BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: SCO op 03 December 2010, 13:02:35
-
Zo, die zit.
Misschien een wat hoogdravende titel voor een draadje over mijn H0-baan.
Toch wil ik jullie graag meenemen op deze "reis" door mijn fantasiewereld in aanbouw. Het wordt geen
science-fictionverhaal, al sluit ik niet uit dat iemand in de loop van dit draadje het gevoel krijgt van:
"Die ziet ze echt vliegen!"
Goed. Allereerst de naam "Appeldoren".
Appeldoren is een middelgrote stad, zoiets als bijv. A........., inderdaad. ::)
Waarom uitgerekend Apeldoorn als inspiratiebron?
Ik ga even terug in de tijd.
In 2000 werd in Hannover de EXPO gehouden. Reden voor NS om 's morgens een directe verbinding
naar Hannover in te leggen met de toen gloednieuwe ICE3. En zo sukkelde dus 's morgens een 406
achter de lange Koploper-IC aan over de Veluwe.
Rond die tijd kwam ook de nachttrein uit Duitsland door, een 1700 met veel donkerblauw en rood-wit
erachter.
Daarna de dagelijkse routine. De dieseltjes uit Zutphen, die vaak tegelijk met de IC uit het Noorden/Oosten
binnenliepen en moesten "vluchten" voor de IC uit Amersfoort. Al het reizigersverkeer van hoofd- en zijlijn
werd immers afgewikkeld langs één eilandperron.
Zo tegen tienen werd de eerste VSM-trein voorgebracht. Binnen 2 uur een ICE en een 52.80 met Spantenwagen.
Als dat geen reis door de tijd is! Een "Terug naar Toen" in miniformaat.
Ook het station had enkele bijzonderheden: Aan de oostkant waren nog een aantal oude torenmasten met hun
brede draadoverspanning. En de reizigers moesten nog via een overpad naar het eilandperron!
Waarom deze uitgebreide herinneringen?
Ze geven voor mij een beeld weer, een sfeer die ik in miniatuur wil vangen.
Misschien waren die torenmasten al in 1997 weg en kwamen de DEII/ Buffel en de Koploper in de dienstregeling
2000-2001 niet meer gelijktijdig binnen. Het zij zo.
In Appeldoren knijp ik een oogje dicht. Ik vind die mix wel spannend!
Wordt Appeldoren dus Apeldoorn in 1:87? Nee! ???
Waar ligt Appeldoren? Wel, Appeldoren ligt in mijn woonkamer! (wordt vervolgd)
Met vriendelijke groet, Ed Scholten
-
Ed, een kleine opmerking over het schrijven van je bericht.
Waarschijnlijk gebruik je de 'Enter' regelmatig in een zin.
Dan krijg je dit:
In 2000 werd in Hannover de EXPO gehouden. Reden voor NS om 's morgens een directe verbinding
naar Hannover in te leggen met de toen gloednieuwe ICE3. En zo sukkelde dus 's morgens een 406
achter de lange Koploper-IC aan over de Veluwe.
Je ziet, er staan regels bij met slechts één woord.
Dat leest niet zo lekker.
Dus alleen een enter na een punt graag! De rest doen de machines wel... :)
Bedankt alvast. (y)
En succes met je baan, ik kijk al uit naar de eerste foto's.
Ja, ik wil ook een baan in de woonkamer...
-
Zoals gezegd: Appeldoren ligt in onze woonkamer en meet 5.00 x 1.35 m.
Dat betekent uiteraard dat er enig vooroverleg nodig was, voordat het sein op groen sprong.
In het voorsteldraadje heb ik er al wat over verteld, dus hier alleen een samenvatting:
De bouwhoogte is slechts 50 cm, waardoor het geheel niet zo heftig aanwezig is. Een forumgenoot vergeleek het al met een wat fors uitgevallen salontafel.
En salontafels horen toch in een woonkamer? ::) Vanaf bank of stoel gezien vinden wij de kijkhoogte prima.
Een belangrijke voorwaarde was ook dat het geen permanente bouwput mocht zijn. Je mag wel zien dat er gebouwd wordt, maar ongeschilderd hout, mdf enz. zijn taboe.
En het geheel moest eerst in een passende kleur geschilderd zijn.
Bij de bouw is veel aandacht besteed aan geluiddemping. Zo werd eerst een laag rubber ondertapijt op de vloer gelegd.
Daarop werden lage kastjes geplaatst, dan weer een isolerende laag, en daar weer op een frame, waarop de eigenlijke baan zo'n 40 cm. naar voren kan worden geschoven. (Volgen jullie het nog?)
Bijgaande foto's geven alvast een indruk van de onderbouw en hoe het geheel is ingepast in de ruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_11_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_11_2_2.jpg)
De volgende keer nog enkele bijzonderheden en foto's van de onderbouw en dan zijn we toe aan de eigenlijke baan.
M.vr.gr. Ed Scholten
-
Mooi hoor ...
Best wel appart.
Heb je ook een overzichtfoto?
-
Hallo Ed,
Leuke foto's die nodigen uit tot meer plaatjes!
Ik ben ook benieuwd naar je constructie en de baan kan 40 cm naar voren, is dat ergens voor nodig. of gewoon om er lekker bij te kunnen?
Groet, Paul
-
@ schmirner
De overzichtsfoto komt eraan. De afgelopen dagen had ik door de komst van een bebaarde grijsaard uit het Zuiden weinig gelegenheid om dit draadje goed op de rails te zetten.
@ Overlord (Paul)
Een belangrijke reden voor het kunnen verschuiven is inderdaad de bereikbaarheid. De baan staat voor een schoorsteen en daardoor zo'n 30 cm van de muur. Doordat het geheel nog verder naar voren kan schuiven heb ik voldoende ruimte om zittend op een krukje achter de baan te werken.
Een 2e reden is het kunnen aanleggen van de bedrading voor het station.
Als het meezit plaats ik morgen meer foto's van de onderbouw.
Met vriendelijke groet, Ed Scholten
-
Leuk, je houdt de spanning erin :)
-
Hallo,
Zoals aangekondigd nog wat info over de onderbouw. Gewoon omdat die in een woonkamer nou eenmaal meer aandacht vraagt en om te laten zien hoe ik heb geprobeerd, de ruimte onder de baan zo goed mogelijk te benutten.
Een aantal kastjes onder de baan heeft gewone laden waarin ik de gebruikelijke "zooi" die nou eenmaal bij een baan hoort kwijt kan.
Aangezien ik Nederlands rij, heb ik een aantal treinstellen en dus een aantal XXL-verpakkingen. Onder andere daarvoor heb ik in enkele kastjes plateaus gemaakt (80x100) die ik op 1m lange geleiders heb gemonteerd, zodat ze zo'n 80 cm naar buiten kunnen worden getrokken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_2.jpg)
Hieronder de plek voor de Ecos. Op het bovenste plateau komt achter de Ecos nog een rollenbank en achteraan staan de trafo's.
Deze bedienplek gebruik ik als ik (vanaf de poef) even handmatig wil rijden of een lok moet programmeren. In de toekomst wil ik achter de baan nog een scherm plaatsen (aansturing van de baan is via Koploper) en dan moet er bij de Ecos nog een muis komen.
Op het onderste plateau het lokdepot. Hier staan de loks die voor onderhoud zijn binnengenomen. Je ziet: ondanks het winterweer is er maar weinig materieel defekt. (Ik heb geen VIRM!) Links liggen wat dozen met flex-rails, dat geeft een idee van de diepte van de plateaus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_1.jpg)
Dan nog iets over het kunnen schuiven van de baan. De baan staat voor de schoorsteen en dus niet direct tegen de muur. Toch is de ruimte om erachter te kunnen werken te krap. De baan ligt laag en je moet dus bukken. Pak maar eens iets van je salontafel en kijk wat er met je achterwerk gebeurt. Precies! Dus om beschadiging van de muur te voorkomen heb ik een frame gemaakt dat aan de voorkant op de kastjes rust en aan de achterkant op poten. Daarop weer een aantal zware geleiders en je kan het hele zaakje zo'n 35 cm naar voren schuiven. Nu kan ik zelfs op een krukje achter de baan werken.
Ik geniet nog steeds van de verbaasde gezichten van bezoekers, als ik met één hand de baan naar me toe trek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_4.jpg)
De volgende keer iets over de bedrading en de onderbouw voor de rails.
Met vriendelijke groet, Ed S
-
Ik vind idee en uitvoering Waanzinnig (y)! Super netjes gebouwd, en het is een fraai meubelstuk geworden.
Je hebt veel aandacht aan geluidsdemping besteed. Voldoet het aan je eisen?
-
@ Thijs1271
Bedankt voor de complimenten, ook van mijn vriendin :-*!
Wat de geluiddemping betreft: Het geheel staat op rubber ondertapijt en tussen de kastjes en het frame, waarop de baan schuift, zit ook isolatie.
Het ondertapijt loopt ook onder de baan en de poten door. En er ligt zoveel onder de baan dat het gevaar van een echo-kelder te verwaarlozen is.
Eventueel sluit ik de achterkant nog af, maar dat is dan meer voor het gezicht en tegen het stof.
De baan zelf bestaat uit een houten frame met mdf-platen. Dat is geluidstechnisch ongunstig maar ik hoef er van onderaf niet meer bij te kunnen en welk baanplan er in de toekomst ook komt: dit is niveau 0.
En als je mijn baanplan ziet, snap je helemaal waarom een open frame niet zinvol is.
Op het mdf ligt vloerbedekking. ??? Dat wil zeggen een foam-achtige lichtgrijze vloerbedekking, speciaal voor kinderkamers, 3 mm dik.
Dat dempt behoorlijk.
Voor de bedding gebruik ik tapijtplakband. (Wat anders?) ::) Dat wordt onder de rails bevestigd en van Woodland-steenslag voorzien. Daarna wordt het geheel bruin gespoten. Het resultaat is een egaal bruin ballastbed dat niet veel méér lawaai maakt (als er een trein over rijdt 8) ) dan bij de onbehandelde K-rails.
En verder is het een kwestie van niet te hard rijden ( bij mij is de Vmax 80 km) en notoire lawaaischoppers zoals de 1200 aan de kant houden.
Voordat jullie de indruk krijgen dat ik een anti-geluid-freak ben: Treinen die je ziet, mag je horen, anders niet! (Althans zo min mogelijk)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_6.jpg)
Dit is een deel van het schaduwstation. Op de open ruimte op de voorgrond komt Appeldoren te liggen.
De bedrading ligt bovengronds. (Kan niet anders bij een bouwhoogte van 50 cm!)
De grote kabelbundels lopen door zilvergrijze kabelgoten ( gewoon wit mocht niet van mijn vriendin en gelijk heeft ze! ;D) en vormen de "aorta"van de baan. De draden naar het schaduwstation duiken het schuimtapijt in. Deze kabelkanalen worden afgedekt met tape. Op die manier is de bedrading minder kwetsbaar voor het geval een trein onderaards het spoor bijster raakt en bevrijd moet worden. Of gewoon bij het railpoetsen.
De bedrading van Appeloren zelf ligt wel onder de plaat. De baan kan immers naar voren schuiven!
En tot slot een stukje uitrit van Appeldoren. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die IC niet op eigen kracht zo ver op de wisselstraat is gekomen.
Wat dat betreft volg ik het draadje van Fissy over de technische update van Plan E met belangstelling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_5.jpg)
De volgende keer dan (eindelijk 8) ) een totaaloverzicht van de baan.
Met vriendelijke groet, Ed S
-
Ed,
wat een topbaan! Je hebt kamer vullende schoonheden, diorama's, en, nou ja dit dus.
Groet, Sicco Jan
-
Duidelijk hoor Ed, leuk idee, en bijzonder dat hij in de woonkamer mag staan. Dat gebeurd niet vaak bij onze hobby!
-
@ Sicco Jan
Ik bloos er bijna van! (y)
Vandaag het baanplan. In tegenstelling tot de onderbouw is de baan zelf nog lang niet af. Zelfs het ontwerp is nog niet helemaal klaar.
Eerst even een paar uitgangspunten, dan snap je hoe ik tot dit ontwerp ben gekomen.
1. Modelspoor is het sluiten van compromissen.
2. Ik ben een rijder, geen bouwer.
3. Ik probeer volgens een zinvolle dienstregeling te rijden (al dan niet automatisch) dus: A <-- Appeldoren --> B
4. Het ontwerp van het station moet een reis door ruimte en tijd mogelijk maken.
Hieronder een plaatje van ongeveer een jaar geleden. Alle rails liggen nog los en de wisselstraten zijn nog niet af. Maar er kan al wel gereden worden!
Wat dat betreft zijn we goed af in het digitale tijdperk. Je hoeft niet meer eerst isolaties aan te leggen en zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2009_10_1.jpg)
Misschien vind je het allemaal wat veel van het goede. Maar het middengedeelte met het schaduwstation wordt overdekt. Er moet capaciteit komen voor max. 10 treinen en er zijn 2 keerlussen in verwerkt. Dat is dus woekeren met de ruimte.
Inmiddels ligt het schaduwstation grotendeels. Ik probeer vanavond nog een sporenplan toe te voegen.
Met vriendelijke groet, Ed S.
-
Hallo allemaal,
Dit is het plan (een screen-shot van Koploper). Op het eerste gezicht lijkt het misschien nogal vol, maar in feite zijn alleen station Appeldoren en de buitenste ring zichtbaar. Boven op het schaduwstation komt een zij- / museumlijn met kopstation.
De belangrijkste routes:
Van Appeldoren naar rechts: De trein rijdt over het paradebaanvak (blok 22 en 19) en verdwijnt onder de fly-over (links bovenaan).
Vervolgens onzichtbaar via 30 naar de 5 opstelsporen (geel).
De terugreis: Via 20, 12 en 30 onder de fly-over door en dan weer zichtbaar over het paradebaanvak (18 en 24) terug naar App.
Van Appeldoren naar links (hoofdlijn): De trein verdwijnt bijna meteen onder een viaduct (blok 33).
Vervolgens onzichtbaar naar opstelspoor 14 of 15.
De terugreis: Via 20,13 en 33 naar App.
Van Appeldoren naar links (zijlijn): De trein verdwijnt onder een viaduct (33).
Vervolgens onzichtbaar via 13 naar kopspoor 25 of 26 (korte route), of via 13, 20 en 17 naar het kopstation op niveau 1 (lange route).
Als je de routes naloopt zal je merken dat met name blok 20 en 30 druk bereden worden. Om de zaak wat te ontlasten mogen treinstellen en trek-duwtreinen kopmaken op de opstelsporen. Dat scheelt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_7.jpg)
De volgende keer: Hoezo maakt het ontwerp van het station een reis door ruimte en tijd mogelijk?
Met vriendelijke groet, Ed S.
-
Hallo allemaal,
Ik heb een beetje moeite met kiezen.
De grote verscheidenheid aan NL-materieel in H0 van de laatste jaren maakt het dan ook niet echt makkelijk.
Jaren geleden waren de 1100, 1600 en ICR van M* voor mij de reden om Nederlands te gaan rijden. Met wat er verder beschikbaar - én om te bouwen! - was ( F* Plan V, R* 2200 enz.) kwam je al een heel eind, als je NL tijdperk IV wilde nabootsen.
Maar tijdperk III-modellen als de 1000, 1100 van R* en Mat 46 van L* waren voor mij als 3-rail-rijder nog taboe. Althans, het is mij nooit gelukt om ze tot een acceptabel rijgedrag op mijn baan te bewegen. Let wel, ik heb het niet over de huidige versies!
Toen kwamen Plan D, E, N, W, de TEE RAm, de verschillende generaties van de BNLX, 2400, DEI en II. Dat geloof je toch niet?
En dat materieel had ik ook allemaal in het echt meegemaakt. Ik ben namelijk al meer dan 50 jaar "treinengek".
Ik herinner me nog het gebrul van de TEE RAm onder de kap van Den Haag HS. Ooit mocht ik even in de cabine van een NMBS Reeks 15 kijken. De 1100-jes die in volle vaart in Leiden over de wisselstraat stuiterden ..... , maar ook de V200-en en VT11 in Arnhem. Maar ik ga nu wel erg off-topic.
Terug naar mijn baan.
In de loop der jaren heb ik een allegaartje aan NS-materieel verzameld. Soms laat ik het lekker door elkaar rijden. Maar ja, ICE en TEE-RAm horen zowel wat tijdperk als inzetgebied betreft toch niet echt bij elkaar. Dus de opgave was:
Bedenk een plan, dat het mogelijk maakt om materieel uit verschillende perioden, dat soms maar in een bepaald deel van Nederland rijdt/ reed, geloofwaardig in te zetten. Wat heb je nodig:
1. Een "neutraal" sporenplan, dat overal en altijd te gebruiken is. Dat betekent in mijn geval:
Rails met bruine grindbedding, de bekende "standaard" bovenleidingsportalen en lichtseinen stelsel 54.
Dat betekent dus ook: Geen Gotische Bogen of Brabantse portalen, want die zijn regionaal gebonden.
2. Perrons, stationsgebouwen, verlichting, abri's die uitwisselbaar zijn. Bepaalde typen perronkappen vind je niet overal in het land. Een TEE RAm langs een perron met de moderne zwarte verlichting, glazen abri's en CTA-bakken past niet.
Dat betekent dus: Verschillend uitgevoerde perrons e.d., die worden uitgewisseld, afhankelijk van welk tijdperk je wilt uitbeelden.
3. Een duidelijke keuze voor een aantal scenario's / situaties. Kies bijv. voor: "West-Nederland, Tijdperk III met verkeer gericht op België en een enkelsporige geëlectrificeerde lijn" of "Oost-Nederland, Tijdperk V met verkeer, gericht op Duitsland en een diesellijn".
Daarbij probeer ik de "kern" van een bepaalde periode of situatie te raken. Uiteraard met de onvermijdelijke compromissen.
Op deze manier wil ik op reis, door ruimte en tijd, door de afwisselende Nederlandse spoorweg-wereld uit heden en verleden.
De volgende keer: Hoever is Appeldoren gevorderd, en wat gaan we nu verder bouwen? (Dit keer weer mét plaatjes)
Met vriendelijke groet, Ed S.
-
Ik denk dat heel veel modelspoorders dezelfde dilemma's hebben. Er is binnen elke thema zoveel te krijgen.
Ik stam ook nog uit de tijd dat er alleen Duits materieel te krijgen was. En zie dat er nu (gelukkig) heel veel echte Nederlandse modellen zijn. De keuze is reuze.
Wil je je echt aan je thema houden dan moet je kiezen, anders is een freelance baan ook het overwegen waard. Rijden met wat je mooi vindt. Is ook leuk hoor!
-
Hallo allemaal,
De laatste keer ging het over (niet kunnen) kiezen. Toen ik het ontwerp voor Appeldoren maakte, had ik 9 (!) scenario's in gedachte, die ik met dit station kon uitbeelden. Dat kon een leuke reis door ruimte en tijd worden, maar de kans dat ik in een kringetje (o.k. ovaaltje ::)) zou blijven ronddraaien was levensgroot aanwezig.
Thijs1271 merkte terecht op dat je óf echt moet kiezen voor een thema of anders gewoon moet rijden met wat je mooi vindt. Ook leuk! Maar tijdens het opstarten van dit draadje werd het me langzamerhand toch duidelijker, waar de reis heen zou gaan.
Eerst als "voorbereiding" op de reis even de huidige situatie in Appeldoren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_9.jpg)
Dit is het schaduwstation. De voorste 5 opstelsporen zijn al in bedrijf. Met behulp van Koploper kan ik 5-6 treinen in 1 richting laten rijden. De wachttijd en frequentie worden door Koploper bepaald. Dat houdt in, dat stoptreinen vaak rijden, intercities minder vaak en met een stopkans in App. van 50%, goederentreinen al minder vaak en de VAM-trein maar af en toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_10.jpg)
De linker inrit. Links het schaduwstation. Dit wordt later uiteraard overdekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_11.jpg)
Van links naar rechts het eilandperron met perronspoor, het doorgaande spoor en een kort perronspoor met het (denkbeeldige) stationsgebouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_12.jpg)
Zie boven, alleen nu van rechts naar links.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_14.jpg)
De rechter uitrit met de IC uit Berlijn. De werkzaamheden rond Appeldoren zullen trouwens ook een aantal verbeter-/ pimpacties van materieel omvatten. Hieronder bijv. de Koploper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_ICM1.jpg)
Ook al staat het eerste reisdoel vast, toch zijn er nog heel wat vragen en onduidelijkheden. Natuurlijk ga ik eerst de zoekfunctie gebruiken, maar ik hoop, dat ik ook een beroep mag doen op jullie kennis/ ideëen.
Zo, de volgende keer gaan we echt op reis!
Ed S.
-
REIS I: APPELDOREN - DUITSLAND anno 2000
Appeldoren is een middelgrote stad aan een dubbelsporige, redelijk drukke hoofdlijn over de Veluwe. In het verleden was het ook het begin-/ eindpunt van enkele zijlijnen. Omstreeks 1970 werden die allemaal gesloten. Daarop werd het sporenplan van App. sterk vereenvoudigd. Eén van de zijlijnen is inmiddels weer in gebruik als museumlijn. Er is zelfs weer sprake van een bescheiden goederenvervoer!
De aanbesteding van een tweede zijlijn is inmiddels rond. Helaas stelde de provincie weer zoveel eisen, dat de winnaar, Syntus, er niet in slaagde de dienst al per 12 december op te starten.
Op dit moment is de dienstuitvoering rommelig. Dat ligt niet alleen aan het winterweer. Er wordt druk aan de lijn gewerkt. Op een naburig knooppunt zijn tijdens het rangeren enkele Fccppss-en ontspoord. Daarbij zijn enkele bovenleidingportalen vakkundig onderuitgehaald. Elektrische tractie is even niet mogelijk.
Railion had er niet veel problemen mee. De kolentreinen reden toch al met een span 6400-en.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_16.jpg)
De stoptreindienst was een groter probleem. NSR had geen Buffels beschikbaar. Toen bleken de vriendschappelijke kontakten met de museumlijn erg handig. Tot de Kerstritten hadden die toch niet veel te doen. De Inspectie verleende ontheffing voor het rijden zonder ATB en zo zagen verbaasde reizigers in plaats van een Plan V een BR 64 met een aantal Blokkendozen voorrijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_15.jpg)
Zelfs de Oosterburen handelden voor hun doen onburocratisch. Een treindienstleider herinnerde zich dat de Berlijn-treinen ooit waren omgeleid en toen door Ludmilla's werden getrokken. Enfin, slechts 20 telefoontjes later was het rond. Deze IC's werden zelfs voor binnenlands verkeer toegelaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_18.jpg)
Tussen deze onrust door wordt er in App druk gebouwd. Het perron is aan de beurt. Het moet worden opgehoogd en verlengd. De aannemers doen hun best om deze klus voor de feestdagen af te ronden.
Ed S.
-
Hoi, Ed
Het tijdperkprobleem kan ik me voorstellen. Voor mijn eigen baan had ik zo bedacht: ik maak 'm in de '85 stijl. Wat let ons om met een paar simpele ingrepen zoals het omzetten van oudere of nieuwere voertuigen, en bijvoorbeeld de huizen die toch ook veelal nog steeds bestaan en straatinterieur een tijdelijke stap terug in de tijd te doen.
Voorwaarde een goed schaduwstation of goede vitrine. (y)
Ik bedoel dus als je hiervan dan fotootjes op het forum zou plaatsen kun je toch af en toe eens van tijdperk wisselen.
Ik zou bv een blokkendoos ipv plan V ook mooi vinden op de baan.
Groeten Koen :D
-
Ga je trouwens ook eletrificeren???
Gr Koen
-
Hoe heb je het ballasten gedaan van de rails??? Alvast bedankt (y)
-
Wat een interessante baan zeg. ben dus niet de enige met een baan in de woonkamer. Ga je zeker volgen. This allemaal zeer interessant
Trouwens die duitse rijtuigen heeft dat ook zo gereden hier in Nederland?
mvg
Reinder
-
@ KoenF
Het is inderdaad de bedoeling om op mijn baan "op reis te gaan" door verschillende tijdperken en delen van Nederland.
De eerste reis heeft als thema: "Appeldoren-Duitsland anno 2000". Maar ik kan alvast verklappen, dat we ook het westen van het land en zelfs enkele grensstations zullen aandoen. En de baan zal ook ooit groen-rood-blauw kleuren. Volgens mij kan dat geloofwaardig met dit plan.
Zoals je ziet is de baan nog erg kaal. Binnenkort worden de eerste seinen geplaatst en allerlei attributen die bij het spoor horen: schakelkasten, "potjes" enz. In het draadje van Fissy over "Gouda in H0" gaat het op dit moment ook daarover. Erg nuttig!
Mijn inspiratiebron voor de eerste reis is Apeldoorn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/appeldoren_2010_12_19_2.jpg)
Hier zie je de westelijke uitrit (1995). Rechts vertrekt de IC van spoor 3, links "vlucht" de DEII van spoor 4, om kop te maken en daarna van spoor 3 weer naar Zutphen te vertrekken. Interessant voor mij: De reizigers bereiken via een overpad het eilandperron, en ook de oude vakwerkmast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_20.jpg)
Hier de oostzijde. Links het VSM-perron. Interessant voor mij: De perronkap, oude bovenleidingmast en het museumgebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/appeldoren_2010_12_24_1.jpg)
De stoomloks verzamelen zich om met zijn tienen plus de Oostenrijkers en Blokkendozen de laatste zaterdag-slag naar Beekbergen te maken. Tegenwoordig zijn er mensen die dit te gevaarlijk vinden (zucht). Interessant: Je kan hier stoomloks van de BR 01-10, 23, 24, 38, 41, 44, 50, 52, 64, 65, 78 en 80 inzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/appeldoren_2010_12_21.jpg)
Herinnert u zich déze nog.og..og..og.? Doorkomst over spoor 2. Het achterste spoor (1) heeft tegenwoordig een lang perron voor de IC's.
Waarom deze foto's? Ze bevatten allemaal elementen die ik op mijn baan ook wil. Maar ga nu niét over enige tijd deze foto's vergelijken met mijn baan, want nogmaals: Appeldoren is géén Apeldoorn.
Wel zullen enkele elementen in verschillende kombinatie op mijn baan voorkomen:
Reis 1: Overpad, kort perron, oude bovenleiding
Reis X: Tunnel, lang perron, moderne bovenleiding
Reis Y: Tunnel, andere perronoverkapping .............. ( Laat je verrassen!)
Vraag 2 : Wordt er ge-electrificeerd? Ja!
@Matthijs
De rails zijn op tapijtplakband geplakt en voorzien van een laagje Woodland Scenics bruine ballast. Daarna enkele lagen Tamiya AS-22 (dark earth) erover. Het spuitwerk heb ik grotendeels in de tuin gedaan. Het resultaat is een egaal bruin ballastbed inclusief rails. Ondanks regelmatig stofzuigen blijkt het niet nodig de zaak nog meer te fixeren. De geluidsproductie is niet veel groter dan bij onbehandelde K-rails. (Hoera!)
Je ziet dat de ballast niet tot de bovenkant van de dwarsliggers komt. Ik ben jaloers op al diegenen die een perfect ballastbed met allerlei kleurnuances kunnen realiseren, maar dit is voor mij voldoende ( en misschien wel het maximaal haalbare ::))
Bij wissels (met beweegbaar puntstuk) ben ik uiteraard spaarzaam met ballast.
@r.hoolsema
In 1995 heeft de BR 234 heel kort wegens een omleiding de IR/IC-trein naar Berlijn door Nederland getrokken. De 234 is een snellere uitvoering van de "gewone" 232. Later zijn een aantal loks weer teruggebouwd naar de serie 232 9. En laten dat nou net de loks zijn die later voor Railion in ons land o.a. de staaltreinen reden. Op mijn baan trekt de R* 232 909 deze IC. (A-AR-B-B-B-B) . Moet kunnen toch?
Je vindt o.a. op de site van Nico Spilt 2 foto's van deze trein in Utrecht (Bij de rubriek "DR V300 Russenschreck").
M.vr.gr. Ed Scholten
-
Hallo allemaal,
De dienstuitvoering in Appeldoren is weer redelijk normaal. Zolang Utrecht bereikbaar is pendelen de Koplopers als vanouds weer tussen het oosten van het land en de randstad. Wel is de frequentie gehalveerd.
De werkzaamheden aan het perron hebben ondanks het winterweer niet stilgelegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_22.jpg)
Nog net voor de ergste sneeuwval is een grote hoeveelheid zand voor de verlenging van het perron aangevoerd en gelost. Na de verlenging moeten treinen van 7 bakken ICM of 6 rijtuigen plus lok langs het perron passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_26.jpg)
De samenwerking met de collega's van de VSM tijdens de nooddienstregeling was zo soepel verlopen, dat opnieuw hun hulp werd ingeroepen. En zo is hun 2400 nu druk in de weer met de lege zandwagens.
De constructie van de perronoverkapping bleek in een slechtere conditie dan gedacht en dus moest deze tijdelijk verwijderd worden. De reizigers zijn hier uiteraard niet erg blij mee, maar de komende dagen wordt er gelukkig weinig sneeuw verwacht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_25.jpg)
De onderzijde van het perron is nog niet af. Zo wordt bijv. de dikte van de rand nog -optisch- verkleind. Waarom dan zo dik? Vanwege de stabiliteit!
Voor volgende reizen moet de "perronplaat" namelijk kunnen worden uitgewisseld, inclusief verlichting, overkapping, bankjes enz.
De perronwand zal in de huidige situatie bestaan uit de gebruikelijke betonnen elementen. Bij volgende reizen kan het ook een stenen muurtje zijn.
De volgende keer de verdere ontwikkelingen rond het perron. Het is nog steeds de bedoeling, het eilandperron in hoofdlijnen voor de Kerstdagen klaar te hebben. De aannemer doet zijn best en, ijs en weder dienende, zou dat best eens kunnen lukken.
M.vr.gr. Ed S
-
ONLANGS GESPOT ..... EN GEFOTOGRAFEERD in Appeldoren .......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_27.jpg)
Totaal onverwacht, dus niet helmaal scherp!
M.vr.gr. Ed S.
-
(y)
Tinus.
-
DE BESTE WENSEN VOOR 2011 ALLEMAAL!
Het nieuwe modelspoorjaar is voor de NL-rijders onder ons in elk geval al goed begonnen. Een BNLX-hondekop, GTW2/6, G1206 Portfeeders en ACTS-189 zijn de oogst van de eerste dag van het nieuwe jaar!
In Appeldoren was het de afgelopen week erg rustig. Er zijn nog maar enkele stille getuigen van de voorbije feestdagen.
Aannemer Spoormans heeft woord gehouden en het eilandperron in ruwbouw nog voor de Kerst opgeleverd. Dat leverde hem natuurlijk een fikse bonus op, die hij uiteraard meteen onder zijn personeel verdeelde, zodat iedereen tevreden naar huis kon om van zijn vrije dagen te genieten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_03.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_02.jpg)
De overkapping is verlaagd en moet nog geschilderd worden. De dakbedekking wordt nog "vernederlandst".
Dat laatste geldt ook voor de spoorboom van het overpad. Het is de bedoeling dat deze voor andere "reizen" snel verwijderd kan worden (toegang tot perron via een tunnel) of vervangen door knipperlichten (beveiliging dienst-overpad).
In ieder geval staan de reizigers nu droog, hetgeen wel prettig is nu de dienstregeling is uitgedund en er de komende weken met kortere treinen wordt gereden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_01.jpg) 8)
De volgende update is gepland voor komend weekend. De goede voornemens zijn: verder bouwen aan het perron en de afronding van de TTA aan de Koploper (verlichting en doorkijk motorwagen). Maar misschien vind ik iets anders nog véél leuker. We zien wel.
M.vr.gr. Ed S.
-
Wat spook jij met die koploper uit waardoor de doorkijk er wel is??
Leuke baan heb je (y) Vooral het idee om verschillende jaartallen en plekken uit te beelden
vind ik een erg leuk en gedurfd idee. Ik blijf je volgen!
En ja wat wil je nog meer.. Midden in de huiskamer!! :o ;D
Gr,
Mathyn
-
erg mooi zeg.
en dat in jou huiskamer.
mijn vrouw ziet me al aankomen.
alle gekheid op een stokje,het is en blijft apart en mooi.
gr.theo kersten
-
Ik heb het mijn vrouw laten zien ze vondt het heel mooi,maar toen ik zei is ook leuk hier in de kamer. Toen keek ze heel bedenkelijk,en vroeg of ik al een logeer adres had.
groet Bram.
-
De perronoverkapping is dat een ( aangepast) fabrieksmodel, zoja welk, of geheel zelfbouw? Ziet er mooi uit.
Groet René
-
@ Mathijn en anderen
Het Koploper-project
Degenen die in het bezit zijn van een *M/*T Koploper herkennen ongetwijfeld iets van onderstaand plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_ICM_1_1.jpg)
Vooral bij de Olympische is het contrast tussen verlichte ramen en het donkere motorcompartiment ronduit lelijk. En aangezien de verlichting meestal brandt - en fél! - begon ik me er steeds meer aan te ergeren. Dus vatte ik het plan op om:
a. de verlichting minder fel te maken.
b. te proberen zoveel mogelijk van die zwarte "motorkap" te verwijderen.
Zo kwam ik terecht op de site van Gert van Voorst. Die haalde het grootste deel van de motorafdekking weg en maakte een soort van zonwering bij de voorste ramen. Verder plaatste hij voorin een aantal ledjes. Dat was al veel beter!
Toch besloot ik het nog drastischer aan te pakken. Het voorlopige resultaat is dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_ICM_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_ICM_3.jpg)
Ik heb in de eerste plaats alle led-strips omgedraaid. Daardoor zie je niet meer alle leds apart branden en is het beeld gelijkmatig en daardoor rustiger. Helaas was het een erwtensoep-achtig licht door de groene kleur van de prints. Dus heb ik de prints afgeplakt met gewoon schilderstape. De lichtsterkte is een kwestie van smaak. Als je het licht wat te zwak vindt, kan je alu-folie in het dak plakken. Ik heb dat niet gedaan omdat ik het juist wat minder fel wilde hebben. Bij het grote voorbeeld is de zijwand tussen de ramen zwart en het glas getint. Bovendien zijn de stellen ook niet altijd brandschoon.
Doel 1 was dus bereikt: de verlichting brandde minder fel en daardoor was het contrast met de donkere ramen vooraan al minder!
Vervolgens heb ik de hele motorafdekking er afgesloopt. De motor heb ik net als het interieur rood geschilderd. Dit is het resultaat van opzij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_ICM_4.jpg)
Je kijkt er redelijk doorheen, maar dit standpunt is natuurlijk extreem. Je ziet de print - met eronder het sleperomschakelrelais - die omlaag hangt omdat de decoder (nu bóvenop de print) te weinig ruimte onder het dak heeft. Aan de onderkant raakt het relais bijna de cardan. Ik ga de decoder dus door een exemplaar met kabel vervangen en dan onder de kop plaatsen. En tot slot komen er dan op de print nog 2 ledjes. Maar voorlopig ziet het er dus zó uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_ICM_5.jpg)
Dus: motor rood maken, daardoor loopt het interieur schijnbaar door. Als er voorin nog 2 ledjes zitten wordt het voorste balkon ook uitgelicht. De balkons en binnenwandjes heb ik lichtgrijs geverfd. Misschien niet allemaal 100 % conform de werkelijkheid, maar ik vind het een hele verbetering van dit toch al fraaie stel.
Ik zit nog wel met een paar vragen. Ik heb al gezocht in de koploper-draadjes in dit forum en bij de "buren" maar misschien kan een van jullie me verder helpen:
1. Welke contacten van de stroomvoerende koppeling zijn van de binnenverlichting? (i.v.m. aansluiten van extra leds).
2. Hoe kan ik het relais overbruggen en is het eventueel helemaal te verwijderen zonder de print te kraken? (i.v.m. ruimte)
M.vr.gr. Ed S
-
Hallo Ed,
Het relais wordt alleen gebruikt voor de omschakeling van de sleper. Als je digitaal, en of automatisch rijdt en de keuze van de sleper onbelangrijk is (Koploper i.c.m. massa kontakt) kun je de het relais en de hele mikmak er uit slopen. Heb je geen belang bij het (waardeloze) geluid, of gebruik je een lokpilot\loksound decoder, kan kan dat hulp printje in de overloop ook weg gehaald worden.
Als ik mij niet vergis, is het schakeldiagram van het relais aangegeven op de bovenkant van t relais. Je kan het relais er uit solderen en vervangen door draadbruggen. Als extra voordeel is de kop alleen te rijden (in twee richtingen) en heb je nooit meer programeerproblemen met de koploper.
Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
-
@ Jan-Peter
Bedankt voor je snelle reactie. (y) Even moed verzamelen en dan ga ik het relais te lijf. De geluidsmodule had ik al verwijderd. Die ga ik ooit nog wel eens gebruiken, bijv. in een diesellok of vast ingebouwd bij een overweg. Het typhoongeluid vind ik namelijk wél bruikbaar (alleen veel te hard). Maar dat wordt pas actueel als ik met de zij-/ museumlijn begin.
@ René
De basis vormen 3 Faller-perrons nr 181. Ik vond het model nogal hoog op zijn poten staan, zéker bij de Nederlandse perronhoogte. Dus heb ik de poten zo'n 1,5 cm ingekort. Bijkomend voordeel vind ik dat het perron daardoor breder lijkt.
De tierlantijnen aan de kopzijde heb ik weggehaald. De dakstructuur - golfplaten? - ga ik nog veranderen. Ook denk ik erover om de zijkant wit / lichtgrijs te schilderen. Daarvoor moet ik nog wat in fotoboeken spitten.
@ Bram en Theo
Ik besef dat ik enorm bof, dat het in de woonkamer kan. Eerder in dit draadje heb ik al aangegeven, dat er natuurlijk allerlei onderhandelingen aan vooraf gingen. Wat meespeelde is, dat we eigenlijk geen andere ruimte hebben, die groot genoeg én beschikbaar is.
Als er bezoek is, laat ik soms de baan aanstaan. Er is dan een beperkt automatisch treinverkeer, bij voorkeur met verlichte treinen, en natuurlijk met lage snelheid, zo'n 40 km/u.
Om de paar minuten komt de ICE dan voorbij "sukkelen", afgewisseld door de Koplopers, die af en toe in het station stoppen (wachttijd ca 40 sec.). Maar er gebeurt ook soms minuten lang niets.
Al meerdere malen kreeg ik van het bezoek te horen, dat het geluid niet als storend werd ervaren, maar juist aangenaam en zelfs rustgevend was. :) :)
M.vr.gr. Ed S
-
Al meerdere malen kreeg ik van het bezoek te horen, dat het geluid niet als storend werd ervaren, maar juist aangenaam en zelfs rustgevend was. :) :)
Hoor ik daar een nieuwe therapie vorm ;D ;D
-
@ Overlord
Yes!! ;D
Ik heb het natuurlijk wel eerst op mezelf uitgeprobeerd. Heerlijk, vooral na een zware dag.
Verstand op nul, baan aan, Koploper aan en relaxen maar. Het is een echte "Wellness-therapie".
Dat laatste bracht me op het idee, een joint-venture met de zonnebank om de hoek te sluiten.
Terwijl de dames bruinen, kunnen de heren zich laven aan deze weldadige ervaring.
(Omgekeerd mag trouwens ook 8))
M.vr.gr. Ed
-
Sjonnie: "Sil, Sil, wat is dit?"
Sil: "Dat is een spoorboekje Sjonnie!"
Sjonnie: "Ja maar hoezo"
Sil: "Dan weet je wanneer je mij weer onder de zonnebank vandaan kan halen"
Sjonnie: "Kan ik dan nu ??"
;D ;D ;D (y) (y)
-
Waar waren we gebleven?
De vorige keer stond de koploper aan de kant. Wel, dat staat hij nog steeds. Ik was van plan de decoder door een LoPi met kabel te vervangen. Maar het is een 21-pins interface en ik heb daarvoor nog geen decoder met draden kunnen vinden. Misschien bestaan er verloopstekkers, maar past die dan wél onder het dak? Wordt dus vervolgd.
Hieronder zie je hem nog eens met zijn eigen stuurstand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_ICM_6.jpg)
Dan het perron. De kolommen zijn geschilderd en de dakrand is "wittig". Met de dakbedekking ben ik nog wat aan het experimenteren. Die komt sowieso pas later aan de beurt want er moeten nog bovenleidingmasten doorheen. Ik had op Houten wat CTA-bakken willen halen, maar dat lukte niet. Niet erg, want zolang NS en ProRail ruziën over de vraag wie de informatie mag leveren zouden de reizigers er toch niet veel mee opschieten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_5.jpg)
Aan de linkerkant is het perron maximaal verlengd. Is het niet opvallend, hoe fris het nieuwe tegelwerk afsteekt tegen het bestaande? Op de achtergrond zie je een aantal projecten, die intussen worden opgestart met het oog op volgende reizen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_6.jpg)
Verder is een begin gemaakt met de voorbereiding van de voetgangerstunnel. Ik heb wat moeite met de bijgeleverde trappen van *F. Als je die afdaalt kom je namelijk niet zo ver. Op het plaatje zie je de linker trap "in wording", de rechter is met een opvulstukje afgedekt. Voor reis 1 is nog geen tunnel voorzien, maar met het oog op latere reizen wordt er wel vast enig voorwerk gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_8.jpg)
Tot slot de plannen voor de komende week: ICM - PBA - "Hausbahnsteig" - en aan onzichtbare activiteiten: het aansluiten van enkele wissels. Er zijn er pas 5 aangesloten, dus ik kan nog even vooruit. Tot slot het verhelpen van vreemde kontaktproblemen op enkele plaatsen van de baan (niet eens wissels!).
De volgende update is komend weekend.
M.vr.gr. Ed S.
-
Ed,
Bedoel je met contactproblemen dat je bezetmeldingen krijgt?
Ik heb dat ook meegemaakt met het balasten, soms zorgt dat ervoor dat er een extra bezetmelding gemaakt wordt. Heel erg vervelend om te achterhalen waar dit gebeurd.
-
@ Overlord
Het probleem is dat sommige loks op bepaalde gedeelten van de baan (geen wissels!) tot wel vijf keer stoppen, terwijl andere loks gewoon doorrijden. Koploper geeft correct aan dat er loks "ten onrechte stilstaan". Op dit moment hebben vooral M* 23, 64 en R* 1000 er veel last van. Het rare is dan weer dat die loks op de rest van de baan geen enkel probleem hebben.
Poetsen / schoonmaken heeft niet geholpen.
M.vr.gr. Ed S
-
Hee dat is vervelend!
Zou het dan toch te maken hebben met de stroomafname van die specifike locs op dat deel van de baan?
Kan je op je baanplan aangeven waar dit precies plaatsvindt?
-
Hoi Paul (Overlord),
Het probleem doet zich voor in blok 20 (rechter uitrit "gele" opstelsporen, K-rail R2) en 22 (rechter uitrit Appeldoren, R5/6).
Zoals gezegd: de wissels zijn niet het probleem. Kijk bijv. eens op het 5e plaatje van mijn laatste posting. De 64 staat meestal op het spoor waar je nu de Koploper ziet. Hij/zij rijdt dus eerst zonder problemen over 4 wissels en in de volgende 180 bocht is het mis. Hetzelfde verhaal in de andere bocht. Daarna gaat het weer goed.
De overeenkomst tussen de loks is, dat het geen loks op draaistellen zijn. Ik ga dus eerst maar eens een paar andere stoomloks uit de kast halen. Kijken hoe die reageren. Ik hoop wel dat het probleem snel wordt opgelost anders voorzie ik ernstige problemen tijdens het komend rijseizoen van de museumspoorlijn.
M.vr.gr. Ed S.
P.S. Voor de geïnteresseerde meelezers/ -denkers: Het baanplan staat in antwoord 12 (9 december). Ik zal het trouwens door een beter exemplaar vervangen.
-
*** LAATSTE NIEUWS!!! ***
Uit de "Appeldorensche Courant"
Van onze verslaggever:
Aan het begin van de middag arriveerden in Appeldoren enkele treinstellen van de Stoomstichting in Rotterdam. Aangezien de motor van hun lokomotief nog koud was, werd deze gesleept door een diesellokomotief van de VSM. Het ligt in de bedoeling om de komende dagen proefritten op het traject Appeldoren - Duitse grens uit te voeren naar aanleiding van regelmatig optredende tractieproblemen bij sommige treinen, zo blijkt uit documenten, waarover onze redactie beschikt.
Een zegsman van ProRail meldde er alle vertrouwen in te hebben dat de problemen snel opgelost zouden worden, maar dat niet uit te sluiten viel, dat het probleem werd veroorzaakt door het betrokken materieel. Daarom heeft de Stoomstichting besloten, om toch maar haar eigen catering mee te nemen.
Omdat het transport niet op Somda gemeld was, waren er maar weinig fotografen op de been. De veiligheid op het spoor is dus op geen enkel moment in het geding geweest, aldus een woordvoerder van de Politieregio Appeldoren-Zuid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_09.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_10.jpg)
-
Hoi Ed,
Rails is ook aan de binnenkant schoon zodat stroomafname onder druk wel goed kan geschieden?
Paul
-
Hallo allemaal,
De laatste keer kondigde ik aan dat de plannen waren: ICM, PBA en Hausbahnsteig. Welnu, aan PBA wordt nog gewerkt, op het 1e perron wordt nog gestudeerd en ICM? Om te voorkomen, dat er wordt geroepen van "Daar heb je hém weer met zijn Koplopers" wil ik dit keer volstaan met de mededeling dat ik vanmiddag de kap van de motorwagen per ongeluk op het onderstel van de stuurstand heb gezet.
De contactproblemen zijn nog steeds niet opgelost. De proefritten met de SSN 01 10 konden geen doorgang vinden omdat de lok volkomen "dood" bleek. De SSN-ploeg mompelde bedremmeld, dat ze zich niet kon herinneren dat de lok defect was, stamelde wat vage excuses en keerde onverrichter zake terug naar huis.
De tip van Overlord om ook eens naar de zijkant van de rails te kijken, bracht ook geen soelaas. Meer loks bleken problemen te hebben, zoals de R* 1100 en 2400.
In elk geval was Appeldoren de afgelopen dagen voor toevallige spotters een eldorado. Een bonte verzameling loks uit allerlei tijdperken maakte zijn opwachting. En zo gebeurde het volgende:
Woensdag werd ..... MaK-dag !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_11.jpg)
Dat zit zo: Tegenwoordig probeer ik bepaalde onderhouds- of verbeter-acties in één keer uit te voeren bij een hele serie / lok-"familie". De MaK's van M*/T* vind ik er goed uitzien, ze lopen mooi, alleen die draaistellen!... En verder is het verfwerk niet kompleet. Mijn recept: men neme 1 potlood, een stukje railbedding, enkele potjes verf en natuurlijk de bewuste loks ..... Het resultaat volgt dit weekend.
M.vr.gr. Ed S
-
Vandaag dus de MaK's
Zoals gezegd, het probleem zit hem - voor mij - in de draaistellen. Hieronder ter vergelijking een maatschets uit het onvolprezen boek "Diesellokomotieven in Nederland" (Uitg: De Alk). Het gaat om de afstand tussen de draaistellen en de brandstoftank met luchtketels. De radstand bij M* / T* is ook wat te kort, maar daar doe je verder weinig aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_00.jpg)
Hieronder de M* 6400 voor en na de aanpassing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_13.jpg)
Waarschuwing: Echte detail-freaks doen er verstandig aan de volgende alinea over te slaan.
Wat mij vooral stoorde was de enorme doorkijk, zowel van opzij als schuin van boven.
Van opzij: Op de maatschets zie je tussen de wielen o.a. de motoren (?) uitsteken. Bij M* is het draaistel recht afgekapt. Ik heb een stukje railbedding aan de kopse kant van het draaistelframe gelijmd, waardoor de opening een stuk kleiner is geworden.
Van boven: Van de luchtketels zijn alleen de zijkanten nagebootst. Van boven kijk je dus gewoon op de rails. Daarom heb ik een stukje potlood van 21 mm ertussen gelijmd, waardoor de doorkijk weg is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_20.jpg)
Ook bij de ACTS 7101 heb ik zo de opening tussen de draaistellen en tank verkleind. Alleen moest daar wel ruimte blijven voor de cardan-as.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_14.jpg)
Verdere cosmetische aanpassingen die voor de hele MaK-familie zijn toegepast:
- Cabine-interieur lichtgrijs
- Dak vervuild
- Schuine kant van het dak "in carrosseriekleur"
- Hekwerk geschilderd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_18.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_17.jpg)
De ACTS 7101 vond ik nogal somber: Die heb ik aan één kant voorzien van een "I - Betuweroute"-sticker en van een machinist in oranje veiligheids-outfit. Hij krijgt ook nog een dikkere schoorsteen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_19.jpg)
Zo, de MaK's zijn inmiddels na hun TTA weer uitgezwermd om ieder in hun eigen tijdperk weer lekker met goederentreinen op stap te gaan. En ik? Ik ga nu maar eens even bedenken wat ik de komende week zou kunnen aanpakken.
M.vr.ge. Ed S
-
Dat ziet er mooi uit Ed!
Nog vervelend van die contact problemen, ik zou er bijna van naar je toekomen om het in levende lijve te bekijken en om een oplossing te bedenken!
-
IK BEN EEN BEETJE SLECHTZIEND GELOOF IK
;)
Daarom, waar zit dat stukje potlood ? en kan je die bedding duidelijker in beeld brengen ?
Martijn
-
Ik vind ze er een stuk gewichtiger uitzien, en dat met zo weinig middelen, (y).
Gr Koen
-
Mooi gedaan Ed, een echte verbetering! (y)
Gr. Rick
-
Hoi Martijn (MDK193) en anderen,
Op verzoek nog een plaatje met maten van de "optische verzwaring" van de M*/ T* 6400:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_21.jpg)
De railbedding is een zwarte, flexibele strip van 60 cm, die ik ooit eens bij de W* in Rijswijk had gekocht. Ik weet niet welk merk het is. Misschien weet één van de lezers het? Als je op het plaatje klikt, zie je de maten.
Ik vond het wel handig spul, omdat de kleur meteen goed is. Ander materiaal is vast ook bruikbaar, maar het moet wel flexibel zijn, anders krijg je de schroeven van de kap moeilijk los en kan je het draaistelframe niet verwijderen als je bandjes moet wisselen.
De onderkant moet gelijk zijn aan de onderkant van het draaistelframe. Vastzetten met een paar druppeltjes secondelijm.
Op het plaatje is de opvulling alleen bij het bovenste draaistel aangebracht.
Voor de luchtketels heb ik stukjes potlood / hout met een doorsnede van 6 mm gebruikt. Op het plaatje zie je dat het hout geribbeld is, maar daar zie je toch niks van. Het gaat erom dat de doorkijk weg is. Even grijs verven en klaar is Kees.
Het aardige van deze verbouwing vind ik, dat je met minimale kosten en moeite een maximaal effect kan bereiken.
M.vr.gr. Ed S
-
Ed !
Mijn dank is groot. Blijkbaar heb je het zo goed gedaan dat dat potlood mij niet vreemd voorkwam.
Heb er (nog) geen, maar dat gaat eens veranderen
Martijn
-
*** LAATSTE NIEUWS !!! ***
Naar aanleiding van een bericht van gisteren op www.westonline.nl:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_22.jpg)
"HTM-tram begint aan lange reis
In het Franse Reichshoffen vlakbij Straatsburg is woensdag de eerste van achttien nieuwe trams van de HTM op transport gegaan. Vrijdag komt het 37 meter lange gevaarte in Den Haag aan.
Het transport gaat over de weg en doet er enige tijd over omdat het zo'n enorme lengte heeft. De komende jaren zullen er nog meer trams volgen. Omdat dit de eerste is, ging er een delegatie van de HTM samen met de pers naar Frankrijk om de tram de poort van de fabriek uit te zien gaan".
(tekst en plaatje van www.westonline)
Tijdens de lunch kwam de verslaggever van de "Appeldorensche Courant" - die de laatste tijd trouwens opvallend vaak op het station te vinden is - opgewonden het redactielokaal binnenstormen: "Weet je wat ik noú weer ......?". Zijn collega's keken hem enigszins meewarig aan. Buiten adem plofte hij op een inderhaast voor hem klaargezette stoel. Hij kon nog net uitbrengen: "HIER, KIJK DAN !!"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_23.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_24.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_01_25.jpg)
::)
-
leuk :)
-
En is er al wat gebeurd op de baan?
zou je misschien is wat overzicht foto´s kunnen maken van je baan.
Zodat ik je wisselstraten kan bewonderen.
ik ben namelijk bezig met een zelfde soort idee.
mvg
Reinder
-
@ Reinder en alle anderen,
"Is er intussen al wat gebeurd op de baan?"
Ja en nee. De afgelopen weken ben ik begonnen met het aansluiten van aan aantal wissels. En dan zit je daar op je krukje achter de baan tussen de draden..... en dan slaat ineens de twijfel toe, vooral bij de situatie op onderstaand plaatje. Dit punt vind je op het baanplan - zie bij 9 december - links bovenaan. Hier kruisen alle treinbewegingen op de hoofd- en zijlijn, van en naar het schaduwstation. En dat ook nog eens overdekt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_01.jpg)
Vráág je dan niet om problemen? Aan de andere kant, ik wilde toch op één niveau bouwen? Dan zijn gelijkvloerse kruisingen wél de consequentie!
Ook het sporenplan van Appeldoren zelf is nog niet definitief. Zo was ik meteen verkocht toen ik het model van de Randstadrail zag. Kon die niet op één of andere manier een plaatsje krijgen in het geheel? Zoals bijv. op onderstaand plaatje van Den Haag-Laan van Nieuw Oost-Indië, waar behalve de NS ook de RET-stellen van de Erasmuslijn en de HTM-stellen van de Zoetermeerlijn komen. (plaatje vermoedelijk uit een Modelbaanmagazine) Of natuurlijk de Light-Rail op Gouda - Alphen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_02____GVL_2006.jpg)
En dan nog het feit, dat de linker uitrit van Appeldoren enkelspoor is. (Kon moeilijk anders, omdat ik geen radius 1 wil in het schaduwstation.)
Plus de afhandeling van de museumtreinen, die nog niet rond is. (Apart perron, omloopmogelijkheid of alleen lokwissel?)
Je ziet, genoeg redenen om even aan de noodrem te trekken en een bouwstop in te lassen. En daarom is het dus de afgelopen tijd even stil geweest in dit draadje. Nog even voor alle duidelijkheid: Randstadrail en Museumlijn zouden natuurlijk niet tegelijk op de baan komen, maar met het oog op volgende "reizen" moest met beide opties wel rekening worden gehouden bij het baanplan!)
En? Heeft al dat denkwerk nou tot iets geleid?
Jawel !! ( Maar dat verklap ik pas het komend weekend) 8)
Eén ding is zeker: DE BOUW VAN APPELDOREN WORDT HERVAT!
M.vr.gr. Ed S
-
Hoi Ed,
Goed nieuws, ik ben benieuwd (y)
-
Dag allemaal,
Eerst het goede of eerst het slechte nieuws?
Laten we vandaag maar met het "slechte" beginnen, dan hebben we dat maar gehad: De reis in de Randstad komt te vervallen.
(Maar als je de huidige trend volgt om tegenvallers als "kans" of "uitdaging" te betitelen, klinkt het al veel minder erg.)
Hoe dan ook, de enkelsporige uitrit links maakt het gewoon te ongeloofwaardig. Een smoes als een "Project Appeldoren Verdiept", waarbij het verkeer langere tijd over een enkelsporige hulpbaan wordt geleid - net als in Almelo tot vorig (?) jaar - werkt ook niet. Dus blijf ik maar lekker weg uit de Randstad.
Appeldoren komt dus aan wat rustiger lijnen te liggen. Verder zullen meer treinen Appeldoren als eindpunt krijgen. Dit i.v.m. de onevenwichtigheid: naar rechts een dubbelsporige hoofdlijn, naar links enkelspoor. In de toekomst zullen de aangekondigde dieseltreinstellen - DE2, Buffel en GTW's - een grotere rol krijgen.
Wat gaat er nu gebeuren?
- De baan wordt verder ingericht voor reis 1: ( Middelgrote stad op de Veluwe, verkeer richting Duitsland, zijlijn met museumverkeer, anno 2000)
- De flessenhals links achter (zie plaatje laatste post) laat ik maar zo. In de praktijk gebeurt daar dankzij Koploper eigenlijk nooit wat.
- De stations-sporen worden geschikt gemaakt voor meer - korte - treinen achter elkaar.
- De komende maand wordt een begin gemaakt met de overdekking van het schaduwstation.
Zo, genoeg gepraat, nu wordt het tijd voor een verzoeknummer!
Reinder (r.hoolsema) vroeg om overzichtsfoto's, met name van de wisselstraten. Vandaag de eerste serie, waarbij ik meteen wat laat zien van het te verwachten treinverkeer.
1. Appeldoren, linker uitrit (oost)
(http://beneluxspoor.org/bnls/Appeldoren_2011_02_03.jpg)
10.48 De Syntus-Lint uit het oosten des lands loopt binnen op spoor 4. Deze trein eindigt hier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_04.jpg)
10.52 De IC uit een ander oosten des lands loopt binnen op spoor 3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_05.jpg)
10.53 De reizigers van Syntus hebben een directe aansluiting op de IC naar het westen. De Plan V links heeft vandaag vrij. (Veluwe, zondag, snap je) 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_06.jpg)
10.54 De inmiddels lege Lint "vlucht" van spoor 4 - het doorgaande spoor richting oost - naar ......
2. Appeldoren, rechter uitrit (west)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_07.jpg)
.... het hoofdspoor uit richting west. Mocht hij daar in de weg staan, dan rijdt hij even door ( dat kan nl. later wél! 8)) en wisselt door naar het rechter spoor.
Maar vandaag loopt alles volgens dienstregeling, en de machinist wisselt van cabine. Terwijl hij daarmee bezig is en zich verbaast over de hoeveelheid door de geachte klanten achtergelaten kranten en andere zooi verlaat de IC inmiddels - stipt op tijd - Appeldoren over het rechter hoofdspoor. (Plaatje wilde niet uploaden, maar het gebeurde écht).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_09.jpg)
Het is inmiddels 10.59. De Lint loopt over naar spoor 3. De machinist heeft even tijd voor een bakkie. De aansluitende IC uit het westen komt pas om 11.07 binnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_02_10.jpg)
11.07 De koploper glijdt binnen langs het perron (spoor 4). Reizigers kunnen cross-platform overstappen op de Syntus-Lint.
11.09 De IC vertrekt richting oost.
11.13 De Lint vertrekt richting oost.
Dit schouwspel deed zich vroeger elk half uur voor in de stad, waar mijn baan zijn naam aan ontleent. Mijn eerste doel is, dit m.b.v. Koploper na te bootsen. Daarna worden stapsgewijs andere treinen in de dienstregeling opgenomen.
De volgende keer volgen we de Lint en de IC's verder en bekijken de wisselstraten, die ze op hun reis tegenkomen. Waarschijnlijk rond de verkiezingen.
M.vr.gr. Ed S
-
Zie ik het nou goed is jou baan enkelsporig???
Nu ik zelf wat meer ruimte heb gemaakt voor me baan wordt dit mijn versie van apeldoorn hihi
(http://i99.photobucket.com/albums/l292/hoolsema/Naamloosapeldoorn2.png)
das dan puur me zichtbare gedeelte. Nu is het grappige dat mijn baan ook in de woonkamer staat
Bedankt voor de foto´s
mvg
Reinder
-
(http://beneluxspoor.org/bnls/Appeldoren_2011_02_03.jpg)
Moet hier echt moeite doen de pukos in de normale sporen te vinden, keurig weggewerkt! :)
-
@ Laurent
Dank je wel! Door de puko's met dwarsliggers en railbedding mee te spuiten vallen ze inderdaad minder op.
@ Reinder
Apeldoorn is kennelijk HOT! (Of misschien juist wel COOL 8)) . Afgelopen weekend rene w. met "baanplan Apeldoorn" en nu jij ook al! Leuk trouwens om te zien hoe iedereen op zijn manier omgaat met dit thema.
Je hebt het trouwens goed gezien. De linker (oostelijke) inrit is enkelspoor. Dat had ik alleen kunnen voorkomen door in het schaduwstation R1 te gebruiken. En daar houdt een deel van mijn materieel niet van.
Ik las trouwens op Apeldoorn-OV dat de lijn Apeldoorn-Deventer pas later de status van hoofdlijn kreeg. Daarvoor liep de hoofdverbinding naar Twente via Zutphen! Het kan verkeren.
Als verklaring voor mijn baan zou ik nog kunnen bedenken, dat het 2e spoor in WO2 is opgebroken en later niet is teruggelegd, omdat deze lijn niet tot de drukste behoorde. Maar goed, mijn station heet Appeldoren en elke gelijkenis met A.... is geheel toevallig. ::)
Vandaag gaan we weer op stap, met de IC van de vorige keer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_03_1.jpg)
De IC van .56 bevindt zich hier nog in de uitrit west en maakt een 180 gr. bocht (R5/6). Ik geef toe, dat is niet volgens de huidige modelbaan-inzichten, maar ik wil mijn treinen toch graag zien rijden - en ik zie ze meestal van de binnenkant van de boog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011__03_2.jpg)
Aan het eind van de boog liggen overloopwissels. Het spoor van de tegenrichting moet nog worden gelegd. De boog links is een keerlus, die later wordt overdekt.
Na de overloopwissels volgt een recht traject van bijna 3m, dat onder een fly-over verdwijnt. We zijn nu in de "onderwereld" en daar komen we als eerste bij .......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_03_3.jpg)
3. De KNOOP
Mocht de dienstregeling van Appeldoren ooit in de knoop raken, dan weet je nu de meest waarschijnlijke oorzaak. Zoals eerder gemeld, alle treinen moeten hier langs.
Je snapt, dat de snelheid van de treinen tijdens het testen met Koploper voorlopig laag ligt. Maar we dwalen af.
Onze IC draait weer 180 gr. en komt dan in ......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_03_4.jpg)
4. Opstelgroep WEST
Deze omvat 5 opstelsporen, waarop treinen van max. 2.10 m. passen. Treinstellen en trek-duwtreinen mogen hier kopmaken, zodat ze niet de ondergrondse keerlus hoeven te nemen. De andere treinen komen over het 6e spoor - links van de VOS-Logistics-trein - weer terug. Je ziet: veel verkeer op een kleine ruimte. Ik hoop dat het in de praktijk gaat werken.
DE STAND VAN ZAKEN
Op dit moment is er nog éénrichtingverkeer, althans met Koploper. In Appeldoren zijn de sporen 2 en 3 in dienst, in het schaduwstation de opstelgroep WEST. De komende tijd is het hoofdspoor van de tegenrichting aan de beurt. En dat moet dan in de beveiliging worden opgenomen. En dan maar testen, testen, testen.....
Dat zijn we dus aan het bouwen. Maar nu ga ik eerst stemmen!
M.vr.gr. Ed S
-
heel leuk verslag zo weer. Je hebt echt een leuke baan zo (y)
En ja blijkbaar is apeldoorn hot maar bij miet zo meer. Als ik het zo wil gaan bouwen als ik het wil dan moet ik veel nieuwe wissels kopen. En daar heb ik nu niet zoon zin in. Wil met me huidige wissels iets in die trans nabouwen
mvg
Reinder
-
@ Laurent
Dank je wel! Door de puko's met dwarsliggers en railbedding mee te spuiten vallen ze inderdaad minder op.
Mmm
Gespoten met airbrush dan ? En dan de contactpunten weer schoonmaken? Hoe ? Wat ? Waar ? ;D
Zat zelf namelijk na te denken over zelfbouw ooit (met behulp van bijvoorbeeld peco contactstrips) maar dit ziet er ook goed uit !
Martijn
-
3. De knoop: Is het daar niet een idee om die kruizing te vervangen door een halve Engelsman? Mocht het in het zicht liggen, dan kan je natuurlijk bij Walter Weichen een halve Engelsman bestellen, in een schaduwstation zou ik er gewoon een hele neerleggen. Ik kon namelijk niet precies de bedoeling van dit stuk spoor vinden in je topic.
Laurent
-
Hallo allemaal,
Eindelijk weer een berichtje uit Appeldoren, maar allereerst een reactie op de vragen van Martijn (MKD193) en Laurent (met excuses voor de late reactie). :-[
@Martijn: (railbedding) Ik heb de rails op tapijtband geplakt, ingestrooid met ballast van Woodland Scenics (dark brown medium) en het geheel vervolgens enkele malen gespoten met Tamiya AS-22 (dark earth). Aangezien ik geen airbrush heb, heb ik de tuin maar als spuitcabine gebruikt.
Door de matte finish van dwarsliggers en puko's vallen de laatste veel minder op. Tot slot heb ik de bovenkant van de puko's weer blank geschuurd.
@Laurent: de Knoop Hieronder nog even de situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_03_3_1.jpg)
De IC komt uit Appeldoren (west) en rijdt naar opstelgroep WEST.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_03_5.jpg)
De Koploper komt uit Appeldoren (oost) en rijdt naar (de toekomstige) opstelgroep OOST.
Beide treinen komen ook weer op dezelfde manier terug. Er ontstaat zo verkeer van OOST via Appeldoren naar WEST en omgekeerd.
Het verbindingsspoor tussen de wissels is het ontbrekende stukje van een ovaal (de "buitenbaan") , die wordt gebruikt als "Teststrecke".
Verder is die verbinding handig, als een opstelgroep vol is of als er net geen plaats is voor een lange trein. Zo'n trein rijdt dan een extra rondje over het ovaal tot er weer een lang spoor vrij is. Op die manier worden files op de hoofdbaan voorkomen. En bij verstoringen of werkzaamheden in (een deel van) het schaduwstation blijft beperkt treinverkeer mogelijk.
Een Engelsman i.p.v. het kruispunt zou een uitwisseling tussen de opstelgroepen mogelijk maken. Maar i.v.m. de bedrijfszekerheid houd ik het toch maar bij een kruispunt.
Verder nog iets te melden uit Appeldoren?
Nou, de afgelopen weken zijn een aantal loks en wagens van nog ontbrekende onderdelen voorzien. Een klusje, dat ik had uitgesteld tot het moment dat de baan vaste vorm zou aannemen.
En nu was het dan zover. Mede dankzij de vaardige vingers van mijn vriendin (y) rijdt o.a. de R* staaltrein met Ludmilla nu "aangekleed" rond.
En de baan zelf? Rechts?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2010_12_13.jpg)
Hetzelfde. Links?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_04_1.jpg)
Hetzelfde. Wacht! Nee, ander tijdperk, 3! Een 1200 met buurlandtrein en een Elfje! Even kijken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_04_2.jpg)
He?? :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_04_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_04_4.jpg)
Huh?? ???
Zal ik je 's wat vertellen? In Duitsland komt er een DB 50 kab. voor!
Hoe weet jij dat nou????
Lees vanavond maar het vervolg! 8)
Met vr.gr. Ed S
-
Ik vind die oplossing met tapijt tape eigenlijk helemaal niet verkeerd... hoe is het geluidsniveau met deze oplossing..?
-
@ Johan
Over het geluidsniveau ben ik eigenlijk best tevreden. Nu liggen de rails wel op een foam-achtige onderlaag. Het ballastbed raakt dus nergens een harde ondergrond.
Het verschil in geluid met ongeballast spoor valt mij erg mee. Deze methode werkt voor recht spoor makkelijk en snel. Heb je veel gebogen rails, dan zou ik er niet aan beginnen.
Een tweede punt om rekening mee te houden: Zoals je op de plaatjes ziet, heb ik maar een dunne laag ballast. Die wordt al redelijk vastgehouden door de kleeflaag van het tapijtband.
Door alles één of twee keer te spuiten wordt het zaakje verder gefixeerd. Tot nu toe is het stofzuiger-proof! Doordat alles in één kleur is werkt het imho overtuigend.
Wil je je rails echt ingebed hebben tot bovenkant dwarsligger, dan heeft deze methode geen voordeel.
Dan nu verder over het treintje van vanmiddag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_03_6.jpg)
Deze opname werd ergens midden jaren zestig gemaakt in Dinslaken (Emmerich-Oberhausen). Een buitenkansje voor model-DB-/ NS-spoorders met een zwak voor de TEE-Ram. De Plan K achter de lok is vanaf eind van dit jaar ook geen probleem meer.
Ik neem aan, dat de stellen rond die tijd een revisie kregen, de motorwagens in Nederland en de rijtuigen in Zwitserland. Dergelijke overbrengingsritten hadden al eerder plaatsgevonden.
In het boek over de NS/SBB-TEE van Martin van Oostrom staat op blz.113 een foto van een 2200 met drie gloednieuwe rijtuigen en een Duits (?) rijtuig als koppelwagen. De rijtuigen werden door een e-lok van Venlo naar Utrecht gebracht , waarna een diesellok ze naar Werkspoor bracht om tot een treinstel te worden samengevoegd.
Met vr.gr. Ed S
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_04_2.jpg)
Mooie foto's weer (y)
Alleen het L-sein van deze 1100 even omkeren :D
-
Hallo allemaal,
Wat is er de afgelopen tijd allemaal gebeurd in Appeldoren?
Wel, allereerst is er wat gesleuteld aan het schaduwstation. Ik dacht dat de wisselstraat beter kon, maar dat viel tegen. Dus heb ik e.e.a. weer teruggelegd en opnieuw aangesloten. Zonde van de tijd dus en het levert ook geen mooie plaatjes op..
Verder ben ik bezig geweest met Koploper, en wel met het instellen van vaste treinroutes. Daarvoor is een IC-dienst ingesteld tussen het oosten en het zuid-westen van het land, die uiteraard ook Appeldoren aandoet. Zoiets als Zwolle - Roosendaal dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_05_01.jpg)
De dienst wordt gereden door 2 setjes bestaande uit een 1100 met 4 rijtuigen. Plan E is (nog steeds) niet betrouwbaar genoeg en blijft dus aan de kant. Gelukkig is er al voldoende ICR ingestroomd, dus rijdt er een mix van ICR en Plan W. Voor het eerst is er nu sprake van treinverkeer in 2 richtingen. Daarvan genieten is voor mij géén zonde van de tijd!
* (jubelmodus aan)
Leve Paul Haagsma! Die man verdient een standbeeld!
* (jubelmodus uit)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_05_02.jpg)
Doordat een groot deel van de baan nog enkelsporig is ontstaan helaas regelmatig vertragingen. Om het percentage treinen die op tijd rijden omhoog te krijgen en een boete van Minister Schultz te voorkomen, is begonnen met de aanleg van het tweede spoor. Dat helpt alleen als er verder geen sprake is van sein- en wisselstoringen. En wat dat laatste betreft .......
* (moppermodus aan)
Veertig jaar geleden zette de eerste mens voet op de maan.
Veertig jaar later maakt een zekere fabrikant van modeltreinen nog steeds geen betrouwbare wisselaandrijvingen.
( En dat terwijl de oude M- en K-aandrijvingen wél betrouwbaar zijn , dus je kán het! >:( >:( )
* (moppermodus uit)
Daarom worden in de uitrit-west enkele wissels op proef uitgerust met ......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_05_03.jpg)
wisselaandrijvingen van Viessmann. Voorlopige indruk:
+ langzaam omlopen van de wissel
+ lage bouw ( bovenkant dwarsligger )
+ geluid doet wel denken aan het omlopen van een echte wissel
+ ingebouwde decoder
- prijs
- benodigde ruimte in wisselstraten
- geluidsniveau
Enfin, eerst maar eens een duurtest, dan zien we wel.
En verder?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_05_04.jpg)
Voorbereidingen met het oog op de komst van de Att* verwarmingswagen. Die moet ondanks de huidige temperatuur bewijzen dat hij tegen zijn taak is opgewassen. We willen onze passagiers tenslotte de komende winter niet in de kou zetten. En verder is in Koploper al een vaste route voor de (toch maar) klompentrein in de maak.
En tot slot:
@ Fokke: De 1110 krijgt omgekeerd L-sein. Alleen moet ik eerst nog een stukje van de print afhalen.
Wordt vervolgd ........
Ed s
-
@ Fokke: De 1110 krijgt omgekeerd L-sein. Alleen moet ik eerst nog een stukje van de print afhalen.
Ok, komt helemaal goed dus (y)
wisselaandrijvingen van Viessmann. Voorlopige indruk:
+ langzaam omlopen van de wissel
+ lage bouw ( bovenkant dwarsligger )
+ geluid doet wel denken aan het omlopen van een echte wissel
+ ingebouwde decoder
- prijs
- benodigde ruimte in wisselstraten
- geluidsniveau
Enfin, eerst maar eens een duurtest, dan zien we wel.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen; ik zit er ook over te denken om deze aan te schaffen.
-
Ed,
Waarom niet gekozen voor een wisselaandrijving onder de baan, of heb je daar niet genoeg ruimte?
-
WAT, ALS .....
.... Appeldoren in Duitsland had gelegen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_02.jpg)
RAADPLAATJE
Wat is er veranderd aan de 6409 t.o.v. eerdere plaatjes?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_03.jpg)
Spoor 4 (waar de containertrein op staat) is gelegd. Het draad links wordt zo snel mogelijk opgeruimd, voordat koperdieven kunnen toeslaan.
De 2200-en op de achtergrond worden opnieuw in dienst gesteld voor klompentrein en goederendienst.
TOON JE NIEUWE (MODEL-)SPOORAANWINSTEN
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_01.jpg)
Zoals al eerder in dit draadje aangegeven komt er een combinatie van draadoverspanningen en de normale portalen.
Nog even twee plaatjes uit A.... als herinnering:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/appeldoren_2010_12_19_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/appeldoren_2010_12_21.jpg)
WAT ZIJN WE AAN HET BOUWEN?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_04.jpg)
Uitrit Apd WEST. NIEUW!:
Links van het perron doorgaand spoor 4, opstelspoor 5 (voor reizigersmaterieel) en goederenspoor 6 (in aanleg)
WAT GAAN WE BOUWEN?
Spoor 4, 5 en inrit WEST moeten nog in de beveiliging worden opgenomen. Het vreemde is, dat de betreffende bezetmelders niet reageren op de toegewezen nummers (5.01 t/m 5.16).
Even voor de meedenkers: Ik heb 5 terugmelddecoders (Viessmann), waarvan nummer 1 niet is bezet ter voorkoming van spookmeldingen.
De nummers 2-4 reageren goed (dus van 2.01 t/m 4.16) maar daarna gaat het mis. Nummer 5 reageert op 1.01 en volgende. (i.p.v. 5.01 enz)
Ook aan het eilandperron wordt weer gewerkt. Er moeten 2 overpaden worden voorbereid, één met slagbomen en een dienstoverpad met knipperlichten (waarvan ik de juiste benaming niet meer weet).
NOG VRAGEN?
Jawel, over de wisselaandrijving! Ik heb die van Viessmann nog niet voldoende getest. De afgelopen weken heb ik een kennis geholpen met het opnieuw bedraden van zijn baan. Daarbij heb ik meer dan me lief was de onderkant van die baan mogen bewonderen. Ik voel het nog! Daarom kies ik toch voor bovengrondse aandrijvingen (temeer daar niet overal plaats is voor servo's o.i.d.). Dat betekent dus: óók van de nieuwe generatie K-aandrijvingen de Endabschaltung overbruggen. We komen er zeker nog op terug!
VERDER NOG IETS?
Niet? Nou, dan tot de volgende keer.
Ed S.
-
Das weer ff geleden!
Gelijk weer mooie plaatjes op het net. :o
Denk dat er niks mis is met bovengrondse wisselaandrijving. Die flsm motortjes bv storen me totaal niet.
Gr Koen
-
WAT, ALS .....
.... Appeldoren in Duitsland had gelegen?
Dan had het Apfelltorn ob so etwas geheten........
RAADPLAATJE
Wat is er veranderd aan de 6409 t.o.v. eerdere plaatjes?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_03.jpg
Hij is weer schoon geworden?
-
RAADPLAATJE POGING 2
Helaas nederduitsemeester, dit antwoord is fout!
We halen hem wat dichterbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_06.jpg)
En als troost / toegift nog een plaatje van Apd, westelijke inrit. Er is helaas wat tegenlicht, maar het sporenverloop wordt zo wel duidelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_07.jpg)
Grüsse aus Apfeltorn,
Ed S.
-
Windleiplaten en de knipperlampjes aangezet. ???
Tinus.
-
Decoder ingebouwd?
Tandwielen gesmeerd?
:D
Groet,
Michel
-
AND THE WINNER IS ...........
TINUS !!! (y) (y) (y)
Ook in Appeldoren worden de 6400-en nu in rap tempo voorzien van windleiplaten, zodat ze - mocht de zomer terugkeren - zonder problemen hun rondjes kunnen blijven draaien. Werkende knipperlichten zullen wel een illusie blijven. Al heeft Tinus wel scherpe ogen, want ik heb ze inderdaad iets aangezet, maar dan met een marker. Door het felle licht van links - tja, ramen ::) - "knallen" ze er wat meer uit dan normaal.
Tot slot halen we hem nog maar iets dichterbij ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_08.jpg)
M.vr.gr. Ed S.
-
Ziet er allemaal leuk uit! :)
-
WAT, ALS .....
.... Appeldoren in Duitsland had gelegen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_02.jpg)
Dan had het hier (http://maps.google.nl/maps?q=apeldorn+duitsland&hl=nl&ll=52.7471,7.40015&spn=0.048527,0.1684&sll=52.746269,7.397232&sspn=0.194111,0.673599&vpsrc=6&t=h&z=13) gelegen.
Groet,
Michel