BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MopperSmurfje op 17 December 2010, 11:54:12
-
Wat is beter, een aandrijving aan 1 of 2 wielstellen bij een loc?
Ik heb de keuze om de aandrijving vanaf de motor naar 1 of 2 wielstellen te maken.
Wat is het beste en waarom?
Bedankt voor reageren!
-
Alle assen aangedreven geeft altijd de beste trekkracht.
Ook omdat het adhesiegewicht dan ten volle benut wordt.
Gr treinhobbijist
-
wat is dat, adhesiegewicht?
-
Dat is simpelgezegd het gewicht dat per as op de rails drukt.
Een laag adhesiegewicht zorgt voor weinig druk op de rails waardoor de krachten minder zijn over te dragen.
Een lok met meer assen, dus bv een 6-asser heeft een lager adhesiegewicht per as dan een 4-asser (bij hetzelfde lokgewicht)
-
o.k. dat begrijp ik, hoe zwaarder de loc des te meer gewicht per as.
Maar als ik moet kiezen tussen aandrijving op 2 assen of 4 assen wat is dan beter?
De loc heeft namelijk ook weer wrijving van de aandrijving.
-
Alle assen aangedreven geeft altijd de beste trekkracht.
Ook omdat het adhesiegewicht dan ten volle benut wordt.
Gr treinhobbijist
Ik blijf bij mijn mening........ ;)
-
Ik bestrijd je mening niet maar wil de juiste keuze maken en dan kan ik nog niet op grond vand e info tot nu toe!
-
Als je motortje die wrijving aan kan gewoon alle assen aandrijven. Hoe meer assen hoe beter.
-
en dan kan ik nog niet op grond van de info tot nu toe!
Wat wil je nog meer weten? Stel je vraag...
-
Zoveel mogelijk wielen aandrijven van een lok. Samen met een hoog gewicht geeft dat een goede trekkracht. Niet voor niets is bij veel fabrikanten de dubbele cardan-as constructie populair...
Groeten Ronald.
-
OK, even voorbeeld ter illustratie: ik bezit een Duewag-tram die tot vierasser is ingekort. De twee aangedreven assen (voorste draaistel) hebben geen antislipbandjes meer; dat oogt slecht bij smalspoor; meer waggelen. Ik heb op veel manieren gepoogd de massa (= het gewicht) van het hele apparaat te verhogen, tot en met loden figuurtjes plaatsen. Dat is wel gelukt, maar de aandrijving blijft beperkt tot dat ene draaistel. Dat betekent dat van alle gewicht dat ik erin aanbreng gemiddeld de helft ten goede komt aan de trekkracht.
Aangezien dat nog steeds bedroevend is overweeg ik een tweede aandrijving (vanaf dezelfde motor) aan te brengen op het achterste draaistel, zodat dan alle vier de assen zijn aangedreven (=advies Treinhobbijist).
PS: Het hele chassis vervangen door hetzelfde ding maar dan in lood (nóg meer gewicht) is een optie die ik nog niet heb uitgevoerd
-
bij een loc met maar 1 aangedreven draaistel is het dan ook heel belangrijk dat je het gewicht boven het aangedreven draaistel concentreert en dat het niet-aangedreven draaistel zo soepel mogelijk loopt. Als je de ruimte in het model en de spullen ervoor hebt moet je dat gewoon doen.