BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Pauldg op 14 December 2010, 10:42:54
-
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik bezig met de transformatie van een Lima spoor 0 koelwagen tot een standaard UIC ORE Interfrigo koelwagen met nederlandse opschriften.
Origineel gaat het om zo iets (foto komt van Ebay):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima_koelwagen_interfrigo_uitmonstering1.jpg)
Feitelijk is dit een bastaard koelwagen. Het prototype is een Duitse standaardkoelwagen en niet het UIC ORE type. Het ontwerp is uit 1953 en daarmee ouder dan het andere type dat, naar mijn weten, uit 1959 stamt. De duitser zal wel model hebben gestaan voor het standaardmodel omdat de hoofdmaten vrijwel overeenkomen.
Ik noem het Lima model een bastaard omdat de kluisdeur juist weer wél van het UIC ORE type is. Welicht zijn er wagens op deze manier omgebouwd, mij lijkt het hinken op twee gedachten.
Enfin wat doe je dan? Allereerst moet het dak vervangen worden voor een eigen constructie met het juiste profiel en inkepingen voor ijsluiken. Dan mogen er verstevingingsribben en hoekprofielen worden opgelijmd. Dat zijn de grote lijnen. En dan krijg je ongeveer dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02546_1.jpg).
Het onderstel is voor Lima begrippen erg strak. Ik heb de wielen vervangen door Amerikaanse exemplaren met een fatsoenlijke wielflens en de bufferbalken afgezaagd. Die zijn toch kansloos. Zoals op de foto zichtbaar heeft de wagen nieuwe kopwanden van 1mm perspex. De nieuwe bufferbalken zitten daar integraal in. Uiteindelijk krijgt de wagen verende schroefkoppelingen en verende buffers.
Het h0 model er naast is een oude, nooit geschilderde Dapol kit. Merk op hoe massief 2 x zo groot in drie dimensies uitpakt. :)
Wordt vervolgd...
Paul
-
Hallo
zich interesserend (y)
-
Tijd voor een update op dit zéér populaire discussie-item ;)
Alle profielen zijn geplakt. Een aantal details zoals de scharnieren op de ijsluiken, stekkerdoos en leidingen moet nog worden aangebracht. Ik ga de wagenbak eerst spuiten voordat ik de bufferbalk verder detaileer.
Nu nog een plaatje (ik zou echt betere foto's moeten gaan maken). (http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/drieschalen.jpg)
Voor de duidelijkheid: het gaat om het middelste object. De achterste bak is ooit gebouwd in 1/32. Ik ben consequenter in de modellen die ik aantrekkelijk vind dan in de schaal waarin het wordt gebouwd.
mvg, Paul
-
Hallo allemaal,
Voor dit project wil ik transfers laten maken. Ik ben daarom een velletje aan het samenstellen. Op het spoor 0 forum attendeerde iemand mij op het feit dat er nog geen stelbalknummers aanwezig waren. Nu ben ik geen expert in goederenwagenopschriften. Kan iemand mij duidelijk maken wat er allemaal op een stelbalk te vinden was. Volgens mij revisiedata, maar wellicht nog veel meer.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/anderlettertypeinterfrigo.jpg)
alvast bedankt,
Paul
-
Even een schopje om deze vraag onder de aandacht te brengen van 'de avondploeg'. Er zal hier toch wel iemand zijn die verstand heeft van opschriften in combinatie met stelbalken? ???
-
Kijk mensen hiérom ga je schaal 0 rijden:
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/kopaanzichtmetdetails.jpg)
Rangeertreden waar je doorheen kan kijken, zeilhaken, verende buffers, verende koppeling en scherp gegoten luchtslang :)
En dan moeten de trappetjes nog komen...
mvg, Paul
-
Voor dit project wil ik transfers laten maken. Ik ben daarom een velletje aan het samenstellen. Op het spoor 0 forum attendeerde iemand mij op het feit dat er nog geen stelbalknummers aanwezig waren. Nu ben ik geen expert in goederenwagenopschriften. Kan iemand mij duidelijk maken wat er allemaal op een stelbalk te vinden was. Volgens mij revisiedata, maar wellicht nog veel meer.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/anderlettertypeinterfrigo.jpg)
Paul,
Die INTERFRIGO-letters zijn niet helemaal correct. Zie maar eens het voorbeeld op bijgaande Bonthuisfoto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IF.jpg)
Weet je al in welk jaar je die wagen ongeveer laat rijden? Daar zijn de overige opschriften afhankelijk van. Ik zal dan kijken of ik die stelbalkopschriften voor je op 'n rijtje krijg.
- hans -
-
Beste Hans,
Zeg maar gerust 'helemaal niet' ;). Dankjewel voor je reactie en voor deze mooie foto van Bonthuis. Dit is eigenlijk de eerste foto die ik onder ogen krijg waarbij recht 'orthogonaal' op de zijkant is gefotografeerd. Meestal zijn de foto's onder een hoek gemaakt en dan moet je zelf een inschatting maken over de breedte van de letters.
Mijn thema speelt zich af rond 1960. Ik maak daarom de eerste uitvoering van een Werkspoor of BN wagen. Echter, het halve spoor 0 forum heeft interesse en daarom maak ik transfersetjes van oude en moderne uitvoeringen en zelfs de structon wagen. Ook vond ik in het Utrechts archief een hele mooie Chiquita (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/168455) uitvoering. Veel te jong voor mijn thema, maar soms moet je ook een oogje toe knijpen.
Ik heb inmiddels ook een NS blauwdruk uit het Utrechts archief onder ogen gehad waar veel informatie uit te halen valt. Ook over de stelbalkinformatie! Wordt vervolgd.
mvg, Paul
-
Hallo allemaal,
Ik ben bezig geweest met het tekenen van stelbalktransfers voor mijn koelwagen. Het is ingewikkeld om hierover informatie te vergaren. Op 1:1 foto's valt stelbalkinformatie vaak weg in een donkere slagschaduw. Ik hoop daarom dat er vanavond een stelbalk-oloog online is.
Dit is wat ik zo ongeveer heb verzameld:
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/vbstelbalkopschriften.jpg)
Mis ik nog iets?
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Voor alle 'lurkers' nog maar even een plaatje van de tussenstand:
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/beletterd.jpg)
Volgende stap, handwiel en remversteller aanbrengen en trappetjes solderen.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Goedenavond,
Ik warm even een oud draadje van mijzelf op omdat het nu eenmaal netjes is om te laten zien waar de voornemens toe hebben geleid. De Chiquita logo's zitten er even provisorisch op met een beetje Pritt. Eigenlijk kunnen ze niet in combinatie met het S-CHVO nummer. Ik ben er nog niet uit of ik de logo's weer ga verwijderen of het nummer ga aanpassen. Een sobere uitvoering heeft ook wel wat.
(http://i591.photobucket.com/albums/ss360/pauldegoede/traphek.jpg)
mvg, Paul
-
Hoi Paul,
Mooi ding! Ik heb geen verstand van opschriften, noch koelwagens, maar dit is een mooi ding om te zien! Wat weegt zo'n wagen nu in 0? (ben zelf een h0 rijder en verbouw alleen)
groet,
Michel
-
Fraai, fraai, fraai. (y)
Zonder bananen vind ik hem mooier.
-
Dank voor de complimenten. Deze wagen weegt 268 gram wat heel courant is voor een plastic model. Een messing exemplaar gaat vaak richting 450 gram.
@Henk, bedankt, dat zetje had ik nodig. Ik heb de Chiquita logo's er weer afgehaald. Staat eigenlijk veel beter!
Groeten, Paul
-
ik vond m met bananen toch leuker....
-
ik vond m met bananen toch leuker....
Oke, voor het misverstand de wereld in wordt geholpen dat modelbouwen iets met democratie te maken heeft: er is maar één bouwer, zijn hobbymes heerst en alleen zijn bouwsels zijn goed. Want zo is het in zijn oneindige wijsheid door hem beschikt... ;D
Maar er komt er nog eentje hoor. Ditmaal met opschriften die bananen rechtvaardigen!
mvg, Paul
-
Hahaha, that says it all! (y)
-
Tja bij die wijsheid kan IK zelfs niet s toevoegen ;D ;D ;D ;D ;D ;D.
Andre
-
Zoveel wijsheid haal je alleen maar uit de "Fabeltjeskrant" ;D Het is een zeer mooi model. Meerdere is altijd goed, oude logo's en ook de nieuwere en niet die met de bananen vergeten (y). Ik heb zelf de Ho's van Airfix en Liliput, het blijven leuke wagons.
-
Hallo Paul, ik ben bezig met de 4-asser van de graaf deventer met chiquita bananen. Ik heb de graaf logo's nu bij de drukker liggen voor de 2-assers maar zoek me suf naar het juiste chiquita logo voor de 4-asser? Heb jij dat nog?
Groeten jandcargo