BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Richard van Dijk op 19 June 2006, 22:33:03
-
Kan ik alle boosters aan mijn TC hangen of heb ik daar toch die van Fleischmann nodig. Heb ik daar dan ook nog een trafo bij nodig?
Rij spoor N.
groeten Richard
-
Ja, je kunt iedere booster aan je TC hangen die hoeft niet perse van Fleischmann te zijn, en voor iedere booster moet er ook een andere (aparte) trafo bij.
Mvg
Wim Ros
-
Hartelijke dank voor je reactie. Heb ik nog een vraagje. wat voor booster kan ik dan het beste kopen. ik heb bij conrad gekeken en net ook even bij ldt. Er zit wel een heel groot prijsverschil tussen die twee. Het enige verschil dat ik eruit kon halen was dat die van conrad 3A levert en die van LDT 2,5A. is dit een heel groot verschil aof valt het wel mee?
groeten Richard
-
Richard, het spijt me voor je, maar ik geef geen specifieke aankoop adviezen. Dat is een beslissing welke jij zelf moet nemen.
Mvg
Wim.
-
Wim dit is iets wat ik van je begrijp, en dat zal ik ook niet vragen. Maar mijn vraag zit meer in het feit of het een verschil uitmaakt of ik er een van 2,5 neem of een van 3 ampere. Mijn idee is dat als je voor de lagere zou kiezen er veel sneller een volgende bij moet hebben. Is dit juist?
richard
-
Het zijn allemaal aparte stroomkringen, dus of de ene kring nu 2,5A heeft en de andere 3,0A maakt voor het totaal niet zoveel uit, die 0,5 A verschil is 1 trein meer of minder die in die boosterstroomkring kan rijden. Dus je moet er dus voorzorgen dat er in 1 stroomkring nooit meer treinen rijden dan dat er energie voor is.
Mvg
Wim.
-
dank je voor deze uitleg. ik wist niet dat een trein ongeveer 0,5 A energie nodig heeft. hiermee kan ik dus bepalen wat ik nodgi zou moeten hebben voor het gedeelte van de baan waar een booster zou moeten komen. nogmaals hartelijk dank voor deze info. hier heb ik wat aan zonder dat ik in een bepaalde richting gestuurd word.
Mvg Richard
-
Richard,
Even een kleine toevoeging. Als je met passagierstreinen rijdt, en je rijtuigen vol zitten met verlichting, gebruikt dit ook vermogen. En dat kan, als je lampjes gebruikt ipv led's, behoorlijk oplopen.
Dus ook daar rekening mee houden. :)
Groeten
Olav
-
0,5 ampère is een vuistregel die maar weinig HO-treinen halen, zelf niet bij piekbelasting. Verlichting kan inderdaad wel flink stroom vreten.
Het is een nuttige vuistregel, omdat het niet verstandig is een booster tegen het maximum van het vermogen te gebruiken.
Richard rijdt overigens spoor n. Is een vuistregel van 0,3 A dan niet genoeg?
-
Denk ik ook. Ik heb me dat niet gerealiseerd.
Dus even "herberekenen".
Groeten
Olav
-
0,5 ampère is een vuistregel die maar weinig HO-treinen halen, zelf niet bij piekbelasting. Verlichting kan inderdaad wel flink stroom vreten.
Het is een nuttige vuistregel, omdat het niet verstandig is een booster tegen het maximum van het vermogen te gebruiken.
Richard rijdt overigens spoor n. Is een vuistregel van 0,3 A dan niet genoeg?
In deze 0,5A is er al rekening gehouden met enige vorm van trein verlichting.
Mvg
Wim
-
begrijp ik nou goed dat als ik voor een passagiers trein met verlichting (loc plus 3 a vier verlichte rijtuigen) als vuistregel zo'n 0,5 kan hanteren. voor een goederentrein zal dit natuurlijk veel minder zijn omdat hier alleen de loc vermogen vraagt.
Richard
-
Op basis van bovenstaand......Ja
Groeten
Olav
-
Zoals Henk aangaf per loc 0,3A en als je LED verlichting gebruikt ongeveer 50mA = 0,05A per rijtuig.
Met vriendelijke groet,
Hub