BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: JJHoitema op 28 November 2010, 00:59:51
-
Wat is het verschil tussen gelijkspanning en wisselspanning?
En hoe weet ik welk systeem ik nu heb?
JJHoitema
-
Als je nog analoog rijdt is er een duidelijk verschil:
Bij wisselspanning verandert de spanning 50 keer per seconde van polariteit net zoals het lichtnet dat doet. De spanning staat op de rails en een derde rail (meestal in de vorm van 'puntjes' in plaats van een echte rail, tenzij je heel oud spul hebt).
Bij gelijkspanning wordt er een constante spanning tussen de twee rails gezet.
Wanneer je digitaal rijdt is er praktisch geen verschil meer. Alleen met hoeveel en tussen welke rails de schakelende spanning wordt gezet verschilt.
-
Wissel of gelijkspanning?
Rijd je met Märklin Analoog? Ja: Wisselspanning.
Rijd je met Fleischmann, Roco, Piko of ander merk Analoog?: Gelijkspanning
Rijd je digitaal? zie ook: Inleiding digitale besturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.01_-_Inleiding_digitale_baanbesturing)
En jij rijdt met Fleischmann, Roco, enz... want je zocht eerst Fleischmann rails: Dus Gelijkspanning...
Groeten Ronald.
-
Even een correctie op het antwoordt van Jeroen. Bij analoogbedrijf staat er GEEN constante maar een regelbare gelijkspanning tussen de twee spoorstaven.
Bij mij weten werkt Marklin alleen met wisselspannng waarbij de spanning wordt aangevoerd door puntjes tussen de rails en afgevoerd via beide spoorstaven.
Alleen andere merken werken met gelijkspanning.
-
In de praktijk is het verschil tussen deze spanningen vaak te zien aan (= gelijkspanning) en (~ wisselspanning) Op een analoge regeltransformator voor gelijkspanning heb je vaak van elke aanduiding twee aansluitingen. De aanduiding = dient om de rails aan te sluiten en is dus om het treintje te laten rijden en de andere aansluiting ~ is dus om wissels e.d. te kunnen schakelen. Wissels maken gebruik van wisselspanning om bijvoorbeeld om te kunnen schakelen.
Als je een wissel zou aansluiten op de = aansluiting dan blijft hij in 1 stand staan, of je moet de draadjes omdraaien dan wordt de andere stand van de wissel geschakelt maar dan ben je dus zelf een beetje aan het wisselen met de spanning immers je draait de + en de - om . De polariteitsverandering (50 x per seconde) noemt met ook frequentie en wordt uitgedrukt in Hz. De spanninwordt dus 50x per seconde negatief en 50 x per seconde positief. Zie afbeelding. Door aan de regelknop te draaien verander je de spanning van 0 tot ongeveer 14 V =
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frequentie_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frequentie_1.jpg)
-
Bob: beetje tegenstrijdig verhaal: eerst zeggen dat de wisselspanning bedoelt is voor wissels, vervolgens zeggen dat wissels gebruik maken van gelijkspanning, en daaronder weer zeggen dat je wissel maar in 1 stand blijft staan als je de gelijkspanning zou gebruiken. Wissels met spoel-aandrijving doen het prima op zowel gelijk- als wisselspanning.
-
Je moet eens leren lezen volgens mij. Wat jij neerzet heb ik niet gezegd maar het zij zo. Je kunt het nooit goed doen. Volgens mij klopt het precies wat ik beweer.
-
De vraag kan op twee manieren worden beantwoord en dat loopt een beetje door elkaar.
Je kunt puur natuurkundig uitleggen wat het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning is. Dat valt nog niet mee, omdat er al gauw vaktermen aan te pas komen. Hierbij een verwijzing naar een site waar het nog vrij helder staat beschreven.
http://library.thinkquest.org/C0111209/parse.php?f=2%2Fwhat2nl (http://library.thinkquest.org/C0111209/parse.php?f=2%2Fwhat2nl)
In het kader van de modelbaan gaat het meestal over de vraag wat voor spanning er analoog wordt gebruikt. Die vraag heeft Ronald al beantwoord. Analoog gebruikt alleen Märklin tegenwoordig nog wisselspanning. De rest voedt de treinen analoog met gelijkspanning.
@Rob, niet zo aangebrand, nergens voor nodig.
Je verhaal over de voeding van wisselspoelen is echt een beetje onduidelijk. Lees zelf nog maar eens.
Dit klinkt tegenstrijdig.
De aanduiding = dient om de rails aan te sluiten en is dus om het treintje te laten rijden en de andere aansluiting ~ is dus om wissels e.d. te kunnen schakelen. Wissels maken gebruik van gelijkspanning om bijvoorbeeld om te kunnen schakelen.
En dit snap ik echt niet, sorry.
Als je een wissel zou aansluiten op de = aansluiting dan blijft hij in 1 stand staan, of je moet de draadjes omdraaien maar dan ben je dus zelf een beetje aan het wisselen met de spanning.
-
In onze haast om onze kennis te spuien zou het misschien goed zijn om eerst het antwoord van de OP even af te wachten.
De beste man moet haast een beginner zijn als hij niet weet of hij gelijk- of wisselspanning rijdt. Dan helpt alleen de stap- voor stap aanpak denk ik.
Dit zal - ben ik bang - alleen maar afschrikkend werken.
Kortom, laten we even wachten tot jjhoitema zich weer meldt...
Gerard
-
Hallo,
Op de vraag van hoe weet je nou of je een gelijkspanning of wisselspanning hebt,
Koop een goede digitale multimeter, hoeft niet duur te zijn.
Als je gaat meten op de stand wisselspanning (AC) terwijl er gelijk spanning op staat, dan zal er in het scherm een raar getal komen te staan, bijvoorbeeld 0,010 volt.
Je draait dan door naar de stand gelijkspanning (DC) krijg je een normale waarde te zien.
Je weet van te voren wat je gaat meten, ca 13,8 VDC bij een auto accu.
Dan heb je bij DC nog de term polariteit, dat is de draad waar de + op moet staan, bij AC maakt het niet uit vanwege de pulserende spanning, bij DC is dat wel gevoelig.
Op diezelfde multimeter zitten twee draden, een zwarte en een rode, zwart is altijd de MIN(com) en rood is Altijd de PLUS, Dit zal ook op de mulit meter aangegeven staan.
Als je met meten op de rode draad de min hebt staan, dan zal er voor het getal in de display een - teken staan.
Zo kun je achter de AC of DC spanning komen, en ook achter de polariteit van de DC spanning.
Als je het eenmaal gezien hebt is het appeltje eitje ;)
Twijfel je nog, loop even bij een betere witgoed zaak binnen en vraag even om uitleg van een technisch persoon.
Mvg, Marcel
-
Ik heb inderdaad iets heel verkeerds neergezet. Dit heb ik gewijzigd (zie vetgedrukte tekst)
-
De tegenstrijdigheid is eruit Rob, maar het tweede stukje doet vermoeden dat je denkt dat gewone wisselaandrijvingen met spoelen alleen op wisselstroom werken of dat je bij gebruik van gelijkstroom zou moeten ompolen. Dat is niet zo. Dergelijke spoelen werken prima op gelijkstroom en de polariteit maakt dan helemaal niets uit. Je kunt een wissel in beginsel dus prima op de = uitgang laten werken mits de spanning hoog genoeg is opgedraaid. Het is praktisch niet erg handig als je alleen zo'n trafo hebt, maar daar gaat het hier nu even niet om.
-
Je hebt gelijk, Mea culpa, Mea Culpa, Mea Maxima Culpa!
-
En ja hoor, hoe goed bedoeld ook, de een legt het nog mooier uit dan de ander, maar wat moet de vragensteller hier wel van denken?
Wacht nu toch even tot JJHoitema nog reageert.
Elk volgend bericht wordt gewist, tenzij het van JJHoitema zelf is.
-
Ik denk eigenlijk dat de vragensteller aan het antwoord van Ronald al genoeg had, hoewel die strikt genomen de vraag niet eens beantwoord. ;D
-
Met zo weinig gegevens in een vraag vind ik het knap beantwoord, maar goed, het is niet zinvol om nog door te gaan als we niet weten van JJHoitema of hij eruit is en of er nog vragen over blijven.
-
Het enige juiste antwoord is 3 ( of7) en als de bloemkolen wisselen dan heb je gelijk.
Kom op vragenstyeller , geef es wat meer info over wat je hebt aan merken, spoorbreedte, nrs. foto's mischien van het regelapparaat.