BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Karst Drenth op 19 December 2010, 01:13:36

Titel: Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 19 December 2010, 01:13:36
Hoi,

Zoals hier voorgesteld (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33113.msg503982.html#msg503982), moet natuurlijk deze aanwinst digitaal worden en wagens kunnen trekken.

Net als hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26620.msg406947.html#msg406947) de 1706 omgebouwd werd, staat nu te wachten...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_4.jpg)

... de Philotrain 3411.  Een naoorlogse uitvoering van dit locomotieftype, dat in 1921 bij NS in dienst werd gesteld en met 8710kg trekkracht een maximale snelheid van 75km/h kon ontwikkelen. In hoofdzaak waren het goederentreinlocomotieven. In die hoedanigheid zal deze ook bij mij dienst gaan doen. En wel als uitbeelding van haar laatste inzetdagen als trekkracht voor de olietrein uit Schoonebeek/Nieuw-Amsterdam.

Maar...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_5.jpg)

... voor ombouw moet er eerst gedemonteerd worden. Dat gaat zoals kennelijk gebruikelijk bij Philo stomers, door de scheenplaten van de tender aan 1 kant los te schroeven, wielen er uitnemen, remwerk te demonteren, 3 schroefjes van de bodem losdraaien en de kap van de tender komt er makkelijk af. ( Zucht... waren alle grootserie modellen maar zo makkelijk te openen  :P )

Ook de modelkoppeling gaat er af, motor demonteren, omdat aan de motor houder een draad zit gesoldeerd die er af moet en later een decoder draad er weer aan. En uiteraard wordt de bestaande bedrading verwijderd ;)


(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_6.jpg)

... en toen de tenderkap er toch af lag, gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tender van echte kolen te voorzien  :)


Tja, en dan...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_7.jpg)

... dan past de decoder met geen mogelijkheid. Zelfs een LoPi micro niet   :'( Dus... tenderkap inspannen in de freesbank, en de opening wat wijder frezen. Hier is zo ongeveer 2mm weggefreesd. Eng ? Ach, een Philotrain is ook maar gewoon van messing  ;D


De decoder voorlopig aangesloten voor een testrit...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_8.jpg)

... en dat ging wonderwel prima (y) ;D Piko R3 geen enkel probleem, zelfs R2 loopt ie met enig knorren doorheen.
De aandrijving is zeer prettig stil en het model rijdt zonder waggelen, schommelen of haperen. Overigens lijkt het mij dat dit de allereerste meters van dit model op stroomvoerende rails waren ;) Aan de wielen kon je alleen 12 zwarte puntjes ontwaren, kennelijk de plek waarop die in de virtine gestaan heeft...

Alleen.... na een rondje of 10 was het: "Kurzschluss Booster" op de IB  :(
Ik heb het nog niet uitgezocht, maar vermoed dat er toch ergens een wiel heeft aangelopen en de laklaag in die 10 rondjes heeft doorgesleten. Ik verdenk de tender, want daar zat wel erg weinig speling tussen de geisoleerde wielen en de scheenplaten. Op zich helemaal geen ramp, is normaal bij messing modellen. En een volgende keer laat ik hier wel zien hoe het opgelost wordt.

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: fissy op 19 December 2010, 03:33:22
veel plezier gewenst met jouw nieuwe aanwinst!

Denk je, dat er ook een kan is de front verlichting werkend te maken bij zo'n messingmodel?

Groet

Bernd
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Beached op 19 December 2010, 07:50:21
Mooi werk Karst (y)
Een idee voor de volgende keer: Naar mate de kolen worden verbruikt vormt er een 'deuk' aan de voorkant van de hoop kolen. het is weer eens wat anders dan die eeuwige vers beladen hoop kolen :-\ Ik heb het gedaan met een oude marklin BR 24, ik vind het een leuk effect.
Komt er ook een stoker en machinist op de bok?

Fissy, het zal best mogelijk zijn om er verlichting in te bouwen, maar ik denk dat de lak er dan aan moet geloven.

mvg
Rick
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 19 December 2010, 14:43:53
Hoi,

@fissy

Thnx ! Gaat vast lukken.

En tja, verlichting... het blijft door mijn hoofd spelen ;)


@beached

Aan de vorm van de kolenlading kan ik niet veel doen... massief messing van 1 mm zit er onder ;)


Maar...

Citaat van: Karst Drenth
...Ik heb het nog niet uitgezocht, maar vermoed dat er toch ergens een wiel heeft aangelopen en de laklaag in die 10 rondjes heeft doorgesleten. Ik verdenk de tender, want daar zat wel erg weinig speling tussen de geisoleerde wielen en de scheenplaten...

Maar...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_9Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_9.jpg)

Het vermoeden bleek juist  :D... Rechts is mooi te zien hoe een wielband een keurig groefje in de binnenkant van de scheenplaat heeft geslepen  :(

Dus...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_10Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_10.jpg)

... de beproefde isolatiemethode toegepast.  :) En de kanten van de wielen 'gebroken', zoddat ze niet meer messcherp zijn. Ging eenvoudig: Wielstel in de draaibank, schuurpapiertje korrel 600 er tegen en klaar was Karst ;)

Verder bleek ook de scheenplaat nog krom en niet haaks gemonteerd te zijn. De nagelak moet nu eerst uitharden dus over een uur of twee weten we meer ;)

Grtzz,

Karst

Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: edwin1974 op 19 December 2010, 14:56:35
Dan horen we het wel van je  ;D

Groetjes edwin
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Floris Dilz op 19 December 2010, 15:39:19
gaat lekker, karst! ik vind de 3400 altijd een leuke loc, het ding ziet er niet uit en komt er toch goed mee weg. Doet ook wel een beetje denken aan die idiote bulleid-goederenloc, al is ie een stuk gewoner: http://en.wikipedia.org/wiki/SR_Q1_class
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 19 December 2010, 19:28:23
Yep Floris,

Klik en Kijk maar hier  ;D (http://www.youtube.com/watch?v=Tgw5wKVbjc8)

't is een belabberd filmpje, maar geeft wel een indruk hoe goed het e.e.a. rijdt  (y) Zelfs op 'volle pot' ( is 75km/h schaal ) ragt ie lekker over de afbuigende engelsman  ;D

Grtzz,

Karst

P.S. De accu's zijn voor het gewicht, niet voor de voeding ;)
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Floris Dilz op 19 December 2010, 19:39:13
kijk, dat ziet dr goed uit!
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 19 December 2010, 19:48:35
Ja, gaat lekker. Nu al weer een uurtje lang. Beide kanten ( linkerboog, rechterboog ) op, voor en achteruit ;)

Maar, misschien dat jij daar iets vanaf weet: Het nummer van dit hok is 3411, de uitvoering duidelijk na-oorlogs ( schoorsteen, dom etc. ) maar... in de Waldorp lees ik:

Citaat
...De helft van deze serie had na terugkeer in Nederland, een dusdanige schade opgelopen nadat zij waren afgevoerd naar Duitsland, dat ze moesten worden afgevoerd.
De 3411 en 3420 zijn nooit teruggevonden en zijn in 1950 formeel afgevoerd...

... dus hoe kan daar in hemelsnaam een na-oorlogse variant van gezien zijn  ???  1 van de zeldzame glitches van Philo ?

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: AB 7216 op 19 December 2010, 19:58:48
Hoi Karst,

Gefeliciteerd met je 3400, het  blijft een mooie machine.
ik heb er zelf al een enkele jaren zonder problemen rond rijden.
Hij trekt een 20 tal kolenwagens zonder problemen, en dat voor een philo.

Ik moet de mijne nog digitaliseren, maar de koppeling heb ik simpel opgelost.
aan de achterzijde heb ik een kleine symoba tegen de bodem gelijmd.
werkt goed, en als ik in de tender moet zijn, sloop ik hem er onder uit.

Groeten Arjen
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: TonM op 19 December 2010, 19:59:57
Karst,

Ik heb even het overzicht erbij gepakt dat Philotrain heeft uitgegeven van alle geproduceerde modellen:
Er is geen specifieke na-oorlogse versie van de 3400 geproduceerd. Wel een oorlogsversie en een "photofinish"-versie. Verder alleen algemene versies met- en zonder tenderbel. Waarschijnlijk omdat de 3400en nooit hebben gereden met koperen dom of -schoorsteenkrans.

Prachtig model trouwens. Gefeliciteerd.

Grtz,
Ton

Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: ronald1956 op 19 December 2010, 20:45:21
... dus hoe kan daar in hemelsnaam een na-oorlogse variant van gezien zijn  ???  1 van de zeldzame glitches van Philo ?

(offtopic) Vorige week bij Molenkamp een HTM bijwagen met nummer 365 gekocht uit de serie HTM 351-364 ??
Dat is dus een gevalletje omnummeren (in de lijst van Philo komt dit nummer natuurlijk niet voor , misschien had meneer Molenkamp nog wat nummertjes over ?)
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 23 December 2010, 01:19:19
Hoi,

Joepie ! Vakantie !!  ;D

Dus vanmiddag al even begonnen met dit...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_11Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_11.jpg)

... paar stripjes messing 0.5mm x 5mm...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_12.jpg)

... wat op elkaar gesoldeerd en gebogen...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_13Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_13.jpg)

... gaatje geboord en M2 draad getapt...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_14.jpg)

... droog passen, en zie daar het idee van een koppelboom zit er goed in  :D


[ 'Vrijwillige' break van 3 uur voor een bezoekje aan Ikea Duiven...  :-X ]


Dan.... omdat er niet als bij de 1706 een schroefverbinding mogelijk was...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_15Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_15.jpg)

... 3 keer diep ademgehaald en de kachelpook op het tenderframe gehouden  :P :o Dwarsstripje dus gewoon vastgesoldeerd op het 1mm dikke Philotrain tenderframe ;) Wonderwel heeft de lak dit soldeergeweld aardig overleeft. Slechts op een paar hoekjes is er iets af. Voor mij te weinig om het hele frame te spuiten  :P

Overigens ook nog even twee soldeerfoutjes van Philo gecorrigeerd: Twee remstangen zaten scheef in de gaatjes en waren daarom weer rechtgebogen... hetgeen weer leidde tot aanlopen op het wiel van de remblokken, dat op zijn beurt weer leidde tot kortsluiting...  :-\


Dan de richtveer uit 0.5mm fosforbronsdraad aan de koppelboom gesoldeerd...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_16.jpg)

... en een van een oude Roco koppeling afgezaagde NEM-schacht er met Olba op gelijmd...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_17Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_17.jpg)

... wielen er even tijdelijk in...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_18Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_18.jpg)

... en zo ziet het er van boven uit. Schroefje wordt nog ingekort, anders pas de motor niet ;)


Even controleren...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_19Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_19.jpg)

... of de hoogte en stand van de koppeling goed zijn...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_20Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_20.jpg)

... lijkt en is allemaal perfect  ;D 8) (y)  Zie hier ook al vast, dat de koppelboom van de zijkant niet door de frameopeningen te zien is  :D Dus de vrije doorkijk blijft :)


Duidelijk te zien, de koppeling, NEM schacht, koppelboom die op de laatste tenderas rust...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_21.jpg)

... en het gat waar nog een immitatie koppeling in moet  :P


Dus lekker opgeschoten :)

En @Arjen... dit is toch wel mooier dan een Symobaatje hoor :) En... geheel in Philo-stijl, uit messing ;)

Wordt vervolgd.


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: stig op 23 December 2010, 05:44:40
Netjes hoor en je kan het zelfs nog ongedaan maken als het moet. (y)
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Ivo tB op 23 December 2010, 09:30:40
(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_21Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_21.jpg)

Karst,

Altijd leuk: Philotrain modellen pimpen. Dat idee van de koppelboom moet ik ook maar eens proberen toe te passen op mijn 1700. Een 3400 heb ik niet en zoals al eerder opgemerkt hebben deze volgens mij nooit een koperen schoorsteenkroon of messing dom gehad. Vergelijk het maar met het sneltreinbroertje de 2100. Daarvan hebben alleen in het begin een paar een messing dom gehad, maar die leek in de jaren '20 al verdwenen.

Maar bovenstaande foto van de achterkant laten volgens mij een verdere pimpaktie toe. De seinijzers, sluitseinijzers, opstapjes en railing zouden volgens het standaard lakschema van de NS allemaal zwart moeten zijn. Het groen komt mij heel onwaarschijnlijk over.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 23 December 2010, 19:48:35
Hoi,

Zo... toch maar even de afgebladderde onderdelen weer zwart gespoten...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_22Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_22.jpg)

... en ...

Citaat van: Ivo tB
....De seinijzers, sluitseinijzers, opstapjes en railing zouden volgens het standaard lakschema van de NS allemaal zwart moeten zijn. Het groen komt mij heel onwaarschijnlijk over...

... mij ook Ivo, dus heb het gelijk maar conform het schildervoorschrift NS zwart gemaakt ;)


Dan de motor weer gemonteerd...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_23Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_23.jpg)

... en de decoder z'n definitieve plaatsje gegeven, vastgeplakt op een stukje foamtape.


Omdat bij de eerdere rijtesten het toch niet helemaal optimaal was met de stroomafname...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_24Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_24.jpg)

... 3 stripjes fosforbrons, 3 stukjes 0.35mm styreen...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_25Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_25.jpg)

... verenigd tot een geisoleerde afnemer.

Na enig gepriegel...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_26Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_26.jpg)

... afnemertjes met een druppeltje Olba vastgezet en een draadje getrokken voor de 'hot-wheels' .


Dan de tender weer monteren...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_27Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_27.jpg)

... en dan ziet het er zo uit  8)...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_28Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3400_28.jpg)

... en als laatste, tender en loc weer verenigd en de remstangen aangebracht.


Loc alleen rijdt nu heel prima zelfs duur Piko R2. Met wagens er achter loopt het ook goed, maar dan is R3 het minimum omdat dan de tender met z'n voorste wielen uit de rails getrokken wordt in de bogen.

Zitten nu 4 Piko kolenbakjes en een styrenen Dg, en loopt al weer een lekker half uurtje  ;D (y)

Grtzz,

Karst

Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Floris Dilz op 23 December 2010, 20:17:44
subtiel, die stroomafnemertjes achter de remblokken.
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 23 December 2010, 22:49:59
Yep  ;D

Zijkantjes netjes zwart gemaakt. En je ziet er idd niets van  8)

Ook nog even een filmpje geschoten (http://www.youtube.com/watch?v=I8ffLKwuU3g)...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3411/3411_Movie.jpg) (http://www.youtube.com/watch?v=I8ffLKwuU3g)

Het rijdt allemaal heel erg goed. Naar ( of zelfs boven ) verwachting. Ik merk nu na een paar uurtjes rijden, dat de lok duidelijk beter ingelopen raakt.

Ook de extra stroomafname heeft zijn effect niet gemist.  (y) Zoals je ook kunt zien in het filmpje, geen enkele hapering op de Piko A Gleis wisselstraat zonder ook maar 1 enkele puntstukpolarisatie  8)

Goed, dat was weer een succesvol projectje. Koste weer even iets aan Euri voor de loc en tijd om een Philo 'Modellbahntauglich' te maken, maar dan heb je ook wel wat  ;D


Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Dennis op 23 December 2010, 23:09:06
Fraai karst  erg fraai.

Grtn,
Dennis
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Floris Dilz op 23 December 2010, 23:10:41
saai. meer wagens aub.
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 23 December 2010, 23:53:49
Oke...  :-\


Dit beter dan  ;D (http://www.youtube.com/watch?v=xc5gpWV_jNw)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: stig op 24 December 2010, 00:03:31
Dondert de snelheid nou in elkaar, of zit je met de regelaar te spelen?

Koel hoor! Zoveel goederenwagens heb ik niet eens... Hoewel, ff tellen... Nee, niet Nederlandse wagens.
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 24 December 2010, 00:08:56
Hoi,

@stig

Jaha... en ik heb er nog meer...  ;D

Rechts achter in de boog dondert idd de snelheid in elkaar omdat de loc begint door te slaan...

Dat is een stuk R2 ;) Doordat alle koppelmechanieken naar buiten worden moeten getrokken, krijgt de trein steeds meer weerstand, al naar gelandie verder de bocht in gaat.

De decoder regelt compleet naar maximum, maar simpelweg gebrek aan adhesie... :)

Overigens zou volgens mij een betere gewichtsverdeling van de loc dit aardig kunnen oplossen. Alleen.... hoe krijg je die ketel open zonder brander  :o :P

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Remco. op 24 December 2010, 00:16:35
Alleen.... hoe krijg je die ketel open zonder brander  :o :P

Mag ik een suggestie doen:

(http://www.flex-tools.com/imagepool/DL9.gif)
Site:flex-tools.com

;D

Gr. Remco.
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Floris Dilz op 24 December 2010, 09:21:12
tja, dat wordt inderdaad geweld... of subtiel via de vuurkist misschien?
Maar probeer hetzelfde es met beugelkoppelingen of kadees, dat kan wel es flink schelen.
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Gert Arkema op 24 December 2010, 09:47:56
Mooi Karst! Enne, lang recht stuk? Be welcome!   (y)

Die ketel kan echt wel wat subtieler gevuld; gaatje boren in de schoorsteen en vloeibaar lood ingieten  ;D
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: stig op 24 December 2010, 11:19:59
Da's ook een manier om de lak er mooi af te krijgen... ;D
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: roadster36 op 24 December 2010, 11:20:54
ik denk dat de lak dat niet leuk vind , maar kleine visloodjes door de schoorsteen gieten is mischien wel mogelijk
al zou ik een rookgenerator er in willen hebben
gr jan
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Karst Drenth op 24 December 2010, 12:06:25
Ha  ;D

Allemaal zeer creatieve maar ingrijpende oplossingen  :P

Voorlopig maar even niet :) Want, de oplossing was even simpel als de oorzaak: 1 wagentje waarvan de wielen zo goed als vast stonden. Even gedemonteerd, lagers schoongemaakt en een beetje grafiet olie er in...  ;D En, bij het afstellen van de koppelboom had ik een klein denkfoutje gemaakt. Had het ding 'op de kop' zo afgesteld dat hij net op de wielas ruste. Draai je nu de loc om, kan die as niet meer in de aspotten zakken, waardoor: 1) de as zwaar gaat lopen op de koppelboom, 2) de koppeling niet meer vrij bewegen kan en 3) de natuurlijke compensatie van de achterste tenderas ( door de speling in de aspotten ) opgeheven werd, waardoor weer R2 onder belasting ontsporing veroorzaakte.

De in het filmpje getoonde boog word nu netjes met een gangetje van 55km/h doorlopen  8)

@Floris,

Zeker, door beugels of Kadee's te gebruiken, hef je de wrijving op die de KK-mechanismen veroozaken, dus dat zal allicht nog soepeler lopen. Alleen vind ik het buffer aan buffer rijden ( echt letterlijk !  ;D ) ook wel heel fraai. Dus zoals zo vaak... een compromis zoeken.

Voorlopig vind ik een sleep van 14 wagens ( die ene had ik gisteren niet meegeteld  :-[ ) door R2 best wel een prima prestatie voor een C-lokje zonder kunstmatige hulpmiddelen.  (y)

Verder valt het me op dat de lok zelf een wat 'hippelende' bewinging maakt, vergelijkbaar met de NS 500/600. Ik zie geen slingering in de wielen e.d.  ??? Enig idee of dit 'normaal' is voor C-Loc's of ligt dit toch aan de gewichts verdeling ?

@Gert,

Hoelang is lang ?  :P

@jan,

Rook danwel stoom vind ik nog steeds niet realistisch genoeg om daar veel tijd en moeite in te stoppen. Eerst maar eens afwachten wat Roco en ESU daar de komende tijd mee gaan doen.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Huup op 24 December 2010, 12:14:13
Leuk filmpje, vooral ook door de onderliggende muziek en cameravoering. Ik kreeg ernstig '30-er jaren-zwart-wit-film-kijk-gevoel bij het zien!
Poeh, wat rijdt dat ding mooi met die koppelstang....

*zucht*
Titel: Re:Decoder en NEM schacht voor de Philotrain 3411
Bericht door: Gert Arkema op 24 December 2010, 14:17:05
@Gert,
Hoelang is lang ?  :P
Zo lang als de fiddle yards aan kunnen  :P
Of je moet 'onderweg' wagentjes aanhaken. Rhenen is nu 5,4 m lang, binnen een half jaar komt daar nog 1,8 m bij; 7,2 m dusch... ::)

En nog digitaal maken natuurlijk.