BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Maartenw op 03 December 2010, 08:35:10
-
Beste medemodelspoorders,
Komen de afmetingen van de Fleischmann 4345 (SBB Ae 3/6) goed overeen met de werkelijkheid?, ik heb wel eens gelezen dat sommige (wat oudere) schaal 1:85 zijn. En heb zelf ook een groene Re 4/4 (met rechthoekige lampen) gehad en deze leek me toch duidelijk te groot, in verhouding met bij de Roco Ae 6/6
En als je hem naast een Liliput Ae 4/7 zet, valt hij dan erg uit de toon, qua proporties en details?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4345.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4345.jpg)
En hoe zit het met deze Zwitserse rijtuigen: 5130, 5138, 5139, kunnen ze goed mee met het huidige SBB Roco materieel? :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5130.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5138.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5139.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5139.jpg)
-
Hallo Maarten,
Ik rij zelf alleen nederlands dus heb deze niet. Maar heb je al gekeken naar de afmetingen door te zoeken op het internet?
even zoeken en ik vind voor de SBB Ae3/6I een lengte over de buffers van 14.760 mm, even omrekenen naar 1/87 en je weet de schaal lengte over de buffers. Je kan ook de lengte van jou lok opmeten en terug rekenen naar de schaal verhouding, dan weet je ook of hij 1/87 of 1/85 is.
Suc6
Gideon
-
Opmeten zal moeilijk gaan omdat ik de loc immers zelf (nog) niet heb.
Ik denk erover om hem aan te schaffen, maar vooraf wil ik wat meer info.
Alvast bedankt.
M.v.g.
Maarten
-
Ik heb de rijtuigen in bezit gehad.
Qua detailering vind ik ze voldoende. Het zijn geen hoogstandjes maar daar lenen de modellen zich ook niet voor.
Ik denk wel dat je t ziet als er roco's doorheen zitten dus ik zou adviseren ze in een aparte stam te houden.
-
Heb deze rijtuigen ook in mijn bezit.
Ze zien er zeker wat grofer en minder fijn gedetailleerd uit en als je ze naast liliput of Roco zet zie je duidelijk het verschil.
Maar bedenk dat deze dan ook al tig jaren oud zijn en voor toendertijd waren het zeker mooie modellen.
Voor mij misstaan ze zeker niet achter de passende lok en in aparte stam
Zal ze straks even op de foto zetten en posten
Groetjes
Peter
-
Ken ze ook goed, is inderdaad wat gedateerd allemaal. Echter ook in het echt hebben vooral deze rijtuigen ook weinig opvallende details.
De lok wilde ik kopen toendertijd, maar vond hem toen al wat tegenvallen, waarom kan ik niet echt aangeven (......)
Heb nu alleen Zwitsers materieel van Roco, das een stuk beter (en geruislozer).
Gr Treinhobbijist
-
Hoi
De lok is op schaal, de rijtuigen zijn nog 1:85.
bart
-
ik heb 1/2 klasse en een 2 klasse hier liggen
en de loc ook! allemaal van fleischmann.
ik zal het zometeen opmeten. hoogte en l.o.b
gr,
mathyn
-
LOB is volgens de catalogus 169mm. Overigens waren de oude locs vooral in de hoogte en de breedte aan de forse kant en niet zozeer in de lengte. LOB zegt dus niet alles.
Verder is het model bij mijn weten ooit technisch serieus geupgrade, inclusief de aandrijving. Let daar op bij tweedehands aanschaf.
-
dan meet ik ook de breedte op.
gr,
mathyn
ps: ik ga nu naar boven.
-
ik begin met een paar foto's:
mooi kortgekoppeld? jazeker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb030_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb030_2.jpg)
zonde van het afgebroken trapje....
en ik moet zeggen,mooie combi hoor die loc met de wagons, had er zelf neit aan gedacht. ik wou er zo'n rood ding voor doen
maar deze loc is ook mooi!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb031_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb031_1.jpg)
en dan nu de maten:
de Ae 3/6
lob: 16.9
hoogte: 5.0 wielflens tot bovenkant ingeklapte pantograaf
breedte: 3.5
wagon:
lob: 24.4
hoogte: 4.8
breedte: 3.6
al deze maten zijn ongeveer, het was een beetje moeilijk om het excact te doen, maar het zal echt geen centimeter afwijken.
misschien 2 milimeter ofzo, maar je hebt in ieder geval een idee.
gr,
mathyn
sorry voor de slechte foto kwaliteit
-
Alvast bedankt voor de info, (y)
Op de Duitstalige Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_3/6_I (http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_3/6_I) vind ik wat afmetingen: de hoogte 3825-4140 mm. dat zou uitkomen op 44 tot 48 mm. dus is het Fleischmann exemplaar op z'n minst 2 mm. te hoog.
De breedte van een 1:1 Loc kan ik nergens vinden dus dat kan ik dus nog niet vergelijken.
De rijtuigen vind ik er wel netjes strak uitzien, wel jammer dat ze 1:85 zijn.
Verder info is welkom.
Alvast bedankt.
Gr.
Maarten
-
Dat het model iets te hoog is geloof ik onmiddelijk, maar dat hoeft niet met de leeftijd te maken te hebben. Het model staat duidelijk te hoog op de poten, omdat de flenzen ruimte nodig hebben. Als je wil weten of het model 1:85 is, moet je eigenlijk de kap met het origineel kunnen vergelijken. Maar ja.
-
Zolang ze geen 1:93,5 zijn he...
Deze afwijking is toch met gemak te overzien?
-
is 2mm zo erg, ik heb het uiterste onderkant wiel genomen, dus als hij op de rails staat is dat al weer een mm minder, want dat
stukje valt naast de rails, en verder kan het best zijn dat ik dus 1mm te ruim heb gemeten...
zoals ik al zei is het niet super precies. maar 1/2 mm zie je echt niet.
en verder zien ze er echt heel mooi uit (y)
gr,
mathyn
-
Zolang ze geen 1:93,5 zijn he...
Deze afwijking is toch met gemak te overzien?
Inderdaad, verschil is niet groot ;)
Wat de lengte betreft absoluut geen probleem. Ziet zelfts bij goed kijen, echt niemand.
Maar in treinverband vallen kleine verschillen in hoogte, goed op. Bijv. bij de buffers en vouwbalgen.
is 2mm zo erg, ik heb het uiterste onderkant wiel genomen, dus als hij op de rails staat is dat al weer een mm minder, want dat
stukje valt naast de rails, en verder kan het best zijn dat ik dus 1mm te ruim heb gemeten...
zoals ik al zei is het niet super precies. maar 1/2 mm zie je echt niet.
en verder zien ze er echt heel mooi uit (y)
gr,
mathyn
bij de lokomotieven valt dit minder op, alleen moeten de buffers geen 2 mm. hoger staan.......
-
dan maak je een vaste stam
moet ik een foto maken met loc en wagon op de rails en dan kijken of daar hoogteverschil is in buffers.
maar neem je het zo nauw dan? als ze rondrijden merk je het toch amper op..
ach het is jouw baan (y)
ik ga zo een foto maken.
gr,
mathyn
heb je ook een bouwdraadje?
-
de resultaten,
de loc en wagons hebben een klein verschil. de wagons zijn hoger.
als ik mijn roco 2400(waarschijnlijk toch wel helemaal 1:87) tegen de loc aanzet is bufferhoogte gelijk.
dus het is de wagon die de boosdoener is. nou heel simpel. ik heb naar de ophanging gekeken, met een
simpel schroefje kan je het wielding eraf halen en zie je hoe de rest zit. met wat vijlen is het lager te krijgen.
hier een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb035.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afb035.jpg)
beetje slechte foto, maar duidelijk genoeg. dat wielding zit tegen twee nopjes, die kan je afvijlen, verder heb je nog de
koppeling. daar ik ook ruimte om af te vijlen. pas op, hou de ronding erin! maar het moet geen probleem zijn. het is te doen.
gr,
mathyn
-
MathynK: Hartelijk dank (y)
Volgende beurs in Houten toch eens op zoek gaan naar deze loc en rijtuigen.
Ik stuitte bij mijn zoektocht naar een Fleischmann Ae 3/6 ook op het artikel nr. 4337.
Deze heeft andere (de juiste) pantografen dan de 4345.
Bovendien is de 4337 is ook digitaal voorbereid.
De 4337 is 2e hands niet te vinden en nieuw helaas wel erg prijzig 257,70 euro op Ebay!!! :o. + 15 euro verzendkosten
Als het een 4345 (loknr 10647) wordt wil ik wel het sleepstuk op de pantograaf aanpassen, heeft iemand hier ervaring mee?
-
Oeps MathynK, leg jij je mooie modellen zo op haar kant op een tafeltje....daar worden ze niet beter van !
Overigens heet zo'n wielending een draaistel,
Gr Treinhobbijist
-
draaistel, dat was het, ik was het woord even kwijt...... :-X
en verder is het een uitzondering dat ze zo op de tafel liggen, ik heb ze liever op
het spoor ;D
maar dat kan eventjes niet, en het was de makkelijkste manier op te fotograveren.
maar ik doe het heel voorzichtig hoor ;)
@maarten
alsjeblieft!! en succes met de zoektocht! het kan best zijn dat fleischmann de loc uit de collectie doet, dan kan je hem misschien toch
nog bestellen, voor een fikse korting ook. en misschien liggen ze nog wel in een winkel. zo wil ik een loc van fleischmann, die is nu €150!
dat scheelt nogal als je de nieuwprijzen van hun modellen ziet.
en nee ik zal hem niet op zn kantje leggen ::)
gr,
mathyn
-
had nog wat foto' beloofd van deze rijtuigen.
De lok ervoor is een oude Roco Ae6/6
De personenwagens zijn Fl met Kort koppeling. De Bagagewagen is een nog oudere versie zonder Kortkoppeling
Dus eerlijk gezegd...Ze mogen zeker nog gezien worden en mee de baan op
Peter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01288.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01286_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01286_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01284.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01284.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01287_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01287_1.jpg)
-
@Petdig1: Ook bedankt voor de foto's. (y)
Alleen de panto's van de Ae3/6 moeten (voor mooi) eigenlijk vervangen worden door bijv. Liliput Ae4/7 exemplaren. (de huidige zien er wel wat grof uit)
Of heeft iemand een tip, om de sleepstukken op de pantograaf aan te passen.
Alvast bedankt.
-
Ik zou hem eerst eens kopen, en dan naar de panto's kijken,
ik vind het best meevallen. foto's vertekkenen soms ook wat.
Je kan het het beste beoordelen als je hem in je handen hebt (y)
gr,
mathyn
-
O ja, ik heb ook nog een vraag over de rijtuigen.
Klopt het dat deze van het type AB4 en B4 zijn?
In de Flm Cat. staat allen AB en B verder geen type.
De AB4 en B4 heeft Roco ook alleen zien ze er dan anders uit.
Wie heeft meer info over deze rijtuigen?
Via google is er zo direct niet veel info hierover te vinden.
Alvast bedankt voor info.
-
Wie o wie heeft meer info over deze rijtuigen ?
Welke aantallen gebouwd, afmetingen, bouwjaar en foto's enz.
Alvast bedankt
-
tik in google gewoon eens SBB AB4 in en je vind tig gegevens, foto's afmetingen etc.
De AB4 is ondermeer in gebruik bij de Oebb en op hun site vind je een hoop info over deze wagon
Denk bij intikken SBB B4 dat je vergelijkbare resultaten zult gaan zien.
gewoon soms even verder kijken dan je neus lang is ;D
Greetz
Peter
-
De stroomafnemers vervangen door die van Roco als je de oude uitvoering wilt hebben. Zet er Sommmerfeldt op als je de uitvoering wilt maken na uitwisseling van de stroomafnemers. Er reden ook loks rond met een oude EN en nieuwe stroomafnemer, daar kun je dus erg flexibel zijn. Ik heb een tijdje deze loks omgebouwd in verschillende uitvoeringen. Het Sonderheft over de Ae 3/6 was daarbij een grote hulp. Wat ik ook deed, was de lampen ombouwen. Die rare dingen wegsnijden, en er lampen van Roco opzetten, ik nam die van de krokodil. Beetje passen en meten...super. Overal ESU dekoders ingebouwd en rijden als een zonnetje. Foto's heb ik helaas geen meer geloof ik. Ivm wissel op amerikaans grote digitale schoonmaak gehouden....
Voor de wagens: de D had ik ook lager gezet en er een kortkoppeling van Ribu ingebouwd. Overal metalen handgrepen opgezet, een postdeur opengemaakt en er de bekende gele metalen staaf ingezet ter bescherming van mensen, dat ze er tijdens de rit niet uitvallen, als de deuren open zijn.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
tik in google gewoon eens SBB AB4 in en je vind tig gegevens, foto's afmetingen etc.
De AB4 is ondermeer in gebruik bij de Oebb en op hun site vind je een hoop info over deze wagon
Denk bij intikken SBB B4 dat je vergelijkbare resultaten zult gaan zien.
gewoon soms even verder kijken dan je neus lang is ;D
Greetz
Peter
Natuurlijk heb ik al meer rondgekeken, maar concrete info valt tot nu toe tegen :-\
Er lijken meerdere types AB4 B4 te zijn maar die bedoel ik niet: http://www.marriottworld.com/trainpics/kleinbahn/sbb_coach23808.htm
en http://www.bahn.hfkern.de/Roco_Wagen/SBB_ric.html (http://www.bahn.hfkern.de/Roco_Wagen/SBB_ric.html)
Bovendien is de OeBB Wagen een restauratie en verbouwd.
Een enkele foto heb ik wel gevonden maar daar stond verder geen verdere info bij 1:1
Op de lijst van SBB Historic staan ook een paar AB4 en B4 , maar als ik de nrs in Google intik is er geen resultaat.
En het bagage rijtuig van welk type is die?
Dus meer info is welkom, alvast bedankt. (y)
-
Er is zijn wat verschillen in de door Fleischmann uitgebrachte Ae 3/6.
4345 met loknummer 10647 werd geleverd van 1985 tot 2003 met een normale motor.
4345 met loknummer 10702 werd daarna geleverd met een motor met vliegwiel.
Onder FLM-nummer 4337 (vanaf 2006) heeft deze lok ook nummer 10702 maar nu met een verlengd dak en mist de kappen bij de voorruiten, en is digitaal voorbereid (NEM 651).
-
Hier...ook uit een groene gebouwd....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ae_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ae_36.jpg)
Dit is een "Denkmallok" uit Baden geworden. Deze lok stond jarenlang in dit station, tot hij moest wijken voor spooruitbreiding. Nu is deze lok in bet bezit van Swisstrain, een organisatie die oude loks redt en hoopt deze weer eens in gebruik te kunnen nemen.
Groeten
Bas
-
En toch nog een plaatje van deze ombouw gevonden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/UmbauD2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/UmbauD2.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/UmbauD.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/UmbauD.jpg)
Groeten
Bas
-
In bruin ook leverbaar geweest van Fleischmann.........
Catalogusnummer: 82 1345 CH (in 2002) en ook onder nr. 90 4345 (in 1988)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ae3_6br.jpg)
-
Ook een aardig filmpje met deze lok (vanaf 3:28)
http://www.youtube.com/watch?v=nDr2x20AMY0
-
De loc (digitaal, maar helaas zonder ovp) is inmiddels via Ebay opgespoord.
Ik verwacht hem deze week of begin volgende week.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4345_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4345_1.jpg)
Nu de rijtuigen nog voor een zacht prijsje op de kop zien te tikken.
-
(y)
Geen ovp ? Maakt niet uit, een doosje rijdt niet...... ;)
-
De Fleischmann Ae 3/6 was 2 weken terug al gearriveerd, gisteren ook de Liliput A4/7 gearriveerd.
Behalve de pantografen is er nagenoeg geen verschil in detailering.
Klopt het dat in het echt ook de panto's verschillend zijn?
Tijd voor vergelijkende foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1884.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1884.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1885.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1885.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1888.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1888.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1892.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1892.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1893.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1893.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1895.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1895.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1896.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BILD1896.jpg)
Conclusie:
Het Fleischmann model is gewoon een goed gedetailleerd model.
De ruitenwissers vind ik bijv. van Fleischmann mooier weergeven.
De Pantografen is het enigste minpunt.
Wat betreft de rijtuigen ga ik liever voor de Roco Ric rijtuigen.
Volgens mij zijn de Roco's van hetzelfde type, het verschil t.o.v. Roco is dat de Flm. rijtuigen zijn gemoderniseerd.
-
Lijkt me dat de Fleischmann toch wel beduidend korter is van lengte of vergis ik mij ?
Zelf heb ik enkel de oude Liliput uitvoering waarbij helaas de motor is doorgebrand en dus afgesteld staat als dummy lok.
Peter
-
Dat mogen we hopen van wel.
-
ding heeft zelfs een as minder! :o
Maarre Peter, wat voor motor hangt er in zo'n ding? een Bühler? Die dingen zijn redelijk standaard qua formaat, er zal dan ook best een mashima (of een of ander goedkoop ding dat voor 10% van het geld toch zeker half zo goed loopt als een mashima) van vergelijkbare grootte in moeten kunnen?
-
Tja...een Ae 3/6 of een Ae 4/7 verteld het verschil al ;-)
Mbt de stroomafnemers...de Ae 4/7 reed vroeger ook met de "oude" stroomafnemers rond, deze zitten nu op de Ae 3/6 erop. De 4/7 heeft de modernere jaren 80 stroomafnemers gekregen. Die kun je ook zonder problemen op de Fleischmann zetten. Er reden zelfs los rond met een oude en een nieuwe stroomafnemer...alles was mogelijk. De schuitjes van de Fleischmann zijn trouwens niet mooi. Zet er gewoon de stroomafnemers van de Roco SBB locs op en je hebt een passend geheel.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
De Fleischmann Loc inmiddels voorzien van andere stroomafnemers (moderner type).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27062011358.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/27062011358.jpg)
Afkomstig van Lima Re 4/4 I , Geheel van messing
-
Deze http://www.vvt.ch/vvt_d/vvt_d_rollmat/vvt_d_wagen/wagenfichen_d/fiche_umbauw.pdf link geeft wat gegevens over de AB4 en B4 het zijn zogenaamde zware / ombouw wagens.
De lengte van l.o.b. is 21,4 meter, de hoogte van rails tot boven kant dak is 3,9 meter.
De 4 hoort er eigenlijk niet bij om dat de 4 voor vier-assen niet werd aangegeven.
RE465