BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ito op 25 November 2010, 15:14:28

Titel: Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 25 November 2010, 15:14:28
Hallo Forumleden,

Graag wil ik mijn nieuwe baanplan aan jullie willen voorstellen voor opbouwende kritiek.

Een jaar geleden heb ik versie 1 van dit plan al eens gepresenteerd, versie 2 is op behoorlijk wat punten veranderd.

Ik heb de beschikking over een slaapkamer van 2,80 bij ca. 3 meter. De kamer is groter maar ik moet hem delen met mijn vrouw. Niet bepaald een balzaal dus. Geïnspireerd door Buitenlust van Huib Maaskant kwam ik op het idee een rondgaande baan te maken langs de wanden met een maximale diepte van 60 cm (schaal H0).

Het zichtbare gedeelte van de modelbaan; de rails komt van Tillig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1.png)

Om wat afwisseling te krijgen heb ik aan de rechterkant een dioramagedeelte gemaakt. Deze ligt op het niveau van het schaduwstation. Hierdoor vormt dit min of meer een eigen baan.

Het schaduwstation wijst eigenlijk voor zich. Het meest bijzondere is de keerlus maar zelfs die heeft eigenlijk geen entertainmentswaarde. De rails in het schaduwstation is afkomstig van Märklin. Deze rails had ik nog liggen en met een klein beetje huisvlijt zijn ook de wissels te gebruiken in het tweerail bedrijf.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_0.png)

Zoals gezegd ben ik op zoek naar mensen die opbouwende kritiek hebben of andere op- aanmerkingen zodat ik die eventueel kan verwerken in het ontwerp.

Alvast bedankt.

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Thijs1271 op 25 November 2010, 22:50:52
Even voor de duidelijkheid: ik lees dat de rails van het schaduwstation van Marklin zijn. De rest van Tillig. Je gaat dus gelijkstroom rijden. Er zit wel een keerlus in. Daar moet je iets mee.
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 26 November 2010, 08:30:15
Ja, dat klopt. Maar in mijn beleving kun je dat met een keerlusmodule oplossen door die tussen de twee wissels in de keerlus te plaatsen. Eventueel kan de linker wissel verder naar links om meer ruimte tussen de wissels te krijgen.

Ik ga trouwens digitaal rijden, had dat nog niet gezegd maar ik denk dat dat tegenwoordig bijna vanzelfsprekend is. En inderdaad tweerail. Het gebruik van de Märklinrails is omdat ik dat nog heb liggen en dus scheelt in de kosten.

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: maartenvanderburgt op 26 November 2010, 09:30:44
Zo te zien kun je maar met erg korte treinen rijden. Dat kan natuurlijk prima bij je opzet passen.
Toch zou ik de perronsporen zo lang mogelijk maken door de wissel die de 2 sporen verzorgt zo ver mogelijk naar links te leggen, dus meteen na de eerste wissel, nog links van het seinhuis.
Dan zou ik de perrons wat meer naar links verschuiven en de 2 verbindingswissels ook iets opschuiven, zodat het eindstukje in het onderste spoor net iets langer wordt.  Tenzij dat niet hoeft voor het laten omlopen van een lokje.
Voor de losplaats eigenlijk hetzelfde: zover mogelijk de engelse wissel naar links (lastig) om net wat langere sporen te krijgen.
Wanneer je nu een wagen tegen de losplaats hebt staan op het bovenste spoor, houdt deze de wissel bezet, dus kun je niks meer.
Wanneer de hele opzet ongeveer voor Tijdperk 1 of 2 is, kun je lekker met zeer korte wagentjes rijden.
Bij langere wagens kom je in rangeer/lokwisselproblemen.


Voor de rest lijkt het mij een heel leuk ontwerp met spelmogelijkheden.

Maarten.
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: loclion op 26 November 2010, 11:22:46


Ik ga trouwens digitaal rijden, had dat nog niet gezegd maar ik denk dat dat tegenwoordig bijna vanzelfsprekend is.


Mvg,

Ito


 ??? ??? ??? ???
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: maartenvanderburgt op 26 November 2010, 12:16:46
Ik ga trouwens digitaal rijden, had dat nog niet gezegd maar ik denk dat dat tegenwoordig bijna vanzelfsprekend is.

Groot gelijk, ik snap de vraagtekens van loclion  (? wie bent u ?) dan ook niet.  Die stamt waarschijnlijk nog uit het Brio-tijdperk ;D  Ook niks mis mee, maar wel anders.

Waarom worden er eigenlijk nog analoge (begin)sets verkocht  ??? ??? ??? ???  (Plaagiaat)

Maarten
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: loclion op 26 November 2010, 12:43:33
Ik ben Leo

gr Leo
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 26 November 2010, 16:28:30
De baan is gesitueerd aan het eind jaren '60, begin jaren '70 naar Nederlands voorbeeld en beeld een enkelsporige spoorlijn uit tussen een middelgroot dorp en een (buiten zicht gelegen) provinciestad. Diverse bedrijven maken gebruik van de spoorlijn voor vervoer van hun goederen.

De spoorlijn is niet geëlectrificeerd; er wordt dus gebruik gemaakt van dieseltractie. Er zal voornamelijk goederenvervoer plaatsvinden met een enkele reizigerstrein. Ik heb de DE 1 hoog op mijn verlanglijst staan. ;D Over het algemeen dus geen ellenlange treinen.

@Maarten; zoals gezegd over het algemeen niet te lange treinen. Toch kan ik me wel vinden in je opmerking. Ik zal dit weekend proberen jouw suggesties te verwerken in het plan en het hier dan posten.

@Leo; ik was er vanuit gegaan dat de meerderheid van de mensen die van nul af aan met een nieuwe baan beginnen voor digitale aansturing kiezen. Voor mij is dat in elk geval wel een vanzelfsprekendheid. Ik begrijp dat dat voor jou niet zo is. Zoals Maarten al zegt; niets mis mee (y).

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: JH Radix op 26 November 2010, 17:34:58
Hallo Ito,

Kun je mij / ons uitleggen wat je van plan bent met het dioramagedeelte?
Ziet er verder leuk uit dit plan!
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 26 November 2010, 19:20:25
Het dioramagedeelte is een gedeelte van nivo 0 (opengewerkt) zodat het een min of meer zelfstandig deel op de baan vormt. Dit geeft me gelegenheid om twee ver uit elkaar gelegen punten aan de spoorlijn te laten zien zonder dat dat direct afbreuk doet aan de realiteit. Je ziet immers de trein niet van de ene naar de andere plaats rijden. Doordat dit gedeelte lager ligt en door slim om te gaan met de achtergrond probeer ik dit effect te versterken.

De exacte indeling staat nog niet vast. Persoonlijk denk ik dat er nu wat te veel rails ligt. Als ik het rechter doodlopende spoor weglaat gaat dat niet echt ten koste van de mogelijkheden, maar wordt het geheel denk ik wat overzichtelijker.

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 27 November 2010, 13:31:31
De voorstellen van Maarten heb ik zo goed mogelijk proberen te verwerken. Het blijft toch een beetje gewoeker in de ruimte.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V11.png)

Volgens mij is het zo aardig geslaagd. Perrons zijn iets verlengd, evenals de lossporen. Om wat ruimte te krijgen is de aansluiting aan de linkerkant naar beneden verschoven.
Verder heb ik omdat de perrons zijn verlengd, het stationgebouw iets naar links verschoven.

Hoewel ik zelf wel een lichte voorkeur heb wil ik de ontwerpen toch aan de ervarener ontwepers voorleggen. Welk ontwerp vinden jullie beter?

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: tjaplap op 27 November 2010, 19:36:18
Allereerst, leuk ontwerp!

Ik ga volgend jaar (na de verbouwing) ook weer een baan bouwen, voor het eerst in 15 jaar :)
Maar gewoon nog lekker analoog, dus zo vanzelfsprekend is digitaal niet :P
Ben nu al een paar weken met het ontwerp bezig, zodra het af is zal ik het hier ook plaatsen.
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 05 December 2010, 14:16:24
Dit weekend heb ik het baanplan op enige punten wat verbeterd/veranderd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V12.png)

Het belangrijkste verschil is een extra opstelspoor bovenaan. Verder heb ik de randen wat afgerond en aangegeven waar een achtergrond komt. De reden dat deze laatste niet helemaal doorloopt aan de onderkant is dat daar de rest van de kamer is. Aan de rechterkant zit een raam met radiator. (Vandaar ook die verspringing.) Met een achtergrond doet de radiator niet meer goed wat het moet doen. De rechteronderhoek gaat definitief een dorpje/ gehucht worden. Er niets mee doen is ook maar zozo en een andere plek voor wat huizen is er eigenlijk niet.

Het eerste gedeelte van de onderbouw is inmiddels al gebouwd en opgesteld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4624_F.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4624_F.jpg).

Het gaat hier om de bovenste en linker secties. Ik heb gisteren het een en ander besteld bij Conrad; als het een beetje meezit wordt de kerstvakantie goed benut.

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 25 December 2010, 11:18:19
Vanochtend vroeg wakker door de kleine en de tijd maar even gebruikt voor een impressie van de bovenste, linker en rechter secties voor m'n eigen site, maar ook maar even hier geplaatst.

De manier van achtergrondmontage heb ik ergens in een ander draadje gezien, maar kon het niet meer terug vinden. Ik ben erg benieuwd naar de ervaring hiermee. Als iemand een linkje weet dan hoor ik het graag.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaanimpressie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaanimpressie.png)

Het lijkt misschien wat laag, maar het is bedoeld om zittend van te genieten.

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: JH Radix op 17 January 2011, 22:56:51
Hoe gaat het met het project Ito?
Zijn er al vorderingen te melden?
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 18 January 2011, 07:55:32
Jazeker,

inmiddels ben ik een bouwdraadje gestart.  Klik  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33913.0.html)

Mvg,

Ito
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: JH Radix op 18 January 2011, 09:51:09
Ah, over het hoofd gezien dan...
Dan zal ik die nu verder volgen. Succes!
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Jeronimos op 22 January 2011, 00:02:14
Je bent ondertussen met bouwen gestart in in dat draadje las ik dat je nog niet helemaal tevreden was met het bovenste gedeelte. Ik plaats nu een nieuwe versie van jouw baanplan. Ik heb het stationsgebouw verplaatst, een extra perron gelegd en onder andere het loodsspoortje verwijderd en de loods geplaatst langs een zijde van het onderste perron. Je ziet ook dat een spoortje van de baan afloopt naar een bestemming "in den verre".
Gewoon ter inspiratie

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V12a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V12a.png)
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Jeronimos op 25 January 2011, 19:21:05
Kleine aanvulling nog (heb nog iets bedacht :-) )

Stel je voor dat het spoor dat van de baan afloopt naar een werkplaats gaat. Daar hoort een opstelterrein bij. Wat nou als je een aantal losse kopspoortjes (max 3) naast elkaar legt die ook weer van de baan aflopen dus niet met de rest van het plan verbonden zijn.
Je plaatst dan bijv een oude gesloten goederen wagon op een van die spoortjes als een opslagruimte voor .... verzin zelf maar.
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Sander op 25 January 2011, 19:31:21
Mijn idee is een zijlijn, je kan nu een trein van A naar je station brengen en dan laten vertrekken naar B.
Je bent nu niet eind station maar een doorgangs kopstation.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V12b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_niveau_1_V12b.png)

Klein beetje in de hoek te verdoezelen, eventueel naar gelang achter de wand een dubbelspoortje leggen om zodoende nog meer verloop in de treinen te krijgen.

mvg,
 Sander
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Steef, ACTS 6700 op 25 January 2011, 19:35:08
1 woord: Awesome!!  ;D

Gr. Steef
Titel: Re:Baanplan Ito (H0)
Bericht door: Ito op 25 January 2011, 20:10:25
Tjonge,

een paar dagen niet gekeken en nu het ene na het andere idee.  (y)

Ik zal alles eens op me laten inwerken en de resultaten hier of in  het andere draadje  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33913.0.html) zeker posten.

Bedankt voor het meedenken!

Mvg,

Ito