BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 13 December 2010, 12:10:20
-
Hebben jullie wel eens van nilkram gehoord?
Ze adverteren via Google ads met NS 1300 gelimiteerde zamak metaaluitvoering genummerd in gelakte houten kist
www.nilkram.nl (http://www.nilkram.nl)
-
Nooit van gehoord. Ik zie ook geen prijs staan op hun site. De kap lijkt mij een afgietsel van het Lima model, maar daar kan ik me in vergissen.
De site ziet er verder wel goed uit en de loks lijken verder ook prima.
mvg,
Ivo
-
Prijs is 2899€
Dave
-
Volgens mij moet 't eigenlijk Nilkräm zijn.... draai maar eens om ;D
-
;D
-
O ja dan is de prijs
9982€ ;D
dave
-
Doet me denken aan die man die vliegtuigen wilde gaan bouwen onder de naam Rekkof...
Overigens is het KvK-nummer dat Nilkram op haar site noemt bij de KvK bekend als "UPTOWN Film & Media"
En als je naar die site gaat, dan leer je dat Paul McCarthy niet de Paul McCarthy is die je dacht te kennen.
Lekker vaag allemaal. Ik denk dat ik die slordige drieduizend euro nog maar even op zak hou. ;)
mvg,
Gert
-
Ik vind het spuitwerk niet zo strak voor die prijs.
Nilkram-Marklin, inderdaad, maar dan hadden ze het beter Amil kunnen noemen, ik herken er ook een Lima in.
-
Nilkram zélf is niet bekend bij de KvK. Het genoemde KvK-nummer is van de websitebeheerder.
mvg,
Gert
-
Het is een hobbyproducent Het model is puur uit liefhebberij ontstaan.
Maar je kan niet echt mee het schip in, de modellen zijn al gefabriceerd en je kan/kon niet reserveren.
De locomotief naar uw keuze kan worden bezichtigd of afgehaald worden op afspraak.
Maar ik zou liever een Philotrain hebben....
-
Het model is zo te zien inderdaad een afgietsel van de Lima 1300, waarbij de frontnummerplaten en meegegoten handgrepen zijn vervangen door losstaande exemplaren. Qua detaillering vind ik hem niet echt bijzonder.
Maarten
-
Hobbyproducent? Aangenomen dat deze pagina door de producent zelf in het leven is geroepen, noemt hij zichzelf een kleinseriefabrikant:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nilkram
mvg,
Gert
-
Het is maar hoe je het wil noemen.
14 exemplaren is niet veel.
-
Website ziet er al beter uit dan die van Palo...
-
Nou is dat niet al te moeilijk... ;D
-
Het zijn er 15 (alleen de 1303 kan niet in berlijns blauw), en lijken inderdaad op gesuperde Lima's. Echter de techniek/aandrijving doet totaal niet aan dat Italiaanse merk denken.
Ik vind de totaalindruk van de Lima beter dan de Electrotren, maar voor dat geld zou ik toch voor een Philio gaan.
-
Op zichzelf een mooi ding, maar voor die prijs (!) zou ik toch wel wat meer detail verwachten (onjuiste dakleiding gecopieerd van Lima, ontbrekende hefcylinders aan de stroomafnemer en bliksembeveiliging, suffe sleepstukken ipv Bernd-schuitjes; draaistellen onveranderd overgenomen van Lima zonder tredes e.a. zaken toe te voegen, bufferbalk kaal, sluitlichten dicht) --hoe goed is hier eigenlijk naar een echte 1300 gekeken? En de handrail onder de frontruiten is nogal grof geworden. De weliswaar meegegoten handrail bij Lima is eigenlijk beter.
Maar goed, de totaalindruk is veel beter dan bij het Electrotren model. En het blauw is erg fraai. Laat dus weer zien dat je met een pimpen van een Lima ver kunt komen (voor iets minder geld...)
-
Excuses voor de trap van het topic uit het verre verleden maar ik zag zojuist op marktplaats dat deze nu aangeboden wordt door dezelfde Nilkram..
http://link.marktplaats.nl/445220346
Wat een prijs zeg.. :o
-
En de sluitlichten zijn zo te zien ook gewoon meegegoten....het lijkt wel een scan van een Lima kap en dan nagemaakt in metaal...Geen ingestoken koppeling (ok, wel een gaatje) , geen remslangen, prutspanto's, merkwaardige grove koppelhaak á la Marklin van
20 40 jaar geleden..
Dan zijn er wel andere manieren om je Lima loc van een solide aandrijving te voorzien voor in het ongunstigste geval een Euro of 100....
Is wél erg exclusief en dat zal het ook blijven...
-
Geen ingestoken koppeling (ok, wel een gaatje) , geen remslangen, prutspanto's, merkwaardige grove koppelhaak á la Marklin van 20 40 jaar geleden..
Dan weet je gelijk wat de doelgroep is. De liefhebber van klassiek Märklin in metaal en met een vrij grove detaillering. Ieder zijn lol.
Een dikke knip helpt natuurlijk ook.
-
ja, dat stond toen ook duidelijk op hun site, dat het een retro-stijl zwaar metalen degelijk jaren '50-model zou worden.
-
Excuses voor de trap van het topic uit het verre verleden maar ik zag zojuist op marktplaats dat deze nu aangeboden wordt door dezelfde Nilkram..
http://link.marktplaats.nl/445220346
Wat een prijs zeg.. :o
Ben benieuwd of er al iemand is die z'n nieuwsgierigheid niet heeft kunnen bedwingen en naar het telefoonnummer gebeld heeft wat in de MP ad staat ...
-
Ik neem aan in ieder geval de mensen die er eerder eentje kochten.
-
ja om te vragen waar hun tweede exemplaar blijft ;D
-
Op het 3railforum is er iemand die er één heeft aangeschaft. In dit draadje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26759.0) en in dit bericht is een filmpje van de locomotief te vinden: Bericht met filmpje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26759.msg513329#msg513329)
Groeten Ronald.
-
Dit verhaal wordt ook steeds aparter :)
Eerst al een prijsverlaging naar +- 1200 euro.
Maar als ik me niet vergis is dit er ook 1 uit die serie:
http://link.marktplaats.nl/458766045
En als je naar www.nilkram.nl gaat kom je bij Marklin DLD uit.
Gr. Remco.
-
Staat als merk Roxy bij. ???
-
Bij mij rijst het vermoeden dat er iemand op subtiele wijze, ten koste van aan aantal 3-rail rijders/verzamelaars, een behoorlijk lucratief handeltje heeft gehad.
Stephan.
-
Op deze pagina staan (bijna) alle cc7100/ns1300 modellen.
http://www.bzt87.com/7100/index.htm
Is de Nikram de heruitgave van een oud model?
CKLX
-
En als je naar www.nilkram.nl gaat kom je bij Marklin DLD uit.
Gr. Remco.
Ik kom gewoon bij Nilkram uit als ik op die link klik?
-
Nu wel ja, zojuist werd je naar een pagina van Marklin gestuurd... apart dit.
-
Draai Nilkram eens om....
Mvg,
Tis
-
Is wel een mooi kistje zullen ze die ook los verkopen ;D
-
Draai Nilkram eens om....
Mvg,
Tis
Dat is heel leuk maar Marklin heeft hier helemaal niks mee te maken.
(en ik hoop heel erg dat men daar na 3 pagina's wel achter was gekomen) 8)
Dus hoor je niet op die site uit te komen.
-
Op deze pagina staan (bijna) alle cc7100/ns1300 modellen.
http://www.bzt87.com/7100/index.htm
Is de Nikram de heruitgave van een oud model?
CKLX
Boeiend. Er is kennelijk een Zamac model van de CC7100 van Metropolitan geweest met een soortgelijke aandrijving als deze Nilkram 1300. Zou je bijna gaan denken dat de maker de mallen van Metrop te pakken heeft gekregen of een partijtje CC7100 modellen op de kop had getikt. Die zijn met wat huisvlijt vrij eenvoudig tot NS1300'en om te turnen.
Roxy/Metropolitan bestaat niet meer dacht ik of heb ik dat verkeerd?
-
Nou ja, gelukkig lees ik dat de eigenaren die er dik 1300 euro of meer voor betaald hebben er nog steeds heel erg blij mee zijn.
-
Maar ook die Metropolitan CC7100 is weer sprekend een Lima: de buffers, draaistellen, de details op het dak, de uitvoering van het reliëf in de kap, die apparatenkast tussen de draaistellen; en kijk eens naar dat luikje op de schortplaat links voor --is voor het maken van die mal indertijd *echt niet* een Lima model gebruikt?
-
Nou ja, gelukkig lees ik dat de eigenaren die er dik 1300 euro of meer voor betaald hebben er nog steeds heel erg blij mee zijn.
Chris,
Dat noemen ze de self-fullfilling prophecy, als je als koper het voor jezelf maar hard genoeg herhaald, geloof je er vanzelf wel een keer in ;D
Gr. Remco.
-
Dat is heel leuk maar Marklin heeft hier helemaal niks mee te maken.
(en ik hoop heel erg dat men daar na 3 pagina's wel achter was gekomen) 8)
Dus hoor je niet op die site uit te komen.
Precies, dat bedoelde ik ook!
-
de constructie van de handrail voorlangs (met "vorkjes" die de rail op zn plek houden) verraadt wel dat die nilkram en metropolitan dezelfde is wat mij betreft, de basisgegevens van de motoristatie enzo zeggen nog niet veel (een lima-loc heeft 1 motor op een draaistel, een marklin ook, allebei dwarsgeplaatst zelfs, maar de constructie is totaal verschillend) maar zo'n aparte constructie van een detail, waar zeker voor een kleinserieapparaat veel makkelijker gewoon messing handrailhoudertjes gebruikt konden worden (makkelijker qua mal, niet duur en goed te krijgen) laat eigenlijk geen andere mogelijheden over. Rest ff de vraag of roxy/metropolitan/pocher zelf een NS-versie gemaakt heeft of dat het afgevijlde CC7100'en betreft, dat zou dan gezien de glans op de frontfoto van de marktplaatsadvertentie wel erg netjes gedaan zijn. Of roxy/metropolitan/pocher een lima-model als basis genomen heeft - tja, waarom niet? ruim te krijgen en de vorm zat dr goed in.
-
@Chris van Diesen; dat Märklin hier niets mee te maken heeft begrijp ik wel, anders
hadden ze zelf dat model wel aangekondigd ;) maar de omgekeerde naam is wel
een duidelijke verwijzing naar Märklin-of die er blij mee zijn is een tweede ::)
Het blijft allemaal een beetje vaag bij dit model...
Mvg,
Tis
-
Zekers !
-
En nu is het officieel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nilkram.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nilkram.jpg)
Nilkram 1300 voor 399 euro (http://link.marktplaats.nl/461098908)
Ik mag echt hopen dat er niemand 2900 euro heeft neergeteld :-\, want dan haalt dit model in 1 klap de toppositie in het 'Extreme prijsdalingen' draadje geloof ik ;D
( Overigens zie je hier ook op de 3e foto, kale ongespoten kappen.)
Gr. Remco.
-
Je gaat bijna denken dat ze meelezen. 8)
-
Haha ja inderdaad ;D
Gr. Remco.
-
Er waren nog één drierail- en twee tweerailmodellen, allen gereserveerd. Nu is er nog één drierail- en één tweerailmodel. ;D
Het model is inderdaad vervaardigd uit de al eerder aangepaste mal van Metropolitan. De initiatiefnemer is een vrij jonge kerel, genaamd Willem, die daar zijn ziel en zaligheid plus een klap geld in heeft gestoken en daar naar eigen zeggen financieel net uitspringt. Dat geloof ik wel.
Ik heb er twee losse wieltjes bij gekregen, zodat ik mijn anti-asbterreur kan uitleven. Verder heb ik nog een paar Carmina's en moet ik eens kijken of er een kortkoppelmechaniek valt te plaatsen. Dat wordt misschien vijlen dus ik hoop dat Willem geen rolberoerte krijgt als hij dit leest. ;)
Ik mag echt hopen dat er niemand 2900 euro heeft neergeteld :-\, want dan haalt dit model in 1 klap de toppositie in het 'Extreme prijsdalingen' draadje geloof ik ;D
Het model heeft nooit €2900 gekost, wel €1200 dus het is nog altijd een fikse prijsaanpassing. Er zijn plannen voor de turkooise uitvoering, maar dan alleen op bestelling, zodat een herhaling wordt voorkomen. Willem zat nog te studeren op de juiste kleur, dus ik heb hem maar naar het grote turkooise topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12265.0.html) verwezen.
-
Er is initieel gewoon geadverteerd met 2900 euro hoor, dat hebben met mij meerdere mensen ook gewoon gezien, zie de eerste reacties in dit draadje maar.
Maar goed ben benieuwd of het 400 euro waard is, kun je misschien wat detail foto's plaatsen ?
Gr. Remco.
-
Klopt Remco. In een half jaar tijd heeft het model dus nog maar een kleine 14% van zijn oorspronkelijke waarde...
Als die trend zich voortzet dan betaal je er tegen Kerst ongeveer 55 euro voor. ;)
mvg,
Gert
-
Of Dave heeft scheel gekeken. Een deel van de modellen is naar Frankrijk verkocht in een set met een CC 7100. Daar sloeg die prijs op. De 1300 is hier in ieder geval alleen maar voor €1200 per stuk verkocht.
Een dezer dagen gaat het ding uit elkaar en dan zal ik wat foto's maken. Hoe duurder, hoe leuker dat is. ;D
-
Dan moet je opschieten, want zelfs als de prijs 1200 euro was, dan verlies je - als de trend zich doorzet - toch ongeveer anderhalve euro per dag op dit model. :P
mvg,
Gert
-
Dacht het niet. Desnoods koop ik de laatste twee modellen zelf, dan heb ik er drie voor de prijs van één. Ik verkneukel me nu al op de vragen op fora over dat geheimzinnige Nilkram-model tien jaar na nu. "Heeft dat wel echt bestaan?" "Geloof er niks van, volgens mij heeft iemand ouwe Lima's zitten vernikkelen." "Moest dat in eerste instantie niet 29.000 euro kosten?" "Nee, was maar 12.000".
-
;D
Dan herinneren we ze aan dit draadje ;)
-
"Moest dat in eerste instantie niet 29.000 euro kosten?"
Of jij voorziet hyperinflatie als gevolg van Griekse schuldencrisis of je denk dat je goud in handen hebt.
Ik hoop (en gun je) het laatste.
mvg,
Gert
-
Van hyperinflatie kun je ook schatrijk worden hoor... kwestie van genoeg schulden aangaan vóór de hyperinflatie, en die ergens in investeren ;D.
-
Desnoods in modeltreintjes. ;D
Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen bij de eerste berichten over het model in een groef zijn geschoten en daar maar lastig uitkomen. Het is toch wel een bijzonder initiatief en dat levert dan ook nog een model op dat mij persoonlijk om meerdere redenen meer aanspreekt dan de Lima, de Electrorossi of zelfs de oorspronkelijke Rivarossi. En nee, dat gaat niet om het metaal of dat kistje. Om behoud van waarde gaat het al helemaal niet, dat zal er na mijn aanpassingen vermoedelijk ook niet beter op zijn geworden. Ik had er alleen in de verste verte geen €1200 voor over, €400 nog net wel.
Iemand nog een blauwe Electrotren voor wènig?
-
. Hoe duurder, hoe leuker dat is. ;D
Totdat je hem uit je handen liet kletteren ;D
Bruce :P
-
Moet-ie kunnen hebben, is toch metaal... ;D
-
Dacht het niet. Desnoods koop ik de laatste twee modellen zelf, dan heb ik er drie voor de prijs van één. Ik verkneukel me nu al op de vragen op fora over dat geheimzinnige Nilkram-model tien jaar na nu. "Heeft dat wel echt bestaan?" "Geloof er niks van, volgens mij heeft iemand ouwe Lima's zitten vernikkelen." "Moest dat in eerste instantie niet 29.000 euro kosten?" "Nee, was maar 12.000".
Kun je misschien, tien jaar na dato, wat plaatjes plaatsen? Er is tegenwoordig bar weinig over die modellen terug te vinden, maar de nieuwsgierigheid is er nog steeds. Wat is er van je model(len) geworden?
-
Moet ik hem even opgraven. Zal wel komend weekend worden.
Het model was vrij snel een antislipband kwijt. Nu had ik bij aanschaf twee wielen zonder asb gekregen en een gebruiksaanwijzing per mail hoe de wielen met asb te vervangen door de wielen zonder asb. Het komt erop neer dat de motor eruit moet en nog veel meer eruit moet en dat zit allemaal vast met geborgde schroefjes. De bodemplaat bleek verrassend slap en dat maakte het allemaal nog onhandiger. Ik heb het dus maar even laten zitten en dat even is nu een jaar of 10 geworden. 8)
Overigens zou vervangen van asb tot dezelfde operatie nopen.