BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jacob78 op 12 December 2010, 21:13:57

Titel: Baanplan Boemelbaan
Bericht door: jacob78 op 12 December 2010, 21:13:57
Hallo allemaal,

Ik ben bezig gegaan met een geheel nieuw baanplan omdat ik in mijn vorig baanplan die ik al grote deels had liggen niet voldoende mogelijkheden zag, daarom heb ik alles op de schop gegooid en begin ik helemaal over nieuw.
Het is de bedoeling om geheel digitaal te gaan rijden met het programma Koploper, al het rails wordt van Peco code 100 op een paar wissel in het schaduwstation na dan, deze worden van Roco omdat ik deze al heb.

Het geheel zal naar Nederlands en beetje Duits model worden in het tijdperk van de jaren 70 tot nu en af en toe een verdwaalde stoomlok die een museumrit zal rijden.

Het schaduwstation kom op normale hoogte op zolder naast de slaapkamer die ik gebruik.

Op de baan komt een groot station en een klein station op het 1e niv. verder zal er nog een stukje industrie komen met mogelijk een haven, maar dit is nog niet helemaal zeker.

Graag jullie reacties op mijn baanplan.


(http://www.boemelbaan.nl/afbeeldingen/boemelbaan2010.jpg)

Een grote afbeelding is te vinden op www.boemelbaan.nl
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: jacob78 op 08 January 2011, 19:29:38
Helaas zie ik nog geen reactie's tot nu toe.

Heeft iemand een mening over het baanplan dan hoor ik het graag.
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: tjaplap op 09 January 2011, 03:17:44
Hallo Jacob,

Leuk ontwerp alleen waarom ga je zo vaan van dubbel naar enkel spoor?
Of zie ik dat verkeerd en lopen de sporen over elkaar heen?
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: Johan Keuterink op 09 January 2011, 10:38:53
Hallo Jacob,

Als ik zo naar de lengte van je schaduwstationsporen kijk, zijn deze nogal kort vergeleken bij de sporen van je zichtbare station.. Je zal dus niet met heel lange treinen op je station kunnen stoppen omdat je geen treinen in je schaduwstation kunt opstellen die zo'n lengte hebben ;)
Is het wellicht een idee om vanuit de bochten met boogwissels te werken? Dan krijg je wellicht iets meer lengte.. Als dat niet voldoende is kun je de sporen ook nog schuin leggen, dat wint ook wel wat, maar niet veel denk ik. Je zou ook nog direct nadat de sporen 'uit' de muur komen direct wissels kunnen leggen zodat de 4 sporen in de bocht al liggen. Denk dat je daar het meeste aan lengte bij zult winnen.  ;D

Greets Johan
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: jacob78 op 09 January 2011, 15:40:44
Hallo Jacob,

Als ik zo naar de lengte van je schaduwstationsporen kijk, zijn deze nogal kort vergeleken bij de sporen van je zichtbare station.. Je zal dus niet met heel lange treinen op je station kunnen stoppen omdat je geen treinen in je schaduwstation kunt opstellen die zo'n lengte hebben ;)
Is het wellicht een idee om vanuit de bochten met boogwissels te werken? Dan krijg je wellicht iets meer lengte.. Als dat niet voldoende is kun je de sporen ook nog schuin leggen, dat wint ook wel wat, maar niet veel denk ik. Je zou ook nog direct nadat de sporen 'uit' de muur komen direct wissels kunnen leggen zodat de 4 sporen in de bocht al liggen. Denk dat je daar het meeste aan lengte bij zult winnen.  ;D

Greets Johan

Bedankt voor je reactie Johan. Dat de sporen van het schaduwstation kort waren heb je goed opgemerkt, ik had hier nog geen oplossing voor gevonden, maar waar jij mee kwam daar zat de oplossing dus bij. Ik heb ervoor gekozen om de wissel voor de bocht te leggen. Hierdoor krijg ik veel meer lengte.
Hieronder mijn aangepast baanplan, de bochten in het schaduwstation zijn niet helemaal mooi maar in het echt zal dit beter worden.

Groeten Jacob

(http://www.afbeeldingen.boemelbaan.nl/boemelbaan2011.jpg) (http://www.afbeeldingen.boemelbaan.nl/boemelbaan2011.jpg)
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: Johan Keuterink op 09 January 2011, 16:45:04
Hallo Jacob,

Dat ziet er al stukken beter uit! (y)
Ik zou echter de twee wissels die links onder in het schaduwstaton liggen vervangen door een Engelse wissel. Hierdoor win je weer zo'n 20cm per spoor(gok ik). bovendien hoeven de treintjes dan niet zo te slingeren. Sommige willen dan nog wel eens ontsporen ;).

Links onderin loopt dat groene spoor over het onderliggende spoor heen, maar als ik kijk naar de lengte waarop dat spoor kan dalen, is dat niet zo'n lang stuk. Dan wordt je stijgingspercentage veel te hoog en komen er maar weinig treinen tegen die helling op.. Heb je dit berekend? Weet bijna wel zeker dat dat niet goed gaat..

Misschien is het een idee om nog wat extra opstelsporen te plaatsen in het schaduwstation? Misschien wat korte sporen voor eventuele treinstellen?  ;D. Je hebt namelijk 6 stationssporen en 2/3? goederensporen? Als je in de toekomst meer treinen zou aanschaffen, kun je deze niet meer kwijt..

Greets Johan
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: Ivo R. op 09 January 2011, 17:20:50
In het schaduwstation aan de rechterkant komen er 2 sporen uit de muur. Dit wordt dan eerst 1 spoor en daarna direct weer meerder sporen voor 't station. Kun je niet beter gewoon beide sporen door laten lopen. Je hebt dan veel meer capaciteit. Want als ik het goed zie, komt het rechter spoor van nivo 1 en het linker van 0. Als je dan doet wat ik zeg, kun je beide trein tegelijk het schaduwstation in laten rijden. En als je dan ook aan de linkerkant een oplossing vind dat beide sporen door lopen, kun je veel meer treinen te gelijk laten rijden.

Heb je verder misschien ook nog een plaatje waar alleen de aansluiting naar nivo 1 op staat, zodat we 0 beter kunnen bekijken?

Groet Ivo
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: jacob78 op 09 January 2011, 19:42:24
Bedankt weer voor jullie reactie's, ik heb hier zeker wat aan.
Ik ben nog even aan het schuiven geweest met het baanplan en heb nog 1 spoor in het schaduwstation erbij gemaakt en een de wisselstraten aldaar voorzien van kruiswissel om een betere doorstroming mogelijk te maken.

Ook de hellingshoek bij het schaduwstation heb ik berekend en hier kom ik op een stijging van 3% dus dit zou eigenlijk moeten kunnen. Wel heb ik hier het onderliggende spoor iets verandert zodat ik het maximale mogelijk kan maken.

Ik heb nu ook even 2 afbeeldingen gemaakt, 1 met alles erop en 1 zonder nivo 2.

Groeten Jacob

(http://www.afbeeldingen.boemelbaan.nl/boemelbaan2011_compleet.jpg) (http://www.afbeeldingen.boemelbaan.nl/boemelbaan2011_compleet.jpg)

(http://www.afbeeldingen.boemelbaan.nl/boemelbaan2011_alleen_onder.jpg) (http://www.afbeeldingen.boemelbaan.nl/boemelbaan2011_alleen_onder.jpg)

Reactie's zijn natuurlijk altijd nog welkom.
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: Johan Keuterink op 09 January 2011, 22:34:03
Hoi Jacob,

Dat is opnieuw een hele verbetering! Vind je zelf ook niet? :)

Ben jij nu zelf tevreden over het aantal sporen in het schaduwstation? Ik weet niet hoeveel treinen jij nu bezit, maar ik heb drie stationssporen met een twee keer zo groot schaduwstation als jouw ;). Het zou zonde zijn als je straks geen treinen meer kwijt kan wanneer je wat nieuw koopt..

Greets Johan
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: MathynK op 09 January 2011, 22:52:00
Nou dat schaduwstation is al stukken beter zeg (y)
Verder zou ik toch eens kijken of je niet overal dubbel spoor kan leggen, dat ziet er niet alleen mooi
uit, maar is ook beter te rijden. Zo te zien wissel je nogal.
Of zie ik het verkeerd? Kan ook hoor. Ik ben geen kei in baanplannen..

Maar ik blijf je wel volgen :D

Gr,
Mathyn
Titel: Re:Baanplan Boemelbaan
Bericht door: Ivo R. op 10 January 2011, 17:59:08
Kijk, dat schaduwstation is al een stuk beter zo.  (y)
Ook dat plaatje zonder nivo 1 maakt een hoop duidelijk!
Een vraag omtrent je station:
Hoe druk wordt het station? Rijd er straks "1 keer in 't uur een trein" of wordt een groot station waar om de "5 minuten" wel een trein komt of vertrekt?

Groet Ivo