BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: prutser op 28 January 2007, 18:04:26
-
Beste medeforumleden,
Omdat er net een draadje werd gestart over de sluitlichten, heb ik over de
turqoise plan D ook nog een vraag.
Ik wil nog steeds die rare blauwe trappetjes van de roco's verven maar kan nog niet de juiste kleuren vinden.
Op de site van Martijn Haman denk ik te kunnen zien dat de trappetjes aluminium randen hebben en de bufferhulzen lichtgrijs zijn, maar welke kleuren gebruik ik voor de bovenkant treden <donker bruin,donker grijs of zwart>, de rest van de trappetjes <zwart of donker grijs>, de buffers <waarschijnlijk zwart>, en de bufferbalk <zwart of donker grijs>.
Als iemand een fotootje laat zien van zijn geverfde trappetjes e.d. in de meest waarschijnlijk juiste kleuren zal dat ook mooi zijn.
mvg. Stephan.
-
Bedoel je deze Plan D
Zie Trapjes
Klik (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/66150000-roco-ns-plan-d-gesuperd.html%3Frotid%3D5026-29028-4128-78)
-
Eigenlijk de turqoise variant.
Maar het zou kunnen dat de kleuren gelijk zijn, alles zwart dus (+alu. randen) en dan met lichtgrijze bufferhulzen.
-
Die zijn wel het zelfden dus ik weet dat deze goed zijn
-
Nog een extra kleurenvraag,
Ik zie trouwens dat de vouwbalgen zwart zijn, bij de turqoise versie zijn deze donkergrijs, zijn beide kleuren goed ?
-
Yup die kleuren zijn allebei goed
Maar nog niet verven mischien zijn de antwoorden fout van mij (maar weet zeker van niet)
-
Onlangs heb ik een plan D rijtuig van de NS in turqoise met blauwe bies gewonnen op Ebay.
Hoe zit het nu precies met de juiste kleuren van de trappen en buffers/bufferhulzen?
Kan ik hier ergens op het internet duidelijke foto's van zien?
Marco.
-
Kan ik hier ergens op het internet duidelijke foto's van zien?
Nee.
Ik heb ze trouwens nog steeds niet geverfd maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen om alleen de treden en de buffers zwart te maken en de rest, bufferhulzen,bufferbalk en trapframe blauw te laten.
Tot mijn verrassing viel het mij laatst op dat ze bij de VSM hetzelfde doen.
Stephan.
-
Dat doen ze denk ik op basis van een originele bestektekening waar ik ergens een copie van heb. Het is de tekening voor de oorspronkelijke kleurstelling, maar later aangepast voor de blauwe uitdossing. Een deel van de teksten is dus doorgehaald en vervangen door een andere kleur. En bij de bufferbalk stond dan oorspronkelijk blauw.
-
Die tekening is hier wel eens getoond maar echt 100% helder werd het niet, bij de blauwe plan D was de bufferbalk volgens mij ook blauw.
-
Het zal om deze tekeningen gaan waarin de turquoise kleur naar het blauw is aangepast.
plan D 1 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/pland1.jpg)
plan D 2 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/pland2.jpg)
plan D 3 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/pland3.jpg)
plan D 4 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/pland4.jpg)
-
Ja die. De onduidelijkheid ontstaat ook omdat de tekst niet zozeer is doorgehaald, maar is weggekrast. Er stond oorspronkelijk wel duidelijk blauw bij de bufferbalken, dus het lijkt geen rare keuze om dat in model bij de turkooise variant dan ook maar te doen. Ik zie in ieder geval niet gebeuren dat iemand het tegendeel gaat bewijzen. ;D
-
En dat ziet er dan zo uit.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02138.jpg)
(eigen foto)
-
Dank voor jullie reacties.
Ik heb namelijk een plan D gekocht in turqoise met blauwe bies.
Als ik het goed begrijp dan zouden alleen de treden aan het draaistel grijs geschilderd moeten worden (volgens tekening 3 van prutser) en de buffers zwart?
De bufferhulzen blijven blauw?
Marco.
-
Deze vraag is haast onoplosbaar, omdat betrouwbare kleurenfoto's ontbreken.
Je kunt twee dingen doen:
De tekeningen geloven en dan wordt de bufferbalk en bufferhulzen blauw
Je gevoel volgen en dan worden de bufferbalk en hulzen gewoone zwart.
De treden zijn denk ik in alle gevallen zwart/donkergrijs geweest met een blank metalen strip langs de buitenkant. Dezelfde vraag geldt voor de kleur van de draaistellen en de kleur van het dak en de schorten. Volgens sommigen zijn deze melkwit, maar het NSM maakt ze blank aluminium. En dat zou eigenlijk ook best kunnen.
Rest nog de Roco kleur turquoise te vervangen door de kleur die we hier samen hebben uitgevonden.
mvg,
Ivo
-
Deze vraag is haast onoplosbaar, omdat betrouwbare kleurenfoto's ontbreken.
Je gevoel volgen en dan worden de bufferbalk en hulzen gewoon zwart.
Mijn gevoel zegt dat zelfs de buffers blauw waren.
Blijft lastig in zw/w maar toch:http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167753 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/167753)
-
Ooit een keer een setje overgespoten om aan een Marklin te hangen. Daar heb ik voor deze delen voor 7022 (heel donker grijs) gekozen. Wel erg sjiek!
mvg,
Kees-Jan
-
Nee.
Ik heb ze trouwens nog steeds niet geverfd maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen om alleen de treden en de buffers zwart te maken en de rest, bufferhulzen,bufferbalk en trapframe blauw te laten.
Tot mijn verrassing viel het mij laatst op dat ze bij de VSM hetzelfde doen.
Stephan.
Dag Stephan,
Ik heb die plan D opgelapt en dus ook die kleuren bepaald en waar welke kleur kwam. Ik heb de bestekken en tekeningen erbij gepakt. Ik heb ook een groot aantal originele blauwdrukken van de rijtuigen met de detailtekeningen van de koppen, maar dan echt bouwkundig tot in detail.
Wat ik hieruit opgemaakt heb is dat de bufferhulzen en de bufferbalk blauw zijn.
Nu zijn de traptreden een ander verhaal. In de originele uitvoering mag je de onderste treden eraf knippen bij je modelletje. Deze treden zitten namelijk bevestigd aan het draaistel en niet aan de rijtuigbak.
Volgens de bestek tekeningen zijn de draaistellen, schortplaten en dak gebroken wit. De verf die ik op de AB 7705 gesmeerd heb is licht grijs. Je zou zeggen dat het wit is op de foto maar het is heel licht grijs.
De treden zelf van het rijtuig zijn van teakhout en toch wel apart wat ik opmaak uit de tekening is de bovenste tree blauw, gelijk aan de frame en bufferbalken. En de onderste tree is lichtgrijs gelijk aan het draaistel waar het aan zit. Daarna zijn op de treeplanken nog aluminium strips gezet tegen slijtage.
Ik heb twee zwart wit fotos erbij gedaan op hoge resolutie waarop je duidelijk kunt zien hoe alles bevestigd zit op het rijtuig. Ook de kleur van de bufferhulzen is niet te ontkennen als zijnde blauw.
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/C7838Amersfoort18-04-1951.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc282/kke7359/AB7701Amsterdam13-09-1950.jpg)
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg te zien is wat ik bedoel.
Er was nog discussie over de kleur blauw die ik toegepast had met het schilderen, maar wat ook uit onderzoek bleek is dat de blauwkleur lichter was dan het Berlijnsblauw wat later toegepast is.
Of de mate van de lichtheid van de kleur klopt is niet meer te achterhalen, maar het geeft in ieder geval een beeld wat de bedoeling was met deze schilderbeurt.
Okke
-
Kijk, mooi dat Marco dit draadje gereanimeerd heeft, zo komt er toch nog weer nieuwe info boven water (y).
Voorlopig maak ik mij ervan af door alleen de onderste trede de kleur van de draaistellen te geven.
Stephan.
-
Een stukje nostalgie met een apart kleurtje mag men niet in de oude doos stoppen ... (y)
-
Is er door roco van de plan D in turqoise ook ooit een postrijtuig uitgebracht?
Marco.
-
Niet door Roco, wel door Artitec. Is duuuuur... Ga maar uit van een eurootje of 150.
Standaard stammetje turkooise plan D's was doorgaans AB-RD-C-C, eventueel inderdaad aan te vullen met een P.
Eelco
-
Het Artitecmodel kostte intertijd 200 euro en ik heb ze ook tweedehands nooit goedkoper gezien.
-
Geen plan D postrijtuig. Het postrijtuig heette plan C.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8140197.jpg)
Dit is een model van Philotrain op basis van een Roco plan D.
Jaren later heeft Artitec er ook nog een gemaakt.
Meer informatie in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8930.0.html).
mvg,
Ivo