BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Floris Dilz op 28 January 2007, 11:21:29
-
Nee, niet die briljante plaat van Botulistum, maar een ouwe veenplaggenstamper van de staatsspoor: de 1313.
't kreng is al anderhalf jaar geleden gebouwd, heeft al 3 onderstellen vesleten zonder dat het kreng acceptabel rijdend te krijgen was, wat mede te wijten was aan de best mooie maar kwalitatief uitermate teleurstellende Alan Gibson-wielen. Toen ie net in elkaar zat zag ie er best strak uit, kijk maar:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/1313_03.JPG
Maar goed, als t niet rijdt is het bagger dus nadat de loc en tijd aan de kant gestaan had heb ik 2 pogingen gewaagd met andere onderstellen de zaak redelijk rijdend te krijgen (grootste probleem was de tenderaandrijving, de drijfwielen wilden namelijk nooit mooi soepel meelopen en bleven in bochten vaak stilstan, ziet er een tikkie bagger uit)
Inmiddels was er bij al het geknutsel en woedeaanvallen de nodige detaillering en lak gesneuveld en was ik het locje grondig beu. Toch kan ik het niet uitstaan als er een loc niet werkend staat te zijn dus werd er een neiuwe aandrijving gemaakt, met motor in de tender en aandrijving op de drijfwielen via een cardan. De engelse baggerwielen werden gedumpt en vervangen door oneindig heerschende Piko-wielen uit de DDR-tijd (gesloopt van een BR 01.5 en een E44-wrak)
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/1313aandr1.JPG
na eindeloos afstellen en verbeteren en het vervangen van de wormen (op de foto enkeldraads Jouef-wormen, nu dubbeldraads Piko-wormen) en het toevoegen van een wielisolatiebusje op het motorasje om de snelheid wat op te voeren loopt ie nu heel aardig. Het snaarwieltje komt uiteraard uit een overleden cassetterecorder. Door zn 2 antislipbandjes op de achterste drijfas trekt ie nu zonder moeite 10 kolenbakjes en een Dg. Heerlijk, zo'n baal illegaal schroot. Nadat ie half afgewerkt op Rijswijk de nodige rondjes gemaakt had als laatste test heb ik m nu ook weer uiterlijk gerestaureerd en kan ie weer zn rondjes maken door de veenkoloniƫn vanuit depot Stadskanaal.
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/1313_04.JPG
De eerste echte veenkoloniƫnloc die ik heb dus... net af nu ik eigenlijk geen zin meer heb om nog met Marxwolde naar beurzen te gaan. Och ja, 't valt niet mee ;D
grtz
Floris
-
Het is weer een hele mooie loc geworden, toppie.
Die Engelsen zijn het zijn het blijkbaar nog steeds niet verleerd om troep te maken, dat heeft je dan wel een hoop extra tijd gekost.
Groeten Jan.
-
Flori je hebt het hem weer geflikt!!! Een schitterende NL stoomloc erbij!!
Groeten
;)Andre van Zuijlen
-
Talent, dat zie je meteen ::)
-
Floris,
heelendal nogal wel zo tamelijk zeer ongebruikelijk om de wormen onder de wormwielen te monteren. Welke brainwave bracht je tot deze ongehoorde contraptie?
Enne, die Alan Gibson wielen, wat is daar precies mis mee?
-
Floris,
Wat kun je toch lekker prutsen he ;D
Ach ge mar leut hed, zeggen ze hier.
Maar wel weer een mooie lok erbij die rijd.
Maarre, zitten daar geen ge etste lokplaten op???
Anders gezegd, als je ze nog niet hebt, die heb ik nog wel over van de 1300 van MK.
Edwin
-
Dank, Edwin, maar de sheetprints vind ik wel prima... Als er 1 loc met sjieke etsplaten tussen rijdt gaat de rest zo pauperig ogen... en ik ben teveel socialist voor dat soort tafereeltjes ;D
Klaas, het idee was dat er meer ruimte voor lood in de vuurkist was bij een laag gemonteerde wormas. Ook zou de cardan bij en boven de assen gemonteerde wormas in het machinistenhuis uitkomen en ik hou de zaak natuurlijk liever uit het zicht...
De Gibson-wielen hebben als bezwaren dat de flenzen te kritisch zijn (voor mijn avontuurlijke rails althans) en de krukken die erbij zitten zijn ronduit waardeloos (ze knappen steevast, waardoor ze los op de assen zitten en de kwartering verloopt). Verder ben ik niet zo'n fan van die engelse dikke assen, geeft meer wrijving en de toleranties van de bijbehorende lagers zijn me te krap (nog meer wrijving). Hoe losser een onderstel in elkaar zit hoe beter wat mij betreft. Verder vervuilen de stalen wielbanden in no-time. (op zich had ik de gibson-wielen wel kunnen handhaven maar ik had geen tandwielen meer die op zo'n dikke as passen en ik was gezeur met die dingen beu, ik heb er al eerdere heel erg niet-positieve ervaringen mee)
grtz
Floris
-
ik ben teveel socialist
Maar wel een socialist met gouden vingers.....
Gaaf hoor.
Groet Jaap
-
Ik kijk niet meer, kan er niet meer tegen.
Zo minimaal met materiaal en dan zo'n resultaat. :o
-
Verder vervuilen de stalen wielbanden in no-time.
Eh, ja. Maar je moet stalen wielbanden ook gebruiken op stalen rails. Er zijn Engelse modelspoorders die daarbij zweren, en het is ook een goede combinatie.
Maar stalen wielbanden op rails van nieuwzilver, dat is vragen om moeilijkheden.
-
Floortje, zou bijna geen kritiek durven uiten omdat ik met mijn eigen lokkies nog niets gepresteerd heb. Maar omdat je zo met je veenlijk loopt te leuren, lijkt het me wel geoorloofd.
Jammer van die kruktap (of hoe heeft dat) in het piko wiel, welke zichtbaar is...*Dat* had je met die alan gibsons niet gehad... ;D Solly
Verder is het een snoepje en ik moet zeggen dat ik het echt knap vind hoe je die pietepeuterige torretjes allemaal goed lopend krijg. Ik heb met plezier ff aan Marxwolde gerangeerd... ;)
-
:o :o :o ::) ::) :-X :-X :-X
woorden schieten te kort ;D
wim.
-
*slebber ende kweijl* :D
Maarten
-
die kruktap zuigt ja... maar och, zwarte wielen dus dan valt het in de dagelijkse praktijk niet op (t valt minder op dan de baggerrijeigenschappen die t locje eerst had ;D)