BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: tjaplap op 25 November 2010, 23:58:44
-
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier. Ik ben 15 jaar clean geweest, maar nu heeft het virus mij weer te pakken gekregen:)
Ik wil volgend jaar weer een baan gaan bouwen. Maar na 15 jaar van stil liggen en niets doen is mijn schakelmateriaal (de wissels) er niet beter op geworden. Nou heb ik nog niet alles getest of het nog goed werkt, maar een (groot) gedeelte van mijn elektrische wissels werkt niet goed of helemaal niet meer:(
Nu concreet mijn vragen:
Hoe krijg ik mijn wissels weer aan de praat?
Valt er nog wat te repareren, en zo ja hoe?
Stroeve mechanieken smeren met olie of juist niet vanwege het aantrekken van stof?
Alvast bedankt!
-
gaat het om oude messing wissels van fleischmann? daarvan krimpt de bielzenmat na verloop van tijd en zit het mechaniek dus vast. Je kunt kijken of je t met wat hak- en breekwerk weer vrij kunt krijgen, maar of het de moeite is... er is tegenwoordig prettigere rails te krijgen.
-
Het gaat idd om de messing uitvoering, maar ook enkele Lima wissels.
Het zou zonde zijn om alles te moeten vervangen, meer dan 30 stuks!
Om over de gigantische hoeveelheid euries wat dat weer gaat kosten nog maar niet te spreken....
-
Eigenlijk niet veel mis met dat oude Fleischmann-spul, maar....... de railstaven.....
Het is na al die jaren hevig gecorrodeerd, vervuilt snel, je blijft poetsen.
Om weer opnieuw lol te krijgen met je treinen:
schaf nieuwe nikkelzilver-rails (en -wissels) aan.
-
Op de vraag of je olie moet gebruiken voor het lopend maken van de wissels, kan ik met een stellig 'nee' antwoorden.
Olie zorgt ervoor dat het plastic nog meer gaat vervormen.
Als je ze wilt opknappen, moet je heel ver gaan, het plastic punt-stuk middenin is door de krimp lager komen te liggen dan de rails, zodat niets daar zonder hobbelen overheen rijdt. Je zou dan je railstaven ook nog af moeten slijpen tot de hoogte van het punt-stuk.
Dan alle dwarsliggers doorzagen en vastlijmen en letten op de juiste spoorwijdte.
Helaas hebben voorgaande sprekers gelijk: je zult meer plezier hebben van een paar nieuwe wissels dan van 30 aftandse gevallen.
Als het ook nog denkende wissels zijn, lukt het denken waarschijnlijk ook niet meer zonder storingen, ze zijn in verregaande staat van dementie! ;)
Wel kun je kijken hoever je komt, je zoekt de beste er dan uit en probeert er eerst één goed lopend te maken. Al gauw zul je concluderen dat je beter de hele zwik voor een klein prijsje aan een knutselaar verkoopt en daarvan een paar nieuwe wissels gaat kopen.
-
Pak eens een schuifmaat en controleer de spoorwijdte op diverse plekken in het wissel. Die moet 16,5 mm zijn, of ietsje meer.
Door de krimp van het plastic is deze vaak verminderd tot 16 mm. Als dat echt zo is, dan rest maar één mogelijkheid: weggooien die zooi.
Een alternatief: het plastic er af slopen en de metalen delen hergebruiken om zelf een nieuw wissel te bouwen.
Is de spoorwijdte nog in orde, dan kan je ook eens kijken waar de zaak knelt en daar wat materiaal wegvijlen om ruimte te maken. Eventueel smeren, maar dan bij voorkeur met grafietpoeder.
-
Dat het ook anders kan met oude Fleischmann rails bewijst wel het feit dat ik deze al ruim 45 jaar gebruik, zie; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31584.0.html
Het gangbaar maken/houden van oudere Fleischmann wissels is niet zo heel moeilijk, gewoon het dunne zwarte "plaatje" welke onder de verbinding tussen de 2 wisseltongen zit (waar dus ook de aandrijving aan vast zit) doorzagen en er komt weer voldoende ruimte om de tongen te laten bewegen. Eenmaal gedaan gaan de wissels nog 'levenslang" mee, is mijn conclusie. Dat de spoorafstand minder wordt door krimp van de bielsen, is bij mij nog nooit wat van gebleken.
Zou ze zeker niet wegdoen...... al hoewel ik het nieuwere type messing Fl. wissel natuurlijk mooier vindt (en dus ook meer gebruik)
Gr Treinhobbijist
-
Dat de spoorafstand minder wordt door krimp van de bielsen, is bij mij nog nooit wat van gebleken.
Mij wel. Ik heb ooit een Fl. wissel gekregen waarvan de spoorwijdte nog maar 16 mm was. Heeft lang in een doos gelegen, maar uiteindelijk heb ik het weggegooid.
al hoewel ik het nieuwere type messing Fl. wissel natuurlijk mooier vindt
Een nieuw type messing wissel? Zal wel nieuwzilver zijn.
-
Hoi Tjaplap,
Ze zijn nog wel te gebruiken hoor, er is alleen wel wat sloopwerk nodig. Iig op de manier zoals ik ze weer prima werkend gekregen heb. Ze worden er alleen niet mooier op, maar omdat ik ze alleen in mijn schaduwstation toepas vind ik dat geen probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00080_edit.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00080_edit.jpg)
Ik knip het plastic door bij de rode streepjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00079_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00079_1.jpg)
Dit breek ik er uit en verwijder volledig.
Helaas heb ik geen foto van het eindresultaat, maar hier kan je het een beetje zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2792.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2792.jpg)
Problemen met de spoorafstand ben ik bij deze wissels nog niet tegen gekomen. Of laat ik het zo zeggen: ik heb het niet nagemeten, maar er ontstaan geen ontsporingen.
Bij engelse wissels van hetzelfde type en de boogwissels heb ik dit probleem wel als ik met een 6-assige loc er overheen rij. Een beetje van de zijkant van de railkop afslijpen loste dit probleem ook op.
Ik weet het, netjes is anders :-X Maar het is wel effectief en het bespaard je een hoop geld uit als het om veel wissels gaat! Succes (y)
-
Een nieuw type messing wissel? Zal wel nieuwzilver zijn.
Ik denk dat hij zo'n Fleischmann wissel bedoelt waar je de spoel los aan kan klikken? Die zijn nog van messing inderdaad. Typenummer weet ik zo alleen niet...
-
Los aanklikken gaat zowel bij messing als profi (nieuwzilver)
-
Jawel, maar Automatic bedoelt de laatste versie wissels van de 2,7 mm Modellgleis. Als je oudste wissels 45 jaar oud zijn en nog zo'n grote aandrijving hebben als op de foto is te zien, dan zijn die met los aanzetbare aandrijving de nieuwe versie.
Om het helemaal ingewikkeld te maken is die laatste versie er ook in nieuwzilver geweest, maar die zie je niet vaak.
-
Ik heb een aantal wissels uit de jaren '60 en '70. Met vaste wisselbediening. Mijn probleem met die wissels is dat de scharnierpunten van de tongen, die met holnietjes zijn gemaakt vastzitten en niet op een fatsoenlijke manier weer gangbaar kunnen worden gemaakt. Hebben jullie dat ook, of is dit een nieuw probleem?
mvg,
Ivo
-
Idereen bedankt voor de reacties!
Al waren de eersten nit echt bemoedigend, gelukkig zaten er 2 reacties bij die mij weer hoop gaven:)
Vanmiddag even aan het prutsen geweest er ik kan melden dat er alweer 2 wissels lopen als een zonnetje!
Dus hopelijk, met een beetje aandacht, tijd en geduld, krijg ik het merendeel weer aan de praat.
Dat scheel al snel weer een kleine 1000 euries die weer aan leukere dingen besteed kunnen worden:)
-
Wil hier ook nog even mijn bijdrage aan toevoegen.
Heb inmiddels zo'n 25 van dit soort wissels via marktplaats gekocht voor om en nabij de 2 euro per stuk.
De wisseltongen zaten allemaal muurvast en heb nagenoeg hetzelfde trucje toegepast als Automatic-Rock om de tongen weer gangbaar te krijgen.
De vier lelijke contacten (voor de seinen) heb ik verwijderd.
Daarnaast heb ik de twee veertjes vervangen door twee eigen gemaakte exemplaren van 0.3 mm verenstaal.
Hierdoor wordt de kracht van de wisselaandrijving beter overgebracht op de wisseltongen.
Nadeel: openrijden is er dan niet meer bij.
De lineaire beweging van de electromagneten wordt dmv een sleufje het hoekje omgewerkt richting de wisseltongen.
Had daarvan twee versies, een metalen en een kunststof.
Het pinnetje in dit sleufje haakte bij alle wissels en liep verre van soepel.
Oplossing is het vloeiender vijlen van dit sleufje, een minder leuk karweitje.
Het pinnetje loopt nu soepeler door het sleufje.
Trouwens de aandrijving is echt behoorlijk sterk, de wissels klakken er lustig op los.
Grtz.
Rob.
-
..........Nadeel: openrijden is er dan niet meer bij.............
Dat mag in het echt dacht ik ook niet, dus wel zo natuurgetrouw !
-
Dat het ook anders kan met oude Fleischmann rails bewijst wel het feit dat ik deze al ruim 45 jaar gebruik
Hoi TH,
Dankjewel! Ik begon na de eerste reacties een beetje aan mijzelf te twijfelen, want ook ik heb materiaal van die leeftijd, dat zelfs ~40 jaar op zolder heeft gelegen maar nog steeds doet wat het moet doen.
Het kan dus wel, zie ook de reactie van tjaplap zelf (welkom op het forum overigens!).
Groet,
Antoontje.
-
Heb ook nog een deel van deze wissels.
Van hobbelen en ontsporen geen last, nu ik met digitaal bezig ben worden ze van servo's voorzien.
Zo kost zulks een wissel met aandrijving mij ongeveer 7 € stuk, dekoder niet meegerekend.
Mvg. Matheus.
-
Bedankt allemaal voor de reacties, en Antoontje voor het warme welkom :)
Gelukkig is het nu kerstvakantie en heb ik een beetje tijd om al mijn wissels te gaan reviseren.....heb er maar een stuk of 50 te gaan.....appeltje eitje :P
Fijne feestdagen allemaal!
-
Even "oma" een schopje geven.
Had een stel wissels gekocht via MP. Geen waarschuwing over slechte werking.
Kan hier de naam noemen als jullie dat willen hoor, maar als je echt wil kan ik het beter via een mail doen.
Dit topic gevonden. Aarzelen, zal ik wel, zal ik niet.......
Net even geknipt en gezaagd.
1 wissel van een afwijkend type (heel oude Piko) miste onderdelen. Daar niks meer aan te doen.
De andere 4 zo bewerkt en prima.
Mijn advies: knip niet te veel, begin zo ver mogelijk bij de tongen vandaan, daar loopt de boel echt klem.
-
Overigens de flm wissels die je kan bedienen dmv een opzetbare spoel zijn van de nrs 6070(wissel links) en 6071(wissel rechts) en 6063 voor een engels wissel.
Na het aanschaffen van de spoeltjes zijn de wissels met de "bekende" groene kastjes van flm dmv druk knoppen te bedienen ;)
Miss heeft iemand nog wat aan deze info :)
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Wissel1.jpg)
Een aantal jaren geleden ben ik er ook mee aan het goochelen geweest: http://modeltreinbaan.nl/?p=756
Groet Jaap
-
hallo ik heb een vraagje over jouw foto over de 6044 wissel reparatie/schoonmaak
de wissel werkte bij mij niet uit elkaar gehaald kijken waar alles weer moet
alles viel uit elkaar alles weer terug gevonden maar nu de vraag
dat veertje moet in twee gaatje dat snap ik maar in dat rondje hebik hier een ander soort ovaaltje met een puntje er aan en daar kan ik geen gaatje in vinden
heb jij of weet jij waar dat veertje precies in moet
mvg
hendrikstuurman