BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Joost V op 28 January 2007, 13:29:24
-
Hoi,
Ben inmiddels druk bezig met het ontwerpen van een baanplan en ben bezig met het ontwerpen van een L-vormig schaduwstation.
Nu heb een praktisch vraagje: Wat is een verstandige minimum radius waarvanuit een trein nog vanuit stilstand kan vertrekken?
O ja, de planning is om in H0 met treinen van 2 meter te gaan rijden.
Met vriendelijke groet,
Joost
-
Het lijkt mij dat als je de R1 bochten aan houdt dat het wel moet gaan. alleen zul je moeten opletten dat in de bochten de wagons niet tegen elkaar aan kunnen komen.
Richard
-
Hoi,
R1 bochten zijn erg krap, een groot aantal loc's die worden geleverd in de schaal H0 kunnen hier niet doorheen rijden. In de catalogus van bijv. Roco staat vermeld wat de minimum schaal is waar de locs doorheen kunnen rijden, als je dit aanhoud zal je waarschijnlijk geen probleem krijgen met de trekkracht van de locs. Met uitzondering als je bijvoorbeeld de oudere Lima en Rivarosie locs gebruikt en deze koppeld met zwaar rijdende rijtuigen van tegenwoordig. Ik hoop dat je aan deze info wat hebt, anders vraag het gerust. ;)
Groeten,
Christoph
-
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Mijn oog is gevallen op Rocoline zonder bedding.
Met R4 zit ik dus erg veilig?
Groet,
Joost
-
houd ook rekening met het stoppen van de treinen,
als dit te snel gebeurd heb je kans dat de wagens uit
de rails worden gedrukt.
dus gelijdelijk afremmen.
tinus.
-
Dank voor de info.
Ik ga 's een proefstukje maken.
Groet,
Joost
-
Mocht je in je schaduwstation willen koppelen (en normaal gesproken wil je dat, denk alleen al aan het op de baan zetten van treinen), dan moet je er rekening mee houden dat het koppelen snel moeilijker wordt naarmate de boog krapper wordt. Vanaf een nog relatief grote boogstraal is koppelen al onmogelijk. Probeer dit zoveel mogelijk op rechte stukken te doen of in hele flauwe bogen.
-
Hoi,
Dat is inderdaad een goede opmerking. Denk zelf aan combinatie van recht en kwart cirkel zodat het een L vorm wordt. Is dat handig?
Of misschien stuk recht, stukje bocht, stuk recht stukje bocht enzovoort?
Suggesties zijn welkom :)
Groet,
Joost
-
Die L-vorm is wel te doen, dan moet het eigenlijke koppelen altijd geschieden op het rechte stuk (wel kun je de al gekoppelde rijtuigen / wagens natuurlijk gedeeltelijk opstellen in de boog, zolang de twee te koppelen voertuigen maar allebei op het rechte deel staan).
-
Waar ik vaak last van heb bij lange treinen (1,5meter Nspoor) in bochten (R3 en R4) stoppen en optrekken is dat kleinere wagentjes simpelweg uit de rails getrokken worden. Een rechte lijn trekken is blijkbaar makkelijker dan in een bocht :)
-
Ik heb ook een L-vormig schaduwstation (6 sporen naastelkaar), maar heb ervoor gezorgd dat de bocht altijd in het laatste deel van de trein zit. Dus de loc en de eerste helft staan op een recht deel. En als je dan ook nog geleidelijk optrekt (dus niet met een schok naar vol vermogen) is het geen probleem.