BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Oege op 13 December 2010, 22:41:21
-
Beste Lijstleden,
Voor een uitgebreid onderzoek over de Noord-Friese lokaalspoorlijnen (Leeuwarden - Stiens - Anjum en Stiens - Tzummarum - Franeker/Harlingen) heb ik ondanks uitgebreide raadpleging van archieven en personen enkele vraagjes waarop jullie misschien een antwoord weten.
1. Direct na de bevrijding in 1945 was de brug over de Harlinger(trek)vaart in Leeuwarden (in de lijn naar Stiens) defect en bleef tot eind juli 1945 kennelijk onberijdbaar. Weet iemand de aard van het defect en waardoor of door wie dit is ontstaan?
2. In 1954 hebben de laatste stoomlocomotieven gereden op de Noord-Friese lijnen. Weet iemand op welke datum die precies reden en welke locs daarvoor ingezet werden op welke lijnen?
3. Welke diesels (series) kwamen er direct na de ontstoming op deze lijnen. Ik ben op zoek naar nummers en data.
4. Na 1997 was er nog een piepklein stukje spoor geopend van de NFLS-lijnen. Welke klanten (verladers/ontvangers) ontvingen de laatste wagenladingen in Leeuwarden? Graag hier data en ontvanger. Aan de lijn lagen toen nog Tebel en de vuurwerkfabriek van Schuurmans.
5. In welk jaar werd de meest noordelijke aftakking van het vliegveld Leeuwarden buiten dienst gesteld en opgebroken? Dit moet ergens tussen 1946 en 1955 zijn geweest.
Mochten jullie mensen kennen die antwoord op bovenstaande vragen weten, dan houd ik me zeer aanbevolen.
Ik dank jullie hartelijk voor de antwoorden en eventuele suggesties, hoe klein ook!
Met vriendelijke groet,
Oege Kleijne
Website: www.railromantiek.nl