BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MBZE_Erik op 29 January 2007, 16:44:42
-
Naar aanleiding van Dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3151.msg45826#new)
Zou ook ik graag jullie mening willen weten over mijn plaatsing van seinen
(http://statler.xs4all.nl/beneluxspoor/seinen.jpg)
link (http://statler.xs4all.nl/beneluxspoor/seinen.jpg) na plaatje op ware groote.
Wat extra info
* Ik rij rechts
* Ik rij Duits
* onderste middelste spoor is voor goederen
* onderste linkse sporen is voor verzorging voor stoomlocomotiefen en stalling van waggons
* onderste rechtse spoor programmeerspoor en onderhoud
* waar ik zelf nog over twijfel is of de voorseinen die bij wisselstraat rechts op de tekening staan daar goed staan
* het spoor op de bovenste verdieping heb ik nog geen seinen getekend.
b.v.d
Erik.
-
::)
-
ik heb nog twee inrij seinen er bij gezet aan de rechter kant
http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.vandertuin/seinen.jpg
-
Hallo Erik,
Om maar met de deur in huis te vallen,de twee voorseinen ,die op je tekening schuin links onder de draaischijf staan, horen daar niet. ;).
De voorseinen,die links zouden staan ,zie ik zo gauw niet,daar staan hoofdseinen...
In 't algemeen gezegd staan hoofd-en voorseinen nooit aan het begin van een spoor of wisselstraat.
-Peter
-
de seinen aan het peron moeten uitrij sijnen zijn dus
de seinen voor het inrijden van het station inrei seinen
en dan heb je nog blok seinen ook voor op de vrije baan
kijk hier eens meschien heb je er wat aan
http://www.viessmann-modell.com/nl/produkte/ho.php?id=2&gr_nr=2&sprache_nr=4 (http://www.viessmann-modell.com/nl/produkte/ho.php?id=2&gr_nr=2&sprache_nr=4)
-
Ook begin het te snappen
heb nog wel een paar vraagjes :)
Inrijseinen die plaats ik dus voor de wissels die naar het station gaat ?
Uitrijseinen plaats ik op plekken waar hij het station verlaat ?
Welke sein plaats ik als je van een station spoor naar een rangeer/opstelspoor ga ?
Voorseinen als je een tunnel in ga mag dat wel ?
Blokseinen heb ik dus eigenlijk nooit nodig ?
Erik.
-
Hallo,
De plaats van de inrij seinen en uitrij seinen is goed. ;)
En het sein naar een rangeerspoor oid vanaf een stations/perronspoor is hetzelfde sein als voor vertrek naar de vrije baan.
Voorseinen staan een meter of zo voor je hoofdsein. Maar als je het niet kan zien doordat het in een tunnel zou staan,hoeft het natuurlijk niet.
De Preiser machinist kan toch wel rijden en stoppen zonder seinen. ;D
-Peter
-
dat voor sein geefd dus wel de stand van het volgende sein aan niet die waar hij net voor staat
want dat heefd wijnig zin
-
Stel de trein moet in de tunnel stoppen moet ik dan bij de ingang van de tunnel een voorsein zetten ? (dit wil ik omdat de trein anders snel weer op het station is)
Iedereen al bedankt voor alle hulp
Erik.
-
zou kunnen
maar omdat je dat sein in de tunnel toch niet ziet......
meer een keuze aan je zelf denk ik
hoe ver wil je gaan
-
Ik plaats natuurlijk geen sein in de tunnel maar wel in koploper
Ik vroeg me alleen af of dat gebruiklijk was dat men een voorsein voor een ingang van een tunnel plaatsen zodat de machinist weet wat hij in de tunnel kan verwachten
Erik.
-
ja bij mij komt er ook een op die plek
maar het blok sein staat weer voorbij die tunnel
ik weet allene niet of er in het echt seinen in een tunnel staat?
dat weet hier vast iemand wel
-
Tuurlijk staan er seinen in een tunnel. Geen enkel probleem.
Gewoon alle soorten die nodig zijn. :D Het zijn immers lichtseinen!Het is gewoon altijd nacht. ;)
-Peter
-
dat bedoel ik ;D
thanks peter
-
Erik,
links op jouw sporenplan staat nog een inrijsein aan
de linkerzijde van het spoor i.p.v. rechts.
gr.
Pascal
-
:) bedankt pascal was me nog eens opgevallen
En iedereen bedankt die mij geholpen hebben ik weet nu welke seinen ik nodig heb
Alleen is mij nog niet duidelijk wanneer je nu blok seinen gebruik
Erik.
-
Plaatje (http://statler.xs4all.nl/beneluxspoor/seinen2.jpg)
Heb ik het nu begrepen ?
Erik.
-
Goede middag.
Ik heb je plaatje nog ff verbouwt.
Heb het inrij sein waar je de vraag had nog een sein verplaatst,
tot voor de wissel.
Je komt namelijk op dat rechter spoor aan rijden
Anders sta je op de eerste wissel stil en nu pak je bijde spooren.
Aan de andere kant heb ik van een inrij sein een blok sein gemaakt
Hier rij je volgens mij op de vrije baan (in het echt Xkm lang).
En je gaat een tunnel in dus je ziet niet dat er een schaduw station of zo achter zit.
Tevens zou je dat inrij sein aan die kant meschien iets dichter op het station kunnen zetten, staat nu erg dicht bij de tunnel uitgang
Zo een heel verhaal.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.vandertuin/seinen2.jpg (http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.vandertuin/seinen2.jpg)
Groetjes Anton
PS is dat sein wat ik bloksein heb gemaakt trouwens niet voor het spoor wat van de draaischijf komt dan is het wel een inrijsein ::)
-
Ook in Duitsland staan de seinen links en rechts van het spoor. Afhankelijk van de ruimte.
Dubbelsporige baanvakken hebben de seinen dus rechts als je rechts rijdt. De seinen staan links als je op het linkerspoor rijdt.
Groeten,
Gerard.
-
@cantotrapt
Wederom bedankt
Nu begin ik ook blokseinen te snappen
Over het dichterbij plaatsen van het inrij sein bij het station ik ben in de veronderstelling dat ik seinen niet in bochten mag plaatsen moet ik hem dan net voor de wissel zetten naar het station ?
En waar jij een bloksein heb gezet leid naar mijn schaduw station en niet naar de draaischijf
Erik.
-
Dat seinen in bochten niet mogen staan weet ik niet zeker.
Dat zal denk ik ook liggen of ze goed zichbaar zijn voor de machinist.
Maar anders laat je die lekker staan toch.
Dat bloksein staat dus goed bij de tunnel.
Nu had je alleen nog geen inrij of rangeer sein voor je spoor vanaf je draaischijf
das meschien ook wel makkelijk
Groetjes Anton.
-
Je kunt een hoop geld besparen. De hoeveelheid uitrij seinen kan beperkt worden tot 2 (alleen het onderste spoor, dat naar een rangeerspoor leidt heeft een uitrijsein nodig).
De overige seinen hoeven alleen maar Hp0, Hp1 en Hp2 te kunnen tonen. Er zijn er zelfs twee die alleen maar Hp0 en Hp1 hoeven te tonen. Dit alles als je alleen rechts rijdt.
Op de plaats met de vraag of er een sein bij de twee rechte rails moet komen kan ik wel een antwoord geven.
Wil je bv van loc wisselen op de bovenste drie sporen, dan kan je hier twee rangeer seinen aanbrengen. Het is niet verstandig, omdat de hoofdbaan is.
Waarom geen uitrijseinen:
Uitrijseinen heb je alleen nodig als er vanaf dat sein ook een rangeerbeweging kan vertrekken. Dit is bij jou alleen bij het onderste spoor het geval. De overige seinen moet een groot gedeelte ook Hp2 kunnen tonen, dus moeten dit inrij seinen zijn.
Met vriendelijke groet,
Gerard van der Sel
-
Dat bespaard zeker in de kosten heb net bij conrad zitten kijken naar seinen
Uitrijseinen - 215957 - 89 17,95 EUR of zelfbouw 6,95 EUR
Inrijseinen - 215956 - 89 12,95 EUR of zelfbouw 5,95 EUR
Bedankt
Erik.
-
scheeld inderdaar
had ik niet aan gedacht omdat je het zo getekent had
en omdat bij mij wel alle spooren een uitrij sein krijgen
maar das ook een heel ander station