BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: miki op 12 December 2010, 14:21:11
-
hallo dan,mijn lima 1220 wil op het spoor niet voor of achteruit.grappige is dat 2 andere loc's gewoon hun rondjes doen.ook grappig s dat wanneer ik de draadjes direct op de wielen zet die draait as een.....maar eenmaal weer terug op 't spoor doet die helemaal niks.zou dus graag willen dt die weer gaat rijden zonder dat ik er met de draadjes naast moet gaan lopen.wie kan mij helpen??Mvrgr Mike :-\
-
Staat het niet gemotoriseerde draaistel wel de goede kant uit, en zijn de wielen niet te veel vervuild?
-
is het al een oude lok?
en reed de loc hiervoor wel?
mischien vuilprobleempje ?
of zijn je flensen te hoog waardoor er geen contact gemaakt wordt met de rails..
grtjs erik
-
Hallo Mike,
zit het metalen blokje wel in de loc, als hij te licht is (blok niet erin dus) maakt hij waarschijnlijk slecht contact. Verder even de wielen en contacten goed schoonmaken met beetje wasbenzine (buiten of in goed geventileerde ruimte). Het is in ieder geval al een goed teken dat de motor wel draait als je direct contact maakt en dat geeft meteen aan dat de loc dus op de rails geen goed contact maakt. Doet hij het wel als je er licht op drukt? Raken alle wielen wel de rails (zit er geen draaistel scheef)? Allemaal dingen die je makkelijk en zonder kosten kan controleren. Lima wielen vervuilen makkelijk, dus regelmatig even schoon houden is belangrijk. Succes.
groet Marc
-
de loc is 35 jaar oud.heb me antwoorden gelezen.draaistel omgezet haalt niets uit.wielen zijn brandschoon.
ik zou evht niet weten wat het nou zou kenne zijn.mvrgr :-\
-
heb het gemotoriseerde draaistel eruit gehaald en vrij stevig op de rails gedrukt.maar ook het licht gaat niet branden dus er komt geen stroom op het motorblok.voor de duidelijkheid,overal waar ik direct contact maakt gaat die gewoon draaien.het is puur dat die op derails geen stroom krijgt op de 1 of andere manier..... ???
-
Zijn de sleepcontacten nog wel in orde? Niet vuil, roestig, afgebroken en goed tegen de binnenkant van de wielen gedrukt?
-
Het motordraaistel neemt maar aan een railstaaf stroom af.
En het loopdraaistel ook aan een kant.
Dus dat gaat niet werken met alleen het motordraaistel op de rails.
Deze moeten kruislinks tegen over elkaar staan. (Loopdraaistel: stroomafname links /Motordraaistel:stroomafname rechts.
Jos.
-
Zijn de sleepcontacten nog wel in orde? Niet vuil, roestig, afgebroken en goed tegen de binnenkant van de wielen gedrukt?
De Lima 1200 heeft geen stroomafname tegen de wielen.
Deze heeft de stroomafnemers binnen in het draaistel, rechtstreeks op de as.
Jos.
-
denk dat het een massa probleem is.druk een paar keer op het massa draaistel en er gebeurd iets.laa het zo wel ff weten.gr mike
::)
-
kom er niet uit.kijk vd week wel weer ff.eetse allemaal.gr mike
-
Eigenaardig, dat de motor wel loopt bij direct toevoeren van spanning op de wielen, maar niet via de rails.
Vraagjes:
Heb je geknutseld aan de onderbouw en misschien een wielset in het draaistel zonder motor verkeerd om gemonteerd (ik ben zelf aan het knutselen met 2 stuks 1220 onderbouw om de stroomafname te verbeteren, dus ik spreek uit ervaring :-\)? Dan krijg je namelijk kortsluiting.
Wanneer je de stroomdraadjes op de wielen drukt, doe je dat dan op één set wielen, en werkt het ook wanneer je het rechterwiel van de ene set en het linkerwiel van een andere set neemt?
En wat gebeurt er, wanneer je een wiel van het motordraaistel en een wiel van het loze draaistel neemt?
Mvg, Jaco
-
oh,dat zou kenne dat de massa wieltjes misschien verkeerd om staan.die is idd even uit elkaar geweest om schoon te maken!zou het zo zijn dan (of is het zo)dat deze aan een kant geisoleerd zijn?gemotoriseerde deel is niet uit elkaar geweest dus dat (zou)goed meten zitten.heb draajes op massa-puntje gezet waar de massa draad aan vastgeklemd zit.gaat 't ff proberen.dank zover.gr Mike (y)
-
Ja, de wielstellen zijn eenzijdig geïsoleerd. Als je er eentje verkeerd hebt teruggezet, dan heb je nu een pracht van een kortsluiting in het loopdraaistel.
Het begrip massa heeft in deze loc trouwens geen betekenis.
-
zou het zo zijn dan (of is het zo)dat deze aan een kant geisoleerd zijn?
Eh...ja? De plusjes en minnetjes moeten toch van elkaar gescheiden blijven? ;)
-
met stroom heb je volgens mij altijd te maken met plus en min(?)toch.ik zal zo ff kijke of de wieltjes goed staan.dat zou het moeten zijn omdat ik ook de trafo heb horen klikken,dwz de thermische beveiliging.ofzoiets.het zal wel weer goed komen.latuhrhrrrrr ;D
-
hallo dan,probleem opgelost.was eigenlijk niet zo moeilijk(achteraf)de zgn massawieltjes stonden verkeerd om.heb ze nu weer goedgezet en het hele circus rijd weer.bedankt voor alle tips en trucs en tot het volgende probleem.mvrgr Mike (y) ;)
-
ps,Jos,je had het helemaal bij het rechte eind.heb er ff niet opgelet met de geisoleerde kant op het massadraaistel. ;)
-
Fijn dat het opgelost is, kunnen je intercity's weer rijden (y)
Marc
-
hallo dan,daar ben ik weer.nu het stroomprobleem is opgelost heb ik weer probleem dat die de bocht naar links niet wil nemen,wielen lopen er naast zeg maar.heb de onderwagen waar het moterstel in legt/in draait iets schuin afgeschaaft/gerommeld en dit ook gedaan met de voor en achterkant van het draaistel zelf,dat het wAt meer ruime krijgt zeg maar.dan kan die ook de berg op wat makkelijker doen(dacht ik)heb op de beu in rijswijk bij "lima-john" deze tip gekregen en warempel dat wert.tevens daar ook 2 asb's gekocht in de oop dat het slipprobleem was opgelost.klinkt misschien raar mar likt wel of die harder slipt.toch maar zwaarder maken dan?of zou de helling te steil zijn?voorheen liep de "enkele loc"zomaar omhoog maar nu niet echt,weet iemand nog wat?gr Mike
-
als de helling zo erg is dat het draaistel m niet kan volgen is die zeker veel te steil, hou maar aan dat 3% het maximum is, maar als je met dat soort oudere lima-locs rijdt liefst nog minder, ze hebben niet zoveel aangedreven assen als modernere modellen.
-
oke,maar wat heb ik dan aan die asb's?vraag ik me dan af?heb by the way draad van verlichting verwijderd.misschien heb die dan wat meer ruimte onder de kap!ga 't zien ???
-
als die draad niet ergens raar klem zat zal dat niet veel verschil maken. En die asb's heb je omdat ie anders op vlak spoor al nauwelijks wegkomt met 3 wagens...
-
zat eigenlijk maar net aan.dwz,net buiten waar het niet moet zitten.dat probleem lijkt opgelost soldeert het wel weer een keer goed vast.maar dat slippen bevalt me helemaal niet.3 plan-e rijtuigen erachter zonder verzwaring moet die kunnen trekken vind ik en dat dan zeker op een vlak stuk,niet?
:-[
-
dat moet prima gaan op vlakke rails ja, bij flink optrekken misschien een beetje slippen maar meer niet.