap: begroening. De eerste bomen en struiken zijn al gegroeid.
-
Wat zelfgemaakte bomen. Sommige zijn iets te groot voor het baantje, dus die gaan in stuken gehakt worden om daar struiken van te maken.
(http://i48.tinypic.com/1zgxc9i.jpg)
De volgende serie staat ook al klaar.
(http://i46.tinypic.com/5o8u9k.jpg)
-
Verder met mijn monoloog.
Bebossing, of eigenlijk de bestruiking vordert prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn4.jpg)
De tunnel wordt nog verder aangekleed, de basis is er.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn1.jpg)
Aan de andere zijde van de berg is er al wat verkeer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn5.jpg)
Ook zelf wat gebouwen gemaakt. Om te kijken of dit gaat werken. Niet echt eigenlijk, dus toch maar op zoek naar een paar bouwpakketten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahn6.jpg)
-
Iemand nog een suggestie voor bouwpaketten? En dan niet de glimmende plastic varianten, en bij voorkeur ook de kleinere Duitse gebouwen. Station Koln gaat niet passen....
-
Goed bezig (y)
Voor jouw vraag; kijk eens hier: lasercut (https://www.huisjesmakelaar.nl/categorie/44.html).
Succes,
Allie
-
ziet er super uit wat je maakt ;D mijn aandacht heb je ;)
-
Allie, dank. Niet echt veel stations in N, zijn er nog anderen met een wat meer uitgebreid assortiment?
-
Severt (ik neem aan dat je zo heet)
Bij Noch bijvoorbeeld:
http://www.noch.de/de/produktkatalog/artikel_detail_neu.php?shop_artikelid=5232260&navi_Kategorie1=NOCH&navi_Kategorie2=Geb%E4udemodelle&navi_Kategorie3=&navi_Kategorie4=
of Faller (is wel geen lasercut maar lijkt me toch wel geschikt):
http://faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/agid.1128.1194.1247/atid.1317/ecm.at/index.html,
en bij Joswood hebben ze ook nog wat:
kleine halte: http://lasercut-shop.de/epages/22270.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/22270/Products/19001
of
"das Bahnhof Kräwinklerbrücke" :): http://lasercut-shop.de/epages/22270.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/22270/Products/19012
Mvg,
Matthijs
-
Auhagen heeft ook nog een stationnetje of 3, zou je ook nog even bij kunnen kijken:
http://www.auhagen-shop.de/index.php?cat=c48_Bahnbauten-Bahnbauten-48.html&cPath=47_48&page=1 (http://www.auhagen-shop.de/index.php?cat=c48_Bahnbauten-Bahnbauten-48.html&cPath=47_48&page=1)
-
Dank. Die laatste 2 zijn H0 zo te zien? Ik moet N hebben. <edit, ik bedoelde dus die van de lasercut.de site>
En die lasercuts, zit daar wel enig relief in? Ziet er zo geprint uit?
-
O ja, excuus :-[ ;D
Ik heb me suf gezocht naar N op de website van Noch, kijk ik er op de website van Joswood overheen :-\ ::).
Maar over je nieuwe vraag, er zit meestal geen fysiek reliëf in, maar bij de meeste wel zichtbaar
En wie voelt er nu weer aan z'n modelbaan ;D
Matthijs
-
Niet voelbaar, waar wel zichtbaar? Dus geprint?
-
Dat is nog eens een indrukwekkend stukje inklapbare modelbaan.
Mag ik vragen wat het stijgingspercentage is van de spiraal/helix?
Het lijkt namelijk best stevig omhoog te gaan, wat wellicht ook wel mede mogelijk is doordat je vermoedelijk alleen met kort materieel op zal gaan rijden.
Groeten,
Bart.
-
3% max. De rechte zichtbare stukken zijn ook niet vlak, die gaan 1 tot max 2 procent omhoog.
Kort materieel gekozen, omdat dit meer passend is voor zo'n kleine zijlijn. En omdat in de niet zichtbare stukken R1 is gebruikt. Niet bij de overgangen tussen de 2 delen, dat zijn rechte stukken. Bochten bleken niet betrouwbaar.
-
Ziet er leuk uit!
Wat lasercutmodellen betreft is MKB-modelle ook wel de moeite
waard, heeft ook landelijke stationnetjes. 8)
Mvg,
Tis
-
Severt,
er zit wel wat fysiek reliëf in: nl. het verschil tussen dak en muur open deur, en sommige fabrikanten maken het heel bont door een bouwpakket samen te stellen uit laagjes. Ergo: fysiek reliëf. Maar het meeste is, op het verschil tussen dak en muur na, alleen maar geprint. Wat dat betreft is die houttechniek van Busch (: http://www.busch-model.com/online/?rubrik=14&topnav=3&art_id=8214&sprach_id=de&spur_n=1) en de standaard plastictechniek het meest gereliëffeerd. dat was mijn goeiste neerlands ooit ;D
Matthijs
-
Hoi Severt,
Kun je miss is uitleggen hoe je nou een struik hebt gemaakt uit iets wat lijkt op een hoopje watten ?
Ziet er goed uit en is miss ook wel te gebruiken voor HO.
Alvast bedankt voor de info (y)
De baan gaat er steeds mooier uitzien.
-
Ik vond een topic over het maken van struiken op dit forum, volgens mij van iemand die zich grove den noemt.
Die watten zijn geen watten, maar vijverfilter van de Intratuin. Een pluk hiervan hebik bij elkaar gebonden, wat teveel is er gewoon uitgetrokken, en toen met een spuitbus bewerkt. Militair groen oid.
De blaadjes zijn Noch blaadjes. Er is zo' n verzamelverpakking van 4 kleuren. Elk 8gr meen ik. En die met spuitlijm erop gekleefd, en met spuitvernis afgewerkt.
Echt simpel en gaat heel snel.
Die hoge struiken had ik niet met blaadjes, maar met burned turf gedaan. Leuk idee, maar bleek niet passend op de baan. Dus die heb ik doormidden geknipt en uit elkaar getrokken, om zo bodembedekkers te hebben voor op de rotsen.
Ook de grote bomen bleken veel te groot en het ik uit elkaar gesloopt. Dan hou je ook weet struiken over.
Qua materiaal heb ik tot nu toe gebruikt 1 zo'n kleinste zak filterwatten (en heb nog over), half zakje burned turf, 1 combiverpakking (4 kleine zakjes) Noch blaadjes, 1 spuitbus verf, 1 spuitbus vernis en 2 spuitbussen spuitlijm.
O, en de bodembedekking op de voorgrond is een ander klein zakje Noch spul meen ik.
-
Matthijs,
die Busch modellen zien er prima uit. Jammer van het kleine assortiment, maar van dat soort modellen zoek ik dus. Die maar even bestellen.
Hout is toch mooier dan dat glimmende plastic.
Ik moet nog even kijken wat ik voor het dalstation doe. Eerst maar eens kijken hoeveel ruimte ik nog over heb bij het inklappen van de baan.