BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: arieneke op 24 November 2010, 14:36:32
-
Hallo allemaal,
Allereerst: ik ben nieuw op dit forum en heb er al wel het één en ander gelezen. Maar het kost me eerlijk gezegd teveel tijd om alles door te lezen wat hier al geschreven is..
Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste baan in N-schaal. Dit worden 5 gescheiden analoge circuits en 2 digitale circuits, elk met hun eigen voedingstrafo's. In 2 analoge circuits en in de beide digitale circuits wil ik een schaduwstation met elk drie sporen inbouwen. Voor de besturing daarvan wil ik gebruik maken van het Lauer systeem LBS10+LBS20/LBS21 (2022). De uitrijwissels worden gewoon open gereden (éénrichtingsverkeer). In een analoge proefopstelling heb ik hier al wat mee geëxperimenteerd (met goed gevolg). Nu hoor ik iemand beweren dat ik voor de schaduwstations een aparte voeding zou moeten gebruiken, gescheiden van de rest van het circuit. Dit heeft te maken met het feit dat voor de aansturing van het schaduwstation de - (min-)uitgangen van de rijstroom (gelijkspanning) en de verlichtings-wisselspanning (wisselstroom) met elkaar verbonden moeten worden (volgens de schema's van Lauer). Dat zou in de rest van het circuit niet mogen en storingen kunnen veroorzaken (wat ik overigens in de proefopstelling niet gemerkt heb).
Is er iemand hier op het forum die daar ervaringen mee heeft en mij hierin kan adviseren?
Voor de digitale circuits heb ik een Profi-Boss en twee Lok-Bossen tot mijn beschikking. Hier heb ik nog geen proefopstelling mee gemaakt. Zijn er bijzonderheden waar ik speciaal op moet letten, temeer daar deze digitale apparaten alleen maar een rijstroomuitgang (?) hebben?
Bij voorbaar excuus wanneer ik niet de juiste terminologie heb gebruikt, maar electronica is niet zo mijn ding ;D
-
Welkom op het forum. :)
Kan me voorstellen dat je niet alles wilt doorlezen, toch staat er veel informatie ook gewoon in de encyclopedie. ;)
Bij voorbaar excuus wanneer ik niet de juiste terminologie heb gebruikt, maar electronica is niet zo mijn ding ;D
Als elektronika niet zo je ding is dan verbaas ik me hierover: :o
Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste baan in N-schaal. Dit worden 5 gescheiden analoge circuits en 2 digitale circuits, elk met hun eigen voedingstrafo's.
Even afgezien van de vraag of je zoveel circuits nodig hebt (moet je wel een erg grote baan bouwen met zeer veel loks)
Waarom de keus van én analoog én digitaal?
gr,
Ben
-
Juist omdat electronica niet zo'n mijn ding is heb ik gekozen voor zo veel (electrisch) gescheiden circuits, om zonder blokbeveiliging en zo, toch zo veel mogelijk treinen gelijktijdig te kunnen laten rijden (in eerste instantie handbediend) En ik vind uiteindelijk digitaal rijden mooier en realistischer (vooral qua treinverlichting) dan analoog, maar analoog is naar mijn mening wat goedkoper. Misschien dat ik later (als ik groot ben) nog wel eens overstap op volledig digitaal. Voor het ontwerp heb ik als basis plan 2.2.6 uit het bekende Fleischmannboek 9957 genomen, waarvan ik o.a. de buitenste ring ook geheel dubbelsporig heb gemaakt (bezig ben te maken)
-
Voor het ontwerp heb ik als basis plan 2.2.6 uit het bekende Fleischmannboek 9957 genomen, waarvan ik o.a. de buitenste ring ook geheel dubbelsporig heb gemaakt (bezig ben te maken)
Heb je hier ook een afbeelding van??
-
Weet je zeker dat analoog goedkoper is? Zeker op deze manier (zoveel secties) zie ik eigenlijk niet zoveel voordelen. :(
Hoe ga je dat doen bij de sectieovergangen? En bij de scheiding van analoog naar digitaal?
Even uitgaande van een doorsnee baanplan (kwa lengte, mogenlijkheden) heb je bij digitaal maar één, misschien twee voedingen nodig. Baangedeelte zijn gescheiden maar je kunt van de ene naar de andere sectie rijden zonder problemen.
Kosten extra voor digitaal: een aantal bezet/terug melders; evt. wisseldecoders; (sommetje: voor vier bezetterugmelders en 4 wisseldecoders ben je samen zo'n 300-400 euro kwijt)
(aangezien he wel digitale secties opneemt reken ik de besturing even niet mee)
Voor alle componenten van het Lauer systeem ben je dat wsch. ook kwijt.
Voor de duidelijkheid: ik wil je niet ergens heen praten, vraag me alleen af of je het jezelf niet veel te moeilijk maakt. :)
Het is en blijft jouw baan!! (y)
-
Bedankt voor de reacties tot op dit moment. Maar ze geven nog niet echt antwoord op mijn vragen .....
-
hum.... antwoord op je vragen.... Ik weet niet of er veel mensen zijn die een lauer systeem nog hebben....
1) geen ervaring met het lauer systeem... maar wat ik opmaak uit de documentatie en prijslijst op de website: niet de goedkoopste oplossing die er bestaat.
2) Heb je ook een schets van hoe het helemaal eruit ziet? Je zegt: Dit is mijn eerste baan en ik ga 5 verschillende stroomkringen /voedingscircuits aanbrengen... en digitaal en analoog rijden... Niet echt gemakkelijk... Houd het simpel, kies voor of analoog of digitaal en dan zou digitaal mijn voorkeur hebben. Bij digitaal kan meestal als je geen keerlussen in je plan hebt met één stroomkring af... tenzij je met veel treinen gaat rijden dan moet je een extra booster ingaan zetten...
3) Je bent jong zeg je dus denken aan je budget: Pas dan even je profiel aan met de juiste leeftijd... 63 lijkt mij niet meer jong, tenzij je heel jong voelt, dat kan natuurlijk ook :) Bij die opmerking denk aan waarom een duur systeem als Lauwer met een tig aantal trafo's willen aanschaffen terwijl je een compleet digitaal systeem tot je beschikking hebt waarmee je gewoon lekker met meerdere treinen kan rijden?
4) Even rekenen: Lauwersysteem met trafo's e.d. zal zo rond de 300 - 400 euro kosten... Daarvoor kan je minimaal 10 lokdecoders kopen die je kan inbouwen of laten inbouwen in je locomotieven. Dan kan je meteen digitaal rijden met je Profiboss en lokbossen en met meerdere treinen tegelijk zonder moeilijke zaken. Wil je nog de wissels digitaal maken en besturen vanaf de Profiboss: per 8 wissels: 50 - 60 euro dus dat kost je de kop ook niet.. Volledig digitaal rijden kan altijd nog :)
5) speciaal op letten bij Profiboss en lokbossen? Ja, zie daarvoor even de Encyclopedie over de profiboss: Fleischmann Profiboss (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.04_-_Fleischmann_Profiboss)
Succes met je plan!
Groeten Ronald.
-
Dit heeft te maken met het feit dat voor de aansturing van het schaduwstation de - (min-)uitgangen van de rijstroom (gelijkspanning) en de verlichtings-wisselspanning (wisselstroom) met elkaar verbonden moeten worden (volgens de schema's van Lauer). Dat zou in de rest van het circuit niet mogen en storingen kunnen veroorzaken (wat ik overigens in de proefopstelling niet gemerkt heb).
Hoe wil je van analoog naar digitaal rijden en andersom ?
Wanneer je met die wisselspanning als extra voor de (wagon)verlichting op een circuit overgaat op een digitaal circuit, dan hoop ik voor jou dat je met stoomlok's rijdt. Waar de rook dan uitkomt weet ik zo gauw niet, maar niet uit de stoppenkast. Dus uit je eigen spullen.
Het geheel klinkt mij, juist omdat er verder ook geen info gegeven wordt, ondoordacht en duur. Een Lauer systeem op zichzelf voor de besturing van een schaduwstation hoeft nog geen slecht idee te zijn. Een winkelier, die voor iemand een baan aan het bouwen is, heeft dat ook gebruikt. Die baan is wel geheel digitaal.
Mij ontgaat ook de reden, waarom je kiest voor meerdere analoge circuits en daarbij ook nog eens 2 digitale circuits. Dat riekt naar vragen om moeilijkheden / zo moeilijk mogelijk doen.
Dus: geef eens een opzet van je baanplan en een schema van je circuits, dan kunnen we er misschien nog iets meer over zeggen.
Maarten.
-
Kortom, niemand weet het antwoord op je specifieke vraag over Lauer en verder is iedereen vooral verbaasd over de aanpak. ;D
Er zijn hier wel een paar mensen die met Lauer hebben gewerkt. Misschien even Lauer in de titel aanbrengen, dan reageren ze mogelijk wel. Nu is uit de titel eigenlijk niet op te maken waar de vraag precies over gaat.
De verbazing over je aanpak is begrijpelijk. Ik maak eruit op dat je een uitgebreid baanplan in schaal n hebt met zoveel mogelijk elektrisch gescheiden vaste routes. Is weer eens wat anders, maar vermoedelijk niet nodig. Het is in ieder geval zinloos om twee elektrisch gescheiden digitale routes te hebben.
ps Er zijn niet veel mensen die het Fleischmannboek 9957 uit hun hoofd kennen.
-
Antwoord op de specifieke vraag over Lauer: in een geheel analoge omgeving is het een keuze of je de wisselspanning alleen op het schaduwstation zet of ook op de rest van de baan cq. andere circuits.
Wanneer deze andere circuits door andere stroombronnen gevoed worden (andere trafo's) kan bij het overschrijden van de circuitscheidingen de beoogde verlichting kort uitvallen (niet schadelijk) of met een bliksemflits de geest geven (dubbele spanning).
Aan jou de keus.
In het geval van een ingebouwd Lauer systeem in een digitaal gestuurd schaduwstation, met daarop de wisselspanning aangesloten, is het een kwestie van permanent de kortsluiting opheffen bij overschrijden van de circuitscheiding, danwel het in voldoende voorraad hebben van centrales, decoders en (ver)zekeringen. Ik raad daarbij ook een abonnement op de plaatselijke brandweer aan. (al dan niet op schaal)
Genoeg antwoord ? :)
Maarten.
-
Ah, dat verklaart misschien de twee digitale circuits.
Ik denk dat het helemaal niet de bedoeling is dat treinen van het ene naar het andere electrische circuit oversteken Maarten.
-
Als het niet de bedoeling is om van circuit te wisselen, blijft het plaatsen van een Lauer-systeem in een schaduwstation IN een digitaal blok, waarbij dan een extra wisselspanning ingevoed wordt in het schaduwstation, een bron van genoemde rookeffecten.
Maarten.
-
Oei, oei, ik roep meer vragen op dan dat ik antwoorden kan krijgen geloof ik :o. Maar goed ik ben niet voor niets een beginneling.
De reden dat ik Lauer-modules wil gebruiken voor mijn schaduwstations is de aanwezigheid van een aantal van die modules in een partijtje spoormateriaal dat ik destijds heb opgekocht en waarvan de verkoper (een tussenhandelaar) niet wist waarvoor ze bestemd waren (?!). De aanvullende modules die ik nodig dacht te hebben heb ik op de 2e-hands markt gekocht...
Ik begrijp dat niet iedereen het Fleischmannboek 9957 heeft of kent. Maar ik weet ook niet hoe ik mijn basisplan "wereldkundig" moet maken op dit forum. Dat basisplan heb ik, zoals ik al eerder meldde, behoorlijk aangepast. Ik vermijd de meeste contacten tussen de verschillende analoge circuits onderling en heb al helemaal geen contacten tussen de analoge en de digitale circuits omdat ik daar inderdaad problemen voorzag.
Hoewel geen reele voorstelling van zaken (in werkelijkheid lopen de verschillende circuits op verschillende hoogtes over elkaar heen en onder elkaar door) kun je gemakshalve denken aan 9 (!) cirkels, van buiten naar binnen genummerd 1 t/m 9. Circuit 1 en 2 zijn digitaal, de overige circuits analoog. Er zijn alleen overgangen tussen de circuits 4 en 5 en tussen de circuits 8 en 9. Juist omdat ik in eerste instantie geen gedoe wil hebben met baanbeveiliging en teveel overgangen van het ene circuit naar het andere, heb ik gekozen voor deze gescheiden circuits, waarop gewoon een trein een "rondje" kan rijden zonder een trein op een ander circuit in de wielen te rijden en onafhankelijk van elkaar. Zo kan ik op één circuit lekker rangeren, terwijl op de andere circuits de treinen gewoon lekker doorrijden. De schaduwstations zorgen dan voor wat afwisseling in de treinen. Dat is de gedachte, dat is het idee... (als oud Raboman mag ik dat wel zeggen toch?)
De baan meet in totaal ca. 2,50 meter bij 1,60 meter en is rondom bereikbaar (verrijdbaar). Volgens het programma Anyrail dat ik gebruikt heb voor het ontwerp zal de totale raillengte ca. 75 meter bedragen. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben en ontvang graag aanvullende antwoorden.
-
Maar ik weet ook niet hoe ik mijn basisplan "wereldkundig" moet maken op dit forum. Dat basisplan heb ik, zoals ik al eerder meldde, behoorlijk aangepast.
Zie in het menu aan de linkerkant: de handleiding voor het uploaden van een plaatje... scan of maak een digitale foto van je plan en zet hem hier in het draadje :)
..... waarop gewoon een trein een "rondje" kan rijden zonder een trein op een ander circuit in de wielen te rijden en onafhankelijk van elkaar. Zo kan ik op één circuit lekker rangeren, terwijl op de andere circuits de treinen gewoon lekker doorrijden. De schaduwstations zorgen dan voor wat afwisseling in de treinen. Dat is de gedachte, dat is het idee...
Nou dan zou ik heerlijk voor digitaal gaan... de rijeigenschappen zijn bij lage snelheden meestal beter bij digitaal dan analoog... En nog meer een reden om digitaal te gaan: bij rondjes hoef je geen aparte "circuits" te maken zo lang je geen keerlussen in je baan hebt... Dan kan alles op één circuit want bij digitaal reageren de treinen op een commando van een centrale en niet op hoe de spanning op de rails staat. Dus je kan een aantal treinen rond laten rijden terwijl je met de centrale of handregelaar ook aan het rangeren bent. Als het Lauer systeem geschikt is voor digitaal dan zou ik ook deze gewoon inzetten.
Nog wat leesvoer over digitaal: Encyclopedie Digitale Baanbesturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.00_-_Digitale_baanbesturing)
Groet Ronald.
-
Duidelijk.
Waarom blijft me een raadsel, maar dat is blijkbaar een bewuste keuze.
Dus: Lauer is een vaststaand gegeven, omdat dat er al is. Gewoon gebruiken, zeker in analoog, maar pas op bij digitaal. Zoals gezegd: plaats hier geen wisselstroombron op het schaduwstation.
En voor zover een wisselstroombron extra alleen dient voor verlichtingsdoeleinden: bij gelijkstroom misschien leuk, maar bij digitaal nergens voor nodig (en funest) omdat de treinverlichting toch al continu brandt, omdat er permanent spanning op de baan staat.
Wel even het voltage van de lampjes nakijken, anders krijg je met gesmolten daken of andere delen te maken. En je kunt om de haverklap de lampjes vervangen.
Maar dat is met een doorgesmolten kap vast geen probleem meer. ;)
Vraagje: waarvoor wil je die wisselstroom nou eigenlijk gebruiken ?
Maarten.
-
De baan meet in totaal ca. 2,50 meter bij 1,60 meter en is rondom bereikbaar (verrijdbaar). Volgens het programma Anyrail dat ik gebruikt heb voor het ontwerp zal de totale raillengte ca. 75 meter bedragen. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben en ontvang graag aanvullende antwoorden.
Om je baanplan hier neer te zetten (waar ik wel heel nieuwschierig naar ben :P) kun je in Anyrail je plan exporteren naar een plaatje.
Hiernaast kun je lezen hoe je dat plaatje dan kunt uploaden en daarna in het forum kunt plakken.
Kwa oppervlakte lijkt het me erg veel wat je allemaal van plan bent maar zolang we je plan niet zien blijft het voor ons gissen dus kom op met het plan. :)
Het is wel handig om dit bij het gedeelte "Baanplannen" te zetten om vervuiling van dit draadje te voorkomen. ;)
-
Hè, hè, ik hoop dat het allemaal gelukt is met dat uploaden. Allereerst heb ik een foto gemaakt van het plan waar ik vanuit gegaan ben: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arieneke_Uitgangsplan_1.jpg
Daarna heb ik vanuit Anyrail een plaatje geëxporteerd van het totaalplan dat ik gemaakt heb: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Arieneke_Totaalplan_ca_25_x_16_m_1.jpg
Ik hoop dat het allemaal een beetje overzichtelijk blijft. De schaduwstations in het digitale deel zijn niet volledig getekend omdat ik daar wat ruzie had met het programma Anyrail en daar niet meer tijd aan wilde besteden.
Het kan natuurlijk best zijn dat ik andere keuze's gemaakt heb en maak dan jullie. Daarover blijft natuurlijk altijd discussie mogelijk. En hoewel ik jullie goedbedoelde adviezen waardeer, brengt het mij nog niet dichter bij de oplossing van mijn probleem, terwijl ik toch echt verder wil met de bouw. Daarom nogmaals de vragen:
1: is er voor de Lauer schaduwstations een aparte trafo nodig en ook een aparte trafo voor de rest van hetzelfde circuit?
2: hoe worden de wissels in de digitale schaduwstations gevoed; gaat dit ook automatisch via de digitale Lauer modules of is hier een aparte (digitale?) trafo voor nodig?
-
Ik zie dat ik de beide plaatjes in het vorige topic verwisseld heb: excuus daarvoor!
-
Ik gebruik het Systeme Lauer voor mijn 6-sporig schaduwstation. Ik rij digitaal en Lauer gebruikt inderdaad wisselstroom bij het schakelen van de wissels en de verlichting van de knoppen.
In het aansluitschema staat exact welke draden dienen te worden aangesloten.
Ik bestuur de baan met het Fleischmann Twin-Center en twee Profi-Boss'n. Het schaduwstation met Lauer is uiteraard ook digitaal uitgevoerd.
Groeten,
Mart
-
Bedankt voor je reactie Mart! Ik zal kijken of ik nog ergens een schema heb van de Lauer 2022, maar ben daar niet zeker van. Haal jij de voeding voor de wissels van het Twincenter of van een aparte trafo? Ik denk dat ik dat laatste ook moet doen, omdat ik voor de railvoeding alleen een Profi-Boss of een Lok-Boss ter beschikking heb. En heb jij voor het railgedeelte van het schaduwstation een aparte voeding of is dat dezelfde voeding die ook de rest van het traject van stroom voorziet?
-
Hallo Arieneke,
het schema voor Twin-Center heb ik wel voor je.
De wissels krijgen hun stroom via de schakelpanelen van Systeme Lauer en ja, da's wisselspanning. Je moet dus een 'oude'' Fleischmanntrafo of verlichtingstrafo inzetten. Zie foto's 5 en 6 op http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan-devoortgang/devoortgang-13.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbaan-devoortgang/devoortgang-13.htm)
Het schaduwstation en de railspiraal staan bij mij op een aparte voeding, maar wel via Twin Center en Profi Boss aanstuurbaar.
Als ik je mailadres krijg via http://www.fleischmann-ho.nl/contact/contactformulier-nl.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/contact/contactformulier-nl.htm), stuur ik je een handleiding toe.
Groeten,
Mart
-
Hoi Mart,
Ik zat net op jouw site te kijken en ben via een link daarop terecht gekomen op de Duitse site van Lauer. Vanaf die site heb ik de handleiding voor de LBS 21 gedownload en uitgeprint. Daaruit blijkt inderdaad dat er een aparte lichttrafo nodig is. Ook is aangegeven dat bij het digitaal-bedrijf niet beslist een aparte stroomkring nodig is voor het schaduwstation!! Met deze informatie kom ik er vast wel uit al zal ik dit ook wel eerst in een proefopstelling uittesten. Bedankt voor de moeite en hulp!!!
-
Hallo Mart,
Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik via dit forum m'n vraag stelde ondermeer over de besturing van een schaduwstation in een digitaal circuit. Ik heb toen een schema gevonden op de website van Lauer (ik wil gebruik maken van een LBS 20 en een LBS 21 (2022)) en ben nu toe aan de daadwerkelijke uitvoering ervan. Maar ik ondervind problemen die bijna tot de in eerdere berichten "beloofde" rookvorming leiden, want een onderdeel op de LBS 10 (rechts naast de zekering) wordt gloeiend heet zodra ik mijn schakeling wil uittesten. De rails wordt gevoed door een Lok-Boss en volgens schema van Lauer gebruik ik een aparte trafo (Fleischmann 720) voor de wisselspanning die nodig is voor de wissels. De 0-draad van de Lok-Boss heb ik verbonden met de 0-draad van de Fleischmanntrafo, maar dit veroorzaakt volgens mij het probleem. Kun jij me duidelijk maken hoe jij de digitale rijspanning en de voeding voor de wissels (wisselstroom) combineerd en hoe je dit hebt aangesloten op de LBS 10? Of moet ik beslist gebruik maken van digitale wisseldecoders? Maar zo staat het m.i. niet aangegeven in de Lauer-documentatie. Ik zie je antwoord met belangstelling tegemoet.
-
Ik weet niet waar je precies mee bezig bent, maar het "combineren" van digitale rijspanning en wisselstroom leidt mogelijk tot ernstige rook
Je mag mijns inziens blij zijn dat niet je hele lok-boss ook in rook is opgegaan.
Vraag is dus: hoe kom je daar bij om het zo te willen doen?
De digitale rijspanning kan (!) gebruikt worden (hoeft dus niet) voor het bedienen van wissels, maar dan zijn er absoluut decoders nodig.
Het Lauer-systeem staat wat betreft de wisselbediening volstrekt los van de baanspanning. De wissels kun je met een aparte voeding bedienen, maar die voeding mag je dan absoluut niet koppelen aan de baanspanning. Doodzonde op elektronisch gebied en doodzonde van je duurbetaalde spullen.
Sla de documentatie er nog maar eens goed op na of geef meer info.
Maarten.
-
Hallo Maarten,
Bedankt voor je reactie. Via onderstaande link kom je bij de handleiding van de digitale Lauerbesturing voor een schaduwstation.
http://www.mondial-braemer.de/Lbs21Betriebsanleitung.pdf
In het laatste schema kun je zien hoe één en ander aangesloten moet worden. In plaats van de booster maak ik gebruik van een lok-boss. De 0-draad daarvan heb ik verbonden met de 0-draad van de lichttrafo, zoals ook in het schema wordt aangegeven, en aangesloten op de bovenste O-klem van de LBS 10. Daarbij ga ik er vanuit de op de lok-boss en de lichttrafo de rechterklemmen de 0-klemmen zijn. Of kan ik dat niet klakkeloos aannemen? En hoe kan ik dat eventueel controleren?
Met vriendelijke groet, Arie
-
Nog even een aanvulling op mijn vorige postings. De weerstand naast de zekering van de LBS 10 begint gloeiend heet te worden zodra ik de draad die verbonden is met de 0-leidingen van zowel de lok-boss als de lichttrafo aansluit op de O-klem tussen de L- en de B-klem. Deze LOB-klemmen bevinden zich overigens onderaan de LBS 10 in plaats van bovenaan zoals op de tekening aangegeven, maar dat terzijde. Zodra ik de O-draad weer losmaak, koelt de weerstand weer snel af. Ondertussen kan ik wel gewoon digitaal rijden. Ik begin er nu aan te twijfelen of de LBS 21 wel van het type 2022 is (geschikt voor alle digitale systemen, waarvoor ik hem heb gekocht) of dat het misschien toch een type 2021 is dat alleen voor het 3-rail systeem van Märklin geschikt is. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dat kan zien/controleren?
Met vriendelijke groet,
Arie
-
Geen antwoord, maar een probeersel.
Wanneer je de bewuste draad nu niet aansluit, heb je geen probleem met verhitting en kun je nog steeds digitaal rijden.
Wat let je om dat zo te laten en dan te kijken wat er niet meer werkt? Werkt alles toch goed, dan is de handleiding niet conform de realiteit cq. fout.
Werkt er iets niet meer, heb je pech, want dan weet ik het ook niet.
Maarten.
-
Maarten, bedankt voor de tip. Dat heb ik uiteraard ook al geprobeerd en inderdaad kan ik dan digitaal blijven rijden. Maar de besturing van het schaduwstation werkt dan niet. Morgen ga ik nog een poging ondernemen alleen de lichttrafo op de L- en de O-klem aan te sluiten en dan geen verbinding naar de 0V-rail. De rail wordt dan alleen gevoed vanaf de Lok-Boss en de grijze klem krijgt dan een verbinding met de B-klem van de LBS 10. Als het dan niet werkt, stuur ik het spul op naar de importeur voor een controle.
Groetjes, Arie.