BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 02 December 2010, 16:43:57
-
Hallo,
Weet iemand hier of op de zijsporen van stations van NS altijd een draagkabel gebruikt wordt, of zijn er situaties dat die er niet is, zoals op Franse stations te zien is?
De kopsporen op het werkplaatsemplacement van Leidschendam hebben b.v. allemaal een draagkabel ,net als in de Binkhorst.
Ik wil dit graag weten omdat ik aan bovenleiding bezig ben op mijn 0 baan. Groeten ,Peter
-
Een draagkabel altijd, maar een versterkingsdraad dat is denk ik wat er bedoeld wordt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SA700186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SA700186.jpg)
Voorbeeld van een versterkingsdraad boven de draagkabel.
De versterkingsdraad is er om spanningsverlies tegen te gaan over langere afstanden.
Dus op emplacementen zal deze geen toepassing hebben, anders dan op de vrije baan.
Ik heb wat foto's doorgespit, zo heeft het emplacement voor de Wpl Onnen heeft geen versterkingsdraad
maar gewoon een draagkabel, met daaraan de hangdraden en vervolgens de rijdraad (die is wel dubbel!).
Gr.
Robbert Jan.
-
Hallo Robbert Jan,
Hier op de Oude Lijn haarlem-Leiden heeft men 1 draagkabel, waarbij de versterkingskabel er samen mee verbonden is. De lijn vanaf Leiden naar Den Haag/Mariahoeve heeft een dubbele draagkabel en geen ''losse'' versterkingskabel.
Dir terzijde, want ik wil weten hoe het zit met de bvl op de zijsporen... :D
Groeten ,Peter
-
Ik heb al even een paar wijzigingen doorgevoerd in mijn eerdere betoog ;D
Maar toch interresant om te weten dat een dubbele draagkabel wel bestaat.
Wat zijsporen betreft, in Apeldoorn hebben alle sporen buiten de beveiliging
waaronder het VSM perron (spoor 8 ) bovenleiding, een draagkabel, hangdraden en
dubbele rijdraad.
Gr.
Robbert Jan.
-
boedoel je of er gewoon bovenlijding hangt met draagkabel of dat er ook een waslijn hangt?
hier onder een tekenig met wat wat is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleiding_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleiding_6.jpg)
-
Wat Peter bedoelt is een z.g. "waslijn", zoals bij trams gebruikelijk is.
Dus alleen maar een rijdraad, zonder draagkabel en zonder versterkingsleiding.
Ik heb dat op Franse stations ook gezien, maar volgens mij komt dat in Nederland niet voor.
-
Hoi Klaas en de anderen,
Ja, ik bedoel de waslijn.
Bij de vroegere Blauwe Tram was dat ook hier en daar in de bebouwing,maar er buiten werd de draagkabel gebruikt,ook vanwege de spanningsverliezen.
Groeten ,Peter
-
Draagkabel wordt overal gebruikt, zelfs bij een luchtwissel. Normaal gesproken hangt er op emplacementen een draagkabel van 70mm2 boven, als er sprake is van meerdere emplacementssporen. Op de vrije baan wordt er 150 mm2 als draagkabel gebruikt en 150mm2 als versterkingleiding, opgeteld bij de rijdraden die elk 100mm2 zijn kom je aan de 500mm2. Op de Oude lijn is het even anders, daar wordt gebruik gemaakt van een draagkabel van 120mm2 en 2 versterkingsleidingen van 120mm2, opgeteld met 2x 100mm2 kom je dan op 510mm2. Maar ook dit is een zeldzaam verschijnsel aan het worden, het meeste is omgebouwd. Het is echter wel heel simpel te zien, er staan dan 2 bokkies (draagkabelsteunpuntisolator, maar da's zo'n lang woord) naast elkaar.
Gr Hans
-
Hallo Hans !
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.Je bent er nog. ;)
Van een kennis die bij de her elektrfikatie van Leiden-Mariahoeve was betrokken heb ik een kort stukje originele bvl gekregen ,zoals dat er nu bijhangt.
Ik gebruik koperdraad van 1,5mm2 als rijdraad op de zijsporen van mijn 0 baan..Dik zat denk ik. ;D
Groeten ,Peter
-
Mwa, moet dik zat zijn Peter. Denk niet dat er een Gr achter staat te duwen die er 8000A in pompt. Ga je de rijdraden ook afspannen? Kan wel, met een hevelaartje of een rolafspanning, mogelijkheden zat, of een gasafspanner, of een zwevend wiel of een ouwe drukschor, of toch maar een tensorex. Hoor het wel.
Gr Hans
-
Euhm, NS heeft helemaal geen zijsporen, en ook geen bovenleiding ;) ;D
-
Ja, Thom,
Ik weet het, die zijn bij Prorail in onderhoud en eigendom van de Staat Der Nederlanden ,ook de draagkabels op de zijsporen ,waar NS treinen komen. ;)
Hans :
Ik span de bvl af met trekveertjes. Gaat heel goed. Wel moet ik de masten in de bogen schoren. De afgespannen lengte is een meter of 5.
Maar wat is een GR zo gauw?
Is dat anders dan een O.S.?
Groeten ,Peter
-
Misschien dat deze site (http://www.energievoorziening.info/start.html) je vragen kan beantwoorden, dan wel je verder kan helpen. Gaat grotendeels over, Nederlandse, bovenleiding en alles wat daar om heen zit
-
GR is denk GelijkRichter en een O.S, is een Onderstation
Groeten Erwin
-
Dag Paul,
Bedankt dat je mij die website geeft,maar die heb ik al minsten 2 of 3 jaar bij de favorieten staan. ;)
Die heb ik zelfs van middag nog even doorgenomen.
Ik heb hen van Energievoorziening zelfs een week of 3 geleden nog een paar foto's ingestuurd over bovenleiding werk aan de Schiphollijn bij Sassenheim, waar een halte wordt gebouwd, en er wat mastjes verzet moesten worden en de afspanningen ook nog.
@ Hans Nog even ,Wat jammer dat ik je niet eerder trof, dan had ik je je oren van je hoofd gevraagd over die bvl klussen daar bij Sassenheim. Nu ben ik er door veel te gaan kijken zelf achter gekomen. Wat betreft die bvl is het daar nu wel klaar dacht ik. Ik heb er veel foto's van het Bvl werk gemaakt,zover ik er bij kon komen.
Groeten ,Peter