BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: RJ op 28 January 2007, 17:32:42
-
Ik vroeg me ineens af:
Waarom mag je maar uit een kant van de trein uitstappen en staat er aan de andere kant een hek?
Ik heb het natuurlijk over een situatie met aan beide zijden een perron, zoals bijvoorbeeld bij station Oss.
-
Anders moet de conducteur bij vertrek aan beide kanten de deuren tegelijk sluiten en dat gaat was lastig. ;D Door aan een kant in- en uit te stappen gaat het sneller en makkelijker.
-
Maar als er 2 waren voor de deuren dan hadden reizigers meer opstapplaats ;D
-
Ja dat wel maar perrons aan 2 kanten van het zelfde spoor vinden we doorgaans alleen op stations die die capaciteit niet nodig hebben.
Waarom? Omdat het ruimte techisch veel handiger is om 2 sporen 1 perron 2 sporen 1 perron te bouwen, i.p.v. spoor perron spoor perron enz.
Dus stations die capaciteit nodig hebben worden automatisch ingedeeld op een manier dat je dus geen perron aan 2 kanten van de trein hebt. ;)
m.v.g.
Mark
-
...."Nächste station: Warschauerstraße. Ausstieg im Fahrtrichtung Links und Rechts."
En een gekrioel wat er dan op gang komt midden in de spits. Geweldig! ;D
Dit alles een jaar of 3 misschien 4 geleden in de Berliner S-bahn.
mvg.
Sander.
-
In de Parijse metro op enkele stations: links uitstappen, rechts instappen. Dat is ontzettend efficiënt, vooral ook omdat iedereen zich eraan houdt ;D.
-
Dat is ontzettend efficiënt, vooral ook omdat iedereen zich eraan houdt ;D.
en dat gaat in nederland echt werken ?-)
-
Dat zei ik niet :P. Integendeel, ik denk dat een dergelijk systeem in Nederland een enorme chaos zou opleveren.
-
dan zijn we het daar in ieder geval over eens ;-)