BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MC op 25 November 2010, 10:02:34

Titel: Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 10:02:34
Geachte formers:

deze vraag zou al veel gesteld zijn:
ik kan er niet veel van vinden om het voor mij duidelijk te krijgen hoe een blok en de bezetmelders in elkaar steken.

ik heb een paar ideeen hoe het zou moeten, maar ben bang voor fouten en dat het dan niet (meer) werkt.

blok idee 1:


bzm = bezetmelder
ong = ongededecteerd

--bzm 1---ong----bzm2---ong----bzm3---ong----bzm4---ong--bzm5----ong---bzm6
||------||-----||------||-----||------||------||------||----||------||-----||----||

^-----------------blok 1?------------^           ^-----------blok 2?---------------^




blok idee 2:


bzm = bezetmelder
ong = ongededecteerd
bezetmelder 3 & 4 aan elkaar zonder ongededecteerd stukje.


--bzm 1---ong----bzm2---ong----bzm3--bzm4---ong--bzm5----ong---bzm6
||------||-----||------||-----||------||------||----||------||-----||----||

^-----------------blok 1?------------^           ^-----------blok 2?---------------^




blok idee nummer 3
dit is volgens mij alleen voor 1 richting als ik het goed begreep.



--bzm 1---ong----bzm2---ong----bzm3--bzm4---ong--bzm5----ong---bzm6
||------||-----||------||-----||------||------||----||------||-----||----||

^---blok 1?------------^        ^----blok 2?---^        ^-----Blok 3?------^

Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: henk op 25 November 2010, 10:06:12
Dan moet je er even bij vertellen welk systeem je wil gebruiken. Sommige systemen kunnen met één bezetmelder voor het hele blok toe.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 10:32:58
Dan moet je er even bij vertellen welk systeem je wil gebruiken. Sommige systemen kunnen met één bezetmelder voor het hele blok toe.

ik gebruik de intellibox IR
en wil daarna met koploper gaan rijden.
ik rij zelf 2 rail
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: Ronaldk op 25 November 2010, 10:33:00
Hallo,

Ligt inderdaad aan het systeem dat je wil gaan gebruiken.... idee 1: Niet gebruiken. Idee 2: Oud blok idee voor Koploper (niet meer gebruiken) idee 3: Niet gebruiken.

Een blok kan dus bestaan uit:

* Gehele blok aangesloten op 1 bezetmeldpunt.
* Gehele blok gedeeld in twee secties. iedere sectie aangesloten op een bezetmeldpunt (dus 2 bezetmeldpunten nodig per blok).
* Gehele bok gedeeld in drie secties. Eerste en laatste sectie aangesloten op een bezetmeldpunt. De middelste sectie "ongedecteerd / onbewaakt" geen bezetmeldpunt (dus 2 bezetmeldpunten nodig per blok). Deze optie wordt niet door ieder softwarepakket ondersteund.

Wisselstraten behoren in principe niet tot blokken. Deze kunnen eventueel aangesloten worden op een bezetmeldpunt of ongedetecteerd / onbewaakt zijn.

In de handleiding van Koploper staat ook een uitgebreide uitleg over blokken en de indeling daarvan.

Groeten Ronald.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: henk op 25 November 2010, 10:41:15
Bij Koploper vind ik twee bezetmelders aan te raden als je netjes wil stoppen. Dan heeft het blok aan het begin en het eind een gedetecteerde sectie. Daartussen kan je het ongedetecteerd laten. Wil je dat een trein op meerdere plaatsen in een blok kan stoppen, zoals langs een perron, dan heb je meer bezetmelders nodig.

Tussen twee blokken hoeft geen ongedetecteerde sectie te zitten.

Ik ben het met Ronald eens dat de handleiding van Koploper vrij goed is op dit punt.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 10:43:35
Nu dacht ik iets begrepen te hebben van de blokken, maar alles valt in duigen.


kunt u het voor mij visueel maken?
zien is bij makkelijker dan begrijpen lezen.

dit is na mij idee wat er bedoeld wordt met de laatste om in 3 secties te verdelen:

--bzm 1---ong----bzm2---bzm3---ong----bzm4--bzm5---ong---bzm6
||------||-----||------||------||------||-----||------||-----||----||

^---blok 1?-----------^ ^----blok 2?--------^^-----Blok 3?-------^


verbeter aub waar nodig.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: henk op 25 November 2010, 10:48:18
Ja, dat zijn zo drie blokken achter elkaar.

De tussensecties en wisselstraten hoeven niet te worden gedetecteerd om automatisch rijden mogelijk te maken. Sommige plaatsen daar toch detectie om bijvoorbeeld botsingen met losgelaten wagens te vermijden. Veronderstelt wel dat ieder wagentje kan worden gedetecteerd.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: Kieft01 op 25 November 2010, 10:52:46

dit is na mij idee wat er bedoeld wordt met de laatste om in 3 secties te verdelen:

--bzm 1---ong----bzm2---bzm3---ong----bzm4--bzm5---ong---bzm6
||------||-----||------||------||------||-----||------||-----||----||

^---blok 1?-----------^ ^----blok 2?--------^^-----Blok 3?-------^

klopt helemaal zo.
Het ongedetekteerde stuk moet normaal gesproken langer zijn dan de langste trein (Lolk en wagons)
De andere gedeelten kunnen afhankelijk van de schaal 10-20 cm lang zijn.

succes
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: henk op 25 November 2010, 10:56:28
Dat geldt alleen als slechts de loc kan worden gedetecteerd. Als je ervoor zorgt dat iedere wagon ook wordt gedetecteerd, dan mag een trein gerust meerdere blokken in beslag nemen.
Mijn stopsecties zijn inderdaad niet langer dan 20 cm.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 11:09:05
de schaal is bij mij: H0

mijn langste trein is 50cm dus worden al mijn ongededecteerde stukken minimaal +/- 60cm
mits de trein wordt ingesteld om kortere blokken niet te komen
(tussen bzm 1,2      &    3,4    ) zit z'n 60 cm

mijn detectie stukje bestaat uit 50mm railstaafje door de helft gezaagd aan 1 zijde.
+ een 100mm eraan vast, daarna weer een 50mm railstaafje
(tussen bzm 2, 3     &    4,5    ) zit z'n 15 cm


neem aan dat elke wagon met metalen wielen de doorvoer kan geven naar een vorige bezetmelder.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: Ronaldk op 25 November 2010, 11:12:25
Het ongedetekteerde stuk moet normaal gesproken langer zijn dan de langste trein (Lolk en wagons)
De andere gedeelten kunnen afhankelijk van de schaal 10-20 cm lang zijn.

Het blok moet normaal gesproken zo lang zijn als dan de langste trein... Hoe de secties verdeeld zijn maakt in principe niet veel uit, dit is een beetje afhankelijk van de schaal maar 10 - 20 cm voor een stopsectie is wel aan de korte kant. Dus het ongedetecteerde stuk hoeft niet zo lang als je langste trein te zijn maar het blok.

Dit schrijft de handleiding van koploper, bladzijden 22, t/m 26 over de indeling van blokken:
Citaat
Trein- en bloklengte
Als er wagons achter de locomotief hangen die ook worden gedetecteerd, is de noodzaak om de bezetmeldpunten langer te maken minder groot. De kans dat de trein ongemerkt over een bezetmeldpunt rijdt, is dan een stuk minder. Verder geldt dat de langste trein nog moet passen in het kortste blok. In Koploper is het mogelijk om een lengte toe te kennen aan blokken en treinen. Een te lange trein zal dan nooit in een te kort blok komen. Deze beperking zou niet hoeven gelden als alle wagons gedetecteerd kunnen worden. Het vorige blok blijft dan bezet. Echter ben je ook verplicht om op alle wissels in wisselstraten bezetmelders te installeren. Hier geldt zeker dat een aantal wissels niet gecombineerd kan worden. Je wilt natuurlijk niet dat een wisselstraat onnodig geblokkeerd wordt door een trein.

Over de lengte van de sectie voor binnenkomst en verlaten van het blok zegt de handleiding:

Citaat
Op mijn treinbaan rijd ik zelf met een maximum schaalsnelheid van 80 kilometer per uur. De aansluiting van de bezetmelders op de baan hebben een minimale lengte van 30 centimeter. Als er harder gereden wordt, is het misschien nodig om dit langer te maken. De locomotief moet wel zeker worden gedetecteerd, anders kunnen er onvoorspelbare botsingen plaatsvinden. Bij het Märklin systeem zou er ook met reedcontacten kunnen worden gewerkt, daar de bezetmelders van Märklin hun bezetstatus onthouden totdat ze zijn uitgelezen. Railcontacten zijn doorgaans echter betrouwbaarder.

volledige detectie
Over volledige detectie van treinen, rijtuigen en wagens zijn al heelveel draadjes geschreven. Normaal gesproken moet je een weerstand of verlichting aanbrengen om het rijtuig / wagon mee te laten doen in de detectie.

Groeten Ronald.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 11:32:43
als ik het goed begrijp is je ongededecteerde stuk altijd je stop stuk en is bezetmelder 1,2,3,4,enz alleen maar het seintje '' ik ben hier''
dan stopt de trein in het ongededecteerde stuk als het blok na hem niet vrij is.


ik ga rustig mijn baanplannetje uitwerken en dat op tafel leggen.
blokjes maken van minimaal 30cm

zoals ik heb uitgetekend.
-bzm 1--------ong------bzm2--bzm3-----ong-----bzm4--bzm5----ong-----bzm6
||------||------------||-----||-----||----------||----||----||---------||-----||

^---------blok 1?-----------^ ^-------blok 2?--------^^-------Blok 3?--------^

 
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: Ronaldk op 25 November 2010, 11:38:10
als ik het goed begrijp is je ongededecteerde stuk altijd je stop stuk en is bezetmelder 1,2,3,4,enz alleen maar het seintje '' ik ben hier'' dan stopt de trein in het ongededecteerde stuk als het blok na hem niet vrij is.

De eerste bezetmeldpunt (1, 3 en 5 in jouw tekening) geeft de melding van "trein in blok". De tweede bezetmeldpunt (2,4 en 6 in jouw tekening) geeft het sein "trein in stopsectie" en de software laat dan de trein afhankelijk van of het volgende blok bezet is of niet het commando om te stoppen. De trein stopt dan dus in de sectie van de tweede bezetmeldpunt (is laatste sectie van het blok)

Groeten Ronald.
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 11:46:57
dus als ik het goed begrijp moet de trein na de 2e bezetmelder nog eenstuk spoor hebben om te remmen voordat hij bezetmelder 3 in gaat rijden?

mvg Mark
 

Titel: Re:Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: Ronaldk op 25 November 2010, 12:00:38
Nee!

Je stopsectie (de tweede bezetmeldpunt in je blok) moet zo lang zijn dat je trein voor het einde van die sectie kan stoppen. Dat is dus afhankelijk van de snelheid die de trein rijdt en hoe hard deze remt. Geen extra stuk erachter willen plakken. Schiet je trein door dan moet of de snelheid verlagen, de remvertraging vergroten of een grotere sectie maken. Dat laatste is de moeilijkste oplossing als je baan al gebouwd is... dus beter bij ontwerp en uitvoering al een langere sectie dan te kort.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: MC op 25 November 2010, 12:35:08
Nee!

Je stopsectie (de tweede bezetmeldpunt in je blok) moet zo lang zijn dat je trein voor het einde van die sectie kan stoppen. Dat is dus afhankelijk van de snelheid die de trein rijdt en hoe hard deze remt. Geen extra stuk erachter willen plakken. Schiet je trein door dan moet of de snelheid verlagen, de remvertraging vergroten of een grotere sectie maken. Dat laatste is de moeilijkste oplossing als je baan al gebouwd is... dus beter bij ontwerp en uitvoering al een langere sectie dan te kort.

Groeten Ronald.


nu heb ik een proefbaantje liggen.
daar schiet mijn treintje wel eens door.

eind blok 3 (1.06) begin blok 4 (1.07) eind blok 4 (1.08) ||  ongededecteerd ||  begin blok 1 (1.01)
 


20 cm naar blok 4 vanaf 1.07 50cm ongededecteerd spoor (remt daarop) tot bij 1.08 dan stopt de loc, soms staat er in koploper een wit vakje in blok 1, neem aan dat dit doorschieten heet.
als ik dan de lic weer terugzet naar laatste punt dan deed hij het weer.



dus moet aan mijn intellingen van de loc zitten om het remmen goed te krijgen opv het stuk tussen eind en begin  blok aan te passen




mvg Mark

Titel: Re:Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: Ronaldk op 25 November 2010, 12:56:17
eind blok 3 (1.06) begin blok 4 (1.07) eind blok 4 (1.08) ||  ongededecteerd ||  begin blok 1 (1.01)

Ik neem aan dat blok 4 op blok 1 aansluit? Dan moet het ongedetecteerde stuk er tussenuit als je daar geen wissel in hebt zitten...

Zie ook de handleiding:
Citaat
Leren remmen
Koploper kan het remgedrag van de treinen aanleren. Al rijdende wordt er gekeken hoe lang het duurt voor een trein op de juiste plaats stilstaat. Aan de hand daarvan worden de instellingen stukje bij beetje aangepast tot het beste resultaat is bereikt. Realiseer je dus wel dat het even duurt voordat alle locomotieven in de blokken netjes afremmen. Het leerproces kan wel zo worden ingesteld, dat het zo snel mogelijk wordt geleerd.

Handleiding bladzijde 97:
Citaat
Blokeigenschappen (Bezetmelding(en))
Wanneer je twee of meer punten hebt ingevuld, kan je aangeven wanneer de trein moet beginnen met afremmen of wanneer het vorige blok vrijgegeven zou moeten worden. Standaard staan ze beide op het eerste bezetmeldpunt, daar dit het mooiste resultaat qua rijden en doorstroming geeft. Ook kan je per bezetmeldpunt een stap +/- ingeven. Dit item werkt alleen bij locomotieven die rijden volgens decoderstappen
Titel: Re:bloken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: henk op 25 November 2010, 13:09:32
--bzm 1---ong----bzm2---bzm3---ong----bzm4--bzm5---ong---bzm6
||------||-----||------||------||------||-----||------||-----||----||

^---blok 1?-----------^ ^----blok 2?--------^^-----Blok 3?-------^



Dit was dus goed. Gewoon zo aanleggen.
Stel de trein moet in blok 1 stoppen en komt van links. Dan weet Koploper bij het binnenrijden van bzm1 dat de trein het blok heeft bereikt. Ergens in de ongedetecteerde sectie begint het afremmen en wel zo dat de trein al vlak voor het einde van die sectie heel langzaam rijdt. Het binnenrijden van bzm2 is voor Koploper het signaal de trein stil te zetten. Dat kan al binnen een paar centimeter. Vandaar dat 20 cm goed genoeg werkt. De eerste keer lukt dat niet, dan schiet de trein door, omdat Koploper de remkarakteristieken van de lok moet leren. De tweede keer gaat het al prima. Het veronderstelt wel dat de remvertraging in de decoder zelf op 0 of op een kleine waarde staat.
Titel: Re:Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: phdirk op 25 November 2010, 16:26:29
Hallo Mark en anderen,

Wellicht vergroot ik de verwarring met deze post, maar ik wil mijn Koploperervaring er toch even bij zetten. Ook weet ik dat er over de lengte van de bezetmeldstukken al fora zijn volgeschreven. Ik rijd ook HO twee-rail. Ik werk ook met het systeem, zoals Mark nu heeft uitgetekend, dus bezetmelder-ongedetecteerd-bezetmelder. Ik rijd in twee richtingen. In mijn proefbaantje waren mijn bezetmeldstukken circa 20 cm en het gebeurde regelmatig dat de treinen niet netjes binnen het bezetmeldstuk stilstonden. Dat is natuurlijk afhankelijk van de snelheid en de ingestelde afremvertraging. Mijn ervaring is dat, om een mooie rustig afremproces te krijgen, de bezetmeldsecties het beste iets tussen de 40 en 50 cm kunnen zijn. Omdat ik in twee richtingen rijd, zijn beide secties dus van die lengte. Overigens heb ik ook korte blokken, waar de trein niet in past. Met de optie om het vorige blok dan bezet te houden werkt dat goed. Ook mogen natuurlijk lange treinen niet in sommige korte blokken komen, die bestemd zijn voor korte rangeer- of stoptreintjes. Mijn kortste blok is nu ca 50 cm, dus met korte bezetmeldsecties, waar dus langzaam gereden moet worden, het langste blok is ca 200 cm.
Titel: Re:Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: henk op 25 November 2010, 16:35:08
Koploper zit vol met instellingen. Volgens mij zit er ergens een mogelijkheid om aan te vinken dat de trein bij het bereiken van de stopsectie vrijwel onmiddelijk stilstaat. Dan wordt het remproces daarop ook aangepast. Op zich mag de ingestelde remvertraging of snelheid niks uitmaken, want Koploper wordt geacht daarmee rekening te houden.
Titel: Re:Blokken indelen, beginnersvraag 2rail.
Bericht door: phdirk op 26 November 2010, 22:40:24
Hi All,

Het remproces bij Koploper werkt volgens mij als volgt:
Als een trein met de ingestelde snelheid bij de stopsectie aankomt, remt de trein met de ingestelde remvertraging naar stilstand. De ingstelde snelheid is normaal gesproken de minimumsnelheid van het treintype. De remvertraging wordt ook bij het treintype ingesteld. Als de trein te snel bij de stopsectie aankomt stopt de trein onmiddellijk. Normaal wordt bij Koploper de remvertaging in de decoder op een kleine waarde gezet, bv 2, om een mooi remgedrag te krijgen. Snelheid en remvertraging spelen mijns inziens dus wel een rol.