BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: drfeelgood op 04 December 2010, 19:16:44
-
Ik heb een groot probleem, 2 sporen blijven continue bezet gemeld.
Ook al reboot ik pc/ecos, haal de kabel van betreffende sporen los, maakt niks uit, blijven bezet.
Is dit een bekend euvel?
-
Aan welke kant maak je die draad los? Aan de kant van het spoor of aan de kant van de s88 module?
En de overige ingangen op dezelfde module, doen die het wel goed?
-
Controleer de soldeerverbindingen (doormeten), ik had overbrugging tussen de solderverbindingen.
Gr Piet
-
@Klaas beide kanten geprobeerd.
@p.Heinst: 3 sporen op 2 verschillende modules van 2 verschillende fabrikanten.
En ik heb het al vaker gehad (andere sporen) , maar ging vanzelf over na wat herstarten.
2 sporen op marklin module met flatcable naar Ecos en vanuit deze naar een tams module met utp
kleine correctie, het zijn alleen 3 sporen op de marklin s88 (nasolderen dus?) die blijven hangen, niet op de tams.
Ik heb ze maar verwijderd en overgezet naar de tams decoder waar nog plaats was.
-
Ik kan even niet volgen hoe het zit.
Is de volgorde Märklin-Ecos-Tams (niet goed) of Ecos-Märklin-Tams (wel goed)?
Je kan ook eens proberen om de modules helemaal uit de baan te halen. Sluit ze dan in de goede volgorde aan op de Ecos (met korte kabeltjes) en activeer alle ingangen stuk voor stuk. Blijven er dan nog ingangen hangen?
-
drfeelgood;
Even een aanvulling van hetgeen ik zelf ervaren hebt, rij niet met Märklin maar mer het roco systeem en traincontroller.
Bij gebruik van versterker en boosters (dus meer stroomkringen) had ik bij de overgang van de ene stroomkring naar de andere dat er spontaan enkele melders bezet gaven zonder dat de trein op dat bewuste spoor aanwezig was.
Mijn vermoeden was dan ook dat het te maken had met de mogelijklheid dat er even een puls van de overgang op de rails komt.
Opgelost door wat te proberen, door de terugmeldgedeelte van de melders van een eigen stroomkrin te voorzien (externe trafo) de tweede mogelijk die ik heb gedaan en nu zit het zo dan onder de baan is, dat ik er een diode aan de andere kant van melders erbij hebt gezet in dezelfde richting als die er al zit, dus ik heb bij de stroom naar de melders nu twee diode zitten in dezelfde richting een voor de terugmelding en een erna, en mijn probleem is opgelost en heb geen valse melding meer.
Ik gebruik dus de 16SD dit is alleen de bezetmelding en de terugmelding loopt via de module van roco en de ic op de print van de 16SD en in dit gedeelt heb ik dus een extra diode geplaats, een zit er in de module van roco.
Zo wordt de stroom vanaf een zijde ook al geblokkerd voor het bij de IC komt en vanaf de ander zijde doorgelaten.
Mogelijk is jouw situatie anders maar dit was bij mij zo als ik het omschrijf en misschien heb je er wat aan.
Een verklaring heb ik hiervoor niet, ben geen electronicus
Gr Piet
-
Is het de eerste S88 module in de keten?
Ik heb begrepen dat dergelijke problemen bij een Ecos vaker voorkomen bij de eerste module.
-
@P.Heinst:
De baan word compleet gevoed door 1 punt vanaf de Ecos dus daar kan het niet aan liggen.
Diodes is wel een idee inderdaad, gaan we proberen.
@Henk:
De eerste module geeft inderdaad problemen, de 2e niet. Waar heb je dat gelezen gehoord?
Kennen andere lezer dit euvel als beschreven door Henk?
-
Dat is op dit forum een paar keer aan de orde geweest. Even zoeken onder "ecos s88" of zoiets.
-
Inderdaad , ik lees dat je bezetmelder 1 positie 1 moet doorverbinden met massa van de rail en dan zouden de spookmeldingen over moeten zijn.
Gaan we proberen, kijken of het werkt!
Ik laat het wel even weten of het gelukt is uiteraard.
-
Ja, en als dat niet helpt gebruiken mensen de eerste module gewoon niet. Irritant, maar ja.
-
En het staat ook in de Encyclopedie: Digitale centrale Esu Ecos (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.07_-_ESU_ECoS_1)
Groeten Ronald.
-
Bedankt voor de hulp en tips allen.
Helaas is het probleem een blijvertje en dus maar de eerste module als dummy gaan gebruiken.
Ook de software update verhelpt het niet overigens.
Groeten Daan
-
Heb je ook al geprobeerd om de modules in een andere volgorde te zetten?
Hiermee kun je vaststellen of het in de module zelf zit, of in de positie van de module in de keten.
-
Het is hier al vaker aan de orde geweest: Bij de Ecos geeft de eerste keten van 16 terugmelders een probleem, advies is dan ook al eerder gegeven, gebruik de bezet-/terugmelders pas van af de 2e module van 16. Dus 1.01 t/m 1.16 niet gebruiken. Het kost je helaas dan een S88 van 16 ingangen die nergens voor gebruikt kan worden.
Koos Jabaaij.
-
Inderdaad , ik lees dat je bezetmelder 1 positie 1 moet doorverbinden met massa van de rail en dan zouden de spookmeldingen over moeten zijn.
Gaan we proberen, kijken of het werkt!
Ik laat het wel even weten of het gelukt is uiteraard.
Hallo,
dit is niet juist, de massadraad van de rail moet aan de massabus van de 1e S88 decoder, en niet aan de 1e aansluiting. De 1e S88 zou over alle 16 melders bruikbaar moeten zijn, na een firmware update naar de laatste versie.
met vriendelijke groet,
Walter
-
@Walter, zo als u beschrijft, was de eerste altijd al aangesloten helaas.
Alle opties geprobeerd, probleem blijft.
-
Guys,
Dat van die eerste s88in de keten van en ecos is niet (meer) juist... sinds laatste update is dit probleem opgelost... ik had het ook altijd sinds de update 3.3.0 nooit meer gehad... dus opgelost... ook meerdere gebruikers melden dit trouwens.... dus updeetten je ecos is de oplossing...
rob
-
@robgood: De Ecos is hier altijd voorzien van de laatste updates, maar het probleem blijft hoor.
-
Als je echt alle updates hebt uitgevoerd, dan zou het probleem dat de eerste niet meedoet over moeten zijn.
Dan kun je nog eens kijken naar mijn suggestie om die twee modules van plaats te wisselen.
-
Alles al geprobeert, deze ecos was model 0.1 zeg maar de allereerste die in de winkel lag, ik krijg de indruk dat deze (door de vele andere vreemde problemen) gewoon te vroeg was uitgegeven en te veel mankementen nog had ofzo.
Spontane reboots enzo...en nog wel andere zaken.
Het ding is echter van mijn medebouwer en word sowieso binnenkort vervangen door mijn eigen nog aan te schaffen centrale.
Ik weet alleen nog steeds niet welke, nieuwe ecos? cs2? (recencies niet zo best) of toch maar een passieve interface.
Groeten Daan
-
vraagje, dr feelgood.... is het opgelost?
Ik heb het zelfde probleem met een ECOS 2 en de bezet/terugmelders van Wim Ros.
Er is één baanvak (eigenlijk is het geen baanvak, maar een wisselstraat) die
'blijft hangen'.
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- software ECOS geupdated
- een loze module van 16 melders 'ervoor geplaatst'
- nieuwe aansluiting/draad gelegd van de melder naar het baanvak
- baanvak op een andere plaats aan de melder gehangen
Niets helpt. Het lijkt aan het betreffende wisselstraat te liggen: als ik deze op een andere positie op de module aansluit wordt dat de bezette positiemelder.
Wat kan er met die wisselstraat aan de hand zijn? Treinen lopen er vloeiend doorheen, maar de melder blijft hangen. Zou er ergens een raillasje niet goed isoleren.?
Rails is schoongemaakt en ik zie simpelweg niets vreemds aan die wisselstraat.
Maarten
Ps. ik wwerk NIET met ongedetecteerde stukken. Alle delen van de baan zijn aangesloten via een bezet/terugmelder.
Straks maar eens de rails lostrekken en eens kijken wanneer de melding ophoudt
-
Mijn broek zakt inmiddels af...... Ok, ik kan mijn riem wat aanhalen maar toch ...
In mijn wisselstraat zit een wissel die de valse bezetmelding veroorzaakt.
De wissel is via een ESU Switchpilot aangesloten op de ECOS.
De wissel is magneetbediend met een polariserend hartstuk (Geoline). Staat de wissel rechtuit dan geen valse melding, staat de wissel op afslaan dan wel een valse melding.
Haal ik de electrische aansluiting van de wissel af dan heb ik helemaal geen valse melding meer. Ook als ik de polarisatieaansluiting los haal heb ik geen valse melding meer.
Maar als ik beide aansluit.....
Ik heb de wissel afgekoppeld van de Switchpilot: dat geeft geen verschil.
Ik snap er niets van.
-
Enfin, twee wissel omgedraaid op de switchpilot en het probleem is verdwenen....
Gooi het maar in mijn pet.
-
heel apart... Toch misschien iets met de eindafschakeling c.q. polarisatieschakeling van het wissel? Heel raar...
-
Maartens en andere,
Even een ervaring die een mederspoorder voor enkele weken geleden heeft gedaan.
Bij aanschaf van 16 wisselaandrijvingen voor geoline hadden wij er bij 7 en probleem, na veel zoeken was er maar een mogelijkheid, er moest iets mis zijn met de bedrading.
Na veel meten bleek dat er bij 7 stuks de midden aansluiting van de kleine stekker met de platte stekker die bie erbij geleverd is niet met elkaar overeen te komen.
De zwarte draad moet immers in het midden zitten bij de stekkers en dit was niet het geval, bij de kleine stekkers waren deze bij 7 stekkers verwissels.
Bij 4 stuks was de rode draad met de zwarte verwisseld en bij 3 stuks de groen met de zwarte, nadat de stekkers waren open gemaakt en de draden op de juiste plaats opnieuw gesoldeerd is het probleem opgelost.
Bijgevoegd een foto van een kabeldje dat verkeerd is gemonteerd.
Duidelijk een foutje van Roco, en zal dat ook melden bij roco
Mogelijk kan dat bij jouw ook zo zijn, meet het eens na en contoleer dat, je weet maar nooit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foute_aansluiting_goline_wissel.jpg)[/img]
Gr Piet
-
Bijgevoegd een foto van een kabeldje dat verkeerd is gemonteerd.
Zoiets moet het wel zijn. Het zit ergens in de wisselaandrijving icm de polarisatie. Ook al omdat de wissel in één stand een foutmelding geeft en in de andere stand niet.
Ik kreeg gisteren het probleem overigens nog terug.
De wissel eruitgehaald en doorgemeten. Polarisatie gecheckt. Niets bijzonders gevonden. Toen de wissel eens 'andersom' gemonteerd: probleem weg!! :o
Ik heb toen de betreffende wissel maar geruild met een wissels elders in de baan. Nu is het probleem definitief weg (nou ja, het woord 'definitief is wellicht wat voorbarig...).
Ik heb uiteindelijk het aansluitdraadje niet gecontroleerd of vervangen.
Zo en nu eerst een B****ria.
Maarten
-
Maartens,
Zo en nu eerst een B****ria.
Heb nu al vakantie?? om 10:14:21 uur
Even een aanvulling/opmerking,
Kan het ook zo zijn dat het kleine stekkertje in de wisselaandrijving niet juist gemonteerd was, dit gaat gemakkelijk in het verkeerde .
Een gaatje vrij houden vanaf de zijkant.
Gr Piet
-
Heb nu al vakantie?? om 10:14:21 uur
Helaas .... het is ook te koud voor bier.......... eerder bakje koffie met wat extra anti vries..... ;)
Het lag niet aan het verkeerd 'inpinnen' want dat heb ik een aantal keren gechecked.